Bukefalos 28 år!

Kan en LÄRA sig teckna?

Lillagoajag

Trådstartare
Jag skriver sagor för barn, och drömmen är att en dag bli utgiven. (Eller ja, DRÖMMEN är att kunna livnära mig som barnboksförfattare.) Och barnböcker har ju oftast bilder. Men jag kan inte rita... Jo, jag vet, blir en utgiven finns det hjälp att få med illustrationer, men ofta får jag väldigt mycket idéer om bilder när jag skriver, så det skulle ju vara kul att kunna själv. Dessutom lättare om jag bestämmer mig för att ge ut själv nån gång... Så då är frågan, kan en lära sig teckna? Eller är det något en föds med? Och om en kan lära sig, hur?
 
Jag har lärt mig att teckna.
Självklart så är det bästa träning, men jag brukar följa guider m.m för att få teckningen korrekt (om jag ritar av något/någon). Du kan även rita av en bild från datorn.
Vilken stil är det du vill teckna? Någon speciell, eller en egen?
 
Jag tycker att jag är duktig på att teckna och kunde inte rita något annat än streckgubbar och sjukt rektangulära hästar när jag var liten, så visst är det något man kan träna upp.
 
Det är klart att det går att lära sig att teckna.
Det handlar väl i princip om att, utöver kreativitet, kunna kontrollera handen/pennan och att lära sig teckna det man faktiskt ser, inte det man tror sig se.

Och vad gäller kreativiteten så brukar den åtminstone för mig bli hämmad om jag känner att jag "inte kan" eller måste göra det perfekt etc, så med andra ord är det bara att släppa prestigen och börja teckna. Kladda, teckna, testa, teckna av, teckna eget, teckna snabbskisser, teckna utan att titta på papperet och så vidare. Och tittar man på olika stilar som finns hos illustratörer etc. så är de ju helt olika och sällan helt igenom verklighetstrogna, så att "kunna teckna" innebär ju egentligen bara vad du själv gör det till.
 
Inte för att det var vad frågan handlade om, men det är väl jättevanligt att författare och illustratör är olika?
 
Jag skriver sagor för barn, och drömmen är att en dag bli utgiven. (Eller ja, DRÖMMEN är att kunna livnära mig som barnboksförfattare.) Och barnböcker har ju oftast bilder. Men jag kan inte rita... Jo, jag vet, blir en utgiven finns det hjälp att få med illustrationer, men ofta får jag väldigt mycket idéer om bilder när jag skriver, så det skulle ju vara kul att kunna själv. Dessutom lättare om jag bestämmer mig för att ge ut själv nån gång... Så då är frågan, kan en lära sig teckna? Eller är det något en föds med? Och om en kan lära sig, hur?

Jajamen!
10 000 timmar, du vet :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 952
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 922
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myrten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp