Bukefalos 28 år!

kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Nosgrimma

Trådstartare
Jag har en Bullterrier hane på två år som tidigar varit vanvårdat, och han har lite "attityds problem"

Jag har haft Daddy i 9-10 månader nu och anledningen till att jag fick ta över honnom va att han nästan bet ihjäl en annan hund.

Jag är hans 4 ägare och här är det som jag VET har hänt med honnom

Ägare nummer 1:. Jag vet att han tillbringade i stortsett hela dagarna inlåst i en hund bur och jag VET att dom slog mot buren.
Men när ägare nummer 2 fick honnom så va han inte agressiv mot andra hundar men han hamnade i slagsmål med en Pittbull och fick därför flytta till Ägare nummer 3.
Hos Ägare nummer tre så blev han slagen ganska mkt (i tron om att det ÄR så man bäst uppfostar en hund så visst fick han ävenkärlek där men mkt stryk oxå tyvärr)och lämnad hemma själv i upp till 20 timmar i sträck. När han bodde där så blev han mer och mer aggresiv mot hundar som man mötte ute men bodde samtidigt ihop med en Chiuaua(dom va kompisar inga problem mellan dom) sen flyttade ägaren ifrån stockholm och då bodde han ihop med en annan hund och det gick bra i två veckor.. Sen hade Daddy utan förvarning(den andra hunden låg på andra sidan soffan och sov) bara lugnt gått fram och bitit tag över bröstkorgen på den andra hunden och vägrat släppa så dom fick bända upp munnen med ett vedträ..Den andra hunden fick köras direkt till vetrinären och opereras(alla revben på ena sidan va av)

Det va då han kom till mig. I början när jag hade honom skällde han på hundar man mötte men inte mer än så..
Sen blev han attakerad av två schäfer korsningar och då bröt självaste helvetet ut!!
Jag kunde inte gå utanför min port utan att han blev HELT galen.. han kampade i kopplet skällde KONSTANT och så fort det åkte förbi en bil eller något annat rörde sig så attakerade han mig.Och det va inte lite!! Han hoppade och högg med min hals i sikte!!
Så det blev att köpa munkorg (för skam den som ger sig!):smirk: Efter att ha nästan tränat ihjäl oss (och några resor på akuten senare) så är han min ängel igen!

Nu är han hur lugn som helst när JAG är ute och går med honom(tyvärr så är det bara när jag är med) :rofl::rofl::rofl::rofl:
Jag har tillochmed kunnat ha honnom ihop med en av Schäfer korsningarna som attakerade och dom busade och lekte jätte mkt! (men jag är ju inte dum så munkorgen stannar på :d!!):rofl:

MEN om man möter en hund och denna börjar skälla.. Då är det inte lika kul längre.. Förvisso så attakerar han inte människor längre (när jag är med)om han blir arg, men han blir han tillräkligt arg så biter han i det som finns närmast.. Det kan vara VAD SOM HELST!!

Det är på grund av att han blir så arg som jag nu är intresserad av att höra massa olika tankar kring detta, Tror ni han kan bli 100% lugn igen?
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Shit pommes frittes....

Så det var inte bara att han kissade inne ibland.

Jag skulle nog aldrig kunna lita på en sån hund till 100% någonsin mer, desvärre. Om du bodde ute i skogen för dig själv må det väl vara hänt, men tänk om nåt oförsiktigt barn kommer emellan, det skulle inte jag kunna leva med.

Du måste ju ha andra hundar och mäniskor att träna med, det är frågan om det finns några som ställer upp..
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Tror jag också är viktigt, förbereda honom för oväntade situationer. En f.d kompis till mig hade en hund som inte tyckte om hanar, när hon var ute o gick med honom så fick han ha med sig en leksak, tillexempel boll, så istället för att bli förbannad och hugga eller bli tokig så hade han sin boll i munnen att tugga på, det funkade, men har han munkorg så är det väll menlöst :rofl:
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag tycker att du ska kontakta hundens uppfödare. Jag har själv en bullterrier och det är såpass kontrollerad avel på dom att du knappast kan köpa en bullterrier utan papper. Uppfödarens namn står i hundens papper. Gå in på http://www.bulleforum.nu och prata med folk som har likasinnande hundar. Kastrering kanske är att överväga?
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag hade nog avlivat den hunden för länge sedan. Tyvärr.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Ärligt talat, med den bakgrunden och de problemen så är nog det mest humana mot hunden att låta den somna in. :(
Tror att mkt av hundens beteende beror på osäkerhet/rädsla, och då kan det vara väldigt svårt att bygga upp hundens förtroende för människor och hundar igen. Det verkar ju som om han börjar lita på dig, men tror det kommer bli väldigt svårt att få honom helt lugn igen... Vad händer om du skulle råka bli förhindrad att ta hand om hunden under en period (ex.vis pga skada/sjukdom)? Skulle någon annan kunna hantera hunden utan risk? mOm svaret på den frågan blir nej så skulle nog jag råda dig att ta bort hunden, för hans egen, din och omgivningens skull.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

*knapplån*

Vart bor du?
Tycker du ska kontakta en hundpsykolog..
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Skulle det bli så att jag inte kan ta hand om honnom under en period så skulle jag inte våga lämna bort honnom utan det skulle bli att låta hunden somna in.. *hoppas jag kan ta hand om honnom*
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Ja jag har funderat på att kontakta en "problemhunds konsult" men nu när det går så bra så känns det inte längre nödvändigt!
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Skulle det bli så att jag inte kan ta hand om honnom under en period så skulle jag inte våga lämna bort honnom utan det skulle bli att låta hunden somna in.. *hoppas jag kan ta hand om honnom*

Men tyvärr kan man ju inte alltid planera, utan ibland hamnar man i sådana situationer innan man hinner blinka. Det verkar som om du oxå har svårt att lita på hunden, och då kan det bli svårt att arbeta upp hundens förtroende
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Ja jag har funderat på att kontakta en "problemhunds konsult" men nu när det går så bra så känns det inte längre nödvändigt!

Du kanske tycker att det går bättre, men det går inte bra.

Kontakta en sån konsult och se till att ta en välrenommerad med erfarenhet av den typen av hund.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Men tyvärr kan man ju inte alltid planera, utan ibland hamnar man i sådana situationer innan man hinner blinka. Det verkar som om du oxå har svårt att lita på hunden, och då kan det bli svårt att arbeta upp hundens förtroende

Ambulanspersonal som inte kommer fram t.ex.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag litar på min hund när Jag är med men jag litar inte på att han beter sig bra med andra för det vet jag att han inte gör
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

det är skitsvårt att reda ut en sådan hund om man har massor av kunskap och erfarenhet, och har man inte det är det näst intill omöjligt. din hund har ett allvarligare problem än att han gör utfall, och det är att han saknar bithämningar. en sådan hund är kass i huvudet, och det går det inte att göra så mycket åt. då måste man ha 110% lydnad i ALLA lägen, och det är det som är det svåra.

jag hade aldrig i livet behållt en sådan hund, och behåller du din hoppas jag att den alltid går med koppel och munkorg ute (men vad är det för liv liksom).

rent generellt, när det gäller problemhundar, så kan många bli helt okej igen. några blir helt bra, och några blir det aldrig något vettigt av. det beror dels på hur förstörda de är, men också på hur de är funtade i huvudet.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag litar på min hund när Jag är med men jag litar inte på att han beter sig bra med andra för det vet jag att han inte gör

Säg då att du hamnar i en situation som Skogstrollet beskrev. Du blir akut sjuk, kanske medvetslös. Litar du på att hunden låter ambulanspersonalen sköta sitt jobb?
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag litar på min hund när Jag är med men jag litar inte på att han beter sig bra med andra för det vet jag att han inte gör

jag är ledsen, men det passar inte alls ihop med detta;

MEN om man möter en hund och denna börjar skälla.. Då är det inte lika kul längre.. Förvisso så attakerar han inte människor längre (när jag är med)om han blir arg, men han blir han tillräkligt arg så biter han i det som finns närmast.. Det kan vara VAD SOM HELST!!
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Eller det här:

Jag kunde inte gå utanför min port utan att han blev HELT galen.. han kampade i kopplet skällde KONSTANT och så fort det åkte förbi en bil eller något annat rörde sig så attakerade han mig.Och det va inte lite!! Han hoppade och högg med min hals i sikte!!
Så det blev att köpa munkorg (för skam den som ger sig!) Efter att ha nästan tränat ihjäl oss (och några resor på akuten senare) så är han min ängel igen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 282
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 922
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp