Bukefalos 28 år!

kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

När jag har läst dina inlägg och svar får jag en känsla av att du är förblindad av kärlek till din hund att du inte riktigt vill se vilka risker som hunden utger..

Jag kan lova dig att kommer det en dag då din hund orsakar att ngn person eller hund blir allvarligt skadad så kommer du aldrig förlåta dig själv..
Fundera på om det är värt det. Du har gett hunden en chans till ett gott liv och det har han säkert levat under den tid han haft dig som matte. Men kanske är hans psyke så illa skadat efter allt han varit med om att det aldrig blir riktigt bra.

Hoppas att allt löser sig för dig! :)
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Jag brukar aldrig någonsin vilja lägga mig i sådana här trådar där man "dömer ut" efter lite text..men när jag läste detta känner jag att jag måste få skriva mina tankar. Se det som såhär, dels har du ett ansvar som hundägare gentemot hunden-DET tycker jag att du har tagit, och din hund är säkerligen tacksam. Men..du har också ett ansvar gentemot samhället vilket inkluderar både vuxna, barn och andra djur..det är där det tryter. Dels för att du aldrig någonson kommer att kunna lita på den hunden i andra sammanhang än när just NI är tillsammans, om jag vore du skulle jag tänka som så:

Du har gett hunden en oerhörd chans och vad det låter som ett jättefin sista tid i livet där han äntligen kan koppla av och känna tillit till en annan varelse (dig själv). Han har fått vara hund, sluppit vara ensam och fått gå promenader och haft det bra-det ska du ha stor eloge för! Däremot är hans beteende dömt att komma tillbaka vid minsta lilla snedsteg..och som flera sagt. Han måste gå att lita på bland folk utifall att något skulle hända. Om jag vore du skulle jag antagligen låta hunden somna in, och vara nöjd med prestationen.
Du har gjort vad du kunnat för honom och han kunde antagligen inte fått en bättre sista tid! Hur du än gör önskar jag er lycka till. Hoppas att vilket du beslut du än tar är det rätta för både dig och hunden..men också för utomstående.

/L
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Ja min hund är helt underbar mot människor!! Alla som träffar honnom älskar honnom! det va bara förut, när han va ny som han antagligen inte litade på mig och rädslan å så gjorde att han reagerade aggresivt.. men han är en ängel mot människor och axepterar allt man gör med honnom! det ä'r just när andra människor(som han inte litar på lika mkt) är ute och går och det kommer an annan hund som jag inte litar på han.. annars så litar jag på han till 100%
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

jag är ledsen, men det passar inte alls ihop med detta;

Men han Biter ju inte MIG.. Det är om NÅGON ANNAN är ute med han som jag inte litar på honnom... och ah han blir arg om en annan hund skäller på honom men det är han ju knappast själv om att bli..
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

ah jag har fått åka till akuten två gånger.. men det va inget allvarligt... första gången va när han hamnade i bråket med scäfrarna.. och mitt ben kom imellan.. andra gången sträckte jag fram hande för att ta tag runnt nosen när han skällde.. så jag får ju skylla mig själv:P
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

När jag har läst dina inlägg och svar får jag en känsla av att du är förblindad av kärlek till din hund att du inte riktigt vill se vilka risker som hunden utger..

Jag kan lova dig att kommer det en dag då din hund orsakar att ngn person eller hund blir allvarligt skadad så kommer du aldrig förlåta dig själv..
Fundera på om det är värt det. Du har gett hunden en chans till ett gott liv och det har han säkert levat under den tid han haft dig som matte. Men kanske är hans psyke så illa skadat efter allt han varit med om att det aldrig blir riktigt bra.

Hoppas att allt löser sig för dig! :)


Jag får nog erkänna mig lite skyldig till at ha varit lite "förblindat" men jag har alltid tänkt på säkerheten först..
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Men han Biter ju inte MIG.. Det är om NÅGON ANNAN är ute med han som jag inte litar på honnom... och ah han blir arg om en annan hund skäller på honom men det är han ju knappast själv om att bli..

:crazy:

ah jag har fått åka till akuten två gånger.. men det va inget allvarligt... första gången va när han hamnade i bråket med scäfrarna.. och mitt ben kom imellan.. andra gången sträckte jag fram hande för att ta tag runnt nosen när han skällde.. så jag får ju skylla mig själv:P

Varför har du kvar den hunden??

Ska läsa resten av tråden och grunna lite mer..
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

usch vilken historia!
Jag tror inte du kommer kunna lite på din hund till 100% kanske. Men det hela beror ju på vad du har för mål.
Min kompis tog hand om en fd kamp hund som blivit mycket illa behandlad i sitt liv. Hon är nu en kanon snäll och fin hund med människor och platser som hon känner sej trygg på.

Hon skäller intelängre på andra hundar och jagar inte allt hon ser ute längre.

Msen man måste hålla stenkoll. Hon ksulle lätt kunna bli agressiv och bita ex ett barn om hon skulle känna sej trängd. Likadant går det inte att ha andra hundar i närheten av henne så man får hela tiden planera vart man ska gå/oftast åka med henne när man ska ut för att så ofta som möjligt undvika andra hundar. Visst hon är kontrollerbar i hundmöten men det blir fortfarande en påfrestende situation för henne och hon hålls alltid i både kedja och sele.
Men i övrigt funkar hon bra i den vardagen hon lever i och blir bättre konstant. Men allt är lite smått begränsat.

Lycka till!
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

nej, du ska inte behöva vara orolig för att bli biten i handen även om din hund är upprörd. jag har också en omplacering som har varit ett riktigt monster, men hon har aldrig skadat mig eller någon annan människa, inte ens när jag har gått in och tagit tag i henne vid slagsmål. sist lyfte jag helt sonika upp henne i ryggskinnet och gick iväg med henne. hon hade all världens chans att bita mig överallt, men hon lät bli. dessutom har hon de så viktiga bithämningarna, så inte ens när hon varit helt utom sig av ilska har hon orsakat något annat än ytliga skador på andra hundar.
 
Sv: kan föredetta monsterhund bli helt lugn igen?

Men han Biter ju inte MIG.. Det är om NÅGON ANNAN är ute med han som jag inte litar på honnom... och ah han blir arg om en annan hund skäller på honom men det är han ju knappast själv om att bli..

han har ju bitit dig. det skriver du ju själv? :confused:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 309
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 922
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp