Kan hästar bli deprimerade?

E

eiwo

Min häst har alltid varit lite speciell, han tycker inte om när det är mycket folk och spring omkring honom, har är sur och vrång runt maten och det är inte alla människor han kommer överens med. Jag har många gånger hört honom beskrivas som en elak ponny, men det är han faktiskt inte. Jag har aldrig haft några problem att hantera honom, när vi är själva i stallet han och jag står han med öronen framåt och är positiv. Han har aldrig varit särskilt gosig av sej, men han har inte varit sur mot mej heller och har låtit mej hitta på de mest konstiga saker med honom.

Kommer det däremot någon han inte gillar ligger öronen slickade bakåt och om han är i boxen och personen han inte gillar kommer fram mot honom kan han 'hota', liksom 'skutta' lite, ungefär som jag sett hingstar göra när de ska 'utmana' till fight. Personer han inte gillar har dock aldrig haft några problem att hantera honom, av och på med täcken, visitering, borstning och liknande har alltid gått bra, även om han kan se lite butter ut.

Han är också lite speciell med andra hästar, och då speciellt med skimlar. Han har träffat två stycken, och båda har han attackerat med mord i sinnet. Den första hoppade han på under en ridtur, den andra gick han i samma hage som i en vecka innan han helt plötsligt hoppade på honom.

Saken är den att denna herre nu är surare än någonsin. Han är sur när han står på gången, även när vi är ensamma, han har sparkat mej (aldrig hänt förut) och i går 'hotade' han mej i hagen, likadant som han kan göra i boxen när 'fel' personer kommer för nära. Det första som slog mej är att han kan ha ont någonstans, så tid är bokad på klinik för en total genomgång av hästen. Men om det nu inte är så att han har ont, kan det vara miljön som gjort honom så sur?

Lite bakgrund: Vi har stått i samma stall i snart fyra och ett halvt år. Från början var det bara min häst och stallägarens häst. Dessa två gick bra ihop, det var inget tjaffs och båda verkade trivas med varandra. Sen kom den vita hästen som min attackerade. Ingen förändring i humöret på min, han var som vanligt när de inte längre gick i samma hage. Den vita flyttade efter ett tag, och några till hästar kom och gick. Fortfarande ingen förändring hos min häst. Förra sommaren kom det en ny häst som min häst trivdes bra med, de kom väldigt bra överrens och jag tror aldrig jag sett dem tjaffsa, förrän stallägarens häst tyvärr fick tas bort för ett år sen. Då kom båda hästarna in med trasiga täcken och små bitmärken överallt på kroppen. Detta gick dock över på några månader.

Nu i somras kom det ännu en häst till stallet, en import som inte riktigt kunde 'hästspråket'. Han flyttade sej till exempel inte när de andra hästarna tydligt visade att de ville att han skulle flytta sej, vilket till slut resulterade i att min häst sparkade honom ganska illa. Ungefär vid denna tidpunkt förändrades min häst, inte dramatiskt men man kunde märka att han var lite, lite surade än förut. Importen flyttade och i stället kom det en ponny som fick gå ihop med min. Dessa två kommer ganska bra överrens, det är ingen öppen strid men inte heller helt harmoniskt. Det märks speciellt runt mat (de får morgonhö och lunch i hagen) att de inte är helt överrens, min blir bortmotad från maten och får inte gå in i lösdrfiten när den andra hästen är där.

I oktober kom det en skäck till stallet, och nu börjar min hästs humör ändras ganska drastiskt. När jag tänker efter var det då man började märka skillnad. Även om de går i olika hagar så bråkar de, min häst 'hotar' skäcken över staketet, när det är matdags står de ofta vid staketet och ska 'slåss'. Från jul och fram till nu har han bara blivit surare och surare, och det ledde då fram till sparken (som jag fick när jag borstade svansen, har aldrig varit något problem med det innan) och hotet i hagen.

Nu blev det visst himla långt det här, men grundfrågan är om en häst kan bli 'deprimerad', förändras såhär av dessa omständigheter? Hans hagkompis är inte den ultimata, och så den hatade skäcken i hagen bredvid. Hans goda vän från i somras står fortfarande kvar, men hästen som min häst går med hatar också han skäcken, så tyvärr kan inte min gå med kompisen om inte någon ska gå själv, och det vill vi undvika. Eller om han nu har något fysiskt problem, att det är en ren slump att det uppkom ungefär samtidigt som skäcken kom till stallet?

Det har aldrig varit något problem med ridningen under den här tiden, han har varit lika pigg och arbetsvillig som vanligt och inte visat på något sätt att han har haft ont någonstans.

Och som sagt är tid bokad på klinik för att undersöka hela hästen för att vara säker på att han inte har ont någonstans eller liknande och att det är det som ligger till grund för förändringen. ET har känt igenom honom två gånger sen oktober utan att hitta något, DV har varit ute för allmän hälsocheck utan att anmärka på något och han har gått igenom två böjprov ua, men eftersom de har mer möjligheter att undersöka på klinik så åker vi dit ändå

Gud, det känns som om jag bara svamlar, men någon kanske förstår vad jag försöker fråga?
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Ja, hästars humör påverkas absolut av omgivningen, andra hästar i stallet och folket runt dem.

/migo
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Jag instämmer rmed föregående inlägg.
I mina öron låter det som att din häst inte trivs, men det är bra att du har bokat tid på klinik.
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

klart att hästar kan bli deppiga och må dåligt om dom inte trivs. jag skulle fundera på att byta stall, låter som din häst behöver det. eller om du kan fixa en hage och box så han inte kommer i närheten av skäcken?
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Tack för svaren!

Centaur: Boxen är på andra sidan stallet, de ser varandra men det är åtminstone 6-7 meter mellan dem. Hagen är däremot ett problem, vilken hage han än går i angränsar den till de andra hagarna. Vi har bara tre hagar tyvärr, så det finns inte så mycket att byta mellan.

Om de inte hittar något fel på kliniken får jag nog sätta mej och kolla efter ett annat stall. Lite tråkigt eftersom jag trivs så bra med folket i nuvarande stallet, men om det nu är skäcken som gör honom så ilsk finns det väl inte så mycket annat val.
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Jag tycker att det låter som om det varit väldigt mycket ombyte av hästar i din hästs omgivning, mycket oro och stress när det inte blir lugn i flocken och varje häst finner sin plats i rangordningen. Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra åt det om man står i ett inackorderingsstall där hästar kommer och går. Tror du att det kommer att bli lugnare framöver? Dvs att dessa hästarna stannar, eller kommer det fortsätta skifta hästar? Isf hade jag försökt hitta ett lugnare ställe. Annars hade jag gett det lite tid.
Tycker helt klart att det tyder på att din häst är stressad över att inte ha koll på läget i flocken. Säkert därför han börjar ge sig på dig också, av frustration över att inte få göra upp med skäcken t ex. Var tydlig med att markera din position som ledare, annars blir han ännu mer förvirrad :confused:
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Går hästen ensam i hage?

Har en pålle som på vintern kan vara riktigt grinig mot andra hästar och på sommaren när han går på bete med kompisar är han världens gladaste.

Nu på vintern går han i egen hage då jag tycker att de är för små för
att dels dela med någon pga skaderisken om det uppstår något (för litet svängrum) och sen är han inte så intresserad av mat, vilket skulle leda till att han åt dåligt och risk för att hagkompisen i så fall äter upp hans mat.

För hans del är det själva isoleringen som gör honom osäker.
Han vet inte hur han själv eller andra hästar beter sig så han försöker
skydda sitt "space".

Många hästar är ju just så, de klarar inte riktigt av det helt enkelt.

Och i mitt fall mår jag lite dåligt över att inte kunna låta honom dela hage med någon. Jag vågar helt enkelt inte då många hästar i min närhet fått benen avsparkade i brist på utrymme i busandet. Det är inte heller alltid så lätt att flytta..Runt omkring mig finns nästan bara samma standardstorlekar på hagarna dessutom.
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Nej, han går med en kompis. De är inte direkt bästa vänner, men de gör inte illa varandra och det är bara när man lägger ut morgon/lunchhö som det blir bråk. Min häst brukar dock gå undan.

WeepingLady: Ja, det har varit några hästar här under de år vi stått här. Det enda som är aktuellt är att en av hästarna, min hästs hagkompis, kanske ska flytta till Amerika i sommar. Om han gör det min gå på sommarbete någon annan stans, sen får vi se hur det blir till hösten.
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Uppdaterar min egen tråd lite, för det blir bara värre. Nu börjar han bli sur när man är utanför stallet också :( Annars har han varit pigg och glad, nu är han butter. Märks inte så mycket när man rider, men när jag promenerar med honom nu är öronen konstant bakåt, som om det vore 'standardläge'. Han är sur och tvär inne i stallet, och man får knappt ta i honom utan att han blir sur.

Tyvärr har vi inte kommit iväg till kliniken ännu, vägarna häromkring är så hemska att jag inte vill ge mej ut med transport förrän snön försvunnit om det inte är akutläge, och det räknar jag inte detta som eftersom ingen hittills har hittat några tecken på att han har ont. Nästa vecka kommer dock veterinären ut för tandkontroll, så jag ska be henne kolla lite extra på honom.

Har iaf fixat sommarbete på ett anant ställe och kollar lite efter nytt stall, men de enda som finns är antingen stora och stökiga= hästen trivs inte där heller, eller så är det kollektivstall som ligger för långt bort för att jag ska kunna ta de pass som krävs. :crazy:

Vet inte varför jag skriver egentligen, men jag får ur mej lite frustration iaf. Åh vad jag önskar att jag bodde på landet med eget stall så jag kunde fixa allt för min lilla kille!
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

spontant tänker jag att han inte mår bra fysiskt...i alla fall inte nu då han verkar vara sur och butter mest hela tiden...borrelia kan visa sig genom lynnesförändringar och liksom komma skov...be vetten ta lite olika blodprov.

Lycka till med din lilla pålle:)
 
Sv: Kan hästar bli deprimerade?

Jag tänkte faktiskt också på borrelia, en ponny i "mitt" stall fick det och blev sådär jättearg! Hoppas att det inte är så illa i ditt fall.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 432
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 500
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp