Kan hundar ha ADHD?

Sv: Kan hundar ha ADHD?

Hundar och i princip alla övriga djur saknar den självmedveten som människan besitter. Osäker på om det gäller övriga högtider och delfiner dock. Men i alla fall, en hund är inte medveten om sig själv på samma vis som en människa. Om du ser dig i spegeln så vet du att det är din spegelbild. En hund ser en annan hund, inget alls eller allt där emellan.

Många av de problem som "ADHD-hundar" har kan dessutom härledas till bristande mentalitet, exempelvis nerverna. Hos människor talar vi inte om mentalitet på samma vis och bör inte göra det heller. Jag finner det dessutom långsökt att vårt psyke skulle vara uppbyggt så som hundens. Vi har kognitiv förmåga och annat att ta hänsyn till.

Vad gäller ordvalet defekter......på hund är det en defekt eftersom en hund med bristande nerver eller oförmåga att fokusera är en hund som beter sig icke önskvärt. Den avviker från vad som är normalt och önskvärt för rasen och kanske även arten och ska därmed inte avlas på. Det mesta pratet om defekter syftar just till avel och man vet att mycket är ärftligt vad gäller hundars mentalitet. Hos människan finns ingen styrd avel och därmed finns heller ingen mening med att tala om defekter.

Dock är jag själv inte främmande för att se npf som just en defekt på samma sätt som Downs syndrom eller diabetes, om det visar sig att npf beror på att något i hjärnan inte fungerar som det ska. Och innan någon går i taket för att jag nämner Downs, det är normalt och således defekt med en extra kromosom just där. Det innebär inte att människor med Downs eller ADHD för den delen är mindre värda. Jag lägger ingen värdering alls i det.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Högtider? T9-error? Kan inte gissa vad du egentligen menar och blir nyfiken.

Min tanke när jag läste artikeln var att de beteenden de valt att iakkta i försöket påvisa egenskaper som i stor grad påverkas av miljö och träning. Att de fann ett fysiskt samband mellan de hundarna är förvisso intressant, men frågan är hur mycket det egentligen säger.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Okej haha tack. Log lite när jag läste det. Verkar varit en fin hund du hade.

Egentligen så är väll den stora frågan VAD är adhd? Fysiologisk har man väll ingen större förklaring. Det är väll när (om) man kan förklara det fysiologiskt och se det fysiologiskt som det ens kan talas om hundar "har det".

Inte att glömma att stress ger ofta många adhd liknande symtom. Så det kan kort och gott vara en stressad hund som upplevs adhd:ig. Nu menar jag inte att alla hundar är det men tex min omplacering hade väldigt många adhd liknande symtom ibörjan. Dem har dock försvunnit mer och mer när stressnivån sjunker.

Kan kort och gott nu när mina tankar fått arbeta så håller med er. En hund kan inte ha adhd. Mänskligt begrepp. Tack nu lärde jag mig något nytt
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Högtider? T9-error? Kan inte gissa vad du egentligen menar och blir nyfiken.

Min tanke när jag läste artikeln var att de beteenden de valt att iakkta i försöket påvisa egenskaper som i stor grad påverkas av miljö och träning. Att de fann ett fysiskt samband mellan de hundarna är förvisso intressant, men frågan är hur mycket det egentligen säger.
Jag tycker att det som återgavs var lite grunt. Många högtempererade hundar har noll impulskontroll och kan upplevas som okoncentrerade. Dock kan de mycket väl ha en fungerande av-knapp. Så vad är det då den genen styr och som ska klassas som ADHD?
Oförmåga att koppla av?
Eller ger en defekt i genen hundar som alltid är både stressiga, saknar impulskontroll och av-knapp?

Eller styr den stress?
En egenskap som i mångt och mycket ger upphov till allt ovan. Men är det då ADHD?

Nej, jag tror nog det är bäst att hålla det begreppet utanför diskussionen om hundars mentalitet.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Dock är jag själv inte främmande för att se npf som just en defekt på samma sätt som Downs syndrom eller diabetes, om det visar sig att npf beror på att något i hjärnan inte fungerar som det ska. Och innan någon går i taket för att jag nämner Downs, det är normalt och således defekt med en extra kromosom just där. Det innebär inte att människor med Downs eller ADHD för den delen är mindre värda. Jag lägger ingen värdering alls i det.

Förstår vad du menar men egentligen. Vad är normalt? Vad är adhd? Rent fysiologiskt och vetenskapligt. Jag besitter mig tanken att det är samhället som det ser ut idag som "skapar" adhd diagnosen. Jag tror inte (oftast) att det är något fel på just hjärnan. Alla hjärnor är väll olika och vissa har fördelar andra inte har. I dagens samhälle behövs många av egenskaperna som adhd diagnosen beskriver som bristande, därför är det ett handikapp. Idag. Hoppas du förstår min tankebana. Hjärnan är fruktansvärd intressant och allt jag skriver är ju inte direkt vetenskapligt utan vad som verkar logiskt i min hjärna.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Måste bara svara på en sak till. Ni verkar så säkra på hur hundar tänker. Är det fullständigt bevisat och hur har det gått till egentligen *nyfiken*
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Vi vet ju inte än vad som är normalt gällande just hjärnan och dess funktioner. Därför vet vi inte heller om det verkligen är en defekt eller ett samhällsfenomen. Men att det ligger under neuropsykiatriska torde tala för att det finns en fysiologisk (neurologisk) orsak. Själv lutar jag åt att tro det. Men inget vet säkert, som sagt.

Vad gäller hundars mentalitet så har man studerat den länge via karaktärstest, MH och MT så en hel del anses vara bevisat. Sedan finns det områden där man är mer osäker även inom hunderiet.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Okej, då blir jag jobbig igen och frågar (haha). Den fysiologiska skillnaden, betyder automatiskt att det ena är normalt och det andra onormalt. Tar tillexempel hudfärg som ett exempel, vit och mörk hudfärg är två skillnader. Mörk hudfärg passar bäst i varmare klimat och vit i kallare, det betyder ju dock inte att det något av det är någon sorts defekt. Förstår du vad jag försöker få fram?

Sen är väll det fysiologiskt. Allt är det. Egentligen. Nu börjar jag väll bli helt mullig i huvet. Men allt har ju någon sort fysiologisk grej. Tankar är väll något ämne eller vad det man vara som skickas runt. Haha hoppas det inte blev allt för flummigt.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Fast svart eller vit hudfärg uppkommer ju inte för att det blivit något fel på det dna som ska ange hudfärg. Det är helt enkelt anlag precis som blå eller bruna ögon. Eller svart eller fux hos häst. Det går inte att jämföra.

ADHD får snarare jämföras med andra funktionshinder såsom ryggmärgsbråck. Eller Downs för den delen. Där vet man att det inte är tänkt att vara en extra kromosom utan något gick fel vid "tillverkningen" och gav därmed upphov till hinder för människan. Hudfärg är inget hinder. Det är heller inget som gått fel vid tillverkningen.

Om ADHD beror på att tex någon synaps skickar ut en signal på ett sätt som avviker från majoriteten av människors synapsers signaler, då kan vi anta att ADHD beror på en defekt i synapser....dvs den fungerar inte som den ska. Jag säger dock inte att det är såhär. Det är bara ett exempel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 122
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 560
Senast: Lyan
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp