Kan hundar ha ADHD?

Sv: Kan hundar ha ADHD?

Hinner inte titta på länken nu men jag brukar säga att Ila garanterat skulle ha adhd om hon vore människa ;)

Har förövrigt även hört anders hallgren prata om det.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?


Med säkerhet kan man ju inte veta, men jag tror absolut att hundar kan ha psykiska problem, precis som människor. ADHD, personlighetsstörningar eller andra psykiska störningar, varför inte liksom? Hundar som är överdrivet aggresiva, överdrivet rädda för "saker", eller som inte går att "fostra" normalt. Något ligger ju bakom problemen om nu hunden lever i normala förhållanden från början..
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Självklart kan hundar ha psykiska problem/mentala problem, ingen har väl påstått något annat det är därför vi har MH/BPH.

Detta är dock första gången man kunnat hitta ev bevis på att hundar kan ha neuropsykiatriska funktionshinder.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag tillhör absolut Per Jensens skara av fans, men jag är skeptisk till att det kan bli ett "bortförklaringsord" för hundägare som inte orkar aktivera sina hundar.

Sen tycker jag att det är superspännande med den typen av forskning.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag tillhör absolut Per Jensens skara av fans, men jag är skeptisk till att det kan bli ett "bortförklaringsord" för hundägare som inte orkar aktivera sina hundar.

Sen tycker jag att det är superspännande med den typen av forskning.

Bortförklaringarna har ju florerat länge.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag tänkte på detta senast i morse... Efter att ha varit uppe en gång i timmen och sagt till Lokis att hon ska gå och lägga sig, så kände jag att det nog varit på plats med en diagnos på den dära hunden:o Nu är hon inte särskilt manisk, men hon är trygghetsjunkie och när inte husse är hemma så blir det jobbigt för henne, trots att jag är viktigast.

För att återgå till ämnet tror jag som ni andra att det är självklart att det finns hundar med psykiska bekymmer. Dock ska man ju inte direkt koppla ihop högaktiva hundar med ex ADHD, för de kan ju vara väldigt rastypiska. Snarare problem som seperationsångest, stress, aggressioner.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag säger rakt av nej och baserar mitt ställningstagande på detta:

1. ADHD är ett samlingsbegrepp för vissa neuropsykiatriska funktionshinder på human-sidan. Det här helt och hållet med human-medicin att göra och definieras ofta efter hur stora problem personen själv upplever sig ha med omgivningen.
2. Människor är funktionshindrade. Hundar är defekta. Därför existerar inte neuropsykiatriska funktionshinder hos hundar. Att vi ens talar om funktionshinder och inte defekt eller handikapp när det gäller människor handlar om värderingar. Samma värderingar är inte applicerbara på djur.

Det finns gott om störda hundar i denna värld, men ingen av dem har diagnosen ADHD. Mentala defekter däremot, ja!
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Håller helt med dig, vi får inte falla i fällan att förmänskliga hundar genom att applicera luddiga mänskliga psykdiagoser eller deras behandlingar på dem.
PL
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag kallar ofta min ena hund för damphund, eller ADHD-fall - men det är nog inte jämförbart med vad människor kan ha ändå. Jag har själv ADHD, och medicineras för det, och kan känna igen vissa småsaker hos denna tiken. Det är dock inget funktionshinder eller fel i hennes hjärna för det, hon är bara inte lika lugn som alla andra liksom. Inget som stör hennes liv, och således ska det inte räknas som något konstigt.

Men visst finns det säkerligen många individer därute som har svårare att koncentrera sig än andra, bara kan hyperfokusera korta stunder, lätt blir störda och har en hög aktivitet. Jag skulle nog bara inte välja att ge det samma betydelse som ett NPF hos människa, då hundarna jag stött på med dessa "problem" aldrig själva lidit av det, eller haft ett sämre liv på något vis. Min ovanstående nämnda tik är åt det hållet, men hon är hur lycklig som helst. Och jag anpassar träningen åt henne, så att den blir väldigt kort men intensiv och har tydliga direktiv. Då funkar det toppen.
Det gör det inte på mig ;)
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

2. Människor är funktionshindrade. Hundar är defekta. Därför existerar inte neuropsykiatriska funktionshinder hos hundar. Att vi ens talar om funktionshinder och inte defekt eller handikapp när det gäller människor handlar om värderingar. Samma värderingar är inte applicerbara på djur.

Det finns gott om störda hundar i denna värld, men ingen av dem har diagnosen ADHD. Mentala defekter däremot, ja!

Defekt? Ja vem vet kanske tappades jag som barn för många gånger...
Tror snarare det handlar om att hjärnor ser annorlunda ut, en "normal" hjärna idag är den som är bäst anpassad till dagens samhälle. Min hjärna (som fått diagnosen adhd) har problem för att samhället ser ut som det gör. Jag tror banne mig att jag hade varit en suverän stenåldersmänniska. Jag är inte defekt, det är dagens samhälle som är det isåfall.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Man använder som sagt inte den terminologin vad gäller människor och här kan vi klart se varför.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag har haft en hund som jag lätt skulle stämpla adhd på. Men det intressanta är att hennes mentalbeskrivning egentligen ger svar på de flesta felbeteenden. Inte riktigt allt, några varför finns kvar, men ändå i linje med hennes problem.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Har inte läst arikeln än men spontant: Att hundar likt människor kan ha olika hjärnskador mm som gör att det får ett annat beteende än majoriteten är jag helt övertygade om men som någon sa så är ADHD ett samlingsnamn på mänskliga diagnoser av problem som oftast upplevs självt av personen i fråga och ser man liknande problem hos hundar är även jag beredd att säga att det heltänkelt handlar om defekter och ingen specifik diagnos "taget från vår värld".

Men även jag har slarvigt sagt att en av min mammas gamla hundar nog måste ha haft ADHD men det är kanske mest i brist på bättre benämning. Folk förstår vad man menar om man säger att djuret betersig som om den skulle ha haft adhd än om jag bara skulle säga att hunden har någon slags defekt.

Hunden i fråga som jag talade om var en hanne av bra stam, pappan till hunden finns idag i stor uträckning med i många svenska schäferhundsstamtavlor och modern var en tik som tidigare fått flera bra (normal stora)kullar men något verkade bli fel för i just denna kull föddes endast 2 valpar båda mer eller mindre defekta dock verkade dem friska vid födseln. I vår hunds fall handlade det om tydliga defekter som (förutom att han var långhårig) var kryp och led av matstrupeförstoring något som gjorde att all mat fastnade i halsen och matstrupen blev alltså större och större hela tiden. Utöver det som var synligt kan man nog inte säga annat än att hunden hade grymma koncentrationssvårigheter som gjorde att han blev extremt svårjobbad även om även han kom upp i klasserna med åren men det var inte för något annat än min mors dagliga slit och tjurighet.

Så jag är helt inne på att dem kan ha psykiska defekter men det är just det, defekter och inte bokstavs diagnoser.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Men förklara för mig, hur menar du? Är du neurolog?

Jag hat förresten inte läst artikeln. Utan kommenterade bara dina ord.
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Läs hennes inlägg igen, du har missförstått henne.

Hundar är defekta, inte människor. En hund med påstådd adhd är inte medveten själv om att den är annorlunda eller har ett handikapp, därfär kan den i sig inte heller ha en sån diagnos då diagnosen till stor del baseras på hur människan upplever det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Läs hennes inlägg igen, du har missförstått henne.

Hundar är defekta, inte människor. En hund med påstådd adhd är inte medveten själv om att den är annorlunda eller har ett handikapp, därfär kan den i sig inte heller ha en sån diagnos då diagnosen till stor del baseras på hur människan upplever det.

Okej förstår lite bättre nu. Men varför skulle inte en hund kunna känna sig annorlunda. Känns väldigt flummigt ämne eftersom man aldrig kan veta en hunds upplevelser (om man inte lär dem prata) och rent fysiologisk vet man knappt på människan vad adhd egentligen är (Om jag fattat det rätt?).
Hakade bara upp mig på ordet defekt, så som jag är. Förstår att det förmodligen har en mer vetenskaplig betydelse. Berätta gärna mer!
 
Sv: Kan hundar ha ADHD?

Jag hade en hund som möjligtvis skulle kunna passa in i adhd-testgruppen. Ingen impulskontroll, hyper i allt hon gjorde och det var antingen fullt ös eller medvetslös, något lagom fanns inte. Men inte led hon för det? Det var en tokglad hund, hon var som hon var liksom. Andra hundar gillade inte henne, de tyckte hon betedde sig underligt när hon tokflängde och undvek henne.

Jag är helt övertygad om att hon aldrig tänkte "tanken" att hon var annorlunda än andra hundar. Hur skulle hon kunna veta det? Jag tror inte hundar är telepatiska och har kognitiva förmågor nog för att kuna kommunicera sinsemellan om att "jag har så svårt att fokusera men du verkar bättre på det, varför är det skillnad mellan dig och mig?"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 120
Senast: LaMagia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 556
Senast: Lyan
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp