Kan inte bo kvar - hur få ork och råd att flytta?

hur har du råd med bostadsrätt om du bara jobbat timmar? du kan väl tjäna en del om du säljer bostadsrätten förresten?

Vad i hela fridens namn har det med saken att göra?
Takt, finess o neticket verkar inte vara din starka sida.
Då ska jag förklara om ni inte fattar. En bostadsrätt är ofta en dyr affär, dessutom som jag skrev kan man få en slant om denna säljs och bostadsrätter är rätt eftertraktade, det borde alltså inte vara ekonomiskt svårt att sälja och därmed flytta ut på landet i den situation hon är i. Det är även svar till frågan om banken, som borde räkna in detta om de kan ge lån till henne.

Då ska jag förklara om ni inte fattar. En bostadsrätt är ofta en dyr affär, dessutom som jag skrev kan man få en slant om denna säljs och bostadsrätter är rätt eftertraktade, det borde alltså inte vara ekonomiskt svårt att sälja och därmed flytta ut på landet i den situation hon är i. Det är även svar till frågan om banken, som borde räkna in detta om de kan ge lån till henne.

Fast fortfarande måste du ju ta ett nytt lån/lägga om lån för att sälja och köpa nytt. Då kan man fortfarande gå bet.

Vilken tur att du kommer in och kan förklara för alla som inte fattar.

Det känns nästan som....

rothman_mansplain_post.png

Ta du o kamma dig! Sluta behandla folk härinne som om de vore idioter. Fö kan jag förklara för dig, eftersom du inte fattar. Det går alldeles utmärkt att försörja sig i 10 år på enbart timanställning, vilket TS uppenbarligen har gjort.
Hur det kom sig att hon haft råd att införskaffa den är ingenting vi har något att göra med, inte heller behöver hon redovisa det härinne.

Ta du o kamma dig! Sluta behandla folk härinne som om de vore idioter. Fö kan jag förklara för dig, eftersom du inte fattar. Det går alldeles utmärkt att försörja sig i 10 år på enbart timanställning, vilket TS uppenbarligen har gjort.
Hur det kom sig att hon haft råd att införskaffa den är ingenting vi har något att göra med, inte heller behöver hon redovisa det härinne.
Jag svarade på hennes inlägg, tråkigt att du blir så arg, vi försöker alla hjälpa henne här.

Nomineras härmed till årets Famous Last Words-inlägg.

TS känner till att en bostadsrätt kan säljas. Vad som är relevant är om TS behöver låna - något som hon inser själv. Jag vet inte varför du verkar anta motsatsen.

Frågan som TS ställde handlade om det överhuvudtaget är möjligt att låna när man har en timanställning. Och hur TS kan ha haft råd med sin bostadsrätt på en timanställning är ju en fråga som verkligen inte hör hit.

TS känner till att en bostadsrätt kan säljas. Vad som är relevant är om TS behöver låna - något som hon inser själv. Jag vet inte varför du verkar anta motsatsen.

Frågan som TS ställde handlade om det överhuvudtaget är möjligt att låna när man har en timanställning. Och hur TS kan ha haft råd med sin bostadsrätt på en timanställning är ju en fråga som verkligen inte hör hit.
Precis och det är det jag svarar på, går hon in på en bank och vill begära lån kommer banken räkna in att du äger t.ex. en bostadsrätt, det är ju dels en tillgång som gör att hon bör kunna få ökade chanser för lån. Förstår du nu?

Precis och det är det jag svarar på, går hon in på en bank och vill begära lån kommer banken räkna in att du äger t.ex. en bostadsrätt, det är ju dels en tillgång som gör att hon bör kunna få ökade chanser för lån. Förstår du nu?

Alltså nu drar du ju väldigt stora växlar på en ekonomi du inte vet något om.

Eftersom det inte är aktuellt att bo kvar, ska ju inte lånen räknas på den bostadsrätten ö h t. Tillgången kan läggas in vid köp av nytt boende, om det blir vinst vid försäljning.

Men bostadsrätten i sig har ju inget med nya bostadslånen att göra, det är kontantinsatsen som kan komma att vara avgörande där. Och den vet vi inget om.

Och det är svårt att få lån med lösa anställningsvillkor. Inte omöjligt, men svårare. Och dyrare.

Alltså nu drar du ju väldigt stora växlar på en ekonomi du inte vet något om.

Eftersom det inte är aktuellt att bo kvar, ska ju inte lånen räknas på den bostadsrätten ö h t. Tillgången kan läggas in vid köp av nytt boende, om det blir vinst vid försäljning.

Men bostadsrätten i sig har ju inget med nya bostadslånen att göra, det är kontantinsatsen som kan komma att vara avgörande där. Och den vet vi inget om.

Och det är svårt att få lån med lösa anställningsvillkor. Inte omöjligt, men svårare. Och dyrare.
Det ligger såklart stort kapital att sälja en bostadsrätt på så vis borde de inte vara problem att 1. dels sälja den, 2. dels genom detta faktum kunna få lån från banken.Att sälja en bostadsrätt är ju förövrigt sällan en förlust för ägaren.

Exakt. Många banker har varit mycket kinkiga de senaste åren när det kommer till alternativa anställningsformer. Jag och min sambo sålde för ett par år sedan vår bostadsrätt i centrala Stockholm. Vi hade lån på 1750000 kr och bostadsrätten var värderad till 360000 kr. Vi hade näppeligen några problem att betala våra lån och vi hade även några hundratusen på banken. För den nya bostaden skulle vi behöva låna mindre än en miljon. Trots det så ville SEB (som via mäklaren hade ett erbjudande om bra ränta) inte låna ut pengar till oss - endast pga att jag frilansade. Så TS fråga är fullkomligt befogad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 317
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 878
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 938
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka