Bukefalos 28 år!

Kan inte bo kvar - hur få ork och råd att flytta?

Nej jag skojar inte, detta är självklar praxis på alla banker för att kunna bevilja lån.

Självklart inte. Du kan inte låna två miljoner på bostaden du flyttar från (säkerheten) och ta med dig pengarna till ditt nya boende (som inte är värt mer än 750 000 kr). När du flyttar löser du ju lånen på bostadsrätten - förklara gärna närmare hur du tänker dig. Det kan bli intressant.
 
Självklart inte. Du kan inte låna två miljoner på bostaden du flyttar från (säkerheten) och ta med dig pengarna till ditt nya boende (som inte är värt mer än 750 000 kr). När du flyttar löser du ju lånen på bostadsrätten - förklara gärna närmare hur du tänker dig. Det kan bli intressant.
Jag kan bara hänvisa dig till banken, du tror väl inte att du kan komma in på banken hursomhelst och begära lån? En bostadsrätt kan vara en sådan säkerhet. Jag pratar inte om pengarna i sig men marknadsvärdet på bostadsrätten reglerar ju delvis detta. Därför är det intressant att få veta TS ekominiska situationen, o andra sidan kan bara den bank hon använder sig av faktiskt hjälpa henne på denna fråga.
 
Jag kan bara hänvisa dig till banken, du tror väl inte att du kan komma in på banken hursomhelst och begära lån? En bostadsrätt kan vara en sådan säkerhet. Jag pratar inte om pengarna i sig men marknadsvärdet på bostadsrätten reglerar ju delvis detta. Därför är det intressant att få veta TS ekominiska situationen, o andra sidan kan bara den bank hon använder sig av faktiskt hjälpa henne på denna fråga.
Jag har en nära relation till en person som letar sommarboende. Personen sitter på en bostadsrätt till ett värde av flera miljoner varav halva är lån på. Med nya låneregler har personen nu fått nytt bud från banken hen varit kund hos i flera år, trots välbetalt jobb och pengar på banken. Nu får personen bara låna under miljonen och banken säger då att vill hen låna mer är det försäljning av nuvarande bostad först som gäller. Det är lite osäkert i dagens läge med andra ord.
 
Jo, jag vet att jag kan komma in på banken hursomhelst och begära lån.

Men du kan ju inte använda en säkerhet du inte har. Säljer du bostadsrätten för att du behöver köpa nytt, måste du lösa lånen på bostadsrätten.

Äh, jag lägger ner. Ingen är såhär korkad - det måste vara troll.
Men håll med om att det är en fascinerande idé att låna på den gamla bostaden som man ska sälja för att köpa ny. I synnerhet just nu när en av de senaate dagarnas stora nyheter har varit att amorteringskravet tvärnitade bostadsmarknaden 1 juni.
 
Jag har en nära relation till en person som letar sommarboende. Personen sitter på en bostadsrätt till ett värde av flera miljoner varav halva är lån på. Med nya låneregler har personen nu fått nytt bud från banken hen varit kund hos i flera år, trots välbetalt jobb och pengar på banken. Nu får personen bara låna under miljonen och banken säger då att vill hen låna mer är det försäljning av nuvarande bostad först som gäller. Det är lite osäkert i dagens läge med andra ord.
Absolut, men det beror väl just på att den ekonomiska situationen att låna mer än 1 miljon saknas det säkerhet för hos banken att göra. TS problem verkar vara av annat slag.
 
Absolut, men det beror väl just på att den ekonomiska situationen att låna mer än 1 miljon saknas det säkerhet för hos banken att göra. TS problem verkar vara av annat slag.
Fast va? Personen har en br värd flera miljoner i attraktivt område och gör bra med pengar, sparar mycket. Lån på ca hälften av br, om ens det, och får inte ens låna en miljon. Läget ser lite annorlunda ut just idag. I ts fall vet vi inte vad bostaden är värd, vad det finns lån på och vad en ny bostad skulle kosta men vi kan ju anta att det är ett bekymmer någonstans iom att ts säger att pengarna inte finns. Eller hur?
 
Jag kan bara hänvisa dig till banken, du tror väl inte att du kan komma in på banken hursomhelst och begära lån? En bostadsrätt kan vara en sådan säkerhet. Jag pratar inte om pengarna i sig men marknadsvärdet på bostadsrätten reglerar ju delvis detta. Därför är det intressant att få veta TS ekominiska situationen, o andra sidan kan bara den bank hon använder sig av faktiskt hjälpa henne på denna fråga.

Ge oss en anledning till att en såld bostadsrätt skulle agera säkerhet till en bank? Säkerhet brukar ju vara nått banken kan ta tillbaka och sälja om inte lånen betalas, hur menar du att banken skulle kunna ta tillbaka en såld bostadsrätt?
 
Nej bostadsrätt är absolut inte "egal" utan kan tillämpas som säkerhet för att beviljas ett lån.
Ja om du för det första fortfarande äger bostaden! Här ska ju TS i såna fall sälja bostadsrätten. Och då beror det ju på situationen med nästa boende. Dvs hur ser kalkylen ut där, finns det utrymme till att låna. Och kommer banken bevilja lån.
 
Jag förstår vad du menar.
Och jag är uppriktigt förvånad att inte fler gör det.
Jag har själv använt metoden.
Men TS ska ju sälja bostaden om hen flyttar
Och då handlar det ju om kalkylen för nästa bostad. Dvs om det är en bostadsrätt och hur kalkylen ser ut och huruvida lån beviljas
 
Eller menar ni att TS ska låna på nuvarande lägenhet för att få ut en kontantsumma. Den ska TS ha på banken och använda kontant till nästa boende?
Dock är ju fortfarande problemet då att TS behöver få lån vilket hen var osäker på samt vilket värde som finns i bostaden idag dvs hur lånen ligger idag.
@Inte_Ung
@Jens
 
Men TS ska ju sälja bostaden om hen flyttar
Och då handlar det ju om kalkylen för nästa bostad. Dvs om det är en bostadsrätt och hur kalkylen ser ut och huruvida lån beviljas
Ja man kan ju tro det vid en första anblick.
Men det är inte riktigt så enkelt i praktiken.

Jag skall försöka att förklara även om det ser dystert ut med att någon skulle förstå.
Kort, man använder övervärdet på gamla bostaden som kontantinsats på nya.
Längre, för att kunna göra det redan innan gamla bostaden är såld så lånar man på övervärdet och använder de pengarna i nya bostaden.
Man kan låna på en bostad som är underbelånad och sedan använda pengarna till vad som helst.
Sedan när den gamla bostaden sälj så betalar pengarna som man får för den det lån som man har använt till annat.

Det är ett vanligt sätt att få loss kapital för att kunna göra fler affärer och tjäna mera pengar på t.ex. fastigheter och aktier.
Men det kan ju gå helt galet också om marknaden dyker.
Som vid aktiekrascher och spruckna bostadsbubblor.
 
Ja man kan ju tro det vid en första anblick.
Men det är inte riktigt så enkelt i praktiken.

Jag skall försöka att förklara även om det ser dystert ut med att någon skulle förstå.
Kort, man använder övervärdet på gamla bostaden som kontantinsats på nya.
Längre, för att kunna göra det redan innan gamla bostaden är såld så lånar man på övervärdet och använder de pengarna i nya bostaden.
Man kan låna på en bostad som är underbelånad och sedan använda pengarna till vad som helst.
Sedan när den gamla bostaden sälj så betalar pengarna som man får för den det lån som man har använt till annat.

Det är ett vanligt sätt att få loss kapital fr att kunna göra fler affärer och tjäna mera pengar på t.ex. fastigheter och aktier.
Men det kan ju gå helt galet också om marknaden dyker.
Som vid aktiekrascher och spruckna bostadsbubblor.
Precis detta jag menar, bra inlägg!
 
Eller menar ni att TS ska låna på nuvarande lägenhet för att få ut en kontantsumma. Den ska TS ha på banken och använda kontant till nästa boende?
Dock är ju fortfarande problemet då att TS behöver få lån vilket hen var osäker på samt vilket värde som finns i bostaden idag dvs hur lånen ligger idag.
@Inte_Ung
@Jens
Och att ts kanske står med en br som måste betalas hyra på vilket ts inte hade råd med, utöver det nya boendet. Även om man hyr ut kan ju personen flytta och så står man där med dubbla avgifter på kortare eller längre längre tid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 323
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp