Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

N

NinaochRambo

Vet inte om det redan finns en sån här tråd men jag kunde inte hitta någon & jag behöver verkligen råd!

Har en 11 årig valack som jag haft i 8 år. har alltid haft honom inhyrd i olika stall och han har gått både i flock och ensam, men alltid med andra hästar i närheten.

I lördags köpte jag ett 5-årigt sto, holländsk import. Jag vet inte jättemycket om hur hon gått innan, men där jag hämta henne verkade hon gå på lösdrift med 2 andra hästar.

I alla fall, i samma veva som jag köpte stoet hyrde jag ett litet stall med 2 boxar där hästarna står och så länge dom är tillsammans är allt frid och fröjd.

Men jag märkte redan första morgonen när jag skulle ta ut dem till hagen att de kanske skulle bli problem. Jag tog valacken först, men kom inte längre än 5-10 meter från stallet innan damen där inne börja stampa & gnägga & sparka i väggarna. Så jag gick tillbaka & bytte och tog henne först. valacken ropade lite, men va mycket lugnare.

Igår provade jag att ta ut dem ur hagen en och en och in i stallet och borsta och greja lite. valacken klara sej ganska ok ensam i hagen, han ropa lite bara. Stoet va hyfsat lugnt när hon va inne i stallet & jag greja med henne. Sen bytte jag och tog in valacken & lät stoet va kvar ute. Det gick INTE bra. Hon sprang & skrek som en galning och efter ca 5 min va hon dyblöt av svett. Jag provade att ställa valacken i en annan hage ca 30 meter bort, dom kunde se & höra varandra men de hjälpte inte, båda sprang som idioter i sina hagar.

Hur ska jag kunna rida dem när dom beter sej så här? Jag vågar ju inte lämna någon av dem själv hemma! Ev kanske jag våga lämna valacken då jag känner honom & vet hur han beter sej i olika situationer, men inte henne!


Nån som varit med om nåt liknande & har tips på vad man kan göra? Kommer dom lugna ner sej när dom har blivit mer hemmastadda?

VÄLDIGT tacksam för svar!!
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Jag har ett gammalt sto som INTE tycker om att vara själv. Lämna henne i hagen är inte att tänka på, hon hoppar över eller i värsta fall genom stängslet. Lämna henne i box går bättre men hon är väldigt orolig. Hon är nu 20 och vi har bott på samma ställe i 4 år. Nu har jag tre hästar så hon behöver inte vara själv längre.

Men förhoppningsvis kommer dina hästar bli lugnare men jag skulle inte lämnat dom i hagen utan inne i boxen, får dom för sig att försöka hoppa ur hagen och fastnar i staketet kan det bli svåra skador.

Du har ingen möjlighet att göra en liten box och skaffa en shettis? Jag vet inte om mitt sto är ett svårt undantagsfall men jag har gett upp hoppet om att hon någonsin ska acceptera att vara själv. Har hon inte lärt sig det på 20 år lär hon aldrig lära sig det.
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Usch det är det jag är rädd för.. att hon aldrig kommer acceptera det.

De tråkiga är att det inte är mitt stall och som hon sparkar i väggarna så känns de inge vidare att lämna henne där inne. Har oxå funderat på de med att bygga en box till, men det får inte plats och återigen har vi problemet att det inte är mitt stall... :(

Tack för svaret iaf!
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

alltså, du har ju dubbla situationer så att säga.

dels är det två hästar, som inte känner varann, som precis i samma veva hamnat på ett helt nytt ställe, utan andra hästar. det är naturligt att de blir extra ängsliga då. Just bara 2 hästar är alltid ett lite trixigare dilemma, just för att de blir så beroende av varann. men just nu somsagt är nog situationen extra laddad.

ge det lite tid.
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Ja jag hoppas ju att det ska bli bättre med tiden... men jag blir ju så orolig bara :crazy:

Valacken har bara flyttat ca 600 meter & står i en hage som han gått i förut ( för ca 2 mån sen på helgerna med en annan valack som är borta nu) så han är ju ganska "hemma". Och sen är ju han lugnare också..

Men det är ju det att jag vill kunna rida dem utan att oroa ihjäl mej för den som är kvar hemma.

Ja kommer iaf att försöka idag, ställer dem inne för att minimera riskerna för tråd olyckor och tar väldigt korta pass på båda så dom inte blir ensamma alltför länge.

Så får vi väl se hur de går...
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Säger som dom andra att man får ge det lite tid. Gör som du gör nu att du tar in och bortar dom en och en så vänjer dom sig nog snart att vara ensamna. Så länge ingen av hästarna försöker ta sig ur hagen tycker jag inte att det är så farligt, det är när dom börjar sattsa på tråden jag hade blivit orolig. Ta ev hjälp av någon som kan stå kvar vid hagen och hålla koll.

Min unghäst blir lite orolig när jag låter honom stå ensam i stallet men när han har märkt att han är ensam så lugnar han ner sig. Tar kanske 10 min men när man ridit klart så står han lugnt.

Hoppas det löser sig för dig:)
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

du har ju gjort enligt mig helt fel när du har gått tillbaka med den andra hästen... då lär sig hon rätt fort att om jag springer och skriker massor så kommer kompisen tillbaks, och det är ju inte det beteendet man vill belöna.

om hon bara springer och skriker så skulle jag låta henne göra det tills hon är "färdig" med det, en häst som är så ung som hon lär sig väldigt fort, hade du haft en äldre häst skulle det kunna bli stora problem...

på min gård får alla hästar lära sig att vara ensamma, för det är jätte viktigt om det någon gång skulle hända nåt, att nån häst blir skadad o måste stå på klinik osv osv då är den andra ensam.
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Helt rätt, det var dumt att gå tillbaka med henne.. Men det var bara den gången, sedan dess har jag ju fortsatt att ta henne först så det är ju inget som har skett upprepade gånger iaf.

Det känns skönt att höra att det inte är helt kört, denna situationen är helt ny för mej så jag blev väldigt villrådig. Min valack har aldrig varit sån, han kan bli orolig om han blir helt själv i hagen, men i stallet står han hur lugnt som helst.

Jag ska försöka vänja dem succesivt vid att vara ensamma, tror ändå att jag börjar med att ställa henne i stallet, olyckor sker ju så himla fort även om någon håller koll.

Tack för alla svar! :bow: Känns bra att veta att fler har haft detta problemet och att det faktiskt går att lösa om man börjar i tid & är konsekvent, vilket jag kommer att vara varken jag vill eller ej eftersom jag inte har nåt val egentligen. :grin:
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

När jag flyttade min valack med en annan valack till ett nytt ställe (nytt för båda) så sprang och gnäggade alltid den som blev lämnad i hagen ensam. Dock inte lika hysteriskt som ditt sto verkar. Men efter några dagar/veckor (?) lugnade det ner sig betydligt, det var väl något enstaka gnägg men inte mer. Jag tror nog det kommer att bli bättre :)
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Om problemen fortsätter, kan du inte hyra in dig nånannanstans med fler boxar?
Min personliga åsikt är att 2stall är värdelöst!
Hästarna blir så extremt beroende av varann så man kan spy på eländet!
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Grejen är den att jag håller på och bygger stall hemma så denna lösningen är provisorisk tills det är klart. Då kommer jag förmodligen att köpa en ponny till. Men som det är nu, så har jag lite svårt att lösa det ekonomiskt på annat sätt då det enda andra stället där man kan hyra in hästar är väldigt dyrt. (där min valack stog innan) Det skulle ju vara om jag flytta dem längre bort men det känns så onödigt när det lilla hyr stallet bara ligger 200 m hemifrån..

Iaf, jag prova igår att ta isär dem, jag tog in båda i stallet & sen red jag stoet först. Valacken är ett j***a matvrak så han fick bara lite hö och sen sa han inte ett ljud när vi red iväg.Va fortfarande helt lugn när vi kom tillbaka.

Stoet fick även hon hö + lite betfor innan jag gav mej iväg med valacken, men hon var oroliga ändå. Inte så orolig som jag trodde att hon skulle vara, hon va svettig när jag kom tillbaka men ändå hyfsat lugn & hon hade ätit lite av sitt hö iaf. Var borta ca 30 min.

Så jag tror nog att det ska lösa sej... Som det är nu så är det ok iaf, hon va inte hysterisk i ögonen och hade inte kutat runt i boxen, så om det inte blir värre så tror jag nog att detta ska funka.

Jag har ett par polare som jag kan rida ihop med iaf några dagar i veckan, alltså på varsin av mina hästar och de dagar jag är ensam får jag nog bara helt enkelt ställa in dem.
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Mitt stall in the making :

3035_71965503157_668973157_1596058_4834578_n.jpg


Kan inte flytta in hästar här riktigt ännu, men snart!! :banana:
 
Sv: Kan inte sära på mina hästar utan att dom blir tokiga

Jag har ett par polare som jag kan rida ihop med iaf några dagar i veckan, alltså på varsin av mina hästar och de dagar jag är ensam får jag nog bara helt enkelt ställa in dem.

Prova att rida med den ena som handhäst de dagar du är ensam. På så vis sparar du lite tid genom att motionera dom samtidigt också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 628
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 916
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 081
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp