Kan inte sova

Jag har provat både typ "dun"madrasser av diverse sorter och luftmadrasser med pump men de fungerade inte alls. Jag var extrempatient så jag fick prova en hel massa olika sorter men det hjälpte inte ändå.

Ja visst är det :) Det är helt fantastiskt :)

Med extrempatienter tänker jag på dem med typ tredje gradens brännskada över stora delar av kroppen :) Madrasserna som används då är ju otroligt dyra (typ 150') men brukar vara fantastiska. Patienten ligger så lätt på madrassen att man i princip kan flytta hen genom att trycka lätt med handen.

Men som sagt, det spelar ju ingen roll nu - huvudsaken är ju att du mår bättre oavsett :)
 
Med extrempatienter tänker jag på dem med typ tredje gradens brännskada över stora delar av kroppen :) Madrasserna som används då är ju otroligt dyra (typ 150') men brukar vara fantastiska. Patienten ligger så lätt på madrassen att man i princip kan flytta hen genom att trycka lätt med handen.

Men som sagt, det spelar ju ingen roll nu - huvudsaken är ju att du mår bättre oavsett :)

Nu har jag turligt nog inte haft tredje gradens brännskador så jag kan inte jämföra men jag hade nervsmärtor över hela kroppen. De madrasserna jag fick prova var bra men det hjälpte mig inte ändå. Att madrasserna var dyra var det ingen tvekan om. Det var mycket krångel och oförstående människor innan jag ens fick prova. Har man sjukdomar som inte är kända inom vården så är det svårt att få någon hjälp överhuvudtaget.
 
Nu har jag turligt nog inte haft tredje gradens brännskador så jag kan inte jämföra men jag hade nervsmärtor över hela kroppen. De madrasserna jag fick prova var bra men det hjälpte mig inte ändå. Att madrasserna var dyra var det ingen tvekan om. Det var mycket krångel och oförstående människor innan jag ens fick prova. Har man sjukdomar som inte är kända inom vården så är det svårt att få någon hjälp överhuvudtaget.

Jag menade verkligen inte att nedvärdera dina smärtor, utan gav bara ett exempel på vad "våra" beställare (sjukhus, äldreboenden och hjälpmedelscentraler) anser vara extrempatienter.
Jag har förstått att det är svårt att ens få prova den här typen av hjälpmedel, även med vanliga problem som liggsår, vilket rent ut sagt är för jäkligt.
 
Jag har banne mig svart bälte i sömnproblem. Haft sen tonåren och jag är typ 40 år gammal nu. Någonting jag lärt mig på sömnterapin, vilket också är en kommentar till @cherie's inlägg i tråden, och det är att sömntabletter fungerar bäst som kur, inte som enstaka tablett akut. Tänk som en antibiotikakur, den måste man äta i minst en vecka. Det just för att man ska få in en rutin och att tabletterna inte ska sluta fungera efter ett tag.

På vilket sätt var det en kommentar till mitt inlägg? :) Jag har inte skrivit någonting alls om sömntabletter. Det betyder inte att jag inte förespråkar dem, men medicin är inte mitt område och jag vill inte yttra mig om sådant jag inte kan någonting om - det lämnar jag upp till läkarna och andra som kan det bättre.
 
Jag har fått samma/liknande råd från vården. Problemet är att de inte ser helheten utan de utgår ifrån sig själva och hur en frisk kropp fungerar. Att leva med svår smärta tar mycket mer energi än att leva ett vanligt svenssonliv med jobb, familj, hus och hem osv. och att då inte heller kunna sova gör att kroppen kollapsar om man följer de råden. Kroppen behöver återhämtning och genom att nitiskt ignorera kroppens signaler, vilket är vad de råden går ut på, gör att kroppen stänger ner. Det är inte så enkelt som att man somnar förr eller senare när man blir utmattad.

De flesta inom vården testar lite olika sömnmedel/metoder på patienten och fungerar inte det, ja då struntar de i det. Min fd. smärtläkare säger på varenda föreläsning att sömnen är högsta prio men även hen släppte det när råden och sömnmedlen inte fungerade. Att min kropp stängde ner alla icke livsuppehållande funktioner spelade inte så stor roll. Det fanns ingen hjälp att få. Att jag idag oftast sover 6-7 timmar/natt och har något jag kan kalla för liv utan de extrema smärtorna och utan alla de tunga medicinerna kan jag inte tacka vården för.

Det måste verkligen vara otroligt frustrerande att leva med något som vården har så eftersatt kunskap om, och där de (få) beprövade och evidensbaserade metoder som finns tillgängliga inte heller fungerar för en. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är. Kronisk smärta är ju ett sånt område, där kunskapen kring tillståndet är väldigt begränsad. Samtidigt blir det ju på något sätt förståeligt att när vården har prövat alla de metoder som visat sig vara verksamma för en specifik patientgrupp utifrån beprövad erfarenhet och vetenskap och ingen av dem hjälper, så har de inte längre någon behandling att erbjuda. Hemskt, men rent krasst är det ju så - det fungerar precis likadant för andra patientgrupper där behandlingsalternativen är slut (tänk cancer när operation/cellgifterna inte biter). Sedan är det såklart skrattretande att jämföra kronisk smärta och cancer, då man på det senare området har forskat mängder i jämförelse - men det var mest för att exemplifiera varför vården inte kan bistå med någon mer hjälp. De skulle säkert önska att de kunde, men kunskapen finns inte. Forskningen och förståelsen är i mitt tyckte väldigt eftersatt inom detta område.

Det jag dock sätter mig emot är att direkt avfärda de rekommendationer och behandlingar som vården faktiskt erbjuder i dagsläget. Du har uppenbarligen prövat alla råd och rekommendationer du fått, vilket sorgligt nog inte har hjälpt någonting utan till och med gjort det värre. Men även om de metoder som lärs ut inte hjälper alla individer så tillämpas de av en anledning - de bygger på den lilla beprövade erfarenheten och vetenskapen som finns inom området, och på gruppnivå hjälper de mer än att göra ingenting.
 
Senast ändrad:
Jag har fibromyalgi, diagnosticerades för ca 10 år sen. Orsaken är troligtvis flera skador som blev negligerade av min läkare (åk hem och ta en alvedon typ), jag har varit med om två trafikolyckor där jag i den ena skadade mina knän (var där värken började) och i den andra nacken. Flera allvarliga avramlingar med hjärnskakningar och mer nackskador. Smärtan spred sig till slut från knän och nacke till hela kroppen.
Jag lyckades bli lite bättre 2011/2012 men i 2013 upptäcktes det att jag hade cancer och efter att ha gått igenom operationer, strålbehandling och cellgift har fibron blivit mycket mycket sämre samt att jag även har smärta pga behandlingarna jag gick igenom. Så min stackars kropp har fått mycket stryk...

Jo jag är precis som du, envis och hård mot mig själv. Tog många år förrän jag ens kunde medge att jag var sjuk (var tvungen att kollapsa i en hög på jobbet först...).

Får man bolltäcke genom vårdcentralen? Det skulle vara spännande att testa. Sover bättre när min pojkvän är här faktisk, tyvärr bor han i London så vi ses inte mer än 1-2 ggr i månaden. Han kommer ikväll, så nu har jag förhoppningar om att sova gott några nätter. :D

Mm jag gillar också värme, har dubbeltäcke och en elektrisk värmefilt med päls. Får du massage genom vården eller privat? I Norge erbjuder fysioterapeuter (sjukgymnaster) massage men när jag frågade min sjukgymnast om det sa hon att det "håller inte vi på med". De erbjuder enbart träning.

Melatonin kan jag testa, det går ju att köpa som kosttillskott på nätet.

Ja, jag har också fibro sen skadorna. Så vet hur det är. Har tack och lov sluppit cancer. Beklagar vad du fått gå igenom! :(

Jag har dock fått ganska bra hjälp med fibron och framför allt Hortons av en antidepp jag fått mot smärtan. Den heter Cymbalta och är bra mot just nervsmärtor.

Boll- eller kedje-täcke har jag fått chans att testa via arbetsterapeut genom psykvården. Jag är sjukskriven för utbrändhet nu. Så iom att jag har ADHD brukar de rek testa sånt för sömnen.
Jag vet inte hur det går till att få annars. Men googla och se om du hittar ngt!

Massage har jag fått betala själv. Jag har gått till en som är kiropraktor och sjukgymnast privat. Han både masserade och gav kiropraktisk behandling till mig.
När han blev landstingsansluten fick han dock inte göra sånt mer..
Jag har gått till någon efter det för ren massage. Men det har inte gett så mycket tycker jag..
Nu är jag sambo med en kiro som kan behandla mig kiropraktisk och även massera lite.
Det är just innan sömn som jag tycker att massagen ger bäst effekt. Så en sambo som kan massera lite är ju guld! Jag tycker inte man eg behöver utbildning i det bara man har lite feeling.

Har du provat TENS? Sånt kan man ju få hem via sjukgymnaster om det upplevs fungera.

Kanske varmvattenträning?
Jag var skeptisk.. Men jag tyckte nog det funkade en del mot smärtan. Om inte annat var det skönt att vara lite mer smärtfri tiden i vattnet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 451
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp