Kan ja ta bajs på dagen och skicka nästa dag ang kolla masken??

eldkyss

Trådstartare
Skall göra ett kolla masken prov och undrar om jag kan ta dagsfärskt bajs nu på eftermiddagen och förvara de i kylen över natten och sen posta det i morgon?

Det står på paketen att provet kollar upp rund mask och blod mask. Finns de ingen annan mask man behöver oroa sig för?
 
Sv: Kan ja ta bajs på dagen och skicka nästa dag ang kolla masken??

Jag har för mig att jag har läst i bruksanvisningen sist vi gjode prov att man inte ska förvara det i kylskåp innan man skickar iväg det, utan det bör vara högst 24 timmar gammalt när det kommer fram.
 
Sv: Kan ja ta bajs på dagen och skicka nästa dag ang kolla masken??

Kan du inte skicka direkt är det bra att förvara i kylskåpet tills du har möjlighet att skicka. Provet håller sig flera dagar och kyler du det så dröjer det ytterligare lite längre innan larverna i äggen börjar utvecklas. Ju färskare desto bättre förstås!
 
Sv: Kan ja ta bajs på dagen och skicka nästa dag ang kolla masken??

Jag har nu fått mina provsar

häst 1 hade noll på allt.
häst 2 hade endast 25 epg
häst 3 hade 50 epg
häst 4 hade 125 epg

betyder detta att jag inte behöver avmaska någon av dessa hästar? Häst 4 är satt på odling för att utesluta stora blodmasken. Men kan jag flytta över dom till betet redan nu? Eller måste jag invänta svar från odlingen?

Häst nr 5 hade 400 epg så henne skall ja avmaska men det räcker alltså att bara avmaska henne trots att hon går tillsammans med dom andra?
 

Liknande trådar

Hästvård Rakt på sak: Är det någon här som vet hur länge ett bajs-prov (för mask koll) är bruk/hållbart? Alltså, hur länge kan det förvaras i kyl...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Madick
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 709
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
14 869
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp