Hållbarhet av bajs-prov!?

Docka

Trådstartare
Rakt på sak: Är det någon här som vet hur länge ett bajs-prov (för mask koll) är bruk/hållbart? Alltså, hur länge kan det förvaras i kyl och fortfarande ge ett ärlig/sant resultat?
Min veterinärsklinik börjar gå mig på nerverna då jag väntar på mask-koll-besked som del av en kolik utredning, och de har haft bajs-provet från hästen i fyra dagar nu!?
De säger att de varit för upptagna för att göra testet men menar att bajset hålls färskt i kylen.
Jag har nu hört från annat håll att man måste kolla efter mask(äggen) inom 24 h, eller max 48 h om provet legat i kylen. Så 4 dagar känns på tok för länge, och om testet kommer tillbaka med att hästen inte har mask så känner jag att det vore svårt att lita på...

Någon som vet?
 
Rakt på sak: Är det någon här som vet hur länge ett bajs-prov (för mask koll) är bruk/hållbart? Alltså, hur länge kan det förvaras i kyl och fortfarande ge ett ärlig/sant resultat?
Min veterinärsklinik börjar gå mig på nerverna då jag väntar på mask-koll-besked som del av en kolik utredning, och de har haft bajs-provet från hästen i fyra dagar nu!?
De säger att de varit för upptagna för att göra testet men menar att bajset hålls färskt i kylen.
Jag har nu hört från annat håll att man måste kolla efter mask(äggen) inom 24 h, eller max 48 h om provet legat i kylen. Så 4 dagar känns på tok för länge, och om testet kommer tillbaka med att hästen inte har mask så känner jag att det vore svårt att lita på...

Någon som vet?
Så kort hållbarhet som 24 timmar känns ologiskt iom att man då inte skulle kunna skicka in prov med post där bara postgången tar 24 timmar. Hur lång tid det står sig vet jag dock inte
 
Vidilab rekommenderar ju i alla fall inte att man postar sitt i slutet av veckan om det riskerar att ligga på posten över hela helgen.. (48-72h)
Men det gäller ju prov som inte är i kyl, så ditt prov är nog okej än så länge om jag ska gissa.
 
Rakt på sak: Är det någon här som vet hur länge ett bajs-prov (för mask koll) är bruk/hållbart? Alltså, hur länge kan det förvaras i kyl och fortfarande ge ett ärlig/sant resultat?
Min veterinärsklinik börjar gå mig på nerverna då jag väntar på mask-koll-besked som del av en kolik utredning, och de har haft bajs-provet från hästen i fyra dagar nu!?
De säger att de varit för upptagna för att göra testet men menar att bajset hålls färskt i kylen.
Jag har nu hört från annat håll att man måste kolla efter mask(äggen) inom 24 h, eller max 48 h om provet legat i kylen. Så 4 dagar känns på tok för länge, och om testet kommer tillbaka med att hästen inte har mask så känner jag att det vore svårt att lita på...

Någon som vet?
I kyl minst en vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 294
Senast: Luleå
·
Hästvård Skall göra ett kolla masken prov och undrar om jag kan ta dagsfärskt bajs nu på eftermiddagen och förvara de i kylen över natten och sen...
Svar
3
· Visningar
2 708
Senast: eldkyss
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp