Bukefalos 28 år!

Kan jag lämna tillbaka hästen?

carolineartemis

Trådstartare
Jag köpte ett sto för ca: 1½ månad sedan. Vid provridningen uppvisade hon då säljaren red att hon hade temperament. Hon småreste sig ett par gånger. Säljaren försäkrade mig om att detta var något hon bara gjorde under igångsättningen då man krävde något av henne. Hon hade aldrig någonsin uppvisat detta betéende vid uteritt. Jag såg också då att säljaren hade en sadel som inte låg optimalt på hästen. Jag lade på min egna sadel och red och hästen gick då som en klocka. Jag besiktigade henne (gårdsbesiktning) och hon gick igenom, hon hade dock en hake i munnen som behövde åtgärdas. Jag köpte hästen fick hem henne.
Jag tog henne till tandläkaren,lät en kiropraktor behandla henne och försökte sedan sätta igång henne.
Vi kom inte alls överens och det visade sig att hästen är fruktansvärt dominant även i hanteringen. Det gick så långt att jag inte vågade rida henne mer (jag kom inte ens av gårdsplanen). Jag har då bett en annan mer rutinerad tjej rida henne åt mig (för att jag sedan ska kunna sälja henne). Det har gått helt okej ända tills idag då hästen fullständigt tvärvägrar att galoppera, så fort tjejen fattar galopp så börjar hästen slå bakut och vill verkligen inte. Det man nu funderar på är ju om hästen har ont:confused:
Jag har kontaktat säljaren vid flertalet tillfällen och sagt att det inte fungerar mellan oss och att det verkar som om hon har ont någonstans. Har nu det senaste inte fått något svar från henne.

OM det nu visar sig att det är något fel på hästen kan jag lämna tillbaka henne då (jag får ju röntga henne)? Jag har pratat med ett par som säger att jag kan det och som har egna erfarenheter av liknande situationer, men har också hört vissa som säger att det är väldigt svårt.
Vad säger ni?

Snälla inga taskiga kommentarer nu som "du borde fattat det vid provridningen" eller "varför köpte du henne?". Jag mår redan så fruktansvärt dåligt över detta och har redan gått igenom så mycket jobbigt med min förra häst som jag i somras hittade död i hagen :(. Dessutom är det så fruktanvärt lätt att vara efterklok!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Vilken jobbig situation:(

Frågar som den i tidgare inlägg, vad har ni skrivit i kontraktet? Själv har jag av erafarenhet lärt mig att kontraktet måste vara oerhört detaljerat. Ex att man skriver in vad hästen ska användas till osv.

Vet inte heller om en gårdsbesiktning är en tillräckligt ok besiktning om du förstår, men är osäker där.

Vilken köpesumma rörde det sig om? Det kan ju även ha betydelse, när vi kommer till röntgen osv. Ifall du röntgar hästen i efterhand och gör en klinikbesiktning där det framkommer fel har du nog ingen möjlighet att häva köpet. eftersom du inte gjorde "allt i din makt" för att se till att hästen du köpte var frisk!

Svårt läge det där,men jag skulle som sagt börja med att kolla upp hästen noga. Kan ju vara något i kroppen som spökar och att det är därför hästen beter sig som den gör!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Om det kommer fram nåt på röntgen så är det inte dolt fel.
Detta hade du ju sett om du gjort en ordentlig undersökning..

Så ta reda på om det är nåt fel och fundera sen på hur du ska ta dig vidare.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag har varit i ungefär samma sits som dig, fast den häst jag köpte visade inga tendenser till olater när jag provade honom de visade sig senare och när jag konfronterade säljaren så framkom att flera av dessa olater hade han haft innan men de hade helt enkelt valt att inte tala om det för mig, (en glad överraskning...:crazy:) * jag red ju hästen SÅÅÅ BRA så de trodde inte det skulle bli några problem...*:eek::cool:
Jag hade dessutom varit tydlig med vad för typ av häst jag sökte och det var en häst UTAN de olater som han hade.
Det gick så långt så jag inte vågade rida honom....efter mycket om och men så fick jag lämna tillbaka honom, dock så var nog egentligen köpekontraktet slarvigt ifyllt i ärlighetens namn....så hade vi gått vidare så vete sjutton....dock förlorade jag en slant på honom men bara det att jag blev av med honom var en lättnad.. de ville inte att det skulle bli negativt skrivet om dom på nätet/media.....bla därför tog de tillbaka.
Min läxa blev, BESIKTA hästen (gjorde inte det..), fyll i KÖPEKONTRAKTET NOGA!! om möjligt få hästen på ÖPPET KÖP!!
Hästen :love: som nu står i mitt stall och är min nya PÄRLA har jag gjort som jag lärde mig i läxan!! men det var en rätt DYR erfarenhet:cool:
lycka till!! / majeld
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Dina chanser att låta köpet gå tillbaka är små om säljaren inte går med på det frivilligt. Jag utgår från att säljaren är en privatperson och inget företag?

För att det ska klassas som dolt fel ska det inte synas vid en undersökning (i vissa fall inkluderar detta röntgen) och att hästen hade vissa olater fick du hangripligen visat för dig redan vid provridningen. Du visste alltså vad du gav dig in på, även om du inte förstod utsträckningen.

Den undersökning (röntgen) du tänkt företa nu borde du rimligen gjort innan du beslutade dig om köp. Du kan alltid konfrontera säljaren med eventuella röntgenfynd och försöka häva köpet, men en rättsprocess kostar sannolikt mer än hästen. Var köpeskillingen mycket hög?
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Du har ju bara haft hästen i 1,5 månad, ge den lite tid! I stort sett alla hästar testar i början och är det en lite mer dominant så gör den det garanterat.
Sedan är det väldigt vanligt att hästar får reaktioner- hältor, ryggont osv vid just ett ryttarbyte. Du har bytt utrustning, underlag, ridsätt osv för hästen så det är lätt att den blir överansträngd, eller vad man ska kalla det.

Ta det inte personligt men jag kan blir lite irriterad på alla trådar man läser här om nyblivna hästägare som vill häva köpet när hästen inte går som en klocka! Inte ens den ärligaste säljaren kan ju garantera att hästen uppför sig exemplariskt! Speciellt inte om den nya ägaren har lite för bråttom att komma igång och inte ger hästen tillräckligt med tid att vänja sig, fysiskt och mentalt!, vid allt nytt.

Ge hästen en paus, pyssla, gå promenader eller skritta ut (om det går) och sätt sedan igång hästen försiktigt. Är problemen ändå kvar då är det dags att kolla upp den hos vetrinären
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jo jag fick höra av säljaren att ställ av honom i 3 veckor och börja om:crazy: ehh det är helt emot min principer att ställa av en häst jag precis köpt, däremot ta det lugnt kan jag acceptera. Förstår ju säljaren ju längre tid som går som jag har hästen desto svårare är det ju för mig att lämna tillbaka den *inom rimlig tid*.
Hur kul är det att sätta sig upp på en häst som vilat?? Har den inte haft olater/ visat istadighet tidigare så är det garanterat efter en vila som det märks. Även en häst jag känner väl kan jag ha olustkänsla vid igångsättandet då man inte vet vad de kan ta sig för:crazy:

Visst jag kan förstå er som tröttnar på oss som gnäller så fort vi fått hem vår nyinköpta häst, men ofta finns det faktiskt fog för det, iallafall tycker ju vi *utsatta* köpare det. Inte så lustigt, visst är det en stor omställning för hästen att komma till ett nytt ställe det är jag den första att erkänna, men många gånger är säljarna väldigt förtegna om hästens olika beteende som man faktiskt som köpare hade varit glad för om man fått veta INNAN köpet så att man kunnat hantera hästen därefter direkt.
Det är ju mest schysst mot hästen att berätta och informera om vad som hänt i hästens liv innan så att man har det i bakhuvudet.
Vår häst hade en traumatisk lastningsupplevelse med sig i bagaget som jag inte fick reda på förrän jag lyckades hitta fd fd ägaren, det hade ju varit bra att veta speciellt som hästen såldes som *lättlastad* ....
Eller att han brukade ställa sig på bakbenen så fort man försökte rida om hästen som gick i täten....*det är bara att hoppa av och leda förbi....*
Eller när han helt enkelt inte ville åt höger så passade det ockås bäst om man som ryttare hoppade av och ledde honom dit man ville för att sedan hoppa upp......
Bevisligen olater han haft men som man valde att inte berätta om...sånt är fult speciellt när man som jag var väldigt specifik med att tala om vad jag ville ha för häst....
majeld//som eldat upp sig lite:angel:
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag kommenterade inte ditt fall utan TS´s.

Men man behöver ju inte ställa av hästen helt utan kanske bara skritta, promenera en vecka eller två. Kanske räcker det med att låta hästen ta det lugnt ett tag men ändå motionera den.
Många verkar tro att det bara att köra på när man köpt en ny häst och att säljaren vet precis hur den kommer att reagera hos den nya ägaren.
Visst finns det oseriösa säljare som inte drar sig för att ljuga och undanhålla saker men även en köpare måste försöka ha lite perspektiv på saker och ting.
Jag förstår att du är arg för det som hänt dig, det skulle jag också vara!, men alla säljare luras som sagt inte.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag svarar alla.

Det står i köptekontraktet att om det upptäcks något fel på varan inom sex månader så kan köpet gå tillbaka. Det är ett kontrakt speciellt för hästköp som säljaren hade fixat.

Jag har låtit hästen bo in sig, hon har ju in princip stått sedan hon kom. Jag har promenerat med henne och longerat. Hennes dominans är inte problemet i detta eftersom jag redan bestämt mig för att sälja henne. Droppen blev när hon försökte attackera mig i hagen, en sådan häst vill jag helt enkelt inte ha. Därför fixade jag då en tjej som rider henne åt mig så att jag kan sälja henne igen. Problemet är ju att hennes betéende i ridningen kan bero på att hon har ont.

Hon kostade 30.000
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Nä det är så sant som det är sagt: alla säljare luras inte, jag anser mig tillhöra den kategorin:).
Var inte meningen att *attackera* dig med mitt inlägg, men jag eldar upp mig ganska lätt i såna här sammanhang då mitt näst sista köp gick så galet...:crazy: hoppas du inte tog illa upp.
mvh majeld
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag vill inte sia om huruvida hästens beteende beror på miljöombytet eller ej, det kan göra det men behöver inte.

Jag tycker du ska ringa säljaren och höra om denna är beredd att låta köpet gå åter, ev med viss förlust?

Om inte så klinikbesiktiga hästen ordentligt. Hittas ingenting, så sälj den och ta den ev förlusten. Var ärlig med varför du säljer. Alt är att du skickar den på (efter klinikbes) tillridning och därefter säljer, men jag tror 'förlusten' i reda pengar blir samma lika om du säljer nu till lägre pris eller efter tillridning och får kostnad för det.

Så skulle jag göra. Det är inget att behöva 'försvara' eller skämmas över att man missbedömt en häst om köpt lite väl mycket/svår häst. Utan sälj den då, och var ännu mer noga nästa gång.

Har hästen ont/något fel beror ju allt på vad och varför sas. Så, hör om säljaren vill låta köpet återgå, om inte (chansen är väl liten i ärlighetens namn) så klinikbesikta/klinikutred den och ta det därifrån.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

håller med Alexandra_W

gör en riktig besikning av hästen, på klinik och sälj sedan.
alla hästar passar inte med alla människor och 30.000 är ju ingen jättesumma. är det en bra häst i grunden, så kommer du nog få tillbaka dom.

skäms inte över att du "inte klarar av den".
som sagt, alla passar inte ihop med alla.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Om det är så att felet sitter i ryggen och att det visar sig att hästen har KS. Så kommer rasen på hästen att spela väldigt stor roll. För om det är ett fullblod eller om det finns fullblod så är det en rasdefekt som ska undersöka för i förväg för att det ska kunna anses att man uppfyllt sin undersökningsplikt. Samma som t ex med spatt på islänningar.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Hejsan!
Jag har själv erfarenhet av detta,då jag köpte en häst som visae sig ha fel på ett framben men som
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Mitt tips är att ta hjäp av en riktig tränare, kanske en Nh tränare som kan hjälpa dig att se om det finns något beteendeproblem. Hon kanske helt enkelt inte har blivit utmanad eller satt på plats tidigare. Om det visar sig att detta är problemet så kan ju detta istället göra att ni kommer närmare varandra genom att jobba med det. Med andra ord, mitt tips är att träna mycket på marken, ta hjälp av en tränare och träna ledarskap. Tränaren kanske också ser då om hon visar tecken på att ha ont.
Det finns väldigt många bra nh-tränare där ute. Vi har precis tagit hjälp av en för att få bukt med vår ohanterade 14åring. Han var väldigt domenant och gjorde precis det som passade honom och uppvisade aggressiva tendenser. Vi har precis börjat den långa resan till att få honom inriden men jag kan redan nu säga att de som först såg ut som ett hopplöst fall faktiskt har blivit bättre.

Lycka till! :)
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Hejsan igen!
Jo jag skulle berätta att jag har varit i liknande situation.Jag köpte en häst för nästan 70 000kr gjorde en gårdsbesiktning vilken hon gick igenom utan anmärkning.Jag tog hem henne och det visade sig att hon hade kroniska fel på sitt framben som man inte såg utan röntgen men genom att det inte finns nått krav på att röntga hästar som har ett lägre värde än 100 000kr så nöjde jag mig med gårdsbesiktning. Och jag processade i över ett år i rätten.Så mitt tips till dig är att skicka en skriftlig begäran om att häva köpet så fort som möjligt för ju längre tiden går ju svårare blir det för dig. Och skaffa en advokat som kan hjälpa dig,är värdet mer än 20 000kr kan det vara så att du har rätt till rättshjälp via din hemföräkrning.(Även om det inte är en skada utan ett beteende fel)
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Om du nu inte vill chansa och se om Tex Nh tränare kan hjälpa dig,men kolla upp den först så den inte har några skador..Hoppas det löser sig....
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Kolla hos vet om hon har ont...

men om inte..

såna beteenden kan komma i nya hem..det är ganska vanligt faktiskt.
Jag har köpt en del hästar och många har slagit om totalt när dom kommit.
Man brukar säga att det kan ta ca 5 månader innan en häst anpassar sig till nya rutiner.

Det bästa att göra är att markjobba och rida så lite som möjligt.
Gå promenader. Borsta och pyssla och bara umgås. Vissa dagar bara låta hästen vara ifred. Inte ställa krav, utan ge beröm för alla små framsteg som kommer stället. Detta är ju extra viktigt om det rör sig om en häst som genom beteenden lärt sig att komma undan....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 017
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp