Bukefalos 28 år!

Kan jag lämna tillbaka hästen?

Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

När jag läser tråden i lugn och blir jag förvånad över att ingen frågat om ålder och hur mycket hanterad/riden hästen är? För till det priset som angetts så kan det ju röra sig om en ganska ung häst eller en som är väldigt lite riden innan. Har ju också betydelse för hur man förvänta sig att den ska uppträda.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Fast jag tycker inte det spelar någon roll i just det här fallet då TS tydligt talat om att oavsett så vill hon inte ha hästen kvar, och då är ju frågan inte hur hon löser det så hon kan ha den kvar, utan hur hon löser det enklast så hon 'blir av' med hästen.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag svarar alla igen.

Hästen är 11 år, korsning mellan halvblod och appaloosa, importerad ifrån Holland. Vad hon har gjort där det vet ingen. Säljaren hade henne till hobbyridning, tränade lite hoppning och red ute i skogen. Hon sålde henne för att hon blivit arbetslös och gick ner i pris eftersom hästen bara var sporadiskt riden det senaste halvåret.

Jag hade gärna varit ute med henne och promenerat mera om det hade gått. Problemet är att det är rent utav farligt. Hon reser sig om hon ser något som är "farligt", en gång kom det ett gäng med skolbarn gåendes, då blev hon så rädd att hon slet sig och sprang hem. Hon har även "hotat" mig när jag lett henne, hon stryker öronen bakåt,viftar på svansen och försöker vända baken mot mig. Vi två går inte ihop helt enkelt!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag svarar alla igen.

Hästen är 11 år, korsning mellan halvblod och appaloosa, importerad ifrån Holland. Vad hon har gjort där det vet ingen. Säljaren hade henne till hobbyridning, tränade lite hoppning och red ute i skogen. Hon sålde henne för att hon blivit arbetslös och gick ner i pris eftersom hästen bara var sporadiskt riden det senaste halvåret.

Jag hade gärna varit ute med henne och promenerat mera om det hade gått. Problemet är att det är rent utav farligt. Hon reser sig om hon ser något som är "farligt", en gång kom det ett gäng med skolbarn gåendes, då blev hon så rädd att hon slet sig och sprang hem. Hon har även "hotat" mig när jag lett henne, hon stryker öronen bakåt,viftar på svansen och försöker vända baken mot mig. Vi två går inte ihop helt enkelt!

Ta kontakt med en NHtränare om du vill försöka. Det du säger visar tydligt att hon inte ser dig som en ledare. Därmed ser hon ingen anledning att lyda dig och inte ser hon dig heller som en trygghet när hon tycker att något är farligt, utan hon agerar själv i båda situationerna. Min häst uppträdde mycket likt det du beskriver. Vi har haft uppe en tränare 1 gång och har redan gjort framsteg. Det behöver inte vara särksillt dyrt.

Give it a try. :)
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Det är ledsamt att läsa hur det gått för dig och din nya häst. :(

När jag köpte min första häst hade jag först hyrt henne i nästan ett år och haft kvar henne i sitt vanliga stall. Det blev en chock för både henne och mig när jag flyttade henne till ett stall inom promenadavstånd: hästen sprang och skrek oavbrutet i två veckor och jag blev rädd för henne eftersom hon reste sig, högg efter mig och var helt enkelt farlig. Jag ringde och rådfrågade min veterinär vilken skrev ut lugnande medel. Vid det laget var både jag och alla andra i stallet oroliga för att hästen skulle spränga staketen och dessutom få skador av allt springande. :crazy: Inte blev hästköpet alls lika trevligt som jag tänkt mig.

Nu lugnade sig min häst ganska snart och jag vågade så småningom klättra upp på henne igen. Något av det första jag gjorde var då att ta kontakt med en duktig tränare - det kändes helt enkelt tryggare att ha en erfaren människa som kunde korrigera mig när jag satt på detta energiknippe med nerverna i ofas. Första träningen vågade jag inte hoppa upp på hästen förrän tränaren hämtat longerlinan. :angel: Och denna häst hade jag alltså då redan ridit i ett år i både ur och skur men hon hade aldrig visat sig från den här sidan.

När hästen vant in sig och jag blivit modigare (mitt självförtroende hade fått sig en rejäl törn så det tog allt ett tag innan jag vågade lita på hästen igen) blev vi två väldans tajta och hon betedde sig aldrig mer så som hon gjort vid den första flytten.

Vad ska jag tipsa dig om?
  • Gör en noggrann hälsoundersökning av hästen
  • Kolla att sadeln verkligen passar - många hästar reagerar kraftigt vid sadelbyte även om den nya sadeln teoretiskt sett passar
  • Se över stallmiljö och utevistelse: tycker hästen om sina boxkamrater; får hon gå ut tillräckligt, m.m.
  • Ta hjälp av tränare/beridare. Ska du behålla behöver du hjälp, ska du sälja behöver hästen ridas till. Försäljningsstall kan vara ett alternativ.

Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Ett gott råd...

Om nu hästen har olater, ont eller bara är för svår. (enligt tidigare inläggs gissningar). Försök inte att sälja hästen vidare, gör vad du kan för att häva köpet!

Eftersom du som säljare får ta ev. problem från nya köpare med en häst du inte känner särskilt väl kan det vara en stoor risk för dig att få ytterligare problem. Det är inte helt lätt att sälja häst i dagens läge heller =(
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

håller med, det är inte alls ovanligt att hästen blir som förbytt när man väl får hem den. det kan ta lång tid innan den landat och blir sig själv igen. min ena häst stod på bakbenen hela första året i princip, och han var jättelugn hos uppfödaren. men han blev rädd och osäker när han flyttade och det tog lång tid att bygga upp hans självförtroende.

men nu låter det ju som att du verkligen inte tycker om hästen (vilket hon säkerligen vet och blir än mer omöjlig) så det är nog ingen större ide att försöka vänta.... besiktiga hästen på klinik och var ärlig när du säljer henne, säg ifrån om att du är rädd för henne. jag tror inte du kommer få lämna tillbaka henne även om besiktningen visar fel, så sant inte säljaren är "snäll". eftersom du inte röntgat så har du inte uppfyllt din undersökningsplikt och du såg att hon inte var så enkel att ha med att göra reda vid provridningen.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Första gången jag skulle hämta min häst i hagen efter att jag tagit hem henne försökte hon gå över mig och när jag inte flyttade på mig sparkade hon efter mig, bra början!

Efter det har vi även testat på;
  • Häst biter matte i hagen
  • Häst försöker sparka matte i hagen
  • Häst sparkas när matte försöker kratsa hovar
  • Häst bits och trycker in matte i väggen vid borstning
  • Häst leker krokodil när matte leder
  • Häst stegrar sig när matte inte gör som häst vill
  • Häst drar iväg från matte som leder
  • Häst försöker bitas när matte rör vid vissa kroppsdelar, olika från dag till dag
  • Häst "attackerar" folk som kommer för nära hennes mat

Jag har många gånger funderat över vad jag gett mig in på och efter ca 6 månader var jag på väg att göra mig av med henne. Dock ville jag ge det en chans till eftersom jag verkligen älskade henne redan då och jag kunde identifiera några faktorer i hennes närmiljö som högst troligt var bidragande orsaker till problemet. Så jag bytte stall och sedan var det bara att ge sig på tjuren igen. Mycket blev bättre i.o.m stallbytet men å andra sidan var jag ganska rädd för henne då. Nu 3 år senare är jag överlycklig att jag inte gav upp så lätt utan kämpade lite. Min häst har förstås fortfarande humör, det är ju så hon är, men vi har utvecklat en relation som fungerar och jag kan låta henne bestämma vissa saker så att hon är nöjd utan att hon för den sakens skull tar över allt som hon gjorde förut.

Det jag vill säga är alltså att hästar kan bli annorlunda vid ägarbyte och det är på tok för tidigt att ge upp efter bara någon månad.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Om du har köpt av en privatperson tror jag inte att du kan reklamera pga lynnesfel. Väljer du att gå via advokater och försöka processa, är risken att det kostar mer än det smakar. Det är inte billigt. Din chans till reklamation är i såna fall om fd ägaren går med på att ta tillbaks hästen.

Du såg ju dessutom beteendet vid provridningen, även om du inte förstod vidden då. Sen är det ju varningssignaler att hästen inte var riden sista halvåret, det finns säkerligen orsaker till det.

Om du inte gjort det redan, så skulle jag råda att låta undersöka hästen ordentligt. Kanske finns det något som kan förklara beteendet, ex KS. Ofta kan ju stegringar bero på ryggont.

Om du inte vill ha hästen, och den är frisk, så lägg ut den på annons. Du får troligen sänka priset lite. Var bara ärlig mot ev intresserade spekulanter varför du säljer, så slipper du tråkigheter i efterhand. Du kanske hittar någon som funkar jättebra med hästen, och som klarar av den. Lycka till.

Norrland
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Svarar alla igen.


Vill bara förtydliga återigen att jag alltså inte skulle "häva" köpet p.g.a hennes lynne utan om man upptäckte att hon hade ont.

Jag har låtit två mycket kompetenta tränare kolla på hästen och hjälpa tjejen som rider henne åt mig. Det går framåt med stormsteg. Som jag misstänkte så har hästen blivit "felriden" och när man kräver att hon ska vara rak och spåra så blir hon förbannad och säger ifrån med att sparka bakut och greja.
Idag red tjejen lektion för min dressyrtränare och det gick så förbaskat bra! Hästen var lyhörd och hon verkade faktiskt nöjd!

Jag ska sälja henne eftersom vi uppenbart inte passa ihop och jag kommer vara totalt ärlig och berätta om hennes betéende!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Och jag såg annonsen,,

Lätt i hanteringen,,,,här skriver du att när ni går promenader så stegrar hon om hon ser ngt farligt och även hotat dig och hotat dig i hagen.

Hon kanske har slutat med det på 4 dagar.

50 000:-, hoppas nya ägaren röntgar hästen så det inte blir samma problem igen, så är du fri från allt, för du röntgade aldrig hästen efter köpet eller?
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Suck. Om du läser lite mer noggrannt så står det "lätt i hanteringen i stallet". Som jag skrev innan så kommer jag att vara totalt ärlig. Jag vill inte att någon annan ska hamna i samma tråkiga sits som jag har gjort, det tjänar varken jag eller hästen på.
Vad har du för anledning till att kritisera eller påpeka saker ur min annons överhuvudtaget såvida du inte är intresserad utav att köpa hästen? Tråkigt att det alltid ska vara samma sak. Speciellt när jag specifikt ber om att inte få några tråkiga kommentarer eftersom jag inte orkar med det.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag förstår ditt dilemma och det är tråkigt när sådant här händer..
Jag tycker att du ska låta en klinik titta igenom hela hästen, hittar dom något fel så tycker jag att du ska försöka få säljaren att köpa tillbaka hästen.
Läste i nån av dom första inläggen att du inte kunde få kontakt med f.d ägaren, och enligt mig så visar det att hon/han visste att där var något "fel" med hästen..Därav inget svar..

När jag sålde min förra häst trodde jag att jag sålde honom till en hästkunnig och bra människa, har dock fått veta nu flera år efter att hon misskötte honom totalt och kunde inte så mkt om hästar som hon utgav sig för att göra...
Hade jag vetat detta inom 6 månader efter att jag sålde honom hade jag tagit tillbaka honom på direkten !
Det var iaf så det stod i vårt kontrakt.. Att det var s.k. "öppet köp" 6 månader efter att kontraktet hade skrivits.
Jag tycker ju att det borde gälla även i ditt fall..
Men nu finns det ju ganska många olika sorters kontrakt..

Visst, du kan alltid ta in advokater o.s.v. men som sagt "det kostar mer än det smakar"..
Hoppas att det löser sig för dig i slutändan..
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Jag var nog inte tydlig, vad jag menar är att ni borde röntga hela hästen både för din och nästa köpares skull, så inte du får hästen tillbaka igen.

Sedan "lätt i hanteringen" uppfattar jag som i allmänt, stall, ute, etc, det står ju inte i stallet.

Sedan att hästen gått upp med 20 tusen......
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Suck. Om du läser lite mer noggrannt så står det "lätt i hanteringen i stallet". Som jag skrev innan så kommer jag att vara totalt ärlig. Jag vill inte att någon annan ska hamna i samma tråkiga sits som jag har gjort, det tjänar varken jag eller hästen på.
Vad har du för anledning till att kritisera eller påpeka saker ur min annons överhuvudtaget såvida du inte är intresserad utav att köpa hästen? Tråkigt att det alltid ska vara samma sak. Speciellt när jag specifikt ber om att inte få några tråkiga kommentarer eftersom jag inte orkar med det.

Men du!?! Det blir ju lite fel om folk bara ska jammsa med när dom sett en annons utformad helt ur andra perspektiv än de du beskrivit i tråden..klart man undrar:confused:
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Och jag måste säga att jag inte alls uppfattar annonsen som oärlig. Det står att hon är tuff, dominant osv, vilket gör att en spekulant förstår att det är en häst som kräver lite mer (jag läser tex ut av annonsen att det inte är en häst för mig). Sedan står det att hon är snäll att hantera i stallet. Det går ju inte att skriva allt i en annons?

Priset gör man väl som man vill med, men att lägga på en del för tex träning/tillridning samt prutmån (står ju i annonsen att det går att göra en del på priset) tycker inte jag är så konstigt.

Däremot håller jag med om att en ordentlig utredning av hästen bör göras!
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Nu ja, inte när jag läste det igår kväll, så stod det inte det. Då hade jag inte sagt något.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Delvis knapplån:
En häst är värd varken mer eller mindre än vad en köpare är villig att betala.
Tycker en köpare att hästen i fråga är värd 50 000, eller vilken summa det nu kan vara, så är det ju rätt prislapp.
 
Sv: Kan jag lämna tillbaka hästen?

Nu ja, inte när jag läste det igår kväll, så stod det inte det. Då hade jag inte sagt något.

Jo,det gjorde det faktiskt :) Jag har inte ändrat det. Du läste nog inte tillräckligt noga. Ganska idiotiskt att skriva att hon skulle vara snäll i hanteringen, så kommer någon och kollar på henne och så är hon skitsur. Den pinsamheten hade inte jag velat vara med om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 523
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 756
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 828
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp