Bukefalos 28 år!

Kan jag ta stygnen själv?

kolblakkur

Trådstartare
Blev opererad den 30e januari, sydd med stygn som ska "försvinna" av sig själv. Men änsålänge är de fortfarande kvar! Kan jag ta bort dem själv? Bör jag ta bort dem själv? Kliar i fingrarna när jag ser det, måååååste pilla :D
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Vad sa de vid operationen?
Annars är det ju relativt enkelt att gå till distriktsköterska och få det fixat :)
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag tog bort vanligt stygn själv en gång :o Hade så långt till vårdcentralen och fullt upp så det blev så. Det gick bra och blev fint :D
Jag tog då bort dom när dom skulle tas bort.

Hur länge ska dina stygn vara kvar?
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Det borde ju inte vara värre att ta dem själv än att någon annan gör det på en vårdcentral ( bara det är någorlunda läkt förstås).

Jag har tagit bort stygn på både mig själv och hundar, inga problem. En försiktighetsåtgärd kan ju dock vara att sterilisera en pincett och eventuellt sprita området/händer innan. Det kan göra lite ont om tråden växt fast i skinnet;)
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Ingenting. De gav mig bara diagnos och snackade om behandlingen som jag ska genomgå.

Lycanthrope: Vet inte? :)
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Klart du kan, jag fick några stygn bortplockade av en veterinär som ändå var i ladugården. *Belasta inte sjukvården i onödan.* :D
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Nej, ta inte bort stygn som ska försvinna av sig själv!!!

Jag har själv haft det, och det stack ut en liten bit (någon mm), som så klart irriterade och gjorde ont när man kom åt (stack liksom in i huden). Men trillade bort när resten av tråden försvann. Men tror jag pillade lite på den med jämna mellanrum för att se om det var dags att försvinna lr inte, tillslut så satt den lös. :)
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag gick till VC när de inte försvunnit efter 6v. De skulle eg vara borta på två...
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Hej!

Min sambo berättade senast han fick stygn att jag hade häst, så då tyckte dom att jag kunde ta stygnen och han inte behövde komma tillbaka.

(Å andra sidan vägrade sjukvården ge en sax (eller vad man nu egentligen tar stygn med) till en bekant som är läkare, när de suttit och väntat på att ta stygn från dotterdotter i flera timmar...).

Men ska stygnen försvinna av sig själv kan du väl låta dom sitta??

/Lavinia
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Är det efter titthålsoperationen/lapraskopin? Vänta så att stygnen har suttit i minst 15 dagar. Ju längre du kan hålla dig desto bättre är det. Du kommer förmodligen inte att kunna dra ut hela stygnet som man kan med stygn som ska tas bort eftersom meningen är att dessa stygnen ska gå in i vävnaden och lösas upp. Lyft så mycket som möjligt i stygnet och klipp på ena sidan så nära skinnet du kan och lyft så mycket som möjligt i stygnet och klipp på andra sidan så nära skinnet du kan. Du bör ha steriliserade saker att jobba med (koka sakerna i minst fem minuter) och sätt gärna något över ett dygn efteråt. Det är de råden jag har fått för på mig trillar heller aldrig sådana stygn bort av sig själv utan de sitter där och irriterar. Om du kan så ha inget på för då sliter kläderna lite på stygnen och det trillar bort fortare.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Har läst din andra tråd om endometriosoperationen. Gjorde själv en sån för några år sedan och fick precis som du absorberande stygn :)

Vad jag blev lite bitter över är att ingen öht nämnde att det kan vara smart att tejpa ärret även efter att stygnen farit för att det inte ska tänjas ut. Så nu har jag ett 1 cm tjock bulligt ärr under naveln efter själva operationssåret och alla som sa att ärr efter titthålsoperation blir i princip osynliga :wtf:

Nåja, jag har blivit kompis med mitt ärr nu men det känns lite onödigt när det hade kunnat bli mycket mindre framträdande bara jag hade vetat om att man kunde tejpa.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Mitt navelärr är osynligt men de tre andra ser man och det som blev irriterat är förhållandevis stort.

(så det är tur att man har en mage full med bristningar sedan innan, spelar liksom ingen roll med ärr också).
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Har läst din andra tråd om endometriosoperationen. Gjorde själv en sån för några år sedan och fick precis som du absorberande stygn :)

Vad jag blev lite bitter över är att ingen öht nämnde att det kan vara smart att tejpa ärret även efter att stygnen farit för att det inte ska tänjas ut. Så nu har jag ett 1 cm tjock bulligt ärr under naveln efter själva operationssåret och alla som sa att ärr efter titthålsoperation blir i princip osynliga :wtf:

Nåja, jag har blivit kompis med mitt ärr nu men det känns lite onödigt när det hade kunnat bli mycket mindre framträdande bara jag hade vetat om att man kunde tejpa.

Ja det hade suttit fint att få veta att ärret skulle hållas ihop lite efteråt.:meh: Jag har ett ofint ärr nästan på rumpan, som både kliar, känns och syns tydligt. Enligt sköterskan som tog stygnen så var det inte fint ihopsytt heller.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

:eek: Det lär det ha gjort eftersom tråden ska absorberas bort. Kanske kan jag bara klippa bort tråden som sticker ut? :angel:

Jag syddes med sådana stygn i munnen efter operation där 5 tänder rök och de ville inte försvinna av sig själv så jag bokade tid med min snälla tandis som tog bort dem nästan i samma stund jag landat i stolen. De hade inte vuxit fast så det var bara att klippa lite och dra, kittlade mest, men var SÅ skönt att bli av med dem.

Jag tycker du ska ta dem själv, du märker ju om det går bra och det är ju inte svårt att ta dem.:)

Jag fick tyvärr inte sånna stygn när jag blev sydd på rumpan, inte nog med att det var pinsamt ställe att sys på av en ung söt manlig läkare, det var nästan lika pinsamt att få stygnen borttagna av en ung söt manlig sköterska...:o
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

:D:D Otur Enya.

Jag tog bort mina titthålsstygn själv,idag vet inte ens jag var ärren är.
Och precis som Enya har jag varit sydd i munnen,dom tog tandis när jag klagade efter någon vecka.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag plockade åtta stygn på mig själv för några år sedan, efter en handoperation. En kokad nageltång, en pincett och en rentvättad hand. Gick ypperligt.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Det är inte alla sår som är lämpliga att sy med självabsorberande tråd. Jag använder sällan det när jag op bort hudförändringar som sitter på ställen där det blir stramt eller rör sig mycket. Aldrig på sår som någon skaffat sig själva, de är alltid orena.
Vad hade du gjort på rumpan? :D

TS: Låt stygnen vara någon vecka till, följ sedan Tiny Winys instruktioner, om det fortfarande finns tråd kvar.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Det är inte alla sår som är lämpliga att sy med självabsorberande tråd. Jag använder sällan det när jag op bort hudförändringar som sitter på ställen där det blir stramt eller rör sig mycket. Aldrig på sår som någon skaffat sig själva, de är alltid orena.
Vad hade du gjort på rumpan? :D

TS: Låt stygnen vara någon vecka till, följ sedan Tiny Winys instruktioner, om det fortfarande finns tråd kvar.

Jag blev knuffad och landade på vasst och skar mig en del. Helst av allt ville jag stanna hemma, för så ont gjorde det ju inte då när det nyss hänt :p

Dobbis: ja otur, dubbelotur :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: __sofia__
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
398
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁 Igår...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: movi
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 856
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp