Bukefalos 28 år!

Kan jag ta stygnen själv?

Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Ah, tråkigt!
Men det hade nog inte varit bra att sy med självabsorberande i det läget, för stor risk för infektion.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag har plockat stygn på mig själv, ganska kul att göra faktiskt ;) Det är ju inget avancerat, klipp och dra i tråden, se till att vara renlig. Fast är det tråd som ska försvinna av sig själv ska man kanske inte försöka dra ut tråden, men klippa av irriterande "överbliven" tråd som själva knuten hade jag gjort.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag blev av med alla självabsorberande utom ett när de öppnade mig från höft till höft.
Det sista kom utkrypande och då hade det gått av så det var bara att dra i det så lossnade det.

Och när jag läser om ärren andra har här så inser jag att läkarna gjorde ett kanonjobb, sköterskan sa att de i bland inte är så noga på dem som passerat 40. :wtf:
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag funderar också på att ta egna stygn. De är självabsorberande, men det är rätt mycket som spretar ut och det skulle jag vilja klippa av. När jag drar lite försiktigt i dem så sitter de ganska bra fast. Det är både "fiskelina", svarta stygn, och tjock vitaktig tråd. Ärren ser fina ut, och det är tre veckor sedan operationen. Det är lite ömt om jag petar på dem dock. Men det borde väl inte vara stygnen som håller ihop dem längre, alltså "borde" det väl vara ganska ofarligt att ta bort dem?
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Jag har tagit stygnen själv alla gånger jag har sytts. Efter ett tag börjar de ju ändå lossna av sig själv. Jag kokar en pincett och en nagelsax ett par minuter, sprutar klorhexidin över området och klipper och drar, helt enkelt. Rena, spritade händer eller handskar.

En läkare passade på och tog stygnen en gång på ett rutinbesök efter en operation, då hade det ju ändå gått ett par veckor så just den gången var det en sjukvårdspersonal som gjorde det. På ungefär samma sätt som jag själv gjort, så absolut kan man ta stygnen själv. Men vänta ett par veckor!
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Dåså :) Visst var det titthål du gjorde? Mina ramlade också efter titthål, de var liksom garnaktiga och inte sådana där stela suturer.
 
Sv: Kan jag ta stygnen själv?

Ja, precis. Ja, de är helt annorlunda än de jag haft innan. Har bara en knut kvar sedan är allt borta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
383
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁 Igår...
Svar
11
· Visningar
986
Senast: movi
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 840
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp