Kan luftfuktare hjälpa mot torra ögon?

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Lider av torra ögon och när jag är hemma brukar jag få droppa flera ggr/timme. Utomhus är det lite bättre, om det inte blåser.
Vet inte vad jag har för luftfuktighet hemma men lägenheten är rätt varm, oftast 23˚.
Tänkte att jag kanske borde kolla luftfuktigheten men finns det nån bra och billig mätare?

Lider av torra ögon och när jag är hemma brukar jag få droppa flera ggr/timme. Utomhus är det lite bättre, om det inte blåser.
Vet inte vad jag har för luftfuktighet hemma men lägenheten är rätt varm, oftast 23˚.
Tänkte att jag kanske borde kolla luftfuktigheten men finns det nån bra och billig mätare?

Har du blommor att vattna? Ställ ut skålar med vatten? Blöta ner handdukar? Häng tvätt? Gör vi hemma om vintern. Jag märker nu sen kylan kom och vi har torrare inne (har mätare) att ögonen blir lite torra, inte så jag har droppat än men kanske får göra vartefter...(har linser). Och glöm inte blinka oftare. Stirrar man in i en skärm glömmer ögonen det och det torkar också ut

Du kan köpa en tokbillig mätare på amazon eller typ Classes för en hundralapp och den kommer att ge dig en uppfattning. Med värme inne på 23 grader skulle jag tippa att det är jättetortt hos er (om ni inte har ett växthus inne. :) ) och det påverkar absolut både ögon och näsa.

Det finns billiga termometrar som även mäter luftfuktigheten. Jag tycker att runt 40-45% är optimalt inomhus, men nu med några minusgrader utomhus är det neråt 20-25% inne. Kör luftfuktare i sovrummet för att slippa vara snustorr och kliig och statisk i håret. (Och för att jag har både fiol och växter som mår dåligt om det är för torrt, de vill hellre ha runt 50%. :cautious:)

En luftfuktare som är stor nog att hålla hela lägenheten bra kostar rätt mycket, det är klart enklare att ha en mindre som man har nära sängen eller där man tillbringar mycket tid. När man börjar mäta inser man snabbt att det krävs rätt mycket vatten för att få upp luftfuktigheten inomhus vintertid.

Det är vettigt att välja en som har avkalkningsfilter (som behöver bytas ibland), det är inte så trevligt med en kalkdimma över hemmet.

• Gilla
Reactions: Sel
Du kan köpa en tokbillig mätare på amazon eller typ Classes för en hundralapp och den kommer att ge dig en uppfattning. Med värme inne på 23 grader skulle jag tippa att det är jättetortt hos er (om ni inte har ett växthus inne. :) ) och det påverkar absolut både ögon och näsa.

Tänker med det. Ju högre temp- torrare. Och så blir det ju inte minst om man som vi dessutom eldar...Då är det ju varmare än 23 vid såna stunder...

Tänker med det. Ju högre temp- torrare. Och så blir det ju inte minst om man som vi dessutom eldar...Då är det ju varmare än 23 vid såna stunder...
Ja, med eld blir det absolut ännu torrare. Jag skulle anta att det är FÖR torr per default och som tidigare föreslagit börja med att ställa ut vattenskålar, sedan kanske beställa både mätare och några luftfuktare.
Jag har sökt läkarhjälp för mina vinterbesvär tidigare och ingen har kommit på något så simpelt som att det kanske är för torrt inne.

Tack alla för era svar! (Det gick inte att multicitera)
Ska kolla på Clas efter en mätare.
Jag har bara 4 krukväxter och 3 av dem är suckulenter, så vattnar inte så ofta.
Har vattenelement, så skulle kunna hänga en blöt handduk på det. Bra tips!
Brukar torka tvätt i lgh om den inte ryms i tvättstugan. Bor rätt litet (26 m2) så vill inte ha all tvätt i lgh.

Har en fråga om luftfuktare: Faller inte dropparna ner på underlaget? Hade tänkt ha den på nattduksbordet men vill inte att det blir fuktskadat.

Tack alla för era svar! (Det gick inte att multicitera)
Ska kolla på Clas efter en mätare.
Jag har bara 4 krukväxter och 3 av dem är suckulenter, så vattnar inte så ofta.
Har vattenelement, så skulle kunna hänga en blöt handduk på det. Bra tips!
Brukar torka tvätt i lgh om den inte ryms i tvättstugan. Bor rätt litet (26 m2) så vill inte ha all tvätt i lgh.

Har en fråga om luftfuktare: Faller inte dropparna ner på underlaget? Hade tänkt ha den på nattduksbordet men vill inte att det blir fuktskadat.
En luftfuktare droppar inte alls om den fungerar som den ska. Vattnet hamnar i luften.

Liknande trådar

• Torra ögon
  • Vågar jag? Eller är det bara dumt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka