Kan magkatarr visa sig såhär på hund?

Bukefalos 30 år!

NotlikeI

Trådstartare
Kära buke! Efter lång tids frånvaro så känner jag att jag vill vända mig till alla kloka människor här.
Kan börja med att säga att jag har kontaktat veterinär, prata med dom flera gånger.

Har en 1,5 årig dansksvensk gårdshund tik som nyligen har slutat löpa (sista ljusröda droppen på golvet såg jag den 6:e Juli) och har i princip matvägrat hela jäkla löpet och göra mer eller mindre fortfarande. Mått pyton verkligen stackarn, deppig som få. Det är hennes andra löp och hon mådde ruggigt dålig även sitt första löp. Tanken är att kastrera henne. Men jag blir ibland väldigt orolig att det är något mer fel med henne (typ ont någonstans eller livmoderinflammation, även om hon inte har några av dom vanliga symtomen på det). Det som gör mig orolig är hur hon kan plötsligt bli närmast apatisk på promenader/vid träning, från att trava på lugnt men med "klipp i steget" till att inte vilja göra annat än att skritta lugnt, helst precis intill mig🥺😢 Hon ser så besvärad ut, stirrar rakt fram, öronen tryckta mot sidorna. Som om hon antingen har ont, eller mår väldigt väldigt illa?

Hon hade jätte svårt med aptiten första löpet med, men denna gången har det varit extremt, har även kräkts några gånger. Hon har ingen vidare aptit ännu, äter mjukmat som jag ibland får handmata henne med. Får inte riktigt i henne mängden hon behöver och ibland får jag tvinga i henne 🥺 Om jag inte får i henne något på morgonen kräks hon galla och vill verkligen inte äta något på hela dagen. Hon får pro-kolin advance (misstänkt allergi mot nöt ev. Kyckling, därför använder jag inte Fortiflora) och mjukmat med kaninkött eller vit fisk. Två proteiner som fungerat jättebra, hon har innan ätit torrfoder med vit fisk som protein. Hon är inte dålig i magen. Rapar/har sura uppstötningar efter hon äter.

Kan hennes plötsliga infall att dra ned på tempot och bli "avstängd" vara pga magkatarr tror ni? Vet ju själv hur pyton man mår av det... och ont kan det göra också. Eller vad tror ni?

Vad säger veterinären?
Låter som det behöver göras en ordentligt utredning på henne :heart

Min hade liknande symptom och åt nästan bara ett foder baserat på lax men fick ändå ont när magen var tom (efter en natts sömn t.ex) Det visade sig vara både gallbesvär och förändringar på levern.

Vad säger veterinären?
Låter som det behöver göras en ordentligt utredning på henne :heart

Min hade liknande symptom och åt nästan bara ett foder baserat på lax men fick ändå ont när magen var tom (efter en natts sömn t.ex) Det visade sig vara både gallbesvär och förändringar på levern.
Veterinären säger bara att jag ska fortsätta med skonkost 🤷‍♀️ Hon är piggare, men fortsatt dålig aptit på morgonen. Hennes små "anfall" där hon verkar smärtpåverkad/må illa har jag inte sett direkt något av senaste dagarna. Hon är mer lekfull igen och har mycket mer energi🥹 Däremot tvättar hon sig fortfarande väldigt mycket, har inte sett några flytningar men det är kanske inte så konstigt när hon tvättar sig så mycket 🙄

Hur gammal var din då och vad var anledningen till att gallblåsa/lever blev påverkade? Vilka symtom? Tänker om det är något särskilt jag kan hålla utkik efter 🙂

Liknande trådar

• Verkan av Librera 10 mg
  • Tilltagande rädsla hos hund - erfarenheter sökes!
  • Hjälp min hund håller på att dö
  • Tips på torrfoder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka