Kan man ändra sig?

Clabbe

Trådstartare
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.
 
Avokado och Bea, för jag vägrade smaka som barn, det såg inte gott ut :banghead: Sen när jag väl smakade så blev jag inte lite irriterad på mig själv :cautious:

Annars koriander, var äckligt, nu jättegott :D
 
Bearnessås kunde jag absolut inte äta som barn, och jag tycker fortfarande inte att det luktar gott. Men smaken tycker jag om idag.
 
Jag tyckte inte om banan när jag var liten, det gör jag nu (men bara ekologiska, de "vanliga" tycker jag smakar papper).
Jag tyckte inte heller om mintsmak som liten, men nu är jag helt tokig i det :d

Jag tyckte mycket om köttbullar och blodpudding (inte tillsammans :p ), men slutade gilla det i tonåren, blev sedan vegetarian och nu tycker jag att det luktar så vidrigt att jag inte kan förstå hur sådant skulle kunna smaka gott.
 
Gröt i alla former hatade jag som barn, var nog 18-20 när jag började gilla det. Älskar gröt idag :d

Blodpudding däremot åt jag med glädje som barn men nu vill jag inte ha det längre.
 
Spenat, vi at det aldrig hemma men skolans spenat var hemsk. Nu tycker jag det ar gott (men bara som sallad, stuvad spenat tycker jag fortfarande inte om)
 
Fetaost. Brukade säga att de farliga f-en var får, fick och feta men vid 30 lärde jag mig uppskatta det och nu älskar jag det!
 
Det finns trådar om vad som var äckligt och vad som var gott som barn. Kan ni skriva lite om sånt ni har en helt motsatt inställning nu mot när ni var små? Jag avskydde stuvad spenat och karamellpudding men älskar det nu t ex.
Kunde inte äta oliver när jag var liten, men när jag var kring 25 fick jag cravings efter dem en dag och gick och köpte en burk och sedan dess är jag fast.
 
Svamp -traumatisk upplevelse på dagis gjorde att jag var vuxen innan jag åt det igen

Sushi -äckligt första gångerna, sen kom jag på att det är rå lax som är äckligt och att annan sushi är jättegod

Koriander -tog ett tag att vänja sig vid.

När jag var barn åt jag kött och var särskilt förtjust i oxfile, vilt och lever, men det gör jag inte längre.
 
Bacon och kassler hade jag jättesvårt för, klarade varken av smaken eller lukten av de. Idag är det helt okej eller rentav gott, beror på vad man gör med de.

Korv fick absolut inte stekas. Nu steker jag gärna.

Ville ha ketchup på ALLT. Förstår idag inte hur sjutton folk kan äta eländet frivilligt.
 
Har i äckligt-tråden nämnt att jag inte gillade lever men nu äter det en gång i veckan. Ngt annat jag inte tyckte om som barn men älskar nu är inlagd sill (fast det kanske är för att jag nu är stor nog att få dricka snaps till.... :)).
 
Jag tycker inte det är så mycket jag idag tycker är äckligt men gillar idag som tvärtom.
Vad jag nu gillar men avskytt som ung:
Skaldjur av alla sorter
Oliver
Fetaost
Får/lamm
Kött som inte är skosule-tillagat
Alkohol
Örtigare kryddor
 
Oliver här också. Gillar fortfarande inte svarta men gröna oliver helst med kärnor tycker jag om nu! Ville verkligen lära mig äta oliver så i flera år provade jag en då och då och en vacker dag när jag var runt 24 gillade jag det plötsligt.

Var inget stort fan av choklad när jag var liten och valde alltid bort det men det gillar jag i alla former nu.

Vispad grädde kunde jag inte med som barn. Petade bort det från tårtor och liknande. Nu tycker jag att det tillför något till bakverk och till exempelvis kladdkaka eller fruktsallad!

Te. Mamma serverade te till frukost varenda dag och jag var så trött på det. Nu dricker jag det själv till frukost varje dag men det tog många år innan jag började med det.
 
Vi åt nog det mesta som små, mina föräldrar gillade att utmana oss med allt möjligt:p Vi åt oliver, ädelost, konstigt kött, hemodlade udda grönsaker och ständigt massa fiskarter ingen annan åt.

Men inlagd sill och ägg, det åt jag inte. Numera käkar jag sill till jul/påsk och äter kokt ägg:up:, men det var nånstans vid 25 års ålder som det vände.
 
Jag gillade inte oliver till den kväll då jag insåg att jag utan att tänka satt och smååt av oliverna på plockbrickan vi beställt in. Det var ju finoliver men dag har jag ofta billigare burkoliver hemma.
Första gången jag åt koriander trodde jag att det var nåt fel på såsen men vågade inte säga nåt till värden. Nu har jag alltid koriander i frysen.
När jag började provsmaka vin i tonåren gillade jag rött men tyckte vitt smakade ruttna äpplen. När jag började dricka vin själv i tjugoårsåldern gillade jag vitt men inte rött. Nu älskar jag båda men rött gillar inte mig :D
 
Ketchup, snabbmakaroner, köttfärslimpa, falukorv, kokt medwurst, rökt skinka, prickig korv, biff, kassler, egentligen all korv tror jag, uncle bens sweet & sour sås, tzatziki var alla saker jag gilla som liten som jag inte klarar alls nu 🤔 hemma hos oss åt man det som serverades så tror jag inte tyckte om en del av det som liten med men jag åt ju för jag var hungrig :cautious:
 
Jag försöker komma på något. Blir väl vin, fast jag dricker bara söta viner som jag säkert gillat även som barn 🙄

Jag var ett gnälligt barn och är en gnällig vuxen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Finns det någonstans i datorn där man kan ändra så att vid radbyte de små bokstäverna fortsätter automatiskt? Inte ändrar till stor...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: Rie
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
576
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 540
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp