Bukefalos 28 år!

Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Lånar knapp

Köra häst i fyllan får man i alla fall inte göra, varken på travbana eller byavägen:)

Häst och vagn/släde är ett fordonsekipage och därför tillämpas trafikförordningen helt. Däremot framgår det av trafikförordningen 1 kap, 4§ att "Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider (...)".

Att inte framföra fordon alkoholpåverkad borde vara en tillämplig del för ryttarekipage?
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Låter som om mycket utförande med framförande framåt på ett eller annat vis klassas som vådslöshet i trafiken.
Allting som gör att man orsakar en farlig trafiksituation räknas väl in som vårdslöshet i trafik oavsett hur man tar sig fram helt enkelt.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Svar på mig själv!

Läste precis lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, och där framgår det att fordonet måste vara motordrivet. Det gör ju trafikförordningen rätt tandlös, eller räknas brott 3 kap 1§ som vårdslöshet i trafiken?
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Vårdslöshet i trafik kan man åka dit på varesig du färdas till fots, på cykel eller på häst, nykter som full.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Man får inte köra lopp påverkad.

Man får heller inte rida på tävling om man har alkohol i kroppen.
För x antal år sedan åkte en av våra elitryttare dit ordentligt på en tävling i Helsingborg, h*n hade alkohol kvar i kroppen efter ryttarfesten kvällen före.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Man får heller inte rida på tävling om man har alkohol i kroppen.
För x antal år sedan åkte en av våra elitryttare dit ordentligt på en tävling i Helsingborg, h*n hade alkohol kvar i kroppen efter ryttarfesten kvällen före.

Ojdå...hehe..jag har tävlat så bakis att jag kräktes från hästryggen innan jag skulle in på banan och när jag kom ut från banan, kravlade jag av hästen, kastade tyglarna till min kompis och kräktes i en buske... :yuck: Ung och dum? Japp, det kan man säga :meh:
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

knapp

Som sagt, hästar räknas ju som fordon i trafiken.. så man tycker ju att regeln/lagen om alkohol bör gälla ryttare också..
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Men cykel räknas också som ett fordon och vad jag har förståt så kan du inte åka ditt för styrstångsfylla utan det blir vårdslöshet i trafiken.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

knapp

Som sagt, hästar räknas ju som fordon i trafiken.. så man tycker ju att regeln/lagen om alkohol bör gälla ryttare också..



Hästar räknas som fordon i trafiken ja.. MEN inte som MOTORDRIVET fordon som behövs för att du skall få böter för RATTFYLLERI!

Och vad jag vet så innehar inte en häst ett motordrivet fordon även om den ibland kallas för havremoppe:D
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Ja nej att det inte är motordrivet är väl jag mycket väl medveten om, men eftersom att det blir bilförarens fel om den kör för nära en häst och hästen sparkar bilen så trodde jag att det var lite mer samma regler med häst och bil, än bil och cykel.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Hahah! Hur är det med fortkörning då? :D Körde överhastighet på en byväg... som tur inga bilar i sikte ;)
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

Den som rider berusad kan dock dömas för vårdslöshet i trafik, om denne inte kan framföra hästen säkert.
 
Sv: Kan man åka fast för "ridonykterhet"?

I USA åkte en fast för att ha ridit onykter.

Hästar anses vara fordon (du får t ex eg inte rida på gång- och cykelbana) så jag tror man kan nog åka dit. Vet dock inte hur ofta snuten i Sverige kör blåskontroller på ryttare/kuskar.
Fast det är väl förstås inte så många snutar ute i skogen eller på banan förstås. ;)

Om man nu tvunget måste rida onykter så bör man göra det där man vet att ingen snut finns (= riskfritt). Annars skulle jag själv välja att stå över och invänta tills jag nyktrat till. :)

Å vill man riskera så ska man nog försöka rida normalt, t ex om hästen vinglar fram å tillbaka för att man kanske är lite väl onykter kan skvallra en hel del (hände mannen i USA) men rider man helt normalt märks ingen skillnad. Likadant som att cykla onykter. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 475
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 452
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 649
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp