Bukefalos 28 år!

Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag tror inte att din häst hade gått att rädda även om ni kommit in tidigare. Och du kommer aldrig att få svar på det heller, det finns ju tyvärr inget facit för hur levande vävnad ska bete sig. En buköppning är ett stort ingrepp för en häst och överlevnadsgraden är inte alltför imponerande. Hästen visade enligt din beskrivning väldigt vaga symptom, jag förstår att man inte tolkade detta som särskilt alarmerande. Däremot tycker jag att fullständig undersökning skulle ha utförts ändå, så ska ske i alla kolikfall, och kanske hade bilden ändrats då. Kan hända tarmvredet sekundärt till förstoppningen och fanns öht inte vid de första undersökningstillfällena.

Ska man spekulera så hade hästen kanske klarat sig om man hittat det egentliga felet vid operationen. Om det fanns då? Det var onekligen också en miss.

Fy fan, så eländigt. Kram till dig. Anmäl hela förloppet till ansvarsnämnden.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ja det har verkligen varit otur för mig och inte minst min häst hela vägen :( Jag vill ha upprättelse, inte minst för min häst skull som fick lida så i onödan. Jag känner mig så taskig mot honom att han fick lida så och inte är i livet nu. Han var så jäkla gudasnäll häst.
Troligen var det detta problem redan från början just för att han inte bajsade ngnting.
Min sambo ringde veterinärstationen i morse å då var det vet 1 som svarade, min sambo berättade som det var, och den veterinäraen sa då att ja han borde ha kännt på honom. JA HAN BORDE HA GJORT DET!!Han erkänner själv det! JAG vet inte om han hade varil i livet då men troligen. Vad jag har hittat på internet är en sådan här omvrindning m god prognos. Det som var största orsaken till min höst död var tiden. Det hade gått för lång tid. Vet 1 frågade även min sambo om vi ville anmäla detta, men min sambo svarade bara att jag mår väldigt dåligt över detta å lägger över mkt på mig att jag borde gjort mer.

Huruvida jag kan ställa vet 3 till svars tror jag inte. Jag känner att min häst var så pass dålig då att jag inte kan det. hans blodtryck var dålig och sjönk hela tiden under operationen. Hade det inte varit så, så ja då hade man nog kunnat det med.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det finns inget som säger att det problem som upptäcktes under obduktionen faktiskt har funnits där hela tiden, det kan lika gärna ha uppstått efter den första buköppningen vilket man aldrig kan veta. Har själv gått igenom detta, och man vill skylla på någon men jag tycker som övriga att du ska göra en anmälan så vet du om det har gått rätt till eller inte.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nej man vet inte det. Det sa även veterinären i helsingborg att det kunde ha kommit efter. men just eftersom han aldrig hade bajsat ngt var det en trolighet att det kan vara det som var orsaken.

Men i mångt å mkt har det brustit på fler än en punkt i undersökning och missbedömning av allvaret. Det är ju bara allvarligt att hästen är förstoppad för länge!!! Jag vet ej vad för länge är, men det måste ju en veterinär veta.!!Och de borde dessa två veterinärer veta. De borde också ha haft i åtanke att det är 4,5 timma in till kliniken tyckte de nere på helsingborg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nej men själva koliken oavsett typ orsakar brist på avföring, vår häst hade ren diarré när han fick sin kolik vilket dels noterades vid undersökning men även efteråt. Han håll på sin avföring som sitt eget liv.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

ja kankse det är så. men hur många timmar får gå innan han bajsar ngt innan det blir direkt farligt??
var det detta som var orsaken hade det kännts om vet1 undersökte honom rektalt, vilket han inte gjorde. vet2 kände rektalt men hade för korta armar för att känna tarmarna......

Man kan spekulera i evigheter jag känner ändå in i hjärtat att de inte undersökt honom ordentligt, och missbedömt allvaret. Det är liksom FÖR många missar för att godtaga att det bara är att acceptera.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Man kan spekulera i evigheter jag känner ändå in i hjärtat att de inte undersökt honom ordentligt, och missbedömt allvaret. Det är liksom FÖR många missar för att godtaga att det bara är att acceptera.

Jag beklagar det som har hänt med din häst och förstår att det måste ha varit fruktansvärt.

Men om jag var i din situation så hade jag gjort en anmälan och sedan försökt släppa tanken på vad som ev kunde ha gjorts annorlunda. Då har du gjort vad du har kunnat för att det ska utredas.

Sedan blir du ändå tvungen att om inte acceptera det som hänt - i alla fall vänja dig vid tanken.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Även om man hade gjort vad man kan å han hade dött i vilket fall som helst, så har han ju fått lida alldeles för länge för deras missar. Det är det jag vill ha upprättelse mot med.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

ja jag vet. jag ska anmäla detta å göra vad jag kan angående det så att jag ska kunna släppa det sen med. går ju inte att hålla på att älta å spekulera i evigheter. sorgen är ju ngt jag alltid kommer att bära med mig. för han betydde verkligen så otroligt mkt för mig.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nu har jag pratat med biträdande chef(han är även veterinär!) rörande dessa frågor på jordbruksverket. Ställde första frågan vad han ansåg var rutin på en häst med koliksympton. Och en grundligt undersökning. Jag frågade vad han menade en grundlig undersökning och då sa han att hästen ska kollas rektal. bland annat. Enda orsaken man kanske inte kollar rektalt är om det skulle vara direkt farlig att göra det, men så var det ju inte alls i detta fallet! Har ju det t.o.m skrivit på journalen att han var lugn, lite slö. och han tempade ju honom utan att han blinkade ens. Nu är det ju så tyvärr att min veterinärstation ej tillhörde under jordbruksverket som jag trodde och han inte då kunde hjälpa mig men han berättade vad han tyckte jag skulle vända mig.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vet 1 ringde mig nyss. Han tar på sig ALLT ansvar. Och jag får även tänka på ett skadestånd för han har ju försäkring på det. Om jag ville anmäla honom var det upp till mig. Jag känner att det inte är nödvändigt tror jag då han ändå tar på sig ansvaret och han nu nog aldrig mer nonchalerar en häst med koliksymptom. Det var ju också han som hade ansvaret när vet 2 var ute å de hade ju kontakt så han visste ju hur läget var då när hon var ute. Känns så himla skönt i hela denna soppa. Att jag nu kan släppa lite mer det jag anklagar mig själv för. Jag kommer aldrig få tillbaka min fina häst, aldrig. Men jag kan gå vidare lättare.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vet 1 ringde mig nyss. Han tar på sig ALLT ansvar. Och jag får även tänka på ett skadestånd för han har ju försäkring på det. Om jag ville anmäla honom var det upp till mig. Jag känner att det inte är nödvändigt tror jag då han ändå tar på sig ansvaret och han nu nog aldrig mer nonchalerar en häst med koliksymptom. Det var ju också han som hade ansvaret när vet 2 var ute å de hade ju kontakt så han visste ju hur läget var då när hon var ute. Känns så himla skönt i hela denna soppa. Att jag nu kan släppa lite mer det jag anklagar mig själv för. Jag kommer aldrig få tillbaka min fina häst, aldrig. Men jag kan gå vidare lättare.

Vad skönt. Hoppas att du kan få sörja i lugn och ro nu.

Tröstkramar
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tråkigt det som hände och mycket trist att det förekommer ofta att veterinärer i fält inte ens bemödar sig att göra en riktig kolikundersökning. Om de inte vågar/kan/vill kan de ju inte ordinera foder om man inte vet vad som är fel. Eller bara remittera direkt. En uttorkad häst ska ha dropp! Även vet nr 2 gjorde i mitt tycke fel som gav full dos smärtstillande istället för att skicka hästen direkt. Att ordinera äppeljuice är ju skrattretande. Anmäl båda två och bestrid fakturorna i sin helhet!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tråkigt det som hände och mycket trist att det förekommer ofta att veterinärer i fält inte ens bemödar sig att göra en riktig kolikundersökning. Om de inte vågar/kan/vill kan de ju inte ordinera foder om man inte vet vad som är fel. Eller bara remittera direkt. En uttorkad häst ska ha dropp! Även vet nr 2 gjorde i mitt tycke fel som gav full dos smärtstillande istället för att skicka hästen direkt. Att ordinera äppeljuice är ju skrattretande. Anmäl båda två och bestrid fakturorna i sin helhet!

Jag tror vet 1 hade ansvar över vet 2 och ordinerade vad hon skulle göra med hästen å han fick reda på hans tillstånd av henne. Han har iaf tagit på sig ALLT ansvar. Får jag ut det skadestånd jag vill ha(MKT fin 3,5 årig hingst med BRA stam å ambitioner att visas(två riktigt kunninga har rått mig att visa honom på rådgivande nu i nov.)) ser jag inte att jag behöver anmäla dem. De har ju då tagit sitt ansvar å tagit på sig det hela, och kommer troligen alsrig upprepa ngt liknande!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Varje veterinär (eller numera legitimerad djurhälsopersonal) har ansvar för sina beslut och sitt handlande. Om vet 2 är anställd av vet 1 kan ju den senare välja att kompensera ekonomiskt även för dennes missar, men annars funkar det inte så.

Om du anmäler kommer ärendet att granskas och komma andra personer till del. Många fall presenteras t ex i Veterinärtidningen där en mängd vettar kan läsa och fundera. Så tycker ju jag att du bäst försöker bidra till att andra liknande misstag inte begås, inte bara av 1:an och 2:an utan även av andra i landets veterinärkår.

Att du får en stor summa pengar gynnar ju förstås dig, men hur hjälper det andra hästar? Och hästen var väl försäkrad = pengar ändå? Jag hade kanske resonerat som du om det var min häst, men just nu känner jag mig lite desillusionerad när det trots allt visa sig att det är pengar det handlar om.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Varje veterinär (eller numera legitimerad djurhälsopersonal) har ansvar för sina beslut och sitt handlande. Om vet 2 är anställd av vet 1 kan ju den senare välja att kompensera ekonomiskt även för dennes missar, men annars funkar det inte så.

Om du anmäler kommer ärendet att granskas och komma andra personer till del. Många fall presenteras t ex i Veterinärtidningen där en mängd vettar kan läsa och fundera. Så tycker ju jag att du bäst försöker bidra till att andra liknande misstag inte begås, inte bara av 1:an och 2:an utan även av andra i landets veterinärkår.

Att du får en stor summa pengar gynnar ju förstås dig, men hur hjälper det andra hästar? Och hästen var väl försäkrad = pengar ändå? Jag hade kanske resonerat som du om det var min häst, men just nu känner jag mig lite desillusionerad när det trots allt visa sig att det är pengar det handlar om.

NEJ det handlar inte om pengar i det fallet att det fick kosta vad det ville att han skulle bli bra.Samma ifall han hade dött i vilket fall som helst. Men det är ju uppenbart att vetrinärerna gjort fel och det mycket väl kan vara anledningen varför han är död nu. Jag har inte den ekonomin att köpa en likvärdig häst. Visst får jag lite pengar från försäkringen men det är inte alls så mkt som han är värd då jag inte hade så hög liv på han utan ist hade en MYCKET hög veterinärvårdsförsäkring. Jag har pratat med en annan veterinär inne på en klinik som sett min häst (gjorde besiktning + röntgade honom å hingströntgen(allt UA) som säger att jag ska yrka på ett skadestånd på vad det skulle kosta mig att skaffa en likvärdig häst. Alltså allt ifråga till en lovande hopphäst, en hingst med ambitioner att visas, röntgad UA, mkt bra stam m m.m m.m han tyckte inte att det fanns ngn anledning att anmäla eftersom veterinären tagit på sig sitt ansvar. Jag vet inte. Om det är som du säger att det tas upp i ngn tidning så andra veterinärer får del av det är inget jag visste...
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jo men även om man som behandlare är försäkrad, så får ju inte den drabbade ut några jättesummor. Det som försäkringen går in och täcker här skulle då vara just den behandlingskostnad som TS bestrider och ev extra kostnader som tillkom genom buköppningen. Te x resekostnader, den delen som TS måste betala t ex självrisk och den löpande självrisken om sådan finns. I övrigt är det ju försäkringen på TS häst som träder in med livdelen. Möjligen gör försäkringsbolagen upp sinsemellan, vem som ska betala vad och hur mycket.

Det är ju inte skadestånd ur den bemärkelsen, utan ersättning för kostnader man fick för att något gick snett.

I övrigt håller jag med dig, att fallet borde anmälas och att det känns väldigt kortsiktigt inte tänka längre än så här.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jo men även om man som behandlare är försäkrad, så får ju inte den drabbade ut några jättesummor. Det som försäkringen går in och täcker här skulle då vara just den behandlingskostnad som TS bestrider och ev extra kostnader som tillkom genom buköppningen. Te x resekostnader, den delen som TS måste betala t ex självrisk och den löpande självrisken om sådan finns. I övrigt är det ju försäkringen på TS häst som träder in med livdelen. Möjligen gör försäkringsbolagen upp sinsemellan, vem som ska betala vad och hur mycket.

Det är ju inte skadestånd ur den bemärkelsen, utan ersättning för kostnader man fick för att något gick snett.

I övrigt håller jag med dig, att fallet borde anmälas och att det känns väldigt kortsiktigt inte tänka längre än så här.

En duktig veterinär inne på klinik har iaf sagt att jag ska yrka på det. Han borde väl veta? Jag ringde till honom för jag inte vet. Det var han som sa att jag skulle yrka på det. Jag tycker det låter logiskt att jag ska bli kompenserad för det jag förlorat även om jag aldrig kommer få tillbaka just honom. Det finns ju uppenbart en chans att han hade kunnat vara i livet idag om inte veterinärerna 1&2 gjort alla missar.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

NEJ det handlar inte om pengar i det fallet att det fick kosta vad det ville att han skulle bli bra.Samma ifall han hade dött i vilket fall som helst. Men det är ju uppenbart att vetrinärerna gjort fel och det mycket väl kan vara anledningen varför han är död nu. Jag har inte den ekonomin att köpa en likvärdig häst. Visst får jag lite pengar från försäkringen men det är inte alls så mkt som han är värd då jag inte hade så hög liv på han utan ist hade en MYCKET hög veterinärvårdsförsäkring. Jag har pratat med en annan veterinär inne på en klinik som sett min häst (gjorde besiktning + röntgade honom å hingströntgen(allt UA) som säger att jag ska yrka på ett skadestånd på vad det skulle kosta mig att skaffa en likvärdig häst. Alltså allt ifråga till en lovande hopphäst, en hingst med ambitioner att visas, röntgad UA, mkt bra stam m m.m m.m han tyckte inte att det fanns ngn anledning att anmäla eftersom veterinären tagit på sig sitt ansvar. Jag vet inte. Om det är som du säger att det tas upp i ngn tidning så andra veterinärer får del av det är inget jag visste...

Det här kan ju bli ett problem för dig, försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet att hålla linjen på den livdel du hade tecknat och brukar strunta frankt i att du har hästen underförsäkrad. Det brukar dom inte bry sig om faktiskt, även om du yrkar på att hästen varit mera värd.

Själv har jag löst det så att jag har en del på den vanliga gamla A1 och resten i A2 enligt gamla viset. Det skulle ha givit mig ersättning vid ett sådant här tillfälle med det faktiska värdet, dvs hela försäkringsbeloppet. Det är en väsentlig skillnad i premie, jag skulle aldrig våga ha hästen underförsäkrad.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det här kan ju bli ett problem för dig, försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet att hålla linjen på den livdel du hade tecknat och brukar strunta frankt i att du har hästen underförsäkrad. Det brukar dom inte bry sig om faktiskt, även om du yrkar på att hästen varit mera värd.

Själv har jag löst det så att jag har en del på den vanliga gamla A1 och resten i A2 enligt gamla viset. Det skulle ha givit mig ersättning vid ett sådant här tillfälle med det faktiska värdet, dvs hela försäkringsbeloppet. Det är en väsentlig skillnad i premie, jag skulle aldrig våga ha hästen underförsäkrad.

Jag vad vet jag. Enlig veterinären på kliniken nämde han aldrig det iaf. Jag ska ju prata med fler erkänt duktiga människor, som sett honom, om vad ungefär han är värd. Jag vet ju vad veterinären har sagt vad han tycker. Det är inte många som har det faktiska marknadsvärdet på hästen försäkrat för att det helt enkelt är för dyrt, speciellt när man har flera hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 136
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 665
Senast: Hazel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 059
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 737
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp