Kan man begära barnomsorg?

R

Raderad medlem 94602

Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till att nu starta 06.00. Men ingen barnomsorg finns förens 06.00. Förut hann jag på håret att stämpla in men nu innebär det att jag måste komma 15 min försent. Vi är två till på min arbetsplats som drabbats av detta. Ingen av oss har fast anställning. Arbetsgivaren nekar oss nu att komma 15 min senare (även om det är vår lön det drabbar) utan säger att tiden skall hållas eller vi får avböja att arbeta :(

I mitt fall handlar det om bara 1-3 ggr/mån då sambon oftast kan lämna men det godtogs ändå inte av arbetsgivaren.

Kan man begära att avdelningen på förskolan öppnar 15 min tidigare de dagar jag drabbas? En av föräldrarna jag arbetar med har även hon sitt barn på samma förskola. Är det någon som vet vad man har för rättigheter när det gäller barnomsorg?

Nu har jag möjlighet att eventuellt få ett annat arbete. Men då kommer min arbetstid att bli 16.00-23.00. Men ingen barnomsorg finns i kommunen efter 18.00. Det innebär att de få gånger per år som min sambo jobbar borta så har vi ingen barnomsorg. Det finns ingen privat barnomsorg utan bara kommunal. Jag vet minst 5 barn på rak arm som behöver barnomsorg på andra tider. Jag vet flera som fått tacka nej till arbete och tvingas gå arbetslösa p.g.a bristen på barnomsorg. Är det verkligen rätt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Det beror på hur man ser det, om det är fem barn som behöver sporadisk barnomsorg under natten så är det kanske inte ekonomiskt försvarsbart att ha en förskola öppet. Dessa fem barn har dessutom eventuellt olika nätter där man behöver omsorg.

Du har ingen anhörig ( mormor/morfar famrfor/farfar eller dylikt ) som kan ställa upp att lämna dottern 1-3 ggr i månaden?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag är inte helt 100 men småbarnsföräldrar har väl rätt att börja senare. När jag jobbade var det en kollega som varit mammaledig och hon började senare (kl 8 eller nåt) varje dag. (Vi andra började kl 6).
Är du med i facket så kan du ju fråga dem..
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag tycker att det låter som om du inte har en så tillmötesgående chef. Om inte hela arbetet blir lidande av att du några gånger per månad kommer lite senare utan snarare handlar om ovilja så är det synd och skam. Finns det ingen dagmamma?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

I de två kommunerna jag jobbade i förut, fungerade det i den ena att öppna tidigare, dvs personal på plats kvar i sex, och förskolan öppnade sex. andra kommunen gick de inte med på en sån förskjutning, utan förskolan öppnade halv sju, punkt. Där pusslade föräldrarna ihop det med mormor, så barnet var hos mormor några timamr på morgonen istället de dagar det inte gick att lösa.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Håller med, verkar vara en minst sagt otillmötesgående chef. Det är ju inte många dagar det handlar om.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

KL

Svarar hela högen ;)

Ja att min arbetsplats inte är så tillmötesgående på denna punkt kan man lugnt säga. Är man inte fast anställd så har man ingenting på fötterna. Vår produktion har inte ens hunnit och börja tills 06.15 utan vi håller bara på att plocka fram inför dagen så det är rätt fånigt. Men jag kan ingenting göra där. Facket är jag givetvis med i. Men det finns redan stora svallningar med facket och arbetsplatsen och jag är bara timanställd. Passar det inte är dörren i änden av loklen typ.....

Få annhöriga finns men dessto fler vänner. Men redan idag bollar och trixar vi, vilket är väldigt slitsamt för alla parter, även för sonen och de som ställer upp. Det är en nödlösning, ingenting vi kan bygga upp arbetslivet på. Ibland åker sambon iväg och jobbar borta. Det kan vara allt från 1-3 dagar till 2 v. Det blir inte jätteofta men ska jag ta det nya jobbet där barnomsorg krävs 5 dagar/v blir det omöjligt att bolla med vänner och annhöriga. Kan ju inte plocka upp sonen här och där kl 23.30 5 kvällar i veckan :cry:

Dagmammorna har de avskaffat i kommunen. Det finns 3 dagis med totalt 6 avdelningar i tätorten. Ytterligare 3 dagis i kransområdet.

5 barn som jag kände till finns som sagt. Men då är 3 av dem i behov av dagis 5 dagar i veckan. Nu känner inte jag alla barn i kommunen så det kan ju finnas många fler. Arbetslösheten här är jättehög. Skulle gissa att flera kunde få jobb om de hade barnomsorg. Stället som jag ev kan få jobb på söker 12 pers men får inte dit folk pga arbetstiderna och barnomsorgen.

En tanke jag har är ju att arbetsförmedlingen kommer ju att kräva att jag söker jobbet eftersom det ligger perfekt i min arbetskategori. Och chansen att få det är stor. Men utan barnomsorg måste jag ju tacka nej. Då havirerar ju min A-kassa :confused:

Tänkte bara (och hoppades lite fåfängt) att kommunen kanske hade någon typ av skyldighet att erbjuda barnomsorg när det finns arbete och folk tvingas gå hemma.

Alla kranskummuner här har barnomsorg 24 tim om dygnet utom vår kommun :(
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag är inte helt 100 men småbarnsföräldrar har väl rätt att börja senare. När jag jobbade var det en kollega som varit mammaledig och hon började senare (kl 8 eller nåt) varje dag. (Vi andra började kl 6).
Är du med i facket så kan du ju fråga dem..

Nej.
Arbetstider är verksamhetsanpassade och verksamheten kommer alltid i första hand.
Arbetsgivaren behöver inte justera tider efter önskemål, oavsett om personalen är behovs/heltidsanställd.
Däremot har arbetsgivaren rätt att ändra tiden med en varsel på 2-4 veckor, beroende på avtal.

Förståeligt.
Jag kan känna att det i många fall finns utrymme för chefen att vara tillmötesgående men på en del arbetsplatser skulle undantag för en person kunna göra att övriga vill ha samma särbehandling och en knepig attityd kan uppkomma.

Det kan inte finnas en möjlighet att chefen passar på att vara svår med förhoppningen att du skall vilja sluta på eget initiativ?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

tror inte man kan kräva att dom ska ha öppet. jag vet själv hur det kan vara, jag jobbasom längst 18 hämtar vid 1830, men sen måste jag jobba 13-21 varannan onsdag och då kan inte dagis ta han,min sambo jobbar 16-21 varje dag... så det e jättesvårt att lösa det och min chef förstår inte det heller... men jag vill inte byta dagis pga 1dag varannan vecka... inte rätt för min son att han ska behöva komma ifrån sina kompisar
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Det kan inte finnas en möjlighet att chefen passar på att vara svår med förhoppningen att du skall vilja sluta på eget initiativ?

Nej så är det absolut inte. Som sagt så finns det en förälder till som sitter i samma sits. Antagligen två till då en av tjejernas sambo nyss fått jobb och verkar få resa en del. Hon är fast anställd och kommer inte heller att få komma 15 min senare ibland. Regeln infördes av vår gamla chef som nyligen slutade. De som efterträtt honom har bestämt att de gamla reglerna skall stå fast.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Du har inte föräldradagar kvar att ta ut? Då kan du ta 1/8 dag (med andra ord en timme) de mornar du behöver. Så får du komma in kl 7 i stället?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Nej.
Arbetstider är verksamhetsanpassade och verksamheten kommer alltid i första hand.
Arbetsgivaren behöver inte justera tider efter önskemål, oavsett om personalen är behovs/heltidsanställd.
Däremot har arbetsgivaren rätt att ändra tiden med en varsel på 2-4 veckor, beroende på avtal.

Men är det inte så att småbarnsföräldrar har rätt att gå ner till deltid en viss period?

Edit: Jo så är det. Regleras i Föräldraledighetslagen. http://www.unionen.se/Templates/Article____58284.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Sonen är sex år snart så det finns inte mycket föräldrardagar kvar. Inte så det skulle täcka upp i en ny tjänst. På min nuvarande arbetsplats kan jag glömma allt sånt eftersom jag går på timmar och jobbar där jag verkligen behövs. Börjar jag tramsa med ledigheter ringer de någon annan tillslut :(
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Visst är det så, Föräldraledighetslag (1995:584):
7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Men är det inte så att småbarnsföräldrar har rätt att gå ner till deltid en viss period?

Jag jobbar redan bara deltid pga ryggproblem. Sen skulle jag ju inte kunna söka ett nytt jobb med att börja önska om deltid. Och som sagt så är mitt nuvarande på timmar så nekar jag jobb/tid så ringer de någon annan tillslut.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Gissar att detta gäller om man är fast anställd?

När vi tog upp problemet med barnomsorg så svarade företaget oss såhär ungefär

"Om vi ringer och undrar om ni kan jobba och ni vet att ni inte kan infinna er då arbetstiden startar ber vi er avböja så vi kan ringa någon annan. Hittar vi ingen annan får vi givetvis ta det som erbjuds"

De har en ganska lång lista på extrafolk.....
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Gissar att detta gäller om man är fast anställd?

När vi tog upp problemet med barnomsorg så svarade företaget oss såhär ungefär

"Om vi ringer och undrar om ni kan jobba och ni vet att ni inte kan infinna er då arbetstiden startar ber vi er avböja så vi kan ringa någon annan. Hittar vi ingen annan får vi givetvis ta det som erbjuds"

De har en ganska lång lista på extrafolk.....


Så är det.
När det gäller fastanställd måste arbetsgivarna foga sig efter reglerna men som timmare ligger du risigt till om du tappar din flexibilitet.
Samma sak om du börjar vabba eller vilja plocka ut fp, inte populärt.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Så är det.
När det gäller fastanställd måste arbetsgivarna foga sig efter reglerna men som timmare ligger du risigt till om du tappar din flexibilitet.
Samma sak om du börjar vabba eller vilja plocka ut fp, inte populärt.

Precis, så därför gör jag inte det. Man är rätt rättlös som timmare. Såg äntligen chansen att få ett riktigt bra, fast jobb. Och så torskar man på barnomsorgen.

Kanske ska be gubben att lägga ner firman istället och bli anställd igen :grin:
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Aha, jag missade att du inte var fastanställd. Sorry!

Känner för övrigt igen problemet. Studerar men jobbar extra och det är samma problem där. Inga ändringar går att göra om jag är schemalagd, även om anledning är något som inte går att ändra tid på t.ex. en läkartid på spec-MVC eller så. Då får jag istället själv kolla med övriga konsulter om passbyte. Går inte det så får jag antingen strunta i läkartiden eller få olovlig frånvaro från jobbet :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Destiny_D
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 942
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: Ramona
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 543
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp