Kan man begära barnomsorg?

Sv: Kan man begära barnomsorg?

Har du sökt hos kommunen?

Vi hade ett barn i gruppen som en period började 5:15. De föräldrarna fick söka dispans hos kommunen och som de godkände. Det var då en person som jobbade 1 timme övertid och tog emot pojken kl 5:15.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Nej jag måste erkänna att jag faktiskt inte pratat med kommunen vilket jag givetvis borde göra. Oftast får jag veta kvällen innan om jag ska jobba nästa dag och då är det försent att meddela dagis att en liten pajsare kommer en kvart tidigare.

Men jag tänker faktiskt höra med dem om de kan tänka sig att sätta en dagmamma i systemet igen för att kanske kunna ta emot kvällsbarn. Det finns ju i alla fall minst 5 barn som skulle behöva det. :idea:
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Nu har jag möjlighet att eventuellt få ett annat arbete. Men då kommer min arbetstid att bli 16.00-23.00. Men ingen barnomsorg finns i kommunen efter 18.00. Det innebär att de få gånger per år som min sambo jobbar borta så har vi ingen barnomsorg. Det finns ingen privat barnomsorg utan bara kommunal. Jag vet minst 5 barn på rak arm som behöver barnomsorg på andra tider. Jag vet flera som fått tacka nej till arbete och tvingas gå arbetslösa p.g.a bristen på barnomsorg. Är det verkligen rätt?

Nu vet jag inte vad som sas krävs för det ska uppfyllas. Men en arbetskamrat har fått kommunal barnomsorg även på 'uddatider'. Både hon och barnets pappa jobbar skift, fördelat på dag/kväll/natt inkl helg. Här finns inga nattis, utan bara dagis, som inte alls passar.

Så de har av kommunen fått personal, som de dagar det krävs - dvs båda föräldrarna jobbar så att ingen kan hämta/lämna/är hemma så personen hämtar/lämnar på dagis, och tar med barnet till hemmet och är där med barnet tills föräldrarna kommer hem. Dvs jobbar båda natt t ex sover hon där med barnet, jobbar de kväll är hon kvar till klockan 22 osv. Så t ex ett kvällspass så personen hämtar på dagis, går hem med barnet och är där tills förälder kommer hem kl 22. Är det natt så kommer hon klockan 19, och nattar barnet osv, sover kvar, och väcker barnet, ger frukost etc tills förälder kommer hem klockan 09.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till att nu starta 06.00. Men ingen barnomsorg finns förens 06.00. Förut hann jag på håret att stämpla in men nu innebär det att jag måste komma 15 min försent. Vi är två till på min arbetsplats som drabbats av detta. Ingen av oss har fast anställning. Arbetsgivaren nekar oss nu att komma 15 min senare (även om det är vår lön det drabbar) utan säger att tiden skall hållas eller vi får avböja att arbeta :(

I mitt fall handlar det om bara 1-3 ggr/mån då sambon oftast kan lämna men det godtogs ändå inte av arbetsgivaren.

Min första tanke är att din arbetsgivare är oerhört rigid och faktiskt riktigt "på gränsen" här.... Det är nämligen så att diskrimineringslagen (och tidigare jämställdhetslagen) ålägger arbetsgivaren att "5 § Arbetsgivaren ska underlätta för både kvinnliga och manliga arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap". http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm

Och att inte kunna jämka max 3 ggr per månad á 15 minuter tycker jag är sällsynt snålt. Om jag som personalare blev tillfrågad av en chef i ett ärende som ditt skulle min rekommendation vara att vi som arbetsgivare skulle försöka vårt yttersta för att kunna senarelägga arbetstiden vid dessa tre tillfällen.

Däremot är det ju rent lagmässigt så att om arbetsgivaren bedömer det vara helt omöjligt att göra detta så är det ju i slutänden dennes ord som gäller. Kanske ska du tala med din fackliga organisation och höra hur de ser på sakeN?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag är inte helt 100 men småbarnsföräldrar har väl rätt att börja senare. När jag jobbade var det en kollega som varit mammaledig och hon började senare (kl 8 eller nåt) varje dag. (Vi andra började kl 6).
Är du med i facket så kan du ju fråga dem..

Man kan ju alltid gå ner i arbetstid som förälder till barn under 8 år förstås. T ex gå ner till 95% - sådan ledighet kan inte arbetsgivaren neka. Men frågan är om man verkligen kan KRÄVA att nedgången just ska ligga vid dessa 3 15minuterstillfällen i månaden... ?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jag kan känna att det i många fall finns utrymme för chefen att vara tillmötesgående men på en del arbetsplatser skulle undantag för en person kunna göra att övriga vill ha samma särbehandling och en knepig attityd kan uppkomma.

Tja, å andra sidan så finns ju lagstiftning som faktiskt ger vissa personer större rättigheter till viss särbehandling. Som småbarnsföräldrar, sjuka som behöver anpassade arbetsuppgifter mfl.

Och det är en ledningsfråga att kunna förklara för sina anställda att "detta gäller ALLA som hamnar i denna situation" och helt enkelt bädda för lojalitetskänslor och empati i en personalgrupp.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

*kl*

När min dotter gick på förskola så öppnade hennes dagis kl 5 och stängde 18.30. En dag i veckan hade jag själv öppning på mitt jobb och då fick jag lämna henne 5.30.
Det var ganska många barn där redan vid den tiden, säkert en 7-8 stycken. Men det kanske var för att vi bodde på landet och många där jobbar långt hemifrån? Det var aldrig något problem med något rörande hämtning och lämning. Det hände faktiskt (dock inte oss) några gånger att det blev så dåligt väder att föräldrarna inte kunde komma och hämta och barnen fick följa med personal hem och sova över. Som sagt, ute på landet.

På ställen jag har jobbat har vi öppnat 6 som tidigast, men det har funnits möjlighet att vid enstaka tillfällen öppna tidigare vid behov. (fanns även 'nattis' i kommunen om det behövdes)

Du ska ju inte behöva tacka nej pga nåt sånt här. Men tänkte på det här med obekväma arbetstider och att det var flera som behövde, det är inte så att ni jobbar olika dagar? För då kanske ni skulle kunna hjälpa varandra de dagar det behövs? :)
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Ni kan inte betala någon (eller få kommunen att göra det?)typ barnvakt som kan hjälpa er de dagar det gäller dvs hämta och lämna på dagis samt agera barnvakt några timmar vid behov?

Det finns ingen pensionär (av den pigga friska sorten såklart) eller annan
som kan tänka sig en liten extrainkosmt mot att vara behjälplig de dagar i månaden det behövs?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

AlexandraW- Tack vare att du och några til skriver att det finns olika undantag och varianter gör att hoppet tänds så pass att jag ska ta ett snack med tanten på kummunkontoret och se om det kan finnas en lösning. En av mina närmsta vänner har lagt ner enormt med pluggande och är nu färdig att börja jobba på behandlingshem. Men tack vare att hennes man har börjat jobba borta så har hon fått tacka nej till tre jobb. De har två små pojkar som behöver omsorg på kvällar och ev nätter. Hon och jag får helt enkelt knalla dit och ta ett möte och se vad det ger. Ska höra med jobbarkompisen om hon också vill med.

Övriga som svarat mig:

Du ska ju inte behöva tacka nej pga nåt sånt här. Men tänkte på det här med obekväma arbetstider och att det var flera som behövde, det är inte så att ni jobbar olika dagar? För då kanske ni skulle kunna hjälpa varandra de dagar det behövs?

Verkligen ingen dum idé. Tyvärr så jobbar jag och jobbarkompisen i samma "jobbgrupp". Min vännina söker heltidstjänster och kommer nog vara borta många kvällar om hon får en tjäst. I ren frustration så började jag bolla tanken att själv ta emot dessa barn på nått vis. Då hade jag jobb i alla fall. Vete katten hur en sån lösning skulle se ut bara.....

Kanske ska du tala med din fackliga organisation och höra hur de ser på sakeN?

Allt fackligt samröre på jobbet är väldigt problemfyllt. Saken är den att efter att ha avvecklat en del av verksamheten så tillhör vi nu fel fackförbund. De anställda har bråkat i två år om att byta fack, vilket skulle göra stor skilnad både lönemässigt och gällande tider och regler. Det fack vi har nu jobbar på de anställdas begäran på att upplösa avtalet med oss. Och de vill egentligen inte ha oss heller eftersom vi inte har någonting öht i deras fack att göra. Därför skulle det kännas märkligt att komma och be om denna hjälp. Tror inte företaget skulle uppskatta det heller och ge mig mer timmar precis :cool:
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Ni kan inte betala någon (eller få kommunen att göra det?)typ barnvakt som kan hjälpa er de dagar det gäller dvs hämta och lämna på dagis samt agera barnvakt några timmar vid behov?

Det finns ingen pensionär (av den pigga friska sorten såklart) eller annan
som kan tänka sig en liten extrainkosmt mot att vara behjälplig de dagar i månaden det behövs?

Jusst detta pratade jag och sambon om igår. Vi kom fram till att jag söker nya jobbet som innebär kvällar och jag kommer att ha ett tydligt schema. Får jag jobbet så MÅSTE vi lösa problemet på något vis. Vi pratade både pensionärer och "barnvakt". En 16-17 åring kanske lik väl kan läsa läxor, glo på tv och surfa på nätet här efter sonen sover kl 20.00.?
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jusst detta pratade jag och sambon om igår. Vi kom fram till att jag söker nya jobbet som innebär kvällar och jag kommer att ha ett tydligt schema. Får jag jobbet så MÅSTE vi lösa problemet på något vis. Vi pratade både pensionärer och "barnvakt". En 16-17 åring kanske lik väl kan läsa läxor, glo på tv och surfa på nätet här efter sonen sover kl 20.00.?


Precis så tjänade jag extra i flera år.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Då ger även du mig hopp ;)
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Det ska nog inte vara svårt med dispens för tidigare lämnande.
Ang kvällar, F inför ju dagmammor lite smått nu. Sen öppnar friskolan i S förskola i höst ,de kanske har andra möjligheter.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Jasså, kommer dagmammorna tillbaka igen?! Vad bra isf.

S känns lite långt bort. Inte så sugen på att skola om sonen för några månader (om det verkligen inte är nödvändigt) han börjar ju skolan till hösten. Då är det fritids här i F igen som gäller.

KL

Nu har jag pratat med min vännina och vi kommer att lägga ett besök på kommunkontoret till veckan och se vilka möjligheter som finns. Både företaget jag nu jobbar på och det jag tänker söka på är nyinflyttade i kommunen. De har lagt ut mycket stora summor på att få hit dem så verkar det knasigt om de inte kan fixa barnomsorg så folk kan jobba där. Hela poängen med satsningen var att skapa jobb och då behövs barnomsorg som matchar ju..... :crazy:
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Tja, å andra sidan så finns ju lagstiftning som faktiskt ger vissa personer större rättigheter till viss särbehandling. Som småbarnsföräldrar, sjuka som behöver anpassade arbetsuppgifter mfl.

Och det är en ledningsfråga att kunna förklara för sina anställda att "detta gäller ALLA som hamnar i denna situation" och helt enkelt bädda för lojalitetskänslor och empati i en personalgrupp.




Jag resonerade med tanke att Ts arbetar inom kvinnodominerad bransch och ibland vill det sig så illa att det är många i samma situation - där de flesta lyckas lösa sitt problem medan andra inte gör det.
Ger man vika för en måste övriga i samma situation få samma erbjudande.
Sammantaget handlar det kanske inte om bara några få tillfällen.
Är utgångsläget redan slimmade resurser/tider att passa (andra ex: produktion/chaufförer mm) kan förskjutna kvartar ställa till oreda och gäller det flera personer som är föremål för särbehandling kan det drabba verksamheten.
MEN allt beror på många olika faktorer (som inte är angivna), faktorer ag hade kunnat passa på att delge ts som förklaring. Det kan ju finnas rimliga förklaringar som stöder ett avslag?

Emellertid, vilket du inflikade, det är svårt att få rätt mot en ag i sådan här fråga så innan man driver den (oavsett anställningsform) ska man nog göra en konsekvensanalys och fundera över om det är värt det.

Mitt egna statiska handlande är att om det går att tillmötesgå anställdas önskningar så gör man det.
 
Sv: Kan man begära barnomsorg?

Det är ca 60% kvinnor och 40% män så det är ganska jämnt fördelat mellan könen ändå på mitt jobb och även männen har ju barn. Fast det verkar ju faktiskt vara så att det oftast är mammor som Vabbar..... :crazy:

Motiveringen till varför INGEN får flexa med tiden är att det ska vara lika för alla. Vad som brister med den moteveringen är att merparten av de anställda kommer från två kranskommuner där det finns barnomsorg 24 tim om dygnet. Det finns inte här så helt rättvist blir det ju inte. När företaget/företagen flyttade hit fick det förmånligt avtal med kommunen gällande lokaler. I gengäld skulle det bli jobb för kommuninnevånarna. Men hela biten med barnomsorgen verkar alla parter ha glömt......

Nu har jag i alla fall sökt på det nya stället. Framtiden får visa om situationen med barnomsorg går att lösa.:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Destiny_D
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
546
Senast: Ramona
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp