Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Jolanta

Trådstartare
Arvid har nu de två senaste dagarna totalt vägrat att amma. Han gallskriker bara han ser bröstet. Så jag har fått ge honom ersättning, som han för en månad sen vägrade, han spydde när han fick in lite i munnen. Nu går den jätte bra, och han äter och äter...

Kanske lite för mycket? Kan de göra det?

Han har idag ätit ca 800ml ersättning, 1 banan, 1 burk med biffstroganoff till lunch, en stor portion gröt till kvällen och en halv burk med fruktpuré.

För mig låter det jätte mycket. Vanliga dagar så äter han ju gröt och en middag, sen ammar han resten. Nu vet jag ju inte hur mycket han får ut när han ammar, men det känns inte som att det är så mycket. Men det kanske det är.

Och nu till amningen. Har några av era barn bara sådär börjat tvärvägra bröstet?Började de amma sen igen? Arvid vill inte ens ligga i min famn när han får ersättningen, utan ska ligga själv, annars skriker han. Så jag får sitta bredvid och hålla i flaskan.

Jag som inte hade en tanke på att sluta amma nu, ville ju amma länge.

Vart har min gospojke tagit vägen? :(
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Det med amningen har jag ingen erfarenhet av, min kille slutade av sig själv men efter ett tags nertrappning.

Men vad gäller maten så tror inte jag att du i den åldern kan ge för mycket. Antingen slutar han äta eller så kräks han upp överflödet (och då förstår man ju :angel:), men det verkar han inte gjort eller? Och då tror jag det är lugnt!
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Rasmus skriker oxå så fort jag försöker amma :( Han blir asförbannad när han. Han ska ha gröt! Vart tog min lilla bebis vägen?

Han är väl lite äldre men mindre än Arvid och jag har ingen koll på hur mkt han äter, är han hungrig får han mat, ibland äter han bara 40 ml ersättning och ibland 200 ml! Gröt smäller han i sig nästan 2 port till frukost, sen kan han äta en 100ml ersättning på det!!!


Räknade efter lite i huvudet och han äter nog ungefär precis som Arvid, sover 1½-2 timmar under hela dagen, äter nog varrannan timme ungefär och sover 21-08:30, fast idag somna han redan kl 20!
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Min lilla pojk gav upp amningen rätt fort, och ganska tvärt med. Vi hobbyammade en månad innan han vägrade helt, och idag är brösten bara intressant om man får vrida på de roliga "knapparna":D

När det gäller maten, visst man kan övermata, men det där låter väl ganska normalt, iallafall om jag jämför med min lilal som lätt äter 400 ml välling bara till kvälls och nattmålet..... Sedan går det ju ner bananer, gröt, mat och ersättning några gånger under dagen:eek: Men det är som snovind säger, blir det för fullt kräks de ju upp det igen, och dessutom rör de sig så pass att det går åt tror jag. Och skulle de bli lite runda så springer de bort det sen när de börjar gå, så du behöver inte fundera på det tror jag.


Hehe, när du berättar om hur han vill ha det vid matning med flaskan kan jag inte låta bli att berätta om min lilla turbopojke, han har rutiner kring kvällsflaskan han: Först ska man säg godnatt till rummet, släcka lampa och radio, gör man inte det kommer han inte till ro riktigt. Sen vill han ligga i våran säng, på egen kudde, med massor av filtar, täcken och mjukdjur omkring sig, jag ska ligga på kudden med mitt ansikte nära hans, och så ska han hålla i flaskan med ena handen och i en liten mjukiskyckling med andra. Det är som att ligga inbäddad i ett ide, jättemysigt! Jag är högst medveten om att det är jag som skapat hans rutiner, men lik förbannat är det himla mysigt!
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Klämma, dra och vrida om är Rasmus största intresse när jag försöker få honom intresserad av att amma!

Rasmus ska ligga på tvären i spjälsängen med ansiktet intryckt i spjälskyddet, då somnar han på en gång, sen kan man lägga honom normalt mit i sängen och sen på morgonen när man vaknar så ligger han på "bredden" istället för på "lången" eller med fötterna på kudden.
Enlit hans far är han brås på sin mor, som sover under kudden :angel:
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Nu ammar ju inte jag, men jag har märkt att Emil blir mindre & mindre intresserad av ersättningen. Kanske blir det automatiskt i den här åldern då man börjar ge mat att dom hellre vill ha det än ersättning/ammas? Fast din Arvid vill ju iaf ha ersättning. :D

På en dag äter Emil ca, 300-450 ml ersättning, 1 burk middagspuré, 1 burk fruktpuré och två portioner gröt. Så det låter rätt normalt det du ger till Arvid tycker jag.

Som sagt, ev överflöd brukar ju komma upp. Emil kräks ingenting nu längre, då han fick bara ersättning så kräktes han massor. :crazy:
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Vad lustiga de är, de små liven, D gillar också att ligga med något tryckt mot ansiktet när han väl ska somna, gärna en kudde eller något annat som stoppar upp ordentligt!
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Fast jag kan förstå det lite, om man legat fixerat i ett bäcken med huvudet! Men det ser långt ifrån skönt ut och han blir så arg om man förösker flytta på honom.

CosmicQueen Mkt troligt, sen vi börja med nya ersättningen så tycker jag Rasmus äter mindre, var till BVC men det var ett regält hopp uppåt på viktkurvan så vi behöver inte alls vara oroliga, som sköterskan sa, han har ju en hel del att ta av :angel:
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Arvid har nu de två senaste dagarna totalt vägrat att amma. Han gallskriker bara han ser bröstet. Så jag har fått ge honom ersättning, som han för en månad sen vägrade, han spydde när han fick in lite i munnen. Nu går den jätte bra, och han äter och äter...

Kanske lite för mycket? Kan de göra det?

Han har idag ätit ca 800ml ersättning, 1 banan, 1 burk med biffstroganoff till lunch, en stor portion gröt till kvällen och en halv burk med fruktpuré.

För mig låter det jätte mycket. Vanliga dagar så äter han ju gröt och en middag, sen ammar han resten. Nu vet jag ju inte hur mycket han får ut när han ammar, men det känns inte som att det är så mycket. Men det kanske det är.

Och nu till amningen. Har några av era barn bara sådär börjat tvärvägra bröstet?Började de amma sen igen? Arvid vill inte ens ligga i min famn när han får ersättningen, utan ska ligga själv, annars skriker han. Så jag får sitta bredvid och hålla i flaskan.

Jag som inte hade en tanke på att sluta amma nu, ville ju amma länge.

Vart har min gospojke tagit vägen? :(


Hehe, då skulle du storkna om du fick se hur mycket min son åt/äter!

Det dem inte vill ha kvar i magen, får dem ut på ett eller annat sätt. :p Fast, när jag tänker efter så brukade inte Loke spy så mycket.... Matrvak!

Det där med amningen vet jag inte så mkt om tyvärr, jag slutade amma honom när han hade fyllt 3 månader då han fick börja med gröt och puré.
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Arvid är ju smal, lång och smal som sin mamma :)

Han kräker aldrig upp någon mat. Jaja, jag ger väl tills han spottar ut då.
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

När de små liven börjar växa på sig äter de allt och jämnt för att vid ettårsåldern trappa ner rätt hastigt.
Min yngste åt tre frukostar varje morgon i halvårsåldern.
Massor av frukt, lunch, gröt, middag och välling på kvällen.
Mina har tvärt slutat amma när de börjat äta vanlig mat.
Jag har däremot aldrig gett mer än en flaska välling morgon och kväll och vid ev. resor av bekvämlighet annars har här serverats gröt (riktig inte pulver).
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Arvid får ju fortfarande ersättning, är det stor skillnad på välling och ersättning?

Kanske bara att aceptera att han inte vill amma längre :(
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Och här det nästan tvärtom.

Mat är nästan helt ointressant och lilltösen skulle säkert vara helt nöjd med att bara få ersättning och välling från nappflaska. Och hon ligger gärna i famnen när hon får flaskan.

Att försöka mata henne är ingen mening. Hon kniper ihop munnen och vänder bort huvudet.
Hon ska äta själv. Antingen plocka små bitar från bordet eller så får man lägga mat på en sked som man får ge till henne, så äter hon själv med sked.

det här med skeden har hon börjat med precis, så nu skall jag prova med puréer igen, då de klistrar fast bättre än bitar. :D Skall köpa hem några burkar som är från 8 månader, som det ska vara lite större bitar i också.
Så får jag se om något passar. Hon är nämligen kräsen också. Hittills har ris, banan, katrinplommon, smörgås med leverpastej eller mjukost samt äggröra varit det som verkligen går ner. Ibland har även kalvsylta och päron dugt.

Hon kommer väl bli som far sin var, när han var liten. Helt ointresserad av att äta och smal som en sticka pga det. :D
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Min son är lång han med. Stor och lång, antagligen därför han har sån aptit.

När min son började med välling, var han mellan 4 och 5 månader.
BVC och läkaren tyckte att vi kunde börja med det redan då eftersom han växte som han skulle och att han var/ är lite större.

Skillnaden är väl att dem blir mättare på vällingen. Näringsmässigt är det ju en skillnad. Men vi har inte märkt nåt negativt alls på Loke eftersom han får frukost, lunch, middag och mellanmål. Han dricker väl välling en gång på dan skulle jag tro och sedan på kvällen och tidig morgon.
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Glömde skriva vad hon äter.

Vi äter frukost, lunch och middag. Frukost brukar bli smörgås och banan eller plommonpuré. Lunch och middag blir antingen att vi provar något nytt eller så blir det de gamla vanliga. Mycket äggröra har det blivit. :D
Sedan får hon mellanmål, frukt eller smörgås och vällning morgon och kväll.

Oftast får hon ersättning ca. 200 ml efter frukost, lunch och middag också.

Upptäckte precis att klementin också var gott. :)
Och även palsternacka och smörgåsrån äter hon. Och egentligen gillar hon ärtor också, men tycker skalen är lite äckliga att tugga på.
 
Sv: Kan man ge en bebis för mycket mat+ amning

Vid halvåret ungefär har vi börjat med morgon och kväll av ersättning/välling resten vanlig mat.
De har alla slutat med morgonflaskan självmant ganska snabbt.
På kvällen har det varit en del av kvällsrutinen, pyjamas, tandborstning och sen välling och läsa i dubbelsängen innan man flyttar över till sin egen säng för att sova.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 323
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 569
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Har en son på 3 månader som sover jättebra på nätterna. Ammas till sömns vid ca 19.00 och sen sover han hela natten till ca 07.30 med...
2
Svar
39
· Visningar
3 823
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp