Bukefalos 28 år!

Det här med amning.

Än så länge är min bra också!
Får väl se om jag ändrar uppfattning nästa vecka när vi ska dit för vägning och hon får veta att jag inte kommer börja med smakisar på 4 månadersdagen :cautious:
Ha ha. Jag erkände ju att jag inte börjat med smakportioner ännu vid 6 månaders kollen och då skrattade hon bara och låtsssviskade något i stil med "du behöver ju inte ha bråttom. Hon klarar sig ett tag till". Hon vet hur mycket jag njuter av bebistiden och det här är min sista bebis...
I morse åt hon en hel äggula för för första gången. Innan har hon öppnat munnen för första skeden och sedan bara smakat runt maten i munnen. Idag gapade hon och vekligen åt. Så det är ju inte så att jag inte provar att ge något. Men jag blir inte det minsta stressad över bristande intresse. Det kommer tids nog.
 
@Calazirya

Det är det som Turbofling skrev här. Att ge välling någon gång om dagen funkar ju precis som gröt men dom som byter ut ersättningen till välling 5 mål om dagen och sen en portion gröt och en halv mosad banan som smakis. Det var det jag menade med bara smörja och då är det bättre att ge ersättning istället.
Jag vet folk som bytt ersättning/amning rakt av mot välling för att dom fått rådet att börja ge barnet mer mat och välling kan man ju ge från 6 månader. Och då anser jag att välling inte är det bästa att byta ut bm eller ersättning mot. Bättre att börja med riktig mat.

Men oj. Det låter som vanligt förekommande i din bekantskap? Har själv aldrig stött på någon i min umgängeskrets som ger välling 5 ggr per dag + gröt och inget annat..

Jag tycker att välling är bra. Smidigare än gröt och jag försöker underlätta min vardag i möjligaste mån. Men att ge välling lr gröt så många ggr om dagen låter tokigt. En flaska välling inför natten har vi kört med när barnet blivit tillräckligt gammal.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ha ha. Jag erkände ju att jag inte börjat med smakportioner ännu vid 6 månaders kollen och då skrattade hon bara och låtsssviskade något i stil med "du behöver ju inte ha bråttom. Hon klarar sig ett tag till". Hon vet hur mycket jag njuter av bebistiden och det här är min sista bebis...
I morse åt hon en hel äggula för för första gången. Innan har hon öppnat munnen för första skeden och sedan bara smakat runt maten i munnen. Idag gapade hon och vekligen åt. Så det är ju inte så att jag inte provar att ge något. Men jag blir inte det minsta stressad över bristande intresse. Det kommer tids nog.
Vilken underbar "BVC- tant" du verkar ha :)

Min fyra (den senaste) var totalt ointresserad av mat fram till 10 månader. Där var jag lite nervös eftersom jag skulle börja jobba då.

Hon började äta med en veckas marginal. Och då lossade det fort.

Dom andra tre har ätit bra så fort jag provat.

Min BVC var tyvärr lite stressande. Hade jag varit förstagångsförälder så hade jag nog blivit uppstressad helt i onödan. Nu visste jag att det bara var att avvakta några veckor och sedan prova igen. Hon följde sina kurvor väl så det var ingen stress där heller på något sätt.

Men det är inte alltid lätt när man hela tiden får höra hur viktigt det är att barnet börjar äta nu.
 
Ha ha. Jag erkände ju att jag inte börjat med smakportioner ännu vid 6 månaders kollen och
I morse åt hon en hel äggula för för första gången. Innan har hon öppnat munnen för första skeden och sedan bara smakat runt maten i munnen. Idag gapade hon och vekligen åt. Så det är ju inte så att jag inte provar att ge något. Men jag blir inte det minsta stressad över bristande intresse. Det kommer tids nog.
Hmm. Snacka om syftningsfel... Det var alltså inte bvc-tanten som åt äggula, utan bebisen :o:D:p
 
Attt hänvisa till forskning är inte detsamma som att vara en lämplig och trovärdig källa. Det är liksom grundkurs i källkritik.
Dom skriver vilken forskning dom har som grund för sina påståenden. Är man osäker kan man läs dom själv.

Amningshjälpen håller även föreläsningar för sjukvårdspersonal så helt opålitliga anses de nog inte vara.
 
Vilken underbar "BVC- tant" du verkar ha :)

Min fyra (den senaste) var totalt ointresserad av mat fram till 10 månader. Där var jag lite nervös eftersom jag skulle börja jobba då.

Hon började äta med en veckas marginal. Och då lossade det fort.

Dom andra tre har ätit bra så fort jag provat.

Min BVC var tyvärr lite stressande. Hade jag varit förstagångsförälder så hade jag nog blivit uppstressad helt i onödan. Nu visste jag att det bara var att avvakta några veckor och sedan prova igen. Hon följde sina kurvor väl så det var ingen stress där heller på något sätt.

Men det är inte alltid lätt när man hela tiden får höra hur viktigt det är att barnet börjar äta nu.
Ja, det är lite synd och onödigt att stressa föräldrar, som kanske även känner sig skuldbelagda, i onödan, kan jag tycka.
Många föräldrar är oroliga nog ändå.

Vad skönt att lilla fyran började äta till slut med minsta möjliga marginal :).
 
Dom skriver vilken forskning dom har som grund för sina påståenden. Är man osäker kan man läs dom själv.

Amningshjälpen håller även föreläsningar för sjukvårdspersonal så helt opålitliga anses de nog inte vara.

Amningshjälpen är absolut inte helt opålitliga, men rätt källa i rätt sammanhang.

Tycker inte diskussion om källkritik bör ta mer plats i denna diskussion. Säger varken bu eller bä om helamning efter sex månader, tycker bara att det är värt att påtala att bröstmjölk faktiskt inte är tillräckligt för alla barn.
 
Amningshjälpen är absolut inte helt opålitliga, men rätt källa i rätt sammanhang.

Tycker inte diskussion om källkritik bör ta mer plats i denna diskussion. Säger varken bu eller bä om helamning efter sex månader, tycker bara att det är värt att påtala att bröstmjölk faktiskt inte är tillräckligt för alla barn.
Enligt vissa är det inte tillräckligt.
 
Nu ska jag vara lite provokativ.

Jag tycker det är helt sjukt att det blir allt vanligare i västvärlden med tidiga amningsavslut.

Bebisar behöver mammans mjölk i flera år. Inte andra djurarters mjölk. De överlever på olika former av ersättning (andra djurarters mjölk, spannmål) men de går miste om skräddarsydd näring som hjälper immunförsvaret, och som dessutom serveras på ett sätt som ger en hög dos fysisk närhet. Mjölken anpassar sig utefter barnets ålder. Otroligt proteinrik i början, sen alltmer fettrik. Inte blaskigare!

Människor är DÄGGDJUR. Diandet är en viktig del i den art vi är.

För både individernas, människobefolkningens och hela världens skull borde vi försöka stötta varandra i att amma så länge som möjligt. För bättre fysisk och psykisk hälsa på populationsnivå och för att minska den helt onödiga miljöpåverkan som ersättningsindustrin skapar.

Det är lätt hänt att en tappar amningen pga felaktiga råd och brist på stöd. Det är inte alltid enkelt och mysigt att amma. Men det är värt det!
 
Enligt vissa är det inte tillräckligt.

Vem menar på att amning är tillräckligt för alla barn, mer än du? Även amningsbloggen menar ju på amning inte kan anses tillräckligt för alla. Det som blir tokigt är att det hävdas att barn som växer och verkar må bra klarar sig på amning, men det är inte så enkelt. Järnbrist ger sig inte tillkänna så lätt utan kroppen vänjer sig vid låg järnnivåer.
 
Amningsbloggen? Det låter inte som den mest objektiva källan.

Här är en artikel från läkartidningen om bebisar behov av järn:
www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Barns-jarnbehov-och-hur-vi-bast-kan-skydda-barnhjarnan-/

Hinner inte läsa just nu, men jag har aldrig sagt att dom inte behöver järn. Jag har bara sagt att järnet i bröstmjölken säkerligen räcker till om man tex vill helamma till 7-8 månader istället för 6 månader (som det står i min länk, och jag anser att amningshjälpen hör inom ämnet, annat vore väl konstigt). Jag pratar inte om att helamma tills ungen ska flytta hemifrån, men om man som jag hade med min stora tös, problem med att hon inte ville ha annat än ersättning så blir det ett stort orosmoment när bvc säger du MÅSTE få henne att äta riktig mat, och sedan kommer med både den ena och den andra utläggningen. Varför istället inte säga ja, men alla är inte redo att börja äta mat vid 6 månader. Ta ni det i eran takt och försök om ett litet tag till igen. Det viktiga är att hon går upp och verkar må bra. Skulle vi vara oroliga för järnet så kan det enkelt kollas med ett blodprov men det är inget att oroa sig för i dagsläget. Vi kan väl ha en koll om 3 veckor igen för att se hur det går?
Det var inte heller det att den ungen inte gick upp i vikt, 6,9 kg vid tre månader och 13 kg vid 1 år.

Så järn i all ära men stressa och pressa föräldrarna till att gå över till mer matigt utan att barnet är redo? Nej. Då funkar bm alldeles utmärkt ett tag till såvida som jag skrev innan, ungen verkar må bra, är glad, pigg och sover bra, kissar bra och följer sina kurvor.
Är det så att barnet inte gör det, självklart krävs det någon förändring då. Alla klarar sig inte på bm, men alla behöver heller inte ha gröt på 6 månadersdagen. Man får gå efter individen.
 
Vem menar på att amning är tillräckligt för alla barn, mer än du? Även amningsbloggen menar ju på amning inte kan anses tillräckligt för alla. Det som blir tokigt är att det hävdas att barn som växer och verkar må bra klarar sig på amning, men det är inte så enkelt. Järnbrist ger sig inte tillkänna så lätt utan kroppen vänjer sig vid låg järnnivåer.
Jag har aldrig skrivit eller påstått att amning är tillräckligt för alla barn.

Det jag skrivit är bara att man inte behöver vara så hysterisk över att alla barn måste börja äta annat än bröstmjölk vid 6 månader.
 
Nu låter jag som värsta amningsfanatikern men det är jag inte. Mina två äldre är uppfödda på ersättning efter ett kort tag på bröstmjölk och det funkar finfint det med. Men just det här med att övergå till mer mat vid ett visst datum och inte när barnet är redo är jag lite allergisk mot.
 
Jag har aldrig skrivit eller påstått att amning är tillräckligt för alla barn.

Det jag skrivit är bara att man inte behöver vara så hysterisk över att alla barn måste börja äta annat än bröstmjölk vid 6 månader.

Jag skrev att amning inte är tillräckligt för alla barn, du skrev då att enligt vissa är det inte tillräckligt. Vet inte inte du läser vad jag skriver eller bara argumenterar mot det du tror att jag skriver.
 
Hinner inte läsa just nu, men jag har aldrig sagt att dom inte behöver järn. Jag har bara sagt att järnet i bröstmjölken säkerligen räcker till om man tex vill helamma till 7-8 månader istället för 6 månader (som det står i min länk, och jag anser att amningshjälpen hör inom ämnet, annat vore väl konstigt). Jag pratar inte om att helamma tills ungen ska flytta hemifrån, men om man som jag hade med min stora tös, problem med att hon inte ville ha annat än ersättning så blir det ett stort orosmoment när bvc säger du MÅSTE få henne att äta riktig mat, och sedan kommer med både den ena och den andra utläggningen. Varför istället inte säga ja, men alla är inte redo att börja äta mat vid 6 månader. Ta ni det i eran takt och försök om ett litet tag till igen. Det viktiga är att hon går upp och verkar må bra. Skulle vi vara oroliga för järnet så kan det enkelt kollas med ett blodprov men det är inget att oroa sig för i dagsläget. Vi kan väl ha en koll om 3 veckor igen för att se hur det går?
Det var inte heller det att den ungen inte gick upp i vikt, 6,9 kg vid tre månader och 13 kg vid 1 år.

Så järn i all ära men stressa och pressa föräldrarna till att gå över till mer matigt utan att barnet är redo? Nej. Då funkar bm alldeles utmärkt ett tag till såvida som jag skrev innan, ungen verkar må bra, är glad, pigg och sover bra, kissar bra och följer sina kurvor.
Är det så att barnet inte gör det, självklart krävs det någon förändring då. Alla klarar sig inte på bm, men alla behöver heller inte ha gröt på 6 månadersdagen. Man får gå efter individen.

Jag tyckte du missade komplexiteten i frågan när du inte tog hänsyn till järnet, så jag tog upp järnet. Har inte uttryckt någon åsikt om BVCs förhållningssätt.

Det var du som menade på att inget barn verkar dö av järnbrist och du drar på eget bevåg(?) slutsatsen att järnet i bröstmjölk säkerligen räcker i 7-8 mån. Tycker det förhållningssättet förringar det faktum att det inte är alltför ovanligt med små barn som lider av järnbristanemi. För som sagt, det är inte så självklart att barnet får i sig allt det behöver för att det verkar "må bra, är glad, pigg och sover bra, kissar bra och följer sina kurvor". Järnbrist ger sig inte tillkänna så snabbt utan kan bli ett problem innan symptomen är uttalad. Det tycker jag är värt att känna till, så man kan vara extra uppmärksam på barn i riskzonen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 073
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 548
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 969
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 297
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp