Bukefalos 28 år!

Det här med amning.

Saile

Trådstartare
Jag har lite frågor och funderingar gällande amning.
Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till gröt eller välling för att få i sig all näring. Jag förstår att det är väldigt splittrade åsikter om det och jag är själv väldigt splittrad. Innan han föddes sa jag helamning i 6 månader sen delamning.
Det var innan jag visste hur mysigt det var:angel:

Han får smaka på lite allt möjligt men mestadels gröt och banan om dagarna. Han älskar (!) det och det vill jag ju inte ta ifrån honom. Men vill ändå fortsätta med amning ett tag till för det är mer än bara mat i mina ögon, samt immunförsvaret o det.

Tänkte dock långsamt trappa upp smakisarna (han får max två msk gröt och inte varje dag nu) så vi kommer upp till en hel portion.
Lämpligt vore ju att lägga den där hela portionen på kvällen för han vaknar ganska ofta och äter på natten. Men hur ska jag få honom att somna då? Han somnar alltid vid bröstet, även vid dagtid. Ytterst sällan i vagn och sele.
Napp tar han inte.
Sover bebisarna bättre när dom ätit gröt eller välling innan?
Jag vet inte hur jag ska få honom att sova utan bröstet. Han är en otroligt nyfiken liten bebis och otroligt lättväckt så att gå ut med vagnen funkar sällan. Han är ingen vagnälskare.
Alla sovpass tar vi inomhus annars sover han bara korta stunder och han vaknar alltid efter nån halvtimme eller så för att äta och sedan somna om.

Sen har jag funderat på det här med hur länge man ska (del)amma. För min del får han gärna snutta tutte till 1 års åldern, men det kan ju vara skönt att han slutat helt när jag börjar jobba när han är 1,5 eftersom jag jobbar oregelbundna tider.
Hur vanligt är det att dom slutar självmant? Jag kommer aldrig klara att neka honom bröstet :cry:

Rörig text kanske men hoppas jag kan få lite tips och råd!
 
Min yngsta slutade amma självmant vid 9 månaders ålder - jättedålig tajming för vi var på semester utomlands i ett par veckor och jag tyckte det var perfekt att amma.
 
Min är 10,5 månad och slutade förra veckan, han liksom fasade ut amningen av sig själv.

När vi började ge mat så bytte jag aldrig ut ett helt mål, utan vi började med att ge lite mat ( 1/4 portion gröt, någon msk puré, ) till lunch och middag, sedan ammade jag tills han blev mätt. Var han nyfiken på vår mat fick han smaka en lite bit.

Nu har han just upptäckt hur kul det är att äta själv, läs kasta mat omkring sig.
 
Jag ammade tills dottern var 7 månader sen var det brösten som inte ville mer så mjölken sinade, då hade hon fått lite gröt och puréer till och från. Men det gick jätte bra att bara byta ut en måltid sådär och då tog jag kvällsmaten och sen fick hon välling om hon var mer hungrig.
 
Sonen slutade självmant med amning när han började få välling. Då var han 6 månader och jag hade ändå tänkt sluta då, men det gick mycket smidigare än jag trodde när han själv ratade mjölken. Han somnade gott på kvällarna efter att ha druckit en flaska välling i sängen.
 
Ta det lugnt, säger hon som älskat att amma.
Min yngsta är åtta månader och får i sig någon tesked gröt/smakportion mat per dag utöver amningen. Så länge bebis växer, håller hullet och är nöjd är det ingen fara. Barnen brukar klara sig på bröstmjölk fram till ettårsåldern. Men OM barnet blir kinkig, kanske vill snutta hela nätterna, så KAN det vara så att barnet är hungrigt och då kan det vara dags att prova ge mera mat. Mina har visat ökat intresse för mat framåt tio månader, så där och då har portionerna blivit större.
Jag har ammat de äldre tre i dryga året och tänker göra det samma med den här också om hon vill och det funkar.
Mina barn har dock inte förstått det där med att trappa ner snuttandet, så när maken tagit över föräldraledigheten har jag vant av dem för att ge utrymme för hans och barnets relation och anknytning.
Vi har löst avvänjningen genom att mjölkossan dvs jag helt enkelt åkt bort över en helg (en vecka med första barnet) och lämnat pappan och barnet ensamma utan några distraherande tuttar eller någon hormon- och mjölkstinn gråtande mamma i närheten. Det har funkat kalas!
Lite jobbigt för mig med abrupt avvänjning, visst. Men i övrigt smidigt. Det gäller att bara mjölka/pumpa ut det allra värsta/så lite som möjligt när det blir outhärdligt för att inte stimulera produktionen.
När jag kommit hem har jag sovit någon natt i annat rum och jag har inte låtit barnet vara nära utan att jag haft bh och tröja den första tiden/veckorna.
Två av barnen har druckit välling, men de har inte varit överdrivet förtjusta, så inga större mängder innan avvänjning , utan hela flaskor först i samband med avvänjning. Mellanbarnet kräktes av välling och barngröt och åt istället havregrynsgröt med berikad puré morgon och kväll. Han hade dock napp och fick snuttbehovet fyllt i och med det.
Så kontentan; amma på om du och bebis gillar det. Det är det mest naturliga och härliga som finns! Resten löser sig alltid. Kram!
 
Tycker det later som du har en bra plan för maten.
Amma sa länge du och barnet vill, om ngn av er vill sluta innan den andra, ta det da.

Pa mina tre barn har det inte varit ngn skillnad pa natten om dom fatt ersättning, ammat, välling eller ätit gröt/mat pa kvällen (sova hela nätter har inte haft fören i 4arsaldern pa dom tva stora, far se när det blir med snart 2aringen).
 
Tillägg: Du kan ge gröt/välling innan läggning och ändå amma vid läggning om du vill. Ofta vill barnet snutta sig till söms ändå. Ett mål innan läggning kan absolut ge förbättrad nattsömn, så det är värt att prova.
Om bebisen har dig som napp och du vill komma ifrån nattamningen kanske pappan/partner kan lägga (om pappa/partner finns med i bilden. Det ska en inte ta förgivet). Min bebis ligger klistrad vid mig och tuttarna när jag lägger henne (mysigt:love:), men om pappan lägger henne kan hon sova fyra timmar i sträck innan hon vaknar (också skönt;):crazy:). Det blir lite gnöl innan hon somnar, men om pappan är lugn och vaggar så somnar hon så småningom och sover gott och länge bredvid honom (hon sover alltid i vår säng). Han kan även söva om henne minst en gång genom vaggning om hon vaknar. Perfekt för då passar jag på att åka till hästen:D.
 
Ta det lugnt, säger hon som älskat att amma.
Min yngsta är åtta månader och får i sig någon tesked gröt/smakportion mat per dag utöver amningen. Så länge bebis växer, håller hullet och är nöjd är det ingen fara. Barnen brukar klara sig på bröstmjölk fram till ettårsåldern. Men OM barnet blir kinkig, kanske vill snutta hela nätterna, så KAN det vara så att barnet är hungrigt och då kan det vara dags att prova ge mera mat. Mina har visat ökat intresse för mat framåt tio månader, så där och då har portionerna blivit större.
Jag har ammat de äldre tre i dryga året och tänker göra det samma med den här också om hon vill och det funkar.
Mina barn har dock inte förstått det där med att trappa ner snuttandet, så när maken tagit över föräldraledigheten har jag vant av dem för att ge utrymme för hans och barnets relation och anknytning.
Vi har löst avvänjningen genom att mjölkossan dvs jag helt enkelt åkt bort över en helg (en vecka med första barnet) och lämnat pappan och barnet ensamma utan några distraherande tuttar eller någon hormon- och mjölkstinn gråtande mamma i närheten. Det har funkat kalas!
Lite jobbigt för mig med abrupt avvänjning, visst. Men i övrigt smidigt. Det gäller att bara mjölka/pumpa ut det allra värsta/så lite som möjligt när det blir outhärdligt för att inte stimulera produktionen.
När jag kommit hem har jag sovit någon natt i annat rum och jag har inte låtit barnet vara nära utan att jag haft bh och tröja den första tiden/veckorna.
Två av barnen har druckit välling, men de har inte varit överdrivet förtjusta, så inga större mängder innan avvänjning , utan hela flaskor först i samband med avvänjning. Mellanbarnet kräktes av vä
Tillägg: Du kan ge gröt/välling innan läggning och ändå amma vid läggning om du vill. Ofta vill barnet snutta sig till söms ändå. Ett mål innan läggning kan absolut ge förbättrad nattsömn, så det är värt att prova.
Om bebisen har dig som napp och du vill komma ifrån nattamningen kanske pappan/partner kan lägga (om pappa/partner finns med i bilden. Det ska en inte ta förgivet). Min bebis ligger klistrad vid mig och tuttarna när jag lägger henne (mysigt:love:), men om pappan lägger henne kan hon sova fyra timmar i sträck innan hon vaknar (också skönt;):crazy:). Det blir lite gnöl innan hon somnar, men om pappan är lugn och vaggar så somnar hon så småningom och sover gott och länge bredvid honom (hon sover alltid i vår säng). Han kan även söva om henne minst en gång genom vaggning om hon vaknar. Perfekt för då passar jag på att åka till hästen:D.

Tack för tips! Ska prova med gröt sen när det är dags. Jo, pappan finns med men han har inte tålamod att gå och vagga honom så länge så alla nattningar hamnar på mig.
 
Mat och amning utesluter absolut inte varandra. Från runt halvåret behöver de flesta barn få även fast föda och runt ett år bör den fasta födan vara huvudsaklig näringskälla, men man kan ju desamma ändå.

Våra tre barn har delammats/nattammats till tvåårsåldern, men ändå ätit vanlig mat i full utsträckning från ettårsåldern. Det är inte jättemkt näring i mjölken när barnen är så pass stora..

Jag nattammar vår drygt ett och ett halvtåring än (plan sluta runt ca 2 som med de andra två) och det går fint för pappa att lägga de kvällar jag jobbar (ridlärare- kvällsarbete ) - då finns det ju liksom ingen tutte att tillgå och barnen har alla tre köpt läget och varit nöjda.

Lycka till!
 
Men varför säger många att näringen i mjölken blir sämre i tuttarna efter x antal månader?

Det är felaktig info!

Mjölken i brösten blir inte näringsfattig. Den har samma ingredienser hela tiden vare sig du ammar i en månad eller två år. Det finns inget bäst före datum på bröstmjölk!

Däremot behöver barnet få i sig lite mer matigt för att övergå till att äta mer mat från ca 6 månader men barnet kommer inte lida av att man väljer att helamma lite längre om man vill det.
Bröstmjölkens formula blir inte sämre bara för att barnet blir 6 månader.

Välling däremot, där snackar vi ingen näring. Har inte gett till mina andra och kommer inte ge till lillan heller.
Då är det bättre att ge ersättning som har alla näringsämnen i sig.

Ts, gå efter din känsla. Vill du helamma längre så gör det.
Mitt mellanbarn levde på ersättning till hon blev ca 10 månader. Vägrade mat och hon överlevde. Bvc ger bara råd, dom har inte bestämmanderätt över när du ska sluta helamma.
 
Men varför säger många att näringen i mjölken blir sämre i tuttarna efter x antal månader?

Det är felaktig info!

Mjölken i brösten blir inte näringsfattig. Den har samma ingredienser hela tiden vare sig du ammar i en månad eller två år. Det finns inget bäst före datum på bröstmjölk!

Däremot behöver barnet få i sig lite mer matigt för att övergå till att äta mer mat från ca 6 månader men barnet kommer inte lida av att man väljer att helamma lite längre om man vill det.
Bröstmjölkens formula blir inte sämre bara för att barnet blir 6 månader.

Välling däremot, där snackar vi ingen näring. Har inte gett till mina andra och kommer inte ge till lillan heller.
Då är det bättre att ge ersättning som har alla näringsämnen i sig.

Ts, gå efter din känsla. Vill du helamma längre så gör det.
Mitt mellanbarn levde på ersättning till hon blev ca 10 månader. Vägrade mat och hon överlevde. Bvc ger bara råd, dom har inte bestämmanderätt över när du ska sluta helamma.

Den blir ju "sämre" eftersom det inte räcker för att tillgodo se bebis fullt ut. Men absolut, det blir ju fel om man tror att mjölken tappar näring efter ett visst datum.
 
Den blir ju "sämre" eftersom det inte räcker för att tillgodo se bebis fullt ut. Men absolut, det blir ju fel om man tror att mjölken tappar näring efter ett visst datum.

Tycker det är tråkigt bara att många bvc får det att låta som att man svälter ungen om man inte genast börjar komplettera med annat än bm på 6 månadersdagen.
Bröstmjölken är precis lika bra som dagen innan.
Tycker man ska ta det i sin/barnets takt. Går ungen uppåt på sina kurvor, kissar bra, är glad, pigg och nöjd så är det ingen panik att övergå till annat. Man får ju gå på individen med men många bvc följer bara en mall.
 
Tycker det är tråkigt bara att många bvc får det att låta som att man svälter ungen om man inte genast börjar komplettera med annat än bm på 6 månadersdagen.
Bröstmjölken är precis lika bra som dagen innan.
Tycker man ska ta det i sin/barnets takt. Går ungen uppåt på sina kurvor, kissar bra, är glad, pigg och nöjd så är det ingen panik att övergå till annat. Man får ju gå på individen med men många bvc följer bara en mall.

Ja för 6 månaders finns ingen anledning alls att stressa på. Barnets nyfikenhet och mage får styra :)
 
Alltså är välling nån svensk grej? Jag fattar liksom inte alls poängen?

Ja, det verkar bara vara i Sverige man ger det. Någon annan kanske sitter på mer info.
Men välling är ju bara en sörja (berikat med järn också?), så varför ge det?
Bättre med ersättning som har alla näringsämnen om man nu vill ge något på flaska.
 
Ja, det verkar bara vara i Sverige man ger det. Någon annan kanske sitter på mer info.
Men välling är ju bara en sörja (berikat med järn också?), så varför ge det?
Bättre med ersättning som har alla näringsämnen om man nu vill ge något på flaska.
Ja precis. Det låter så konstigt i mina öron. Jag ser hellre att man ger mat med bitar i, bl.a. med tanke på hur många barn som har olika språksvårigheter nuförtiden (napp och nappflaska, puréer och välling är inte direkt nåt som gör det lättare för barnet att lära sig prata och ljuda rätt)
 
Tycker det är tråkigt bara att många bvc får det att låta som att man svälter ungen om man inte genast börjar komplettera med annat än bm på 6 månadersdagen.
Bröstmjölken är precis lika bra som dagen innan.
Tycker man ska ta det i sin/barnets takt. Går ungen uppåt på sina kurvor, kissar bra, är glad, pigg och nöjd så är det ingen panik att övergå till annat. Man får ju gå på individen med men många bvc följer bara en mall.

Det är väl främst järnbrist BVC är oroliga för antar jag. Mjölken blir ju inte sämre, men bröstmjölk innehåller väldigt lite järn. Den låga järnhalten spelar ingen roll första månaderna, då bebisar föds med stort järnförråd, men när järnförrådet är slut behövs mer järn än vad som finns i bröstmjölken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 501
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 860
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp