Kan man ge råa ägg dagligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Alla mina tre ääälskar råa ägg. Normalt får de 2 (1 för lillvovvan) ägg en - två gånger i veckan. Men eftersom ägg är billiga och de är så enormt förtjusta i det, kan man ge ett ägg per dag (inte till lillvovvan, men greyisarna), eller är det inte bra med 'för mycket' ägg?
 
Du ger väl inte hela ägget? Äggulan innehåller vitaminer och mineraler. Däremot ska hunden aldrig få äta äggvitan. Den förhindrar upptaget av viktiga vitaminer i den övriga kosten.

En äggula då och då (1 gång i veckan) är mycket bra för hundens päls och klor. Vet inte om de kan äta ägg varje dag däremot...
 
Du ger väl inte hela ägget? Äggulan innehåller vitaminer och mineraler. Däremot ska hunden aldrig få äta äggvitan. Den förhindrar upptaget av viktiga vitaminer i den övriga kosten.

Jodå, jag ger hela ägget. Knäcker det i skålen bara. Aldrig hört att äggvitan ska vara farlig? Lillvovvan har ätit ägg i 13 år utan problem, alla våra andra hundar har också ätit hela ägg utan problem?

Men, om äggvitan är farligt borde de inte kunna äta brös, pannkaka och sådana saker heller. Det är ju äggvita i det med? Eller är det bara RÅ äggvita som är farlig?

Hmm, det där måste jag ju kolla upp. Har som sagt aldrig hört att äggvita skulle vara farlig. Nu verkar ju ingen av våra lidit någon som helst skada av det (alla har fått ägg typ en gång i veckan), men det kan ju vara ren tur då ju..
 
Surfat lite snabbt nu och det är tydligen B-vitaminerna äggvitan förhindrar upptaget av. Hua, hade jag som sagt ingen aning om och då har jag ändå haft hund i mååånga år.

Men då får de bara äggulan from och med nu då! Tack för 'varningen'. Och äggvitan får jag väl göra maränger av (många maränger blir det) eller så får jag väl micra den och ge hundarna (det är tydligen bara rå som är skadlig).

Då omformulerar jag frågan till - kan man ge en rå äggula per dag åt hunden? =)
 
En rå äggula per dag ger jag iaf mina valpar tills de är en 8-9 månader.
 
Ah tack, då borde det inte vara farligt eller skadligt för mina med en äggula per dag heller. Och vitan micrad =)
 
Det mattipset kommer från en uppfödare som fött upp hundar sen 60-talet. Det är väl ingen garanti men... Eftersom att hon fött upp ett par hundra hundar och inte ändrat sin matsedel så??
 
Svar på den omformulerade frågan: Ja.
Rå äggvita innehåller, om jag inte blandar ihop det alldeles, tiaminas, ett enzym som bryter ner b-vitaminet tiamin.
Tiaminbrist ger nervskador.
PL
 
Fel av mig, äggvita innehåller inte tiaminas (detta finns på andra håll bla rå fisk) utan avidin som binder biotin.
Ibland är man för snabb.
PL
 
Våran hund får rå äggula till varje frukost , :) Just för pälsen :)
 
Tackar tackar för svaret, och dessutom en förklaring =) Alltid lär man sig något nytt =)

Kan meddela att dagens ägg serverades i formen rå äggula och micrad äggvita ;) De verkade inte misstycka. (vänta tills folk får reda på att jag micrar ägg till hundarna, då kommer de och låser in mig *s*)
 
När jag läste foderlära fick vi lära oss att hundar inte kan tillgodogöra sig rå äggula. Det är alltså helt bortkastat att ge annat för smakens skull....
 
Det var något helt nytt, jag måste erkänna att jag inte tror att det är riktigt. Äggula består huvudsakligen av fett o såvitt jag vet inte i någon konstigt bunden form.
Jag tror att du antingen blandat ihop vita o gula el så har föreläsaen varit ute o cyklat.
PL
 
Nä, jag blandar inte ihop det med vitan (faran med att ge vita togs också upp) så i sådana fall måste någon av er vara ute och cykla :p
 
Visserligen var det 25-26 år sedan jag läste näringslära hund men jag anser mig ha hyfsad koll.
Nämnde det här fär min fru som undervisar i ämnet o hon bara skrattade.
Vem har du läst för o var.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller Deppmaten. Ja ni hör, jag har förmodligen förläst mig på flåshurtig populärvetenskap men jag har heller inget att förlora. Jag...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Brassneck
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 631
Senast: lady_vip
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp