Kan man rida både engelskt och western??

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Maria71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 532
M

Maria71

Hej har tränat min arab i western i ca 2år och börjat tävla lite smått.
Jag har en dotter på 11 år som rider engelsk ridning på våran lokala ridskola och har börjat hoppa på clear rounder. Min fråga är om vi skulle kunna lära våran arab till att hoppa lite småhinder så att även min dotter skulle kunna rida henne ?. Det jag är osäker på är om hon blir förvirrad :confused: eftersom jag använder mig utav neckreining osv. Jag vill inte förstöra hennes känslighet om ni förstår. Det vore jätttekul tycker jag om vi kunde ha gläde av henne båda två.

Sv: Kan man rida både engelskt och western??

Det tror ja inte skulle vara några problem alls, se bara till att ni båda har samma teknik när ni rida vad gäller känslighet osv...Precis som en hel del hästar anpassar sig till vem som sitter på så ska nog eran pålle kunna anpassa sig efter er. Vore nog bara roligt för henne att få göra både och :)

Jag hoppar med min westernhäst! :) Om du bara lär din dotter hur hästen ska ridas, så kan man ju ändå hoppa. Jag rider dressyrmänster med min westernhäst också, men jag använder mig av ett annat signalsystem. Om man kan rida sin häst och alltid får den att flytta sina fötter dit du vill, då kan man utföra alla rörelser, alla uppgifter!

När du hoppar din häst har du engelsk utrustning ( sadel & träns) eller rider du i westernsadel. Jag har fått låna en engelsk hoppsadel och ett vanligt träns med tvådelat bett och hade tänkt använda mig utav det. Vad menar du med annat signalsystem?

Hej har tränat min arab i western i ca 2år och börjat tävla lite smått.
Jag har en dotter på 11 år som rider engelsk ridning på våran lokala ridskola och har börjat hoppa på clear rounder. Min fråga är om vi skulle kunna lära våran arab till att hoppa lite småhinder så att även min dotter skulle kunna rida henne ?. Det jag är osäker på är om hon blir förvirrad :confused: eftersom jag använder mig utav neckreining osv. Jag vill inte förstöra hennes känslighet om ni förstår. Det vore jätttekul tycker jag om vi kunde ha gläde av henne båda två.

Jag tror inte att det ska vara några som helst problem. Jag hade en arab på foder i 8 år som jag både tävlade hoppning och dressyr på de första 6 1/2 åren innan jag oxå började med western, men ägaren som red 2-3 dagar i veckan red western helatiden. Hästen hade aldrig några problem med att veta vad det var som gällde, när engelsk sadeln kom på så var det det som gällde och tvärt om..
Det viktiga är nog bara att din dotter är mjuk och föjlsam i sin ridning, så ska det gå super tror jag

För oss fungerade det iaf väldigt bra.. lycka till:bump:

Tack så mycket. Nu blir jag så sugen så vi kommer nog att pröva lite ikväll. Har fått låna en sadel av tjejen som äger stallet så nu är det bara att köra på. Jag meddelar sedan hur det gick.

Instämmer, borde inte vara några problem alls!

Min unghäst rids in enligt westernprincipen, men kommer även tävlas inom hopp och dressyr, och ev. fälttävlan om allt går som det ska. Egentligen behöver man ju inte ändra sin ridning något drastiskt, förutom att möjligtvis rida i en högre form i dressyren, men jag tror man har många fördelar med en såpass lyhörd och väldresserad häst som kan ridas med små hjälper. På hoppbanan är det ju bara att rida som vanligt, korta och länga galoppen som man brukar, men hoppsadel är att rekomendera;)

Är nog värre att tävla western på ett halvblod som ridits klassisk hela sitt liv:D

*kl*

Hoppas verkligen att man ska kunna kombinera för jag har tänkt att försöka göra både westernhäst och hoppehäst av min grabb.

Nope de e de inte. Men att göra en dressyrhäst av en westernriden häst kan vara svårare. Hoppning är bara nyttigt för alla hästar. Löshoppade mitt varmblod för första gången här om dagen. Han har gått på bana o är westernriden. Kan ridas utan tyglar helt. Han var lite frustrerad först , men sen hoppade han som en gud. Hästar kan allt om vi bara får dom att förstå vad vi vill. Kan sägas att han är 22 . Min väninna trodde han bara var 7. Han är jätte fin. Har roligt med era hästar så håller de längre. Traggla inte. Det finns ju tävlingsformer inom western i rasklasserna där det ingår hoppning bla. Vanlig engelsk utrustning gäller. Lycka till

När ni hoppar, använder ni neckreining då också? Eller förstår hästen att det är "vanlig" styrning som gäller när hoppsadeln kommer på?

Inga problem, det snarare förbättrar båda sidorna hos hästen och hästen har inga problem att förstå skillnaden när det är western och engelsk.

Liknande trådar

R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 623
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som... 2
Svar
30
· Visningar
6 420
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31