Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Lilja21

Trådstartare
Hej!

För 5 år sedan gick jag en utbildning där det bla ingick terrängträning och jag fick också möjlighet att ta grönt kort i fälttävlan. Jag blev helt frälst och älskade att träna terräng. Tyvärr kom jag av olika anledningar ifrån det och har sedan dess enbart ridit dressyr och banhoppning.

Jag har idag ett åttaårigt halvblodssto som älskar att hoppa (tävlas idag 1.10)och jag har länge varit sugen på att testa på att träna terräng med henne. Jag känner mig dock som en total nybörjare, jag har ingen aning om vart jag ska vända mig och jag skulle verkligen vilja börja på en lugn och låg nivå. Jag känner heller ingen som håller på med terräng och letar alltså efter någon att rådfråga.

Ni som kan det här: Hur börjar man? Vad ska jag tänka på? Kan ni rekommendera några tränare eller klubbar (som finns i södra skåne) dit man kan få komma och träna utan att vara på "tävlingsnivå"?

Är tacksam för alla tips jag kan få!
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Nu bor inte jag i Skåne men jag tror inte du behöver vara orolig för att inte "platsa" på träningarna. När jag tränat fälttävlan har vi ofta varit på allt ifrån nybörjarnivå till enstjärnigt på samma träningar utan problem. Ibland hoppat vi lite olika hinder beroende på nivå men vi får oftast till en bra nivå för alla.

Kolla var runt dig det finns terrängbanor och sen kola vilka klibbar/tränare som brukar ha träningar där. Andra skåningar på forumet har säkert bättre koll på detta än mig :). Lycka till!
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Det kändes betryggande att höra! Nu är jag iaf rent mentalt ett steg närmre :laugh:
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Ted Velandander har egen bana utanför Flyinge och brukar ha grupper på alla nivåer, brukar komma ut på hemsidan när det drar igång: http://www.flyingehus.se/FLYINGEHUS_-_NY/FLYINGEHUS.html

Anna Hassö har också träningar på lite banor runt om i Skåne, främst Gärds (Kristianstad-hållet). Träningarna annonseras inte alltid ut men hör man av sig brukar det vara något på g bara vädret tillåter, och hon inte är iväg på något annat.
http://www.hassoeventing.com/

Är du sugen på att komma igång redan nu så är ett hett tips inomhusträningarna i Bökeberg (Svedala), förra året var jag där med min 3,5-åring och han var´inte mer än precis inhoppad då. Info på http://www.proeventingrf.se/

Kul att du vill börja med fälttävlan :banana:
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Min hopprädda kompis som ville testa terräng (och som jag ska göra fälttävlansryttare av om det så ska ta hela livet :p) red en privat träning på Teds bana. Finns massor med olika hinder och hon avslutade med att rida en bana inkl en del 80-hinder (hon tycker det är hemskt att ens rida upp/ner för egentligen :p) och tyckte bara det var skitkul! Mao ett gott omdöme till både banan, tränaren, den som tvingade iväg henne (:angel:) och hästen :love:

I övrigt så är fälttävlansryttare inte alls som hopp/dressyrfolk. Träningarna kan ofta vara väldigt blandade och det går inte direkt till som en hoppträning. Det är typ alltid någon med som knappt har styr på sin häst/unghäst och någon som hoppar riktigt svåra linjer. Och alla däremellan såklart :idea: Du är alltid välkommen :)
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Jag rekommenderar Ted Velander skarpt! Han är väldigt bra med gröna ekipage tycker jag! :) Jag gillar iof alla tränare jag tränat för:P
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Tack alla för jättebra tips! Känner mig mer och mer peppad att verkligen komma igång med det här!

Finns det något annat man bör tänka på? Typ rent praktiska saker som vilken utrustning man bör ha?

Finns det något särskilt man bör tänka på i upplägget av träningen av sin häst?
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Det som är viktigt att ha redan från början i utrustningsväg är väl en säkerhetsväst! Annars funkar det till en början i de flesta fall bra med vanlig "hopputrustning".
Benskydd behöver inte tvunget vara "riktiga" terrängskydd, men de ska såklart sitta bra, inte suga åt sig vatten och gärna gå runt hela benet och även en bit upp på bakbenen.

För att börja träna terräng krävs väl ingen direkt ändring i träningsupplägg för en hopphäst som är i tävlingskondition, men då anser jag det självklart att man även vanligtvis rider ut i alla gångarter och kan reglera sin häst även i lite högre tempo och på fria ytor ;)
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Kan någon ge några tips på tränare i Upplands-trakten? Nu är det visserligen inte aktuellt än på länge, jag tänkte våga mig på banhoppning först :o Men inför framtiden vet man ju aldrig :angel:

Jag vet att det finns banor på Säfva och någon i Enköping, men mer än så vet jag inte alls faktiskt. Jag har kollat på Upplands ridsportsförbund men där var det vääldigt torftigt med information. (Ibland vill jag hoppa in i vissa styrelser och grenledargrupper osv för att det ska HÄNDA någonting, trots att jag inte har erfarenheten som krävs :o )
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Jag vet att Gudrun Orava har en del träningar både på Säfvas bana och UVFK. Annars är mitt tips att prata med någon som rider fälttävlan i Uppland och fråga vem de tränar för.

Som nämnts ovan brukar det vara ganska blandad nivå på ekipagen utan att det krånglar till det på träningarna. :)
 
Sv: Kan någon hjälpa en nybörjare :-)

Säfva, Enköping, och även Näs (strax söder om Rimbo) är trevliga banor allihop. Säfva är nog den som är snällast mot nybörjare tycker jag. UVFKs bana är sällan öppen för träning, och de har bara 90-hinder, och den banan sägs dessutom vara rätt knepig även för en 90-bana.

Jag har ridit för Gudrun Orava, Lena och Maria Bredberg, Vicky Larsson, Victor Victor på de banorna, och kan rekommendera allihop.

Om du har tid och möjlighet kan du ju alltid åka ut och titta på någon träning, se hur banan ser ut, hur tränaren fungerar, etc. Förhoppningsvis känns det sen mindre läskigt att själv ge dig ut.

Och som andra har sagt, det brukar kunna vara ganska blandad nivå på ekipagen, och det brukar fungera ändå. Vi som är lite grönare kanske inte hoppar riktigt alla hinder, de som är riktigt duktiga hoppar med knepiga linjer, och så har vi alla sorter däremellan.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 101
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 386
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp