Kan säljare ångra ett föl VS Uppfödare "stuligt" ägarskap

Empire

Trådstartare
Nu får jag säkert på "nosen" har fått det förr:) Men på ett sätt liknar detta varandra..tycker jag.
Om jag köper ett föl(som jag gjort förr utan problem) som jag har lagt handpenning på, och sen visar sig att uppfödaren,stoägaren vill behålla så visst kan man disskutera den saken, men båda vill ha fölet, säljaren som jag uppfattar det för att det kan vara sista fölet samt att det blev ett sto föl, förstår det till fullo... men nu vill ju föl köparen ha fölet, hon hade väl betalat en viss del.. eller missade jag det? i sådana fall ber jag om ursäkt:o
Köparen har accepterat priset på fölungen men hittar ingen ny i samma pris klass eller stam och vill behålla den.. det är knepigt.. tycker riktigt sant synd om er båda, då båda vill samma sak d.v.s ha fölet.. (tänk den som ändå vore det fölet:p ironiskt nu:o)Hoppas det löser sig för dig (fölägare)
 
Sv: Kan säljare ångra ett föl VS Uppfödare "stuligt" ägarskap

Kanske är min situation du menar?
I mitt fall så frågade jag köparen om det var ok att avbryta kontraktet så jag kunde behålla fölet, och köparen gick med på det, jag skulle även betala tillbaka handpenningen. Sedan efter en vecka så ångrar köparen sig, och ska ha fölet ändå. Har sparat sms där h*n skriver att det är ok att bryta kontraktet.
 
Sv: Kan säljare ångra ett föl VS Uppfödare "stuligt" ägarskap

Ja då är det solklart för mig:) om det är ok för köparen att säga ifrån ett köp så är det, men nu är ju inte jag en jurist eller advokat så jag kan inte lagen.. men att sälja föl, häst är verkligen krångligt i dagens läge... även om man säljer en häst (vuxen) till ett visst ändamål och skriver det i kontraktet så vill den nya köparen göra annat när den väl har hästen i sitt ägarskap.Men det är en annan fråga:)
 
Sv: Kan säljare ångra ett föl VS Uppfödare "stuligt" ägarskap

Visst kan man fråga köparen om det är Ok att behålla, och då skall självklart handpenning betalas tillbaka. Men vill inte köparen gå med på det och handpenning och överenskommelse finns, tycker jag man får stå sitt kast!
En deal är en deal, och varan är redan såld iom handpenningen i min värld.

Det hade ju gått att göra upp innan att det bara var ett ev hingstföl som var till salu...

(Obs, vet inget om din situation G, så inte riktat mot dig på något sätt!)
 
Sv: Kan säljare ångra ett föl VS Uppfödare "stuligt" ägarskap

Det jag blev lite osäker på i ditt fall var om köparen uttryckligen skrev att det var ok att bryta kontraket? Det är ju lite skillnad på:

S:"Hej, skulle du kunna tänka dig att avstå från fölet?"
K:"Ja, det kan jag. Kan hitta ett annat föl"

och:

S:"Hej, skulle du kunna tänka dig att avstå från fölet och bryta kontraktet?"
K:"Ja, vi kan bryta det, jag får hitta ett annat föl"
 

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 473
Senast: Narcissa
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 057
Senast: Fenestra
·
Avel Nu väckte säkert rubriken en del både frågetecken och utropstecken. Men alla uppfödare, jag menar inte så illa som det låter :) Jag...
Svar
12
· Visningar
2 470
Senast: kopparberg
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp