Man kan ju vara domedagsprofet också...
Det folk ångrar mest är att de inte tog tillfället i akt när de hade chansen. Spara är inte ngt för det. Jag förstår det men då har du ju gjort ett aktivt val. Varför ska INTE alla andra kunna få kunskap nog för att göra samma aktiva val? Varför är det så fel att öka kunskapen hos gemene man? Vad är ni rädda för egentligen?
Jag är inte emot mer utbildning inom ekonomi och samhällkunskap (t ex socialförsäkringssystemet och pensioner), tvärtom! När jag gick i skolan hade jag det i hemkunskapen på högstadiet och samhällskunskap på gymnasiet, men jag har förstått att det inte är överallt det är så idag. Det borde verkligen förbättras. Så där är vi överens.
Det jag inte är överens med dig om vilket problem det är som det skulle lösa. Alla unga vuxna borde ha fått en bra grund och förståelse för hur deras beslut påverkar deras nuvarande och framtida ekonomi. För deras egen skull, för att de medvetet ska kunna göra det bästa av sina liv. Det kommer att innebära att vi prioriterar olika. Några kommer att prioritera att gå ner i tid trots att det påverkar framtida pensionen, för att de tycker att tiden som frigörs nu är värt det. Några andra kommer att prioritera att jobba mycket, och inte alltid för att det skulle ge mer pengar, det finns många andra drivkrafter till att jobba mycket. Några har intresse och kunskap för att satsa i aktier, andra vill lägga sina pengar i boendet, och ytterligare andra prioriterar att resa och uppleva saker för sina pengar. Och några har inga pengar alls att välja för.
Visst är brist på kunskap en delorsak till att en del människor har lite pengar kvar i plånboken, och till att en del inte gör de val som skulle kunna innebära en klassresa för dem. I min mening är det dock så väldigt många fler faktorer som spelar roll att det blir ganska absurt att sitta här och fundera över om hur många chipspåsar en medelklassfamilj kan avstå ifrån vid fredagsmyset för att - när föräldrarna når pensionsåldern - kunna lyfta sig halv klass. En stabil och trygg ekonomi rekommenderar jag till alla som har den möjligheten, men att klistra på alla en klassklättringsnorm känns inte lika lockande.