Bukefalos 28 år!

Kan våran försäkring täcka?

Fibusen

Trådstartare
Var och hämtade hem min häst den 6 Juni,var en bra bit att åka och vi hade hundarna med oss,stannade naturligtvis flera ggr under vägen för rastning.

När vi kom fram så sa gårdsägaren att vi skulle väll såklart släppa ut hundarna en sväng så dom fick springa av sig,vi sa att dom nyss varit ute en sväng,och dom är så överlyckliga i folk och lite ouppfostrade,men självklart skulle vi släppa ut dom, gårdsägaren hade själva hundar,så h#n var van. Försäkrade mig om att gårdsägarens hundar var inne,eftersom våran hane kan vara lite si och så,men dom var alla inne. Vi släpper hundarna och dom hoppar och springer runt som dårar.

Sen får hanen syn på något och drar iväg upp på trappen,då satt det en katt där givetvis,och han biter den över svansen,och kkatten lappar såklart på hunden, får tag på hunden och katten drar iväg,då visarS det sig att en cm av svanstippen är borta. Vi dör av skam jag och maken, men gårdsägaren tror det gått bra. Vi lastar hästen och åker hemmåt,hör av oss efter nån timme och då hade katten kommit fram och var ok,dock saknades svanstippen. Nån dag senare hör jag av mig igen Ang katten,men det var bara bra med den.

Idag får jag sms att dom fått åkta in till veterinären idag, alltså ett x antal veckor senare, och amputerat bort svansen för x antal tusen.

Finns det någon chans att hundens försäkring täcker detta så lång tid efter? Eller är det bara att betala och se glad ut?
 
Var och hämtade hem min häst den 6 Juni,var en bra bit att åka och vi hade hundarna med oss,stannade naturligtvis flera ggr under vägen för rastning.

När vi kom fram så sa gårdsägaren att vi skulle väll såklart släppa ut hundarna en sväng så dom fick springa av sig,vi sa att dom nyss varit ute en sväng,och dom är så överlyckliga i folk och lite ouppfostrade,men självklart skulle vi släppa ut dom, gårdsägaren hade själva hundar,så h#n var van. Försäkrade mig om att gårdsägarens hundar var inne,eftersom våran hane kan vara lite si och så,men dom var alla inne. Vi släpper hundarna och dom hoppar och springer runt som dårar.

Sen får hanen syn på något och drar iväg upp på trappen,då satt det en katt där givetvis,och han biter den över svansen,och kkatten lappar såklart på hunden, får tag på hunden och katten drar iväg,då visarS det sig att en cm av svanstippen är borta. Vi dör av skam jag och maken, men gårdsägaren tror det gått bra. Vi lastar hästen och åker hemmåt,hör av oss efter nån timme och då hade katten kommit fram och var ok,dock saknades svanstippen. Nån dag senare hör jag av mig igen Ang katten,men det var bara bra med den.

Idag får jag sms att dom fått åkta in till veterinären idag, alltså ett x antal veckor senare, och amputerat bort svansen för x antal tusen.

Finns det någon chans att hundens försäkring täcker detta så lång tid efter? Eller är det bara att betala och se glad ut?
Troligen inte hundens men väl er egen hemförsäkring eventuellt. Ring och fråga.
 
Be dom skicka fakturan till det bolag där du har din hemförsäkring i. Dokumentera som du skrivit här om hur det gått till samt dina ansträngningar för att få reda på hur kissen mår.

För mig framstår det som ett desperat försök att slippa betala vet. kostnader för en oförsäkrad katt. Misstänker att det borde krävas journalkopior från kattens veterinärbesök i samband med att den blev biten av din hund o huruvida kattägaren följt veterinärens behandlingsanvisningar vad gäller skötsel/vård av såret i fråga.

Vad är den veterinär medicinska anledningen till att kattens svans måste amputeras?
 
Be dom skicka fakturan till det bolag där du har din hemförsäkring i. Dokumentera som du skrivit här om hur det gått till samt dina ansträngningar för att få reda på hur kissen mår.

För mig framstår det som ett desperat försök att slippa betala vet. kostnader för en oförsäkrad katt. Misstänker att det borde krävas journalkopior från kattens veterinärbesök i samband med att den blev biten av din hund o huruvida kattägaren följt veterinärens behandlingsanvisningar vad gäller skötsel/vård av såret i fråga.

Vad är den veterinär medicinska anledningen till att kattens svans måste amputeras?

Jag känner ägaren till katten väl och kan garantera att det är inget försök till att mjölka pengar.
Ägaren upplevde det som att katten mådde bra efter omständigheterna, precis som hon oxå sagt till TS då de haft kontakt. Men så var hon med en av hundarna till vet och frågade då om katten, hur hon bäst skulle ta hand om honom hemma. Vet sa då att hon genast måste komma in då en ev infektion kunde "krypa" inåt, hon fick en tid dagen efter.
Efter vets undersökning fastställdes det att det redan hade gått inåt och svansens beslutades tas bort.
Amputationen skedde pga skadan från hunden så jag tycker inte att det finns några tvivel till att inte iaf bidra med något som hundägare.
 
Men hur långt mellan bettet till att katten kom till veterinär var det?

Hundägaren ska väl inte stå till svars för att kattägaren gjorde valet att inte åka till veterinären. Om det åtgärdats direkt hade ju inte svansen behövats amputerats.
 
Jag minns inte exakt tid mellan bett och amputation.
Om det hade krävts amputation eller inte vid ett snabbare vetbesök vet vi inte. Men kanske inte, kanske hade besöket blivit billigare. Men kattägaren har heller inte krävt ts på hela vet räkningen. Utan bara ställt frågan om hon kunde bidra med en del.
Foton på alla vet papper och räkningar är oxå skickade till ts som då valt att inte höra av sig sedan dess. Kattägaren har valt att bita i det sura äpplet och inte försöka ta upp vidare kontakt.
 
Förlåt TS men det känns lite snopet att inte ens bidra med en del av vet räkningen när det är din hund som du släppt lös på en okänds gård, och sen som skadat deras katt? Eller ännu värre, inte ens hört av dig?
 
Förlåt, det var inte det du frågade om. Ingen aning om försäkring. Jag gissar att det har med vilken försäkring ni har att göra. Som tidigare sagt så har det nog med er egen försäkring att göra mer än hundens. @KrullTroll skriver att ni inte behöver betala allt. Det kanske inte blir så dyrt...
 
Jag hamnade i liknande situation, en hundvakt som släppte ihop min hund med sin katt. Jag hade förvarnat om att jag inte litar på min hund tillsammans med katter. Tyvärr slutade det med att hunden bet katten i en tass. Jag sa direkt att jag skulle stå för veterinärkostnaderna på katten, i slutändan valde dock hundvakten att själv stå för en mindre del av räkningen eftersom att hon tyckte att det bitvis var hennes ansvar eftersom att det var hennes beslut att släppa ihop dom.
Jag hade inte tvekat på att betala kostnaden för katten i ditt fall, dock kan det ju vara idé att kolla med hemförsäkringen om den täcker så kommer du billigare undan.
 
Förlåt, det var inte det du frågade om. Ingen aning om försäkring. Jag gissar att det har med vilken försäkring ni har att göra. Som tidigare sagt så har det nog med er egen försäkring att göra mer än hundens. @KrullTroll skriver att ni inte behöver betala allt. Det kanske inte blir så dyrt...
Det är hemförsäkringen som ska gå in där och lite beroende på vad den täcker. Vissa bolag får man teckna extra för att det ska gälla denna typen av olyckor/skador.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 251
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 565
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 799
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp