Kan vi prata lite om hängmattor?

Bukefalos 30 år!

Jag har en hängmatta i trädgården som jag ligger i ibland, en bred, vädertålig sak som liknar den sydamerikanska längre upp i tråden. Den är bekväm både på diagonalen, längden och tvären :p gillar att ligga där och kika upp i trädkronorna.
Men det jag älskar mer är min hängstol i hängmattetyg! Köpte den när jag var gravid och inte kunde ligga i hängmattan pga foglossning. Så bekväm! Skulle kunna bo i den om det inte var så att andra människor behövde att jag lämnade den ibland :p

Jag har en vanlig billig jula-/rustahängmatta utan träpinne på kortändorna (för det gillar jag inte riktigt, det blir så urramlingsvänligt och o-ombonat) mellan två körsbärsträd i trädgården. Den är perfekt. När jag bodde i lägenhet hade jag den på balkongen, fäst i balkongräcket.

Jag har också en med myggnät och tarp som är gjord mer för camping. Den har en tydligare diagonal att ligga på och är helt klart sova-hela-natten-vänlig. En sådan här.

Man får ju lov att planera sitt boende så att träden står på rätt ställe. 😅Hängmattan är från Ecuador.

Bifogade filer

• 20260621_153431.webp
    20260621_153431.webp
    444,8 KB · Visningar: 86
Hängmattan är ju något av Den Stora Symbolen för lata semesterdagar på landet. Men. Finns det någon som i verkligheten lyckas ligga bekvämt i en hängmatta? Vem hittar två passande träd att hänga hängmattan i, och blir sedan inte fullständigt UPPÄTNA av knott och mygg? Och vad gör ni om ni kommer ut en morgon och det visar sig att en älg har trasslat in sig i hängmattan under natten?

Så många frågor, aldrig några svar.

Hur har DU det med hängmattor? Gillar du dem?
Tycker de är ok, så länge jag inte blir åksjuk, har träd för dem. Myggen är inte mer vid hängmattorna än någon annanstans ute. Finns inga älgar.

Är sådana som är som en påse och inte har trä i ändarna.

Jag har en hängmatta. Den dag då det är perfekt väder för hängmattehäng, inga mygg, två träd på lagom avstånd, ostörd miljö och en halv dag att slå ihjäl så kommer jag att prova den. Så här långt har jag nog bara lyckats få två av dessa parimetrar att sammanfalla.

Älskar hängmattor! Det mysigaste är om någon kan sätta fart på hängmattan så att man gungar fram och tillbaka. Inga problem med älgar heller, eftersom de inte finns där jag och min kille bor. 🙈

I min barndom fanns det helt plötsligt billiga hängmattor av nylonnät att köpa. Nästan som en trend. Så jag fick en! Stooor lycka.
Hade ju läst så många ungdomsböcker där hängmattan var den ultimsta sommarupplevelsen för en bokslukande människa.
Så skulle jag då hitta träd att fästa den i. Utmaning. Till slut blev det två björkar, tyvärr med mindre stenar under. Inte ultimat men det fick gå.
Var det bekvämt, njä, kasslersituationen var uppenbar. Lägga i någon form av filt för att slippa nätmönstret på samtliga kroppsdelar var mer eller mindre en cirkusakt.
Och sen fastnade en. Med fingrar, tår, örhängen...
Hängmattan övergavs och hängde där i många år som ett monument över krossade drömmar.

Vi har perfekta träd för hängmatta i trädgården. Har haft tre olika genom åren. Den enda jag tyckt om är från Ikea. Kan ligga där länge om jag har en kudde under huvudet.
Den värsta var en dyr och fin från Guatemala. Den var flätad, vackra färger och med pinnar på ändarna. Den men mest prydnad. Barnen tävlade om vem som kunde hålla sig kvar längst, för rörde man sig tippade man över.
Ja, som leksak är jag helt på när det gäller hängmattor! Men den där bilden av semester i hängmattan handlar ju om vuxna som inte direkt busar omkring.

I min barndom fanns det helt plötsligt billiga hängmattor av nylonnät att köpa. Nästan som en trend. Så jag fick en! Stooor lycka.
Hade ju läst så många ungdomsböcker där hängmattan var den ultimsta sommarupplevelsen för en bokslukande människa.
Så skulle jag då hitta träd att fästa den i. Utmaning. Till slut blev det två björkar, tyvärr med mindre stenar under. Inte ultimat men det fick gå.
Var det bekvämt, njä, kasslersituationen var uppenbar. Lägga i någon form av filt för att slippa nätmönstret på samtliga kroppsdelar var mer eller mindre en cirkusakt.
Hängmattan övergavs och hängde där i många år som ett monument över krossade drömmar.
Precis så! En sån nätvariant har jag liknande minnen av.

Jag har en hängmatta. Den dag då det är perfekt väder för hängmattehäng, inga mygg, två träd på lagom avstånd, ostörd miljö och en halv dag att slå ihjäl så kommer jag att prova den. Så här långt har jag nog bara lyckats få två av dessa parimetrar att sammanfalla.
Två parametrar hittills i år eller hittills i livet?

Jag har en vanlig billig jula-/rustahängmatta utan träpinne på kortändorna (för det gillar jag inte riktigt, det blir så urramlingsvänligt och o-ombonat) mellan två körsbärsträd i trädgården. Den är perfekt. När jag bodde i lägenhet hade jag den på balkongen, fäst i balkongräcket.

Jag har också en med myggnät och tarp som är gjord mer för camping. Den har en tydligare diagonal att ligga på och är helt klart sova-hela-natten-vänlig. En sådan här.
Den ser väldigt friluftsmässig ut! Lite svårt att föreställa sig hur man ligger i den, men det kan väl inte vara mycket sämre än tält. :)

Den ser väldigt friluftsmässig ut! Lite svårt att föreställa sig hur man ligger i den, men det kan väl inte vara mycket sämre än tält. :)

Man hänger den tillräckligt slackt för att kunna ligga på tvären, och så finns det knep med ridgeline och olika höjd på fästpunkterna för att få till det utifrån ens egen sovställning:

Hahaha nu fick jag flashbacks från när ett ex köpte en sån. Han var stor minst sagt. Efter mycket krångel lyckades han till slut komma i den. Kassler var bara förnamnet! Jag skrattade så jag höll på att kvävas :rofl:

Ja den är definitivt friluftsig. Jag tycker den ”lägger mig” bra. Det blir liksom automatiskt rätt för att det på min finns två (ehum, jag vet inte vad de heter) typ tältsnören som man fäster ner i marken med tältpinnar (eller runt ytterligare träd/sly i närheten) som liksom accentuerar hängmattans assymetriska form och den diagonal som är lagom för att inte hamna i banan- eller fällknivsställning. De syns i den här filmen från ungefär 5:40.

Jag har sett film på en kille som använder en sådan hängmatta uppe i jättestora träd mellan grenarna. Snacka om symbol för frihet och äventyr.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?