Kan vi prata lite om hängmattor?

Bukefalos 30 år!

Hängmattan är ju något av Den Stora Symbolen för lata semesterdagar på landet. Men. Finns det någon som i verkligheten lyckas ligga bekvämt i en hängmatta? Vem hittar två passande träd att hänga hängmattan i, och blir sedan inte fullständigt UPPÄTNA av knott och mygg? Och vad gör ni om ni kommer ut en morgon och det visar sig att en älg har trasslat in sig i hängmattan under natten?

Så många frågor, aldrig några svar.

Hur har DU det med hängmattor? Gillar du dem?
Hade en som hade en stålställning som fäste. Stod fritt utan träd. Den var min tillflykt i pauserna i höbärgningen.
Stupade i den och blundade mellan lassen. Placerad i skuggan av den gamla lönnen.

Den var skön. Knott och mygg fanns inte så många mitt på hetaste delen av dagen.
Älg mitt på gården vore väldigt otroligt. Skulle de närma sig tror jag ledarstoet skulle bli så upprörd att vi skulle vaknat.
I våra trakter är älg dessutom nära rödlistad :D

Ja den är definitivt friluftsig. Jag tycker den ”lägger mig” bra. Det blir liksom automatiskt rätt för att det på min finns två (ehum, jag vet inte vad de heter) typ tältsnören som man fäster ner i marken med tältpinnar (eller runt ytterligare träd/sly i närheten) som liksom accentuerar hängmattans assymetriska form och den diagonal som är lagom för att inte hamna i banan- eller fällknivsställning. De syns i den här filmen från ungefär 5:40.

Jag har sett film på en kille som använder en sådan hängmatta uppe i jättestora träd mellan grenarna. Snacka om symbol för frihet och äventyr.
Ja, frihet och äventyr! Men inte för lata dagar, som vanliga hängmattor. Ett mångsidigt kulturellt fenomen, hängmattan. 🙂

Hade en som hade en stålställning som fäste. Stod fritt utan träd. Den var min tillflykt i pauserna i höbärgningen.
Stupade i den och blundade mellan lassen. Placerad i skuggan av den gamla lönnen.

Den var skön. Knott och mygg fanns inte så många mitt på hetaste delen av dagen.
Älg mitt på gården vore väldigt otroligt. Skulle de närma sig tror jag ledarstoet skulle bli så upprörd att vi skulle vaknat.
I våra trakter är älg dessutom nära rödlistad :D
Hos oss tror jag att hästarna känner älgarna vid förnamn. Ingen blir upprörd om en älg korsar en hage eller plockar lite äpplen från något träd.

De går ända in i trädgårdarna vid älgjakt. Jag ser det, och tydligen har man också forskat om det. Snöpligt att undkomma jägaren och istället förnedras med att fastna i en hängmatta!

IMG_0439.webp

Hängmatta på balkong. Älskade det.

Hos oss tror jag att hästarna känner älgarna vid förnamn. Ingen blir upprörd om en älg korsar en hage eller plockar lite äpplen från något träd.

De går ända in i trädgårdarna vid älgjakt. Jag ser det, och tydligen har man också forskat om det. Snöpligt att undkomma jägaren och istället förnedras med att fastna i en hängmatta!
Alla hästar jag ägt genom åren har avskytt älg. G speciellt, hon jagade älgen på flykten. Våldsamt blåsande med bakåtstrukna öron.

Men jag bodde på landet och vi hade grannar inom synhåll men inte intill.
Brukade kalla det "skrikavstånd". Behövde jag akut hjälp hörde de oss. Grannsämja at it's best.

Vi har en hängmatta på metallställning och hela familjen använder den flitigt, den flyttas runt på gården beroende på om man vill ha skugga, halvskugga eller ickeskugga. Den blir såpass uppspänd i ställningen att man inte dödar kroppen i den :up:

Enkel hängmatta i tyg, med trä i ändarna.

Nuvarande hängmatta (med hängstol i bakgrunden. Jag använder båda, men hängmattan mer):

IMG_8237.webp

När jag tänker efter har jag inget glapp mellan idén om hängmatta och verkligheten. Det är precis så härligt och rofyllt som jag önskar (med undantag för enstaka myra, som jag enkelt kan flytta på om den vill gunga samtidigt som mig. Hjortarna har en led över trädgården just vid hängmattan men de verkar fatta att ”de kan inte gå genom den, de kan inte gå över den, de måste gå wwwwwunt den”).

Jag har en på ställning. Fick den i födelsedagspresent för kanske 7-8 år sen och den är guld värd :love: Det är varianten utan pinnar så man blir typ inbäddad, jag har dock alltid en stor fluffig kudde i den. Och så har den en ficka som är superpraktisk :)

Screenshot_20260623_005940_Instagram.webp

Hängmattan är ju något av Den Stora Symbolen för lata semesterdagar på landet. Men. Finns det någon som i verkligheten lyckas ligga bekvämt i en hängmatta? Vem hittar två passande träd att hänga hängmattan i, och blir sedan inte fullständigt UPPÄTNA av knott och mygg? Och vad gör ni om ni kommer ut en morgon och det visar sig att en älg har trasslat in sig i hängmattan under natten?

Så många frågor, aldrig några svar.

Hur har DU det med hängmattor? Gillar du dem?
Vi hänger inte upp hängmattan mellan träd, för de träden saknar vi. Vi har helt enkelt ett hängmatteställ för hängmattan. Inga vilda djur trasslar in sig eftersom tomten är inhängnad men myggen och knotten är svåra att skydda sig mot.

Jag älskar hängmattor.

Vi har två träd på perfekt avstånd till varandra, hängmattan hänger uppe varje sommar. Lagom skugga, inga fler insekter än i övriga trädgården.
Ungarna leker i den. Jag kan ta en tupplur i den, eller bara lyssna på fåglarna.
Inhägnad trädgård i en by, inga rådjur eller dyl som kan trassla in sig.
Älskar't!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12