Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Hon har lärt sig att hänger hon med matte så hittar vi vilt. Men det innebär att det inte blir så värst effektivt och att jag tyvärr redan stött viltet… hon går ungefär 100 m från mig, lätt att styra men tyvärr har viltet oftast hört mig när hon hittar och då vill det gärna inte bukta.

Visst det är skittråkigt att bara sitta, men ni har igen det sen.

Münstern vi har ligger på sökrundor på runt 300 m, dessutom är han mer benägen att gå upp i vind och hittar mer vilt själv.

Wachteln är grym på viltrika marker, men är det lite vilt så känns det mest som hon går runt fötterna.

Jag föreslog för sambon att jag skulle köra ”gubben på stubben” med Essa idag. Vi åkte till skogen hela familjen. Dvs med två ungar och två hundar. Tänkte att de kunde släppa av mig nånstans så kunde jag sitta en timme i skogen, medans han o de andra gick nån runda. Jag har inget lokalsinne så jag hade förmodligen irrat bort oss om jag gick med ungarna och Alba.
Men han är så jäkla het på att han vill se Essa jobba så det fick jag inte.

Vi smög i skogen i stället. Gick microsteg och stannade varenda gång Essa sökte iväg. Fanns mycket hjort, älg och vildsvinsbajs och uppbökat.
Men kasst med två ungar och en hund i koppel som också var het på skogen.
Vi såg två hjortar 100m bort över en äng men Essa fick inte upp vittringen och missade dem. Överlag gick det som förväntat, dvs rätt dåligt. Hon söker av lite större än 25 m som tidigare men ändå för kort. Och något annat hade vi inte förväntat oss. Men vi hade ändå roligt, allihopa.
På tillbaka vägen gick vi över beteshagarna runt skogen vi gått i. Gjorde ett fel till och släppte golden också. De sprang och lekte med varandra. Kommer fram till punkten dör vi såg hjortarna som för övrigt sneddade över hagen igen när vi gick där nu. Men hundarna var långt vakom så det var bara sambon o jag som såg dem.
Alba snappar upp spåret efter dem och sticker efter. Essa hakar på Alba. Först spårade hon inte utan följde nog bara. Sen kom hennes skall. Alba vek tillbaka efter en stund, men Essa följde dem 170 m med skall.

Så även om vägen är krokig och ägarna inte ger hunden helt optimala förutsättnibgar till att bli en bra jakthund så var dagen inte förgäves. Kul att se att Alba jobba också som inte alls är avlad för ändamålet.

Imorn åker vi dit igen. Bara sambon och jag med bägge hundarna. Tar dem varsin såt är tanken. Jag tänker att vi ska köra gubben på stubben med Essa först. Får se om han håller med mig.
 
Känns inte som det kommer passa mig, vill nog jobba närmare hunden som i apportering. Dessutom är hagelskytte min grej så det blir två flugor i en smäll 🤪 en vass eftersökshund är dock det största målet 🤩
Ursäkta litet trådkap, men Zacke - läs på om Drentsche Patrijshond. Det tror jag är en ras som skulle passa dig som handen i handsken utifrån det du skriver :up:
PMa mig om du vill veta mer om rasen ;) Jag har två till jakt, eftersök, drag, noswork, agility och familjeliv.
 
Där blir det också väldigt tydligt att träningen påverkar, Ville har ett bra sök, och även hans bror har jag förstått @AraSlei Jag har suttit mycket i skogen 😂 kopplat upp, gått och suttit igen. 😁

Ja, men det går snabbt att rasera :laugh:
Finn började starkt med 7 och 8 på söket på ukl på och en 4 på söket på skogsprovet, men i slutet av förra säsongen var han rätt trångsökt. Det är fortfarande viktigt att jag inte går på för fort, då vill han gärna ha lite koll och söket krymper. Idag hade han rundor på 160-200m (när han rullat sig, bajsat, rullat sig en gång till… alltid denna procedur för att komma igång!), och det är ju helt okej även om han gärna hade fått vara vidare.
Han överkompenserar med att hålla i rejält, nästan för rejält, när han tar upp :p

Idag hade han kunnat bli ihjälkörd av tåget :( han bröt drevet vid en väg men blev lost efter ringningsarbetet och tog grusvägen rakt ner på järnvägsrälsen för att sedan följa den 600m innan min bror fick tag i honom.
Man är fruktansvärt hjälplös i de lägena, när man själv står 800m bort i en plantering utan bil tillgänglig. Usch.
 
Ja, men det går snabbt att rasera :laugh:
Finn började starkt med 7 och 8 på söket på ukl på och en 4 på söket på skogsprovet, men i slutet av förra säsongen var han rätt trångsökt. Det är fortfarande viktigt att jag inte går på för fort, då vill han gärna ha lite koll och söket krymper. Idag hade han rundor på 160-200m (när han rullat sig, bajsat, rullat sig en gång till… alltid denna procedur för att komma igång!), och det är ju helt okej även om han gärna hade fått vara vidare.
Han överkompenserar med att hålla i rejält, nästan för rejält, när han tar upp :p

Idag hade han kunnat bli ihjälkörd av tåget :( han bröt drevet vid en väg men blev lost efter ringningsarbetet och tog grusvägen rakt ner på järnvägsrälsen för att sedan följa den 600m innan min bror fick tag i honom.
Man är fruktansvärt hjälplös i de lägena, när man själv står 800m bort i en plantering utan bil tillgänglig. Usch.

Vill du berätta vad de olika siffrorna, ukl och skogsprov innebär?
 
Vill du berätta vad de olika siffrorna, ukl och skogsprov innebär?

Det är wachtlarnas rasspecifika prov, men 8 är max på söket i unghundsklass (ukl). Ukl är ett omfattande prov med hartramp, skogssök, vattenprov och skottprov.

Från provreglerna:
7-8 poäng: Självständigt och vidsträckt sökarbete i bra tempo. Visar stor sökvilja med sökrundor över 100 m och 5 min.

På deras skogsprov räknas inte poängen på samma sätt, så ett högt betyg behöver inte betyda det bästa. Skogsprovet görs under praktisk jakt. Skalan är här 0-6 och poängen enligt följande:

6p: Ett alltför självständigt sök utan förarkontakt.
5p: Sökrundor på 10 min och däröver, självständigt sök med utmärkt sökvilja.
4 p: Sökrundor om 5-10 min, självständigt sök med bra sökvilja.
3 p: Sökrundor om 3-5 min, godtagbar sökvilja.
2p: Sökrundor under 3 min, bristande sökvilja.
1 p: Söker inte ut.
0 p: Inget presterat arbete (deltog ej i momentet)

Man mäter i tid på skogsprovet och inte i meter, och man mäter det från när hunden lämnar förarens omedelbara närhet (30-40m) och tills den kommer tillbaka typ inom synhåll igen :)
 
Det är wachtlarnas rasspecifika prov, men 8 är max på söket i unghundsklass (ukl). Ukl är ett omfattande prov med hartramp, skogssök, vattenprov och skottprov.

Från provreglerna:
7-8 poäng: Självständigt och vidsträckt sökarbete i bra tempo. Visar stor sökvilja med sökrundor över 100 m och 5 min.

På deras skogsprov räknas inte poängen på samma sätt, så ett högt betyg behöver inte betyda det bästa. Skogsprovet görs under praktisk jakt. Skalan är här 0-6 och poängen enligt följande:

6p: Ett alltför självständigt sök utan förarkontakt.
5p: Sökrundor på 10 min och däröver, självständigt sök med utmärkt sökvilja.
4 p: Sökrundor om 5-10 min, självständigt sök med bra sökvilja.
3 p: Sökrundor om 3-5 min, godtagbar sökvilja.
2p: Sökrundor under 3 min, bristande sökvilja.
1 p: Söker inte ut.
0 p: Inget presterat arbete (deltog ej i momentet)

Man mäter i tid på skogsprovet och inte i meter, och man mäter det från när hunden lämnar förarens omedelbara närhet (30-40m) och tills den kommer tillbaka typ inom synhåll igen :)
Intressant!
Tack för ni tålmodligt delar med er av erfarenhet. Jag lär mig väldigt mycket av den här tråden.
 
Suck. Träning med våra två västsibiriska laikor på drygt två år idag. Min tränade kursetta i spår drog hem och satte sig i farstun för att vänta på oss medan mannens otränade tik hittade en kronhjort, upptag bakspår osv precis som man ska…
 
Suck. Träning med våra två västsibiriska laikor på drygt två år idag. Min tränade kursetta i spår drog hem och satte sig i farstun för att vänta på oss medan mannens otränade tik hittade en kronhjort, upptag bakspår osv precis som man ska…

Kul med den otränade tiken!
 
Hade velat lägga upp en film, men det går visst inte.

Sambon satt i skogsbrynet idag med älg framför sig. En som stog på ängen länge. Tror ni Essa noterade den? :banghead:

Han gick uppåt för att hamna i rätt vind (där stod föresten några älgar till). Hon fick upp lite spår och sprang rakt mot den (som jag tror då pep in i skogen) för att sen vända tillbaka och springa till husse igen. Inget skall, ingenting.
 
Hade velat lägga upp en film, men det går visst inte.

Sambon satt i skogsbrynet idag med älg framför sig. En som stog på ängen länge. Tror ni Essa noterade den? :banghead:

Han gick uppåt för att hamna i rätt vind (där stod föresten några älgar till). Hon fick upp lite spår och sprang rakt mot den (som jag tror då pep in i skogen) för att sen vända tillbaka och springa till husse igen. Inget skall, ingenting.
Det är inte helt ovanligt att de blir lite osäkra första gången de stöter på ett nytt vilt och då bara kollar av och springer tillbaka till tryggheten. Iom att hon är så ung så är det nog inget att lägga vikt vid, men ett tips är att samla på sig klövar av alla viltslag som man vill att de ska jaga och använda till spårträning. Det gör att lukten av älg etc sedan inte är helt främmande.
 
Det är inte helt ovanligt att de blir lite osäkra första gången de stöter på ett nytt vilt och då bara kollar av och springer tillbaka till tryggheten. Iom att hon är så ung så är det nog inget att lägga vikt vid, men ett tips är att samla på sig klövar av alla viltslag som man vill att de ska jaga och använda till spårträning. Det gör att lukten av älg etc sedan inte är helt främmande.

Det är planen. Vildsvins- och hjortklövar ligger i frysen. Redo att användas.
Tanken var att gå all-in på spår i vår när man inte längre får ha hunden lös i skogen.

Sambon är sjuk i covid nu. Rätt hängig. Då passade han på att köra gubben-på-stubben.
 
Hade velat lägga upp en film, men det går visst inte.

Sambon satt i skogsbrynet idag med älg framför sig. En som stog på ängen länge. Tror ni Essa noterade den? :banghead:

Han gick uppåt för att hamna i rätt vind (där stod föresten några älgar till). Hon fick upp lite spår och sprang rakt mot den (som jag tror då pep in i skogen) för att sen vända tillbaka och springa till husse igen. Inget skall, ingenting.
Har hunden jagat älg tidigare? Om, inte så var det en helt naturlig reaktion. Hunden måste lära sig att jaga, hur och vad. Visst instinkten finns där men det är ju så mycket mer som ska klaffa. En älg kan ju också vara ganska aggressiv så jag tycker det är klokt att hunden inte bara sprang rätt på. Finns många hundar som varken jagar älg eller gris, och en del jagar bara smågris. Det beror på hundens medfödda egenskaper men kanske ännu större del på hundens erfarenheter av lyckade/mindre lyckade tillfällen.
 
Har hunden jagat älg tidigare? Om, inte så var det en helt naturlig reaktion. Hunden måste lära sig att jaga, hur och vad. Visst instinkten finns där men det är ju så mycket mer som ska klaffa. En älg kan ju också vara ganska aggressiv så jag tycker det är klokt att hunden inte bara sprang rätt på. Finns många hundar som varken jagar älg eller gris, och en del jagar bara smågris. Det beror på hundens medfödda egenskaper men kanske ännu större del på hundens erfarenheter av lyckade/mindre lyckade tillfällen.

Tack för din input. Skönt att höra att det inte alls var så dåligt aggerande som vi trodde. Det här var första gången hon var i kontakt med älg.
 
Tack för din input. Skönt att höra att det inte alls var så dåligt aggerande som vi trodde. Det här var första gången hon var i kontakt med älg.
Inget dåligt agerande alls, snarare sunt! Det man kan göra i en annan situation är ta hunden kopplad fram till spåren av älg/vildsvin osv, berömma när hon känner vittringen/spåret och stötta henne om hon vill spåra. Iom att hon är i koppel känner hon stöd av er och får förhoppningsvis en positiv bild av viltet.

Vår münster jagade i början nästan enbart bara älgtjur när det kom till älg, ko/kviga eller ko m kalv gick han inte på, troligtvis för att han inte kände sig säker på det då han mött en sur ko som försvarat sin kalv och gjort något utfall. Nu driver han alla med skall men verkar gilla tjurar. Han blev 3 år i somras och det är först sista månaden som han börjat skälla på gris, innan kunde man se på honom att det fanns gris i området. Tänk dig att han sprang runt och typ visslade "här finns inget vilt" och kollade upp i trädtopparna :D Han jagar heller inte gris som vänder och utmanar honom, utan bara om de rör på sig. Så de utvecklas och bara för att de inte visar jättemycket intresse för ett viltslag som unga så kan det ändra sig.
 
Inget dåligt agerande alls, snarare sunt! Det man kan göra i en annan situation är ta hunden kopplad fram till spåren av älg/vildsvin osv, berömma när hon känner vittringen/spåret och stötta henne om hon vill spåra. Iom att hon är i koppel känner hon stöd av er och får förhoppningsvis en positiv bild av viltet.

Vår münster jagade i början nästan enbart bara älgtjur när det kom till älg, ko/kviga eller ko m kalv gick han inte på, troligtvis för att han inte kände sig säker på det då han mött en sur ko som försvarat sin kalv och gjort något utfall. Nu driver han alla med skall men verkar gilla tjurar. Han blev 3 år i somras och det är först sista månaden som han börjat skälla på gris, innan kunde man se på honom att det fanns gris i området. Tänk dig att han sprang runt och typ visslade "här finns inget vilt" och kollade upp i trädtopparna :D Han jagar heller inte gris som vänder och utmanar honom, utan bara om de rör på sig. Så de utvecklas och bara för att de inte visar jättemycket intresse för ett viltslag som unga så kan det ändra sig.

Jag visar sambon alla era svar och han uppskattar tipsen. Svårt det här. Nu trodde vi väl mer att vi var inne på spåret att inte hjälpa henne att hitta viltet utan att hon själv ska hitta spåren.
Men i de här lägena när man stöter på något nytt främmande är det ok att koppla och hjälpa? Inte gå fram och ha henne lös?

Ni får ha överseende med att jag inte är jägare och har dålig koll. Jag förmedlar bara vad sambon berättar. Han har ju mer koll och fullkompligt slukar poddar, jaktprogram, youtube, tidningar osv. Men första jakthunden blir väl lite av ett experiment.
Dock är det här himla roligt. Hade jag inte haft häst hade jag gärna tagit jägarexamen jag också.
 
Jag visar sambon alla era svar och han uppskattar tipsen. Svårt det här. Nu trodde vi väl mer att vi var inne på spåret att inte hjälpa henne att hitta viltet utan att hon själv ska hitta spåren.
Men i de här lägena när man stöter på något nytt främmande är det ok att koppla och hjälpa? Inte gå fram och ha henne lös?

Ni får ha överseende med att jag inte är jägare och har dålig koll. Jag förmedlar bara vad sambon berättar. Han har ju mer koll och fullkompligt slukar poddar, jaktprogram, youtube, tidningar osv. Men första jakthunden blir väl lite av ett experiment.
Dock är det här himla roligt. Hade jag inte haft häst hade jag gärna tagit jägarexamen jag också.

Jag har både hästar och jakthund och både rider och jagar regelbundet :love:
 
Jag visar sambon alla era svar och han uppskattar tipsen. Svårt det här. Nu trodde vi väl mer att vi var inne på spåret att inte hjälpa henne att hitta viltet utan att hon själv ska hitta spåren.
Men i de här lägena när man stöter på något nytt främmande är det ok att koppla och hjälpa? Inte gå fram och ha henne lös?

Ni får ha överseende med att jag inte är jägare och har dålig koll. Jag förmedlar bara vad sambon berättar. Han har ju mer koll och fullkompligt slukar poddar, jaktprogram, youtube, tidningar osv. Men första jakthunden blir väl lite av ett experiment.
Dock är det här himla roligt. Hade jag inte haft häst hade jag gärna tagit jägarexamen jag också.
Hur gammal är hunden, jag har nog missat det :)
En jakthunds utbildning är beroende av utbildning, erfarenhet men också mognad så ibland är det lite fingertoppskänsla att avgöra vad hunden behöver.

Att ”gå sönder” en jakthund är lätt och är svårt att reparera, det gäller att ha is i magen och försöka erbjuda hunden möjligheter och förhoppningsvis så trillar polletten ner.
 
Jag visar sambon alla era svar och han uppskattar tipsen. Svårt det här. Nu trodde vi väl mer att vi var inne på spåret att inte hjälpa henne att hitta viltet utan att hon själv ska hitta spåren.
Men i de här lägena när man stöter på något nytt främmande är det ok att koppla och hjälpa? Inte gå fram och ha henne lös?

Ni får ha överseende med att jag inte är jägare och har dålig koll. Jag förmedlar bara vad sambon berättar. Han har ju mer koll och fullkompligt slukar poddar, jaktprogram, youtube, tidningar osv. Men första jakthunden blir väl lite av ett experiment.
Dock är det här himla roligt. Hade jag inte haft häst hade jag gärna tagit jägarexamen jag också.
Jag tänker mer att om hon har hittat det själv och sen kommer tillbaka, då tycker jag det kan vara värt att stötta och hjälpa. Då har hon ju ändå hittat det själv och dessutom är hon ju ung och ibland behöver de lite extra hjälp :)
 
Hur gammal är hunden, jag har nog missat det :)
En jakthunds utbildning är beroende av utbildning, erfarenhet men också mognad så ibland är det lite fingertoppskänsla att avgöra vad hunden behöver.

Att ”gå sönder” en jakthund är lätt och är svårt att reparera, det gäller att ha is i magen och försöka erbjuda hunden möjligheter och förhoppningsvis så trillar polletten ner.

Hon är 9 månader bara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 486
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 228
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp