Kan vi prata lite utbildning av jakthund?

Jag har både hästar och jakthund och både rider och jagar regelbundet :love:

Men du jobbar hemifrån och kan rida på luncherna? Visst var det så?

Jag hinner inte kombinera båda intressena tyvärr. Kanske senare i livet. Eller så får sambon ha jakten för sig själv.
 
Men du jobbar hemifrån och kan rida på luncherna? Visst var det så?

Jag hinner inte kombinera båda intressena tyvärr. Kanske senare i livet. Eller så får sambon ha jakten för sig själv.
Ja det stämmer. Underlättar helt klart att jobba hemma och ha hästarna hemma.

Jakten är mitt största intresse efter hästarna och ridningen. Taxen vi har nu är vår första egna jakthund så vi är i samma sits som er med skogsträning och början till injagning :)
 
Jag visar sambon alla era svar och han uppskattar tipsen. Svårt det här. Nu trodde vi väl mer att vi var inne på spåret att inte hjälpa henne att hitta viltet utan att hon själv ska hitta spåren.
Men i de här lägena när man stöter på något nytt främmande är det ok att koppla och hjälpa? Inte gå fram och ha henne lös?

Ni får ha överseende med att jag inte är jägare och har dålig koll. Jag förmedlar bara vad sambon berättar. Han har ju mer koll och fullkompligt slukar poddar, jaktprogram, youtube, tidningar osv. Men första jakthunden blir väl lite av ett experiment.
Dock är det här himla roligt. Hade jag inte haft häst hade jag gärna tagit jägarexamen jag också.
Jag hade inte gjort något, hon var och titta, tryggheten, dvs husse var kvar när hon kom tillbaka. Nästa gång vågar hon antagligen undersöka mer på egen hand. Is i magen och komma ihåg att vägen sällan är spikrak. Jag minns en av våra första jakter med vår, jag hade suttit mycket i skogen under hösten och han sökte ut och drev vid flera tillfällen så vi tänkte få till ett skjutet djur. Jag släpper, han söker ut och kommer ca 100 meter ifrån mig. Jag ser på gpsen att han snurrar på samma ställe länge och börjar bli orolig att han stött på en gris han inte reder ut.
Går dit och vad får jag se? Han har hittat ett skottkärredäck som han leker med i glätan. Han har hur kul som helst. 🙄😂

Vi fick byta område för han ville bara tillbaka och leka. Men på nytt område så kom han ihåg vad det var han skulle göra. Unghundar är unghundar, vissa dagar går bra, vissa dagar går åt skogen. Lugn och tålamod är det viktigaste.
 
Nu vill jag ha lite input igen.

Idag körde vi gubben på stubben. Hon sökte av litegrann, 25-70m. Men mest bara ca 25 m. Får hon upp något och följer intensivt en bit så stannade hon sen upp och vände sig mot oss. För att sen springa tillbaka. Hon sprang i stort sett bara så långt så hon fortfarande hade oss inom synhåll.
Söker alltså stöd hos oss typ hela tiden. Efter ca 20 min så är hon helt ointresserad av att söka av. Lägger sig vid oss och bara tuggar på pinnar.

Hur ska vi göra där? Ska man sitta kvar typ en timma ändå? Magkänslan säger ju att hon knappast kommer söka av mer utan snarare blir kvar hos oss då i stället. Men vi är ju inte nöjda med radien hon sökt av heller…

Vi har aldrig varit i närheten av att försvinna från henne i skogen, om hon själv inte valt att dra på lite längre sök. Vi har alltid stannat upp och befunnit oss på samma plats. Och hon har alltid gått i bakspår så hon har ju hittat oss direkt på de längre söken hon gjort.

Ska vi lägga lite mer krut på spår i stället nu? Känns som vi kört fast lite på sökradien.
 
Senast ändrad:
Jag tänker mer att om hon har hittat det själv och sen kommer tillbaka, då tycker jag det kan vara värt att stötta och hjälpa. Då har hon ju ändå hittat det själv och dessutom är hon ju ung och ibland behöver de lite extra hjälp :)

Precis detta, TS! Man kan göra det även om de bryter drevet för tidigt, att man går dit där de släppte och så hjälper hunden att ta på på nytt :)
 
Igår tog sambon med Essa på hennes livs första riktiga jakt. Dvs de åkte med uppsåt att släppa henne.
Det gick bra!
Hon hade tre korta skallande drev på hjort. Tyvärr gav inget av dem tillfälle för någon av jägarna att skjuta. Men sambon är väldigt nöjd.

De kom i kontakt med vildsvin också. Sambon såg dem men inte Essa. Hon visade intresse för spåret men drog inte iväg. Klokt kanske.
 
Hur gör ni nu när man inte längre får jaga med hund? Har ni era lösa något i skogen ändå? Alltså mer för stimulans än för jakt.
 
Hur gör ni nu när man inte längre får jaga med hund? Har ni era lösa något i skogen ändå? Alltså mer för stimulans än för jakt.
Nej verkligen inte! Det är nu djurungarna föds och även om hon inte biter någon så kan hon stressa djurungarna.
Stimulans får ske genom spår och apportering, på öppet gärde där jag har trampat av för att vara säker på att det inte ligger något vilt och trycker.
Sen tränar vi mycket annat, mycket simning, vandrar, rallylydnad, balansövningar och konditionsträning som ökar allt mer ju närmare jaktsäsongen vi kommer.
 
Än så länge sitter inkallningen till 100% här. Men vi resonerar som er, ingen jakthund lös nu. Ville bara höra hur ni andra gör :)
 
Jag har labbarna lösa, men aldrig wachtelhundarna. De är inte lösa utanför säsong heller, förutom vid jakt :)
Labbarnas inkallning är 100% och när ungarna börjar födas håller jag dem närmre mig.
 
Vorstehn och labben får vara lösa, dom håller sig nära och kommer direkt på inkallning. Gråhunden får inte vara lös, han får hålla till godo med promenader och cykling.
 
Idag måste jag få uppdatera er om Essas utbildning till att bli jakthund.

Hon är 1 år och 4 månader nu. Sambon var i vildsvinshängn i början av sommaren. Lite besviken efter så hon visade svalt intresse.

Idag var vi på mässa där det fanns möjlighet attt testa en permogris. Hunden går in och gör det prickfritt! Skäller och jaa bara gör det så himla bra. Sambon hade tårar i ögonen av lycka. Jätteroligt att få se.
 
Idag var det MIN första jakt. Jag gick med Essa (aka Rötta).
Sambon släppte av oss på ena sidan av en dunge/mindre skogsparti och han åkte och satte sig på pass på andra sidan.
Essa är ju väldigt fäst vid sin husse. Så när hon släpptes lös sprang hon runt och man skulle ju kunna säga att hon sökte ut bra. Hon försvann ut synhåll flera ggr och kom tillbaka till mig om och om igen. Men sen såg jag att vi stötte hjortar som for iväg. Men Essa noterade dem inte. Rörde mig mot området där de stått men hon fick aldrig upp något spår. Jag gissar att hon första kvarten bara letade efter sin husse :grin: Oavsett vad hon sökte efter så sökte hon stort (i hennes mått mätt).När vi var klara möttes vi vid bilen, så hon inte skulle se att husse satt på pass och bli belönad av det. Tyvärr sprang aldrig hjortarna förbi honom så de klarade sig.

Sen gick vi tillsammans i en annan del av en skog. Där sökte hon inte ut lika stort till en början (är ju lite så när hon går med husse), hon missade två rådjur som vi såg.
Men sen fick hon upp spår och försvann 100m++, skällde, kom tillbaka, stack iväg igen och skällde… upprepade proceduren 3 ggr. Vi hann aldrig se vad det var hon hittat men gissar på hjortar.

Inget blev fällt idag, men det tar sig.

Hur går det för er andra?
 
Idag var det MIN första jakt. Jag gick med Essa (aka Rötta).
Sambon släppte av oss på ena sidan av en dunge/mindre skogsparti och han åkte och satte sig på pass på andra sidan.
Essa är ju väldigt fäst vid sin husse. Så när hon släpptes lös sprang hon runt och man skulle ju kunna säga att hon sökte ut bra. Hon försvann ut synhåll flera ggr och kom tillbaka till mig om och om igen. Men sen såg jag att vi stötte hjortar som for iväg. Men Essa noterade dem inte. Rörde mig mot området där de stått men hon fick aldrig upp något spår. Jag gissar att hon första kvarten bara letade efter sin husse :grin: Oavsett vad hon sökte efter så sökte hon stort (i hennes mått mätt).När vi var klara möttes vi vid bilen, så hon inte skulle se att husse satt på pass och bli belönad av det. Tyvärr sprang aldrig hjortarna förbi honom så de klarade sig.

Sen gick vi tillsammans i en annan del av en skog. Där sökte hon inte ut lika stort till en början (är ju lite så när hon går med husse), hon missade två rådjur som vi såg.
Men sen fick hon upp spår och försvann 100m++, skällde, kom tillbaka, stack iväg igen och skällde… upprepade proceduren 3 ggr. Vi hann aldrig se vad det var hon hittat men gissar på hjortar.

Inget blev fällt idag, men det tar sig.

Hur går det för er andra?

Fungerar näsan som den ska på henne? Halsen?
Att gå förbi ett område där det gått en hel flock med hjortar utan att göra någon form av arbete på spåren hade jag tyckt varit ganska oroväckande.

Vi jagade älg igår, men hade tyvärr bara rådjur i de två såtar vi jagade.
Finn jobbade på fint och jagade i princip från släpp till att vi kopplade igen, och presenterade rådjur för alla skyttar.
I andra såten hittade han så småningom också ett rådjur, som han var lite väl enveten efter. När han gått tom en längre stund i söket tenderar han att hålla i lite väl enträget när han väl hittar vilt sedan…
Bra återgångar och sök hela dagen, det är vi nöjda med!
Det märktes att halsen inte är helt återställd ännu, han är fortfarande mer hårdskallad än normalt. Återbesök hos vet för hans tänder på måndag, så de får kika i halsen på honom igen då.
Det märktes inget på orken dock, han gjorde nästan 30 km igår och var ändå pigg och fräsch på kvällens kissrunda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp