Bukefalos 28 år!

Kan vi prata om alkohol?

Den där statistiken, finns det fler parametrar än ungdomar som får dricka hemma? Finns någon typ av socioekonomisk värdering i det hela? Finns det indelningar vart i landet man bor?

För jag köper inte att alla ungdomar som får dricka hemma dricker mer ute eller dricker mer som vuxna. Däremot tror jag att det är så i vissa samhällsklasser och hos vissa personer med en viss social bakgrund.
Statistik är statistik så "alla" är inte statistik, utan det handlar om "en större andel"... :D

Jag har också läst den och funnit den intressant. De tar också upp lite att i det fallet gör barn inte som man gör utan som man säger. Dvs vuxna kan dricka inför barn och säga att de inte får förrän de är 18 och det fungerar rent statistiskt. Såg inget klassresonemang.

(Sedan kanske jag känner att det passar mig bra att tro på, mina föräldrar gjorde precis så. Möjligt att jag fick lukta på champagne vid 17, deras glas.)

Men här är den (tror faktiskt det kan finnas flera)
http://www.jsad.com/doi/abs/10.15288/jsad.2015.76.212?journalCode=jsad
På lättsam svenska
http://www.accentmagasin.se/politik...barn-som-far-smaka-alkohol-hemma-dricker-mer/
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14734334.ab
Eftersom ändå ingen någonsin klickar på länkar
En ny Sifoundersökning som Statens folkhälsoinstitut låtit genomföra bland tonårsföräldrar visar att 37 procent tror att deras barns alkoholkonsumtion inte påverkas av att de bjuder på alkohol hemma. En del tror till och med att bjudandet kan ha en positiv effekt - att de kan hjälpa sina barn till ett sundare drickande genom att förse dem med alkohol under ordnade former, eller genom att acceptera ett begränsat drickande före 18 års ålder. Det är seglivade myter som saknar vetenskapligt stöd. Forskningen visar tvärtom att tonåringar som bjuds på eller förses med alkohol av sina föräldrar dricker mer än andra ungdomar även utanför hemmet.

Detsamma gäller tonåringar vars föräldrar inte tydligt säger helt nej till alkohol före 18 års ålder. Viljan att avdramatisera alkohol och introducera tonåringar till ett naturligt drickande kan vara god, men leder alltså fel. Tydliga regler och normer hemma kring alkohol gör däremot att ungdomar börjar dricka vid senare ålder, dricker mindre, och mer sällan utvecklar ett problematiskt alkoholdrickande.

Myndighetssvenska :)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...naringar-far-alkohol-i-glaset-av-foraldrarna/

Att tonåringar allt mer sällan bjuds på alkohol hemma visar också den årliga skolundersökningen från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). För åtta år sedan uppgav fler än varannan niondeklassare att de blivit bjudna på alkohol hemma av sina föräldrar. Utvecklingen har sedan gått i positiv riktning. I dag säger en av fyra 16-åringar att föräldrarna låtit dem smaka på alkohol. Under samma tid som föräldrar blivit alltmer restriktiva till att förse sina barn med alkohol visar statistiken att ungdomar dricker allt mindre alkohol.

I övrigt minskar drickandet hos ungdomar fortfarande tydligen nu vid 2017.
 
Risken för tidig alkoholdebut/riskfyllt drickande ökar. Det är ju inte samma sak som att alla ungdomar som bjuds på alkohol hemma börjar supa.
Jag har nog tänkt mig att bland de/oss som fått vin hemma så finns också många av dem som sedan blir storkonsumenter. Alkoholism går ju i viss mån i arv. Och eftersom en rätt liten grupp konsumenter konsumerar väldigt stor andel an den totala försäljningen av alkohol, ser medelvärden och staristik ut som den gör.

Min personliga upplevelse är istället den motsatta. Jag fick tidigt lära mig ett måttligt dtickande hemma och jag har i princip aldrig i mitt liv blivit för full. Medan en massa kamrater vars föräldrar var frireligiösa nykterister istället blev för fulla gång efter annan när de var sådär 25 år gamla, innan de lärde sig.
 
Nej det klassas inte som farligt. Det är ett livsmedel som vi i vissa former ska inta i begränsad mängd. Det är inte giftigt eller farligt på ngt sätt i sig självt, jämfört med alkohol som faktiskt skadar kroppen från första droppen.

Lite socker, ok inte "farligt", lite alkohol knappast farligt heller , och jo socker är farligt för det är få som äter lite socker att det inte skulle skada.
Jag äter inte socker som så att jag väljer bort all dryck utom vatten, godis,sockrade efterrätter, sylt, kakor, kex, vitt bröd, pasta, ris, sällan potatis, glass ja all onödigt livsmedel som är sockrat.
Men kruxet är det då jag inte är supernoga ,att sardinerna jag äter är sockrade, sillen o majonäsen, taco- kryddan och chillisåsen osv osv så det ger tillräckligt, kanske utan att vara farligt, men ändå för mycket..
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/socker-direkt-skadligt-for-kroppen
 
Risken för tidig alkoholdebut/riskfyllt drickande ökar. Det är ju inte samma sak som att alla ungdomar som bjuds på alkohol hemma börjar supa.
Det där är lite intressant, tycker jag och jag är också intresserad av hur statistiken ser ut på ett djupare plan. De ungdomar som dricker idag, sitter knappast och smuttar på ett glas vin till maten. De blandar vodka i läsk och juice och dricker tills de spyr. Jag (nu pratar jag inte om mitt eget barn) ser enormt mycket av just detta i omgivningen och förundras ständigt över hur alla dessa 16-åringar får tag i obegränsat med vodka och hur deras föräldrar inte reagerar över fyllefesterna i deras hus. De går ju inte helt spårlöst förbi, så att säga. Och det händer i princip hela helgerna, alla helger. Inte ALLA ungdomar men tillräckligt många för att jag ska häpna.

Så, hur en slurk vin hemmavid, till middagen med familjen, skulle leda till vodka-och-Fanta-orgier känns underligt. Men jag har ju tydligen fel, så därför undrar jag hur statistiken egentligen ser ut i ett större perspektiv.

Och nej, jag tycker inte man ska hälla upp ett glas vin till 15-åringen vid söndagsmiddagen, det var bara ett exempel jag tog, om en slurk vin hemma.
 
Nej, socker är inte giftigt men det är en av väldigt många saker som det är väldigt lätt hänt att man överkonsumerar och det kan ge rätt trista konsekvenser, tex övervikt och diabetes typ 2.

Överkonsumtion av alkohol har andra nackdelar.

Jag tror nog att fler av oss i praktiken behöver se upp mer med vad vi äter än med våra alkoholvanor. Det gäller i alla fall för mig. Risken att jag ska få viktproblem är mycket större än risken att jag ska få alkoholproblem.

Ändå tror jag att både mat i allmänhet och även socker och alkohol ger mer fördelar än nackdelar totalt sett.

När det gäller bilar, som jag exemplifierade med förut, är jag faktiskt mer tveksam pga klimatförändringarna. Men där tror jag mer på tekniska lösningar än på förbud.
Att vi har problem med fetma är ju inte direkt relaterat till just socker enskilt. Det har ju med matvanor generellt att göra, och framförallt rörelse.
Jag har fortfarande svårt att se hur ni gör kopplingen.

Alkohol är visserligen oproblematiskt för många, men för andra leder det till beroende, ekonomiska problem, klarar inte av att ha ett jobb, beter mig illa mot omgivningen, barn som blir traumatiserade och senare behöver psykiatrisk vård, skadar kroppen etc.

Socker kan visserligen (tillsammans med annat) leda till fetma för individen men det ger ju inte alls samma ringar på vattnet.
 
Lite socker, ok inte "farligt", lite alkohol knappast farligt heller , och jo socker är farligt för det är få som äter lite socker att det inte skulle skada.
Jag äter inte socker som så att jag väljer bort all dryck utom vatten, godis,sockrade efterrätter, sylt, kakor, kex, vitt bröd, pasta, ris, sällan potatis, glass ja all onödigt livsmedel som är sockrat.
Men kruxet är det då jag inte är supernoga ,att sardinerna jag äter är sockrade, sillen o majonäsen, taco- kryddan och chillisåsen osv osv så det ger tillräckligt, kanske utan att vara farligt, men ändå för mycket..
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/socker-direkt-skadligt-for-kroppen
Fast nu överdriver du rejält kring sockrets inverkan.
Helt ok om du vill undvika socker, men att påstå att socker är giftigt är lögn.
 
Jag har nog tänkt mig att bland de/oss som fått vin hemma så finns också många av dem som sedan blir storkonsumenter. Alkoholism går ju i viss mån i arv. Och eftersom en rätt liten grupp konsumenter konsumerar väldigt stor andel an den totala försäljningen av alkohol, ser medelvärden och staristik ut som den gör.

Min personliga upplevelse är istället den motsatta. Jag fick tidigt lära mig ett måttligt dtickande hemma och jag har i princip aldrig i mitt liv blivit för full. Medan en massa kamrater vars föräldrar var frireligiösa nykterister istället blev för fulla gång efter annan när de var sådär 25 år gamla, innan de lärde sig.

Jag har liknande erfarenheter. Du har säkert rätt att gruppen vi talar om är väldigt heterogen och att det ryms både stordrickare och "såna som vi" där. Dock är det ju lätt hänt att en tar sina egna erfarenheter som bevis för hur det funkar för alla generellt. Anekdotisk evidens, min pet peeve.
 
@Lena Furberg det låter som att du pratar om en mycket specifik grupp av 16-åringar? Jag har ganska många i min närhet och de dricker mest öl. Och definitivt inte hemma hos någons föräldrar.
 
@Lena Furberg det låter som att du pratar om en mycket specifik grupp av 16-åringar? Jag har ganska många i min närhet och de dricker mest öl. Och definitivt inte hemma hos någons föräldrar.
Det är de jag har "koll" på och känner till. Som jag sa, absolut inte alla, men helt tillräckligt många för att jag ska häpna. Och tillräckligt ofta och tillräckligt mycket. Hemma när föräldrarna är bortresta.

Öl dricks det inte så mycket här. Dricks det så dricks det starka saker, maskerade med läsk och juice.

Men det skiljer sig säkerligen från område till område och kan bli till en (o)vana då man lever i sina kretsar där detta är normen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har nog tänkt mig att bland de/oss som fått vin hemma så finns också många av dem som sedan blir storkonsumenter. Alkoholism går ju i viss mån i arv. Och eftersom en rätt liten grupp konsumenter konsumerar väldigt stor andel an den totala försäljningen av alkohol, ser medelvärden och staristik ut som den gör.

Min personliga upplevelse är istället den motsatta. Jag fick tidigt lära mig ett måttligt dtickande hemma och jag har i princip aldrig i mitt liv blivit för full. Medan en massa kamrater vars föräldrar var frireligiösa nykterister istället blev för fulla gång efter annan när de var sådär 25 år gamla, innan de lärde sig.
Detta är en svår fråga tycker jag.
Jag vet folk som dricker för mkt som blivit bjudna hemma och som blivit förbjudna hemma. Jag tror att det sitter i attityden. Och förhållandet barn- förälder .
Har man en dålig relation går man gärna emot sina föräldrar extra mkt.

Min pappa var alkoholist och hade såklart inga problem med att bjuda vem som helst. Han blev själv bjuden av sina farbröder redan i 10 års ålder. Hans mamma var ensamstående och pingstvän och förbjöd det såklart...
Min mamma bjöd absolut inget förrän jag fyllde 18 och var fullkomligt livrädd att jag skulle hamna fel. Jag drack ju innan 18 ändå men började senare än många andra runt omkring vilket hade att göra med att jag visste vad mamma tyckte och var inte beredd att ta konsekvensen av det.
Sen har jag på fest druckit gör mkt många många gånger. Och gjort mycket dumt men haft bra folk omkring...
Jag är glad att min mamma satte en gräns . Det kunde gått snett för mig annars.
 
Jag har nog tänkt att det finns fog för kampanjerna som försöker avråda föräldrar från att bjuda hemma..
Man ser dem ju hela tiden.

Anekdotiskt kommer vi nog hitta bevis för det mesta, men det är ju ganska ointressant. Jag har förtroende för att staten inte spenderar en massa pengar på dessa kampanjer (ge inte ungdomarna alkohol) i onödan..
 
Fast nu överdriver du rejält kring sockrets inverkan.
Helt ok om du vill undvika socker, men att påstå att socker är giftigt är lögn.

Ge dig jag har aldrig påstått det är giftigt, däremot att det är farligt, man kan få fettlever av socker precis som man kan av alkohol.
 
Jag har nog tänkt att det finns fog för kampanjerna som försöker avråda föräldrar från att bjuda hemma..
Man ser dem ju hela tiden.

Anekdotiskt kommer vi nog hitta bevis för det mesta, men det är ju ganska ointressant. Jag har förtroende för att staten inte spenderar en massa pengar på dessa kampanjer (ge inte ungdomarna alkohol) i onödan..
Jag och min sambo tycker lite olika i denna frågan . Han fick lite grogg med sig på dans som yngling och tyckte det var bra för det var ju vad han drack då och det blev kontrollerat.
Jag som tjej vet ju att man bli bjuden hela tiden av äldre killar och tycker det känns vansinnigt att låta ungdomar få sprit hemifrån dessutom...
 
Rent generellt skulle jag vara helt OK med att alkohol förbjöds. Eller om man hade infört någon maxhalt motsvarande lättöl/cider om det nu ger lite smak.
Hade det varit så antar jag att det hade lagts mer pengar på att ta fram godare alkoholfria alternativ.
Det har ju varit förbjudet, praktiskt taget (speciellt för "de lägre klasserna" och "kvinnorna") och definitivt i USA till exempel (byggde upp deras maffia och lade grunden för distributionen av droger). Vi fick alternativ också som Champis och Pommac. Men det slog inte så väl ut egentligen. Konsumtionen och fylla faller ju ganska bra nu bland ungdomar (de spelar hellre dataspel tydligen) så jag gissar att sitta still i båten, fortsätta så som man håller på och gilla läget är en grej framöver, eftersom det tydligen fungerar... i alla fall tills en sådan dag då problemen börjar öka snarare än fortsätta minska.

Så kanske till slut det negativa minskat en hel del medan det positiva består.
 
Jag har nog tänkt mig att bland de/oss som fått vin hemma så finns också många av dem som sedan blir storkonsumenter. Alkoholism går ju i viss mån i arv. Och eftersom en rätt liten grupp konsumenter konsumerar väldigt stor andel an den totala försäljningen av alkohol, ser medelvärden och staristik ut som den gör.

Min personliga upplevelse är istället den motsatta. Jag fick tidigt lära mig ett måttligt dtickande hemma och jag har i princip aldrig i mitt liv blivit för full. Medan en massa kamrater vars föräldrar var frireligiösa nykterister istället blev för fulla gång efter annan när de var sådär 25 år gamla, innan de lärde sig.
Fast inget av dessa två exempel representerar artikeln.

Du sätter ett hem helt utan alkohol och hysteriska föräldrar mot
Ett hem med måttligt drickande där barnen får smaka.

Men det var inte det de tittade på.

När undersökningen verkar prata om en typ av hem där föräldrarna dricker alkohol, har alkohol hemma, är avslappnade runt alkohol, där barnen ser föräldrarna dricka alkohol. Men barnen får inte dricka/smaka alkohol. De har julmust i sina glas istället för vin. Det är den situationen som forskningen beskrev gav mindre problem än alternativet.

Samma som ovan men barnet får lite alkohol i sitt glas (sipping) istället för julmust.

De två alternativen hysterisk och asplakat jämfört med moderat smakande nämndes inte vad jag såg.

Egentligen frågar de barnen om de fick sip-smaka alkohol vid tweenies och hur de sedan drack.

(Jag tror också helt spontant att om vi pratade om växa upp med alkoholister, absolutister och moderat drickande föräldrar som låter en smaka så är det sista bättre. Men i undersökningen fanns ett alternativ till som utklassade dem. Moderat attityd och inte låta smaka.)
 
Det där är lite intressant, tycker jag och jag är också intresserad av hur statistiken ser ut på ett djupare plan. De ungdomar som dricker idag, sitter knappast och smuttar på ett glas vin till maten. De blandar vodka i läsk och juice och dricker tills de spyr. Jag (nu pratar jag inte om mitt eget barn) ser enormt mycket av just detta i omgivningen och förundras ständigt över hur alla dessa 16-åringar får tag i obegränsat med vodka och hur deras föräldrar inte reagerar över fyllefesterna i deras hus. De går ju inte helt spårlöst förbi, så att säga. Och det händer i princip hela helgerna, alla helger. Inte ALLA ungdomar men tillräckligt många för att jag ska häpna.

Så, hur en slurk vin hemmavid, till middagen med familjen, skulle leda till vodka-och-Fanta-orgier känns underligt. Men jag har ju tydligen fel, så därför undrar jag hur statistiken egentligen ser ut i ett större perspektiv.

Och nej, jag tycker inte man ska hälla upp ett glas vin till 15-åringen vid söndagsmiddagen, det var bara ett exempel jag tog, om en slurk vin hemma.
Artikeln är länkad ovan så det går att ta reda på.
 
Detta är en svår fråga tycker jag.
Jag vet folk som dricker för mkt som blivit bjudna hemma och som blivit förbjudna hemma. Jag tror att det sitter i attityden. Och förhållandet barn- förälder .
Har man en dålig relation går man gärna emot sina föräldrar extra mkt.

Min pappa var alkoholist och hade såklart inga problem med att bjuda vem som helst. Han blev själv bjuden av sina farbröder redan i 10 års ålder. Hans mamma var ensamstående och pingstvän och förbjöd det såklart...
Min mamma bjöd absolut inget förrän jag fyllde 18 och var fullkomligt livrädd att jag skulle hamna fel. Jag drack ju innan 18 ändå men började senare än många andra runt omkring vilket hade att göra med att jag visste vad mamma tyckte och var inte beredd att ta konsekvensen av det.
Sen har jag på fest druckit gör mkt många många gånger. Och gjort mycket dumt men haft bra folk omkring...
Jag är glad att min mamma satte en gräns . Det kunde gått snett för mig annars.
Men just där tror jag det kan vara en liten annan sak. Alkoholism är ju ärftligt såvitt jag förstått. Det är i så fall inte konstigt med en familj där hälften är absolutister och hälften är alkoholister och det går nästan generationsvis. Det ena är ju säkert en reaktion på det andra. Tror inte det är det som påverkar statistiken (det borde nästan ta ut varandra). Annat förhållningssätt än absolutist eller alkoholist är nog vanligare i stora befolkningslager, dvs den större procentandelen befolkning är inte det ena eller det andra av dessa två utan någonting annat.
 
Men just där tror jag det kan vara en liten annan sak. Alkoholism är ju ärftligt såvitt jag förstått. Det är i så fall inte konstigt med en familj där hälften är absolutister och hälften är alkoholister och det går nästan generationsvis. Det ena är ju säkert en reaktion på det andra. Tror inte det är det som påverkar statistiken (det borde nästan ta ut varandra). Annat förhållningssätt än absolutist eller alkoholist är nog vanligare i stora befolkningslager, dvs den större procentandelen befolkning är inte det ena eller det andra av dessa två utan någonting annat.
Min mamma är inte absolutist? Hon bara bjuder ingen under 18 och är ingen A lagare....

Jag menar att oavsett vad man själv gör är det en attityd att inte langa till minderåriga. Det visar ändå att föräldrarna har respekt för hur unga dricker. Dricka kommer de göra ändå men kanske med lite eftertanke i bakhuvudet.
 
Min mamma är inte absolutist? Hon bara bjuder ingen under 18 och är ingen A lagare....

Jag menar att oavsett vad man själv gör är det en attityd att inte langa till minderåriga. Det visar ändå att föräldrarna har respekt för hur unga dricker. Dricka kommer de göra ändå men kanske med lite eftertanke i bakhuvudet.
Ah, jo jag svarade inte exakt på din kommentar egentligen utan på ett flertal som alla tog upp två extremer, när det egentligen inte handlade om just extremerna.

Din mamma verkar ju bara varit vettig (och följt alla rimliga rekommendationer från allt från forskare till myndigheter) så det var inte det jag kommenterade egentligen. Var slarvig när jag högg en kommentar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Intressant ämne, och något jag tror är bra att tänka till om ibland. Har själv funderat mycket på det här senaste tiden.

Är alkohol berikande i ert liv?
På ett sätt sorgligt nog ja. Många saker som hänt i mitt liv hade nog inte hänt om det inte var på grund av alkohol. Många av roliga minnen, människor jag mött och situationer jag hamnat i har varit på grund av alkohol.
Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Jag har festat i stort sätt varje helg de senaste 6 åren. Nu när jag började studera så blev det snarare två gånger i veckan än en. Har alltid klarat att hålla en bra nivå, tagit hand om mig själv och utan att dricka själv, på vardagar och liknande. Sedan så är väl lagom väldigt olika beroende på betraktaren.
Hur viktig är alkoholen för er?
Svårt att säga. I dagsläget så är jag i en fas i mitt liv där det ingås mycket alkohol. Men livsviktigt är den ju inte, men föredrar att ha den där.
Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Jag dricker för att bli extra social, ha kul, släppa hämningarna lite och hamna i situationer jag kanske inte hamnat i annars.
Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?
Jag har växt upp med en nykterist till förälder men syskon som dricker ganska mycket.

Senaste året har varit väldigt tungt för mig och jag har insett nu i efterhand att jag har missbrukat alkoholen lite som en tröst. När det var som värst så såg jag fram emot mest av allt att bli full för att dämpa smärtan. Jag ändrade inte mina alkoholvanor extremt mycket, men det farligaste var min motivation till drickandet. Insåg för ett tag sedan att jag behövde göra något åt detta innan det började bli farligt på riktigt. Var beredd på att sluta helt om jag kände att jag inte kunde kontrollera det men började med att ändra min inställning och hur mycket jag drack och det har funkat bra. Kan fortfarande gå ut och dricka vin med kompisarna, men undviker tanken på att jag ska bli packad. Känns mycket bättre på många plan, slipper ångesten och har kunnat börja bearbeta mina problem på ett mer ordentligt vis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 982
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 979
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 067
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp