Kan vi prata om alkohol?

Jo, det har det ju varit. Gubbarna som kom ut från puben efter en dagsfylla sjungandes på supportersånger var ett bittert problem eftersom det fanns en baksida på alkoholen.


Men lägg av, det går ju inte att jämföra politisk välfärd, med missbruk! Det är ju stor skillnad. Blanda inte äpplen och päron.

Jag måste ju få dricka och ha kul om jag vill, precis som jag ska få göra andra saker jag vill göra. Jag kan inte leva mitt liv efter andra människors rädslor och problem. Ska jag inte få bo på landet då heller eftersom det finns människor som är mörkrädda och hade mått dåligt av att bo där jag bor?
Ska jag inte få dricka alkohol för att vissa har problem? Måste jag sluta äta, för att det finns matmissbrukare också? Får jag inte ha häst eftersom det faktiskt finns människor som är allergiska? Får jag äta kött eller ska jag ta hänsyn till alla militanta veganer som menar att jag är en mördare?
[/QUOTE]

Det handlar inte om huruvida du ska få dricka och ha kul om du vill, det handlar om det större perspektivet huruvida alkohol ska vara tillåtet eller inte. Att tycka att alkohol ska förbjudas är inte detsamma som att tycka att människor inte ska få dricka och ha kul. Det är inte ditt eller de skrålande gubbarnas drickande som utgör ett problem, det är den lättillgängliga alkoholen som utgör ett problem. Ser du skillnaden?
 
Det är inte ditt eller de skrålande gubbarnas drickande som utgör ett problem, det är den lättillgängliga alkoholen som utgör ett problem. Ser du skillnaden?
Nej, jag gör faktiskt inte det. Oavsett vad som finns i världen så kommer det att för vissa människor utgöra ett problem. Folk missbrukar allting som går att missbruka. Jag ser inte att ett förbud mot saker som går att missbruka skulle gynna samhället.

Folk missbrukar sex - ska vi förbjuda sex? Det är dessutom väldigt lättillgängligt vilket enligt dig torde vara en ännu större fara. Då slipper vi tänka på annan lagstifning kring miljön mm för mänskligheten kommer ju dö ut inom ett par generationer ändå.

Folk missbrukar mat - ska vi förbjuda mat? Samma scenario som ovan, vi slipper oroa oss för annat för snart lever ingen.

Vart ska gränsen dras någonstans tycker du? Ska vi förbjuda lim eftersom folk sniffar lim? Ska vi förbjuda allting? Ska vi ens få ha pengar med tanke på hur mycket elände girighet och bristen på pengar ställer till med? Och tänk så mycket skuldsatta personer det finns som aldrig kommer att komma ut ur sitt shoppingmissbruk eller dåliga ekonomiska sinne.

Det är ju omöjligt at förbjuda allting som människor missbrukar.
 
Nej, jag gör faktiskt inte det. Oavsett vad som finns i världen så kommer det att för vissa människor utgöra ett problem. Folk missbrukar allting som går att missbruka. Jag ser inte att ett förbud mot saker som går att missbruka skulle gynna samhället.

Folk missbrukar sex - ska vi förbjuda sex? Det är dessutom väldigt lättillgängligt vilket enligt dig torde vara en ännu större fara. Då slipper vi tänka på annan lagstifning kring miljön mm för mänskligheten kommer ju dö ut inom ett par generationer ändå.

Folk missbrukar mat - ska vi förbjuda mat? Samma scenario som ovan, vi slipper oroa oss för annat för snart lever ingen.

Vart ska gränsen dras någonstans tycker du? Ska vi förbjuda lim eftersom folk sniffar lim? Ska vi förbjuda allting? Ska vi ens få ha pengar med tanke på hur mycket elände girighet och bristen på pengar ställer till med? Och tänk så mycket skuldsatta personer det finns som aldrig kommer att komma ut ur sitt shoppingmissbruk eller dåliga ekonomiska sinne.

Det är ju omöjligt at förbjuda allting som människor missbrukar.

Förutom alkohol, koffein och nikotin så är väl mer eller mindre alla substanser som går att missbruka förbjudna? Förutom vissa substanser som krävs i tex lim och annat som vi behöver.

Sex och mat är inte jämförbara med alkohol, vi behöver inte alkohol för att för att överleva.

Jämför konsekvenserna av att alkohol är lättillgängligt med konsekvenserna av att förbjuda det så tycker jag inte att det är så konstigt att vi är flera som tycker att det skulle vara helt okej med ett förbud.
 
Jämför konsekvenserna av att alkohol är lättillgängligt med konsekvenserna av att förbjuda det så tycker jag inte att det är så konstigt att vi är flera som tycker att det skulle vara helt okej med ett förbud.
Så vitt jag vet så förbjöd man alkohol i USA under 30-talet, samma sak när man förde motbok i Sverige, och det ledde knappast till en bättre värld, utan snarare till en sämre med maffiatendenser, hembränning, mm.
 
Så vitt jag vet så förbjöd man alkohol i USA under 30-talet, samma sak när man förde motbok i Sverige, och det ledde knappast till en bättre värld, utan snarare till en sämre med maffiatendenser, hembränning, mm.

Ja, jag tror inte att ett förbud inte skulle ha konsekvenser det också. Jag försökte googla för att se om jag kunde hitta någon typ av studie där man försökt ta reda på vad som skulle vara det minst onda, att tillåta eller förbjuda alkohol. Jag hittade tyvärr inget med trovärdiga källor som pekade åt något håll.
Enligt iq.se (som har folkhälsomyndigheten listad som källa) så lever ungefär 20% av barnen i Sverige i ett hushåll där det konsumeras för mycket alkohol. Jag har svårt att tro att det kommer att bli sämre om vi förbjuder alkohol, men har inget emot att bli motbevisad.
 
Det handlar inte om huruvida du ska få dricka och ha kul om du vill, det handlar om det större perspektivet huruvida alkohol ska vara tillåtet eller inte. Att tycka att alkohol ska förbjudas är inte detsamma som att tycka att människor inte ska få dricka och ha kul. Det är inte ditt eller de skrålande gubbarnas drickande som utgör ett problem, det är den lättillgängliga alkoholen som utgör ett problem. Ser du skillnaden?
Det blir ju sluteffekten. Om alkohol skulle förbjudas så skulle det ju vara förbjudet för folk att dricka och ha kul.

(Iofs skulle de göra det ändå men det skulle fortfarande vara risk för arrest, böter, finkan och polistillslag mot ens Speakeasy https://en.wikipedia.org/wiki/Speakeasy. Ungdomar som smakar blir haffade av polisen och hamnar i brottsregistret.)

(https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States)

Det är ju bara att läsa om USA och Prohibition. Det finns nog en del att hitta där. Alkoholkonsumtionen gick tydligen ned lite men maffian etablerades och alla kanaler var helt etablerade när alkohol blev tillåtet igen så de kunde köra på direkt med tyngre droger. USA har till och med börjat backa på hasch nu iom att deras extremt hårda tag har drabbat människor och folkgrupper extremt hårt. Deras "War on drugs" visar sig ha skapat problem och de behöver se över metoderna.)

Totalt i den vuxna befolkningen är 4,2 procent alkoholberoende.
Räknar man dessutom med de som uppfyller kriterierna för alkoholmissbruk blir totalsiffran 5,9 procent eller 446 000 personer.

Bland män är missbruk och beroende betydligt vanligare (7,6 procent) än bland kvinnor (4,3 procent).
http://www.accentmagasin.se/forskning/sa-manga-missbrukar-i-sverige-ny-unik-kartlaggning/
 
Senast ändrad:
Det blir ju sluteffekten. Om alkohol skulle förbjudas så skulle det ju vara förbjudet för folk att dricka och ha kul.

(Iofs skulle de göra det ändå men det skulle fortfarande vara risk för arrest, böter, finkan och polistillslag mot ens Speakeasy https://en.wikipedia.org/wiki/Speakeasy. Ungdomar som smakar blir haffade av polisen och hamnar i brottsregistret.)

Ja, blir alkohol förbjudet skulle det vara slut på att dricka och ha kul samtidigt, men det skulle ju på inget sätt hindra människor från att ha kul?
Precis som att förbudet mot droger hindrar människor (hyfsat) från att ta droger och ha kul, men inte från att ha kul utan droger.
 
Ja, blir alkohol förbjudet skulle det vara slut på att dricka och ha kul samtidigt, men det skulle ju på inget sätt hindra människor från att ha kul?
Precis som att förbudet mot droger hindrar människor (hyfsat) från att ta droger och ha kul, men inte från att ha kul utan droger.
Fast förbudet mot droger funkar ju inte. Då hade vi inte haft varken brukare eller missbrukare av narkotika. Jag tror att de allra flesta skulle kunna få tag på narkotika ifall de verkligen ville. Ett par samtal så hade nog majoriteten av människor löst det faktiskt. Anledningen till varför man inte knarkar är inte att det är olagligt, utan för att man inte vill utsätta sig själv för det som knark innebär.

Och eftersom droghandeln i Sverige omsätter ca 5 miljarder varje år så finns det ju uppenbara problem med att få lagstiftningen att fungera. Dessutom skapar det en svart marknad och arbetstillfällen som inte alls är legitima eller vettiga, som dessutom i sin tur skapar tokig rivalitet mellan handlarna vilket i sin tur skapar våld på gator och torg.

Varför vill vi utsätta oss för ännu mer sånt? Har vi inte tillräckligt med kriminalitet i detta land för att vi ska behöva lägga den illigala alkoholhandeln däri också? För folk kommer ju inte sluta dricka bara för att det är olagligt, men drickandet kommer att ske på ett annat sätt och antagligen på ett sätt som är betydligt mer destruktivt för de personer som idag är utsatta för baksidan av missbruk.
 
Ja, blir alkohol förbjudet skulle det vara slut på att dricka och ha kul samtidigt, men det skulle ju på inget sätt hindra människor från att ha kul?
Precis som att förbudet mot droger hindrar människor (hyfsat) från att ta droger och ha kul, men inte från att ha kul utan droger.
Läs lite om tidigare försök att förbjuda alkohol, kaffe, te, choklad, osv.
I allmänhet verkar det gå mot att det finns bättre vägar att gå än förbud. Hur många tonåringar ska vi låsa in i häktet? Hur många fester ska polisen bryta sig in på med batonger? Hur många ska hamna i brottsregistret och få svårt att få jobb? Hur länge ska man sitta inne om man hittats med en fickplunta? Hur mycket ska vi göda maffians ekonomi? Hur ska rättssystemet klara av det? Vilket annat brott ska polisen prioritera bort? Drogerna kanske?

Borde vi inte förbjuda dataspel och socker? Coca cola?
 
Fast förbudet mot droger funkar ju inte. Då hade vi inte haft varken brukare eller missbrukare av narkotika. Jag tror att de allra flesta skulle kunna få tag på narkotika ifall de verkligen ville. Ett par samtal så hade nog majoriteten av människor löst det faktiskt. Anledningen till varför man inte knarkar är inte att det är olagligt, utan för att man inte vill utsätta sig själv för det som knark innebär.

Och eftersom droghandeln i Sverige omsätter ca 5 miljarder varje år så finns det ju uppenbara problem med att få lagstiftningen att fungera. Dessutom skapar det en svart marknad och arbetstillfällen som inte alls är legitima eller vettiga, som dessutom i sin tur skapar tokig rivalitet mellan handlarna vilket i sin tur skapar våld på gator och torg.

Varför vill vi utsätta oss för ännu mer sånt? Har vi inte tillräckligt med kriminalitet i detta land för att vi ska behöva lägga den illigala alkoholhandeln däri också? För folk kommer ju inte sluta dricka bara för att det är olagligt, men drickandet kommer att ske på ett annat sätt och antagligen på ett sätt som är betydligt mer destruktivt för de personer som idag är utsatta för baksidan av missbruk.

Ja, jag håller med dig om att ett förbud mot alkohol inte skulle vara smärtfritt, något annat har jag aldrig påstått. Däremot tror jag att det skulle vara ett mindre dåligt alternativ än att låta alkohol vara tillåtet.
 
Intressant tråd, satt och funderade på detta själv för några dagar sen då jag tackar nej till massa sociala arrangemang detta år för jag inte kan dricka. Och det känns som att alkohol förekommer överallt..

Är alkohol berikande i ert liv?
När jag var yngre(16-20) drack jag i perioder nog två-tre ggr i veckan på fest, åkte på festresor. Jag är alltid på alla ideer på fyllan, blir otroligt glädjefylld och energisk och även om det inte är något farligt, elakt eller gjort bort mig så vaknar jag alltid med ångest över att jag inte känner igen mig själv helt. Jag tror många gånger att jag har druckit för att passa in eller göra det lättare att kommunicera med andra.

Såhär tio år senare dricker jag nästintill aldrig. Har inte druckit sen i september endast något enstaka glas, får alltid ångest oavsett mängd och umgänge.

Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Oftast ja, jag dricker inte så mycket.
De gångerna de ska festas till så har jag tendensen till att komma över en gräns när andra känner att de är illamående eller börjar bli för fulla och gå hem så drar min tredje växel igång och jag får minnesluckor, jag beter mig helt normalt men kommer inte ihåg något dagen efter vilket inte är sunt.

Hur påverkas ni av alkohol, dricker ni för att bli glada, lugna, dämpa ångest, eller bara för att det är socialt?
Dämpa ångest med alkohol går inte för mig, jag får motsatt effekt. Många ggr är de sociala delen vilket jag tycker är trist för jag träffar gärna kompisar etc utan alkohol.
Yngre var det för sociala biten, och för jag blev så energisk.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning?
Jag har ingen i min närhet med problem men jag kan själv känna att jag ska ta det lugnt med alkohol för jag lätt får minnesluckor. Däremot tycker jag att man många ggr kan se på arbetsplatser när de bjuds på alkohol att de många ggr finns de som inte riktigt tål, det gör mig lite mörkrädd.

Vi alla måste förhålla oss till alkohol i det samhälle vi lever i, och vi alla har en relation till den. Antingen i ett avståndstagande eller i ett nyttjande. Avslappnat eller ansträngt. Skulle ni klara er utan? Har den en central del i ert liv?
Jag skulle gärna vara utan och se att det fanns fler tillställningar utan alkohol.
 
Jag tänker såhär. Om ett förbud kan rädda en enda person från att få sitt liv förstört av alkohol så skulle jag gladeligen avstå.
 
Senast ändrad:
Ja, blir alkohol förbjudet skulle det vara slut på att dricka och ha kul samtidigt, men det skulle ju på inget sätt hindra människor från att ha kul?
Precis som att förbudet mot droger hindrar människor (hyfsat) från att ta droger och ha kul, men inte från att ha kul utan droger.
En poäng till är ju att det skulle förbjuda 95% av befolkningen att dricka och ha kul (när man är ganska säker på att det varken lider till för tidig död eller har några direkta negativa effekter, så länge man inte gör någonting som är förbjudet att göra påverkad.) för att 5% inte kan dricka och ha kul.

Samtidigt som det sannolika är 100% av dessa 5% skulle vara bland dem som drack och hade okul om det vore förbjudet att dricka och ha kul. Men då skulle de inte bara vara alkoholister och behöva behandling, de skulle dessutom vara brottslingar. Så de skulle bli dubbelbestraffade.

(Ja jag är för sprutbytarprogram och dyl tex om någon undrade, så att folk slipper vara drogberoende och sjuka.).
 
Men exakt vad är det så hemskt att ingen ska få dricka alkohol? Inte ens vi som sköter oss.

Vad som är så hemsk? Skojar du?

Ett axplock från iq.se:
"385 000 barn har föräldrar som dricker för mycket alkohol. Det betyder att omkring 20 procent av alla barn lever i hushåll där någon vuxen dricker så mycket alkohol att det riskerar föräldrarnas egen hälsa, så kallat riskbruk. Dessa barns uppväxt och trygghet påverkas av föräldrarnas drickande och de löper även en ökad risk att utveckla egna missbruksproblem."

"Alkoholen beräknas internationellt svara för 30 procent av de stora olyckskategorierna med dödlig utgång, något högre för trafikolyckor och lägre för arbetsolyckor."

"Varje år dödas cirka 75 människor på grund av alkohol i trafiken. Och varje år skadas mer än 1 000 människor svårt i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor."
 
Jag tänker såhär. Om ett förbud kan rädda en enda person från att få sitt lik förstört av alkohol så skulle jag gladeligen avstå.
Vi kan rädda 16 personer rakt av om vi förbjuder bilar.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/sa-manga-dog-i-trafiken-2016
Det är nog dessutom mycket lättare rent logistiskt. Dvs lättare att se att någon har en bil med sig än en fickplunta.

Vi verkar bara rädda en om vi skjuter alla hästar dock. Antar att några kan bli trampade under genomförandet iofs.
http://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2015/ett-dodsfall-per-ar-vid-hantering-av-hastar/
 
Vad som är så hemsk? Skojar du?

Ett axplock från iq.se:
"385 000 barn har föräldrar som dricker för mycket alkohol. Det betyder att omkring 20 procent av alla barn lever i hushåll där någon vuxen dricker så mycket alkohol att det riskerar föräldrarnas egen hälsa, så kallat riskbruk. Dessa barns uppväxt och trygghet påverkas av föräldrarnas drickande och de löper även en ökad risk att utveckla egna missbruksproblem."

"Alkoholen beräknas internationellt svara för 30 procent av de stora olyckskategorierna med dödlig utgång, något högre för trafikolyckor och lägre för arbetsolyckor."

"Varje år dödas cirka 75 människor på grund av alkohol i trafiken. Och varje år skadas mer än 1 000 människor svårt i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor."
Lustigt förresten att 75 dör av alkohol i trafiken medan bara 16 dog i trafiken 2016.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 902
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 777
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 961
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp