Bukefalos 28 år!

Kan vi prata om alkohol?

Jag har liknande erfarenheter. Du har säkert rätt att gruppen vi talar om är väldigt heterogen och att det ryms både stordrickare och "såna som vi" där. Dock är det ju lätt hänt att en tar sina egna erfarenheter som bevis för hur det funkar för alla generellt. Anekdotisk evidens, min pet peeve.
Ja, jag bemödar mig om att undvika det.

Å andra sidan. Om min erfarenhet av att lära sig hantera vin i hemmet är god, så är det ju rimligt att jag gör likadant med mina egna barn. Vad statistiken än pekar på.
 
Fast inget av dessa två exempel representerar artikeln.

Du sätter ett hem helt utan alkohol och hysteriska föräldrar mot
Ett hem med måttligt drickande där barnen får smaka.

Men det var inte det de tittade på.

När undersökningen verkar prata om en typ av hem där föräldrarna dricker alkohol, har alkohol hemma, är avslappnade runt alkohol, där barnen ser föräldrarna dricka alkohol. Men barnen får inte dricka/smaka alkohol. De har julmust i sina glas istället för vin. Det är den situationen som forskningen beskrev gav mindre problem än alternativet.

Samma som ovan men barnet får lite alkohol i sitt glas (sipping) istället för julmust.

De två alternativen hysterisk och asplakat jämfört med moderat smakande nämndes inte vad jag såg.

Egentligen frågar de barnen om de fick sip-smaka alkohol vid tweenies och hur de sedan drack.

(Jag tror också helt spontant att om vi pratade om växa upp med alkoholister, absolutister och moderat drickande föräldrar som låter en smaka så är det sista bättre. Men i undersökningen fanns ett alternativ till som utklassade dem. Moderat attityd och inte låta smaka.)
UndersökningEN? Jag har inte läst någon artikel om detta tror jag, men just den där statistiken hör man ofta talas om. Jag tror inte att den härrör sig från en enda studie, men jag har iofs ingen koll.
 
Ja, jag bemödar mig om att undvika det.

Å andra sidan. Om min erfarenhet av att lära sig hantera vin i hemmet är god, så är det ju rimligt att jag gör likadant med mina egna barn. Vad statistiken än pekar på.

Ja, precis. Sen tror ju inte jag att alla ungdomar som dricker för mycket emellanåt blir alkoholister eller får ett problematiskt förhållande till alkohol senare i livet. Jag tänker att det finns värre saker mitt barn kan råka ut för än att råka bli lite för full nån gång i slutet av tonåren. Självklart hoppas jag att barnet och jag/partnern kan prata med varandra och att vi kan överföra ett avslappnat förhållande till alkohol till barnet, som nåt trivsamt som ska njutas med måtta vid rätt tillfällen, ungefär som feta såser eller godis.

Sen är ju inte föräldrarna de enda som påverkar barn och unga. Barnens kompisar och kompisarnas föräldrar samt andra äldre personer i närheten kommer ju också påverka barnen, och deras drickande kan en ju inte påverka även om en eventuellt skulle vilja det.
 
Ja, precis. Sen tror ju inte jag att alla ungdomar som dricker för mycket emellanåt blir alkoholister eller får ett problematiskt förhållande till alkohol senare i livet. Jag tänker att det finns värre saker mitt barn kan råka ut för än att råka bli lite för full nån gång i slutet av tonåren. Självklart hoppas jag att barnet och jag/partnern kan prata med varandra och att vi kan överföra ett avslappnat förhållande till alkohol till barnet, som nåt trivsamt som ska njutas med måtta vid rätt tillfällen, ungefär som feta såser eller godis.

Sen är ju inte föräldrarna de enda som påverkar barn och unga. Barnens kompisar och kompisarnas föräldrar samt andra äldre personer i närheten kommer ju också påverka barnen, och deras drickande kan en ju inte påverka även om en eventuellt skulle vilja det.
Jag har öht inte uppfattat det där med alkohol som en svår fråga under barnens uppväxt. Båda nu vuxna.
 
UndersökningEN? Jag har inte läst någon artikel om detta tror jag, men just den där statistiken hör man ofta talas om. Jag tror inte att den härrör sig från en enda studie, men jag har iofs ingen koll.
Jag länkade till artikeln/undersökningen i en post ovan. Den presenterades i en artikel i en amerikansk tidskrift.

Sedan länkade jag till div artiklar ur svensk press som presenterade resultaten ur just den undersökningen men även till svenska myndigheter som hänvisade till "forskning" på sina sidor. Det framstod nästan som att det inte var en enda studie som låg till grund utan flera även om det var just en som jag hittade rakt av.
 
Jag länkade till artikeln/undersökningen i en post ovan. Den presenterades i en artikel i en amerikansk tidskrift.

Sedan länkade jag till div artiklar ur svensk press som presenterade resultaten ur just den undersökningen men även till svenska myndigheter som hänvisade till "forskning" på sina sidor. Det framstod nästan som att det inte var en enda studie som låg till grund utan flera även om det var just en som jag hittade rakt av.
Nej, jag uppfattar det som välbelagd statistik sedan rätt länge.

Men jag tänker ändå på det där att 20% av konsumenterna dricker 80% av den sålda alkoholen. Och då är det ändå en rätt liten grupp inom de 20% som dricker en väldigt stor andel av de där 80%.
 
Är alkohol berikande i ert liv?
Det tycker jag!

Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Ja, lagom är väl ett kontinuum från inget alls till drickande som ej ger större konsekvenser.

Dricker ni alls?
Ja, jag dricker oftast inte vin/öl i veckorna men det händer om jag äter bra mat eller går på aw eller har ett stämningsläge som jag tycker skulle bli bättre av ett glas vin hehe

Hur viktig är alkoholen för er?
Vore tråkigt att inte ha det alls! Små gnissel i mellanmänsklig kontakt utraderas av den känner jag, och umgängen lyfts ofta!

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?
Jag har personer i min omgivning som definitivt är risk/missbrukare, men vars liv ej fallerat fullständigt. Sedan träffar jag många som lider enorma konsekvenser av alkoholen på mitt jobb.

Jag skulle bli lite ledsen om alkoholen totalförbjöds, och det scenariot är oerhört hypotetiskt, folkopinionen mot det är för stark. Det är svårt att ställa min ganska okomplicerade relation som delas av de flesta mot det enorma lidande som alkoholen skapar bland en minoritet och deras omgivning, och kanske är jag en smula egoistisk som vill ha den kvar. Själv är jag helt klart berusad vissa helger, och det är skoj, och de gråa dagarna dagen efter ödelägger inte alltför mkt jag egentligen skulle velat hinna med. Ibland kan jag längta efter att komma bort från en känsla med alkoholens hjälp men det behovet är aldrig överhängande på något vis, kan lika gärna ringa en kompis och prata av mig eller ta en joggingtur. Så jag har tur, behöver liksom inte kämpa alls med någon destruktiv längtan.
 
Nej, jag uppfattar det som välbelagd statistik sedan rätt länge.

Men jag tänker ändå på det där att 20% av konsumenterna dricker 80% av den sålda alkoholen. Och då är det ändå en rätt liten grupp inom de 20% som dricker en väldigt stor andel av de där 80%.
Jo, samtidigt räknas ju de där 80% in i statistiken hela bunten när det gäller ungdomsdrickande. Så att vissa dricker så mycket behöver kanske inte påverka den statistiken så mycket om inte just de som dricker extra mycket har väldigt mycket fler barn än de som dricker lite.
 
Är alkohol berikande i ert liv?
Ja, jo det är det väl. Jag har väl ungefär samma relation till alkohol som jag har till typ avokado. Det kan vara riktigt gott och trevligt men det skulle inte vara någon livskatastrof om jag aldrig fick äta det igen, och jag kan lika gärna äta sallad utan avokado. Ett bra rödvin till maten kan vara riktigt gott ibland men jag skulle inte påstå att min livskvalité skulle gå ner om jag aldrig fick dricka det igen.

Dricker ni vad ni anser "lagom" mycket?
Man kan nog dricka betydligt mer än mig och fortfarande hamna inom vad jag skulle kalla "lagom".

Dricker ni alls?
Ja, men ganska lite. Kanske i snitt ett glas vin varannan vecka. Dricker öl någon gång ibland men oftast av svagare sort som köps i livsmedelsbutiker.

Hur viktig är alkoholen för er?
Se ovan, inte särskilt viktig alls.

Ser ni mycket av alkoholens baksida i er omgivning? Har ni själva kanske erfarenhet av missbrukande anhöriga, vuxit upp som barn i alkoholiserade miljöer, levt med partners som inte klarat av att hantera alkohol, vänner som farit illa, ni själva som inte "klarat av drickandet"?
Kort sagt nej. Min pappa var nykterist under min uppväxt och mamma drack nästan ingenting pga detta. Även om resten av min släkt inte var nykterister så hade jag väldigt sällan folk runt omkring mig som drack så mycket mer än "ett glas vin till maten". Det behöver såklart inte betyda att inte exiserade, men jag kom iaf inte i kontakt med det.
 
Jag har inte ätit kött på drygt två år nu och kan med gott samvete säga att jag inte saknar det alls! Inte ett dugg. Däremot tror jag ... att jag skulle sakna vin. Och kaffe. Om jag av någon anledning helt skulle upphöra att dricka vin eller kaffe. Jag dricker ingen annan alkohol (möjligtvis en kall öl två gånger om året) och skulle inte sakna det en sekund om jag aldrig mer fick dricka t.ex. whisky, cognac eller -hemska tanke!- en grogg med vodka. :yuck: Men vin.... Hmmm, det är nåt med goda viner som jag verkligen skulle sakna om det togs bort ur mitt liv.

PS. Jo, förresten, jag saknar surströmming..... Där kanske jag får göra ett undantag nån gång...! :angel: DS.
 
Det är de jag har "koll" på och känner till. Som jag sa, absolut inte alla, men helt tillräckligt många för att jag ska häpna. Och tillräckligt ofta och tillräckligt mycket. Hemma när föräldrarna är bortresta.

Öl dricks det inte så mycket här. Dricks det så dricks det starka saker, maskerade med läsk och juice.

Men det skiljer sig säkerligen från område till område och kan bli till en (o)vana då man lever i sina kretsar där detta är normen.
Statistiskt sett har alkoholkonsumtionen minskat bland ungdomar.
 
Påminns plötsligt om avkomman som har en ungdomskompis som hade väldigt hyschysch runt alkohol hemma. Något vi aldrig hade.

Kompisen smusslade, snodde sprit hemma och gjorde busblandingar. Dvs blandade ihop all alkohol den kunde få tag i. Det blev också en hel del rätt oregerligt supande där. Vi fick många rapporter om hur vårt barn fick leda hem den redlösa kompisen och ta hand om henom.

Hos oss var vin vanligt till mat. All alkohol förvarades helt öppet i ett överskåp i köket, Avkomman fick cola i sitt vinglas till maten och vi skålade även med henom.

Vi har haft en hel del diskussioner om detta. Avkomman hävdar att vår okomplicerade hantering av alkohol gjorde den väldigt lite spännande. Hens kompis föräldrar däremot haussade upp alkohol till något STORT . Som fick deras barn att smyga, dricka sig redlös och stjäla sprit.

Detta är ingen romantisering av alkohol. Man behöver inte ha nån "relaton" till den. Men jag tror uppriktigt at förbud, smussel och låsta skåp just skapar en relation till alkohol. Det blir så märkvärdigt. Och STORT.

Nu drack varken mor eller styvfar men mor frågade mig alltid när det började bli populärt på skolan att dricka att vill du bli full får du gärna bli det hemma, jag bjuder.
Det låter säkert HEMSKT för vissa men för mig blev det helt töntigt ch tråkigt, jag fick ju=inget roligt.
 
[...]
Jag tycker att du är missunsam och alldeles för negativ kring människor. Unna människor att ha kul istället! För även om det är tragik som ligger bakom eller vad du nu vill få det till, så mår dessa människor just när de är i den situationen att de är så fulla med sina vänner att de sjunger klacksånger, väldigt bra. De har i den situationen väldigt kul. Det skapar dessutom minnen och fler vänner för livet att vara ute och dricka.

Inte någonsin har någon på dödsbädden önskat att de satt hemma och surade mer! Däremot har många ångrat att de inte släppte kontrollen och levde lite mer.

Men de allra flesta droger fungerar ju på det sättet också?
Man mår kanon, har jätteroligt och allt är toppen. Och för många stannar det där, men för alldeles för många så stannar det inte där.
Att släppa kontrollen och leva lite mer genom en ökad alkoholkonsumtion är bland det dummaste jag hört.
 
Men alkohol är tillåtet i Sverige och alla länder gör inte samma gränsdragningar när det gäller andra berusningsmedel.

För mig är det helt enkelt konstigt att helt underkänna fördelarna på grund av nackdelarna.

Dessutom tror jag att när det gäller alkoholhaltiga drycker så väger fördelarna över nackdelarna, totalt sett. (Det tror jag inte när det gäller tex heroin.)

Jag underkänner inte fördelarna med alkohol (eller andra droger), och jag njuter av flera av dem då och då. Alkohol är som du skriver tillåtet och dessutom lättillgängligt i nuläget, så jag ser ingen anledning att någon som klarar av att konsumera alkohol på ett ansvarsfullt sätt skulle avstå om denne vill dricka.

Jag håller inte med dig om att fördelarna överväger nackdelarna, men jag drar nog gränsen för vilka nackdelar jag tycker är okej ganska tidigt. Jag tycker att det är värt att avstå från ett glas gott vin till maten om det så bara innebär att ett enda barn får en bättre uppväxt. Och då blir det ju väldigt lätt att acceptera ett förbud.
 

Det låter säkert HEMSKT för vissa men för mig blev det helt töntigt ch tråkigt, jag fick ju=inget roligt.
Det där är precis samma sak som med bondebarn, stadsbarn tycker att det skulle vara himmelriket att få köra traktor medans bondebarnen tycker "nej inte nu IGEN" bara för att dom mer eller mindre är uppväxta i en traktorhytt.

Jag blev ju bjuden på vin, öl och mjöd tidigt hemma men dricker lika gärna saft eller mjölk som alkohol.
 
Men de allra flesta droger fungerar ju på det sättet också?
Man mår kanon, har jätteroligt och allt är toppen. Och för många stannar det där, men för alldeles för många så stannar det inte där.
Att släppa kontrollen och leva lite mer genom en ökad alkoholkonsumtion är bland det dummaste jag hört.
Fast jag kan inte leva mitt liv efter andra människors svårigheter att få sina liv att fungera på ett tillfredsställande sätt. Mitt liv är mitt liv och det tar jag ansvar för. Jag kan dricka ansvarsfullt och tar hand om mig själv. Mitt alkoholintag drabbar ingen annan.

Dessutom tycker jag att det är kul när andra människor har kul. Jag unnar andra människor att ha kul. Det var det visst många i denna tråden som inte gjorde. Kära nån, livet är alldeles för kort för att inte kunna få dricka öl och titta på fotboll ifred utan att någon ska ifrågasätta eller ha teorier om att man är alkoholiserad och inte klarar av sitt liv. Ärligt talat...låt folk ha kul!
 
Fast jag kan inte leva mitt liv efter andra människors svårigheter att få sina liv att fungera på ett tillfredsställande sätt. Mitt liv är mitt liv och det tar jag ansvar för. Jag kan dricka ansvarsfullt och tar hand om mig själv. Mitt alkoholintag drabbar ingen annan.

Dessutom tycker jag att det är kul när andra människor har kul. Jag unnar andra människor att ha kul. Det var det visst många i denna tråden som inte gjorde. Kära nån, livet är alldeles för kort för att inte kunna få dricka öl och titta på fotboll ifred utan att någon ska ifrågasätta eller ha teorier om att man är alkoholiserad och inte klarar av sitt liv. Ärligt talat...låt folk ha kul!

Men det är väl inget i tråden som har problematiserat att människor har kul och dricker alkohol i kvantiteter som de kan hantera?
Det är jättebra att du kan dricka ansvarsfullt och ta hand om dig själv. Men det känns som ett väldigt konstigt sätt att resonera. "Jag klarar mig utmärkt, hur det går för andra är inte mitt problem". Det påminner om hur en hel del amerikaner verkar resonera kring sjukvårds-försäkringarna. "Jag klarar av att betala för min försäkring, varför ska jag då ta hänsyn till andra?".
 
Men det är väl inget i tråden som har problematiserat att människor har kul och dricker alkohol i kvantiteter som de kan hantera?
Jo, det har det ju varit. Gubbarna som kom ut från puben efter en dagsfylla sjungandes på supportersånger var ett bittert problem eftersom det fanns en baksida på alkoholen.

Men det känns som ett väldigt konstigt sätt att resonera. "Jag klarar mig utmärkt, hur det går för andra är inte mitt problem". Det påminner om hur en hel del amerikaner verkar resonera kring sjukvårds-försäkringarna. "Jag klarar av att betala för min försäkring, varför ska jag då ta hänsyn till andra?".
Men lägg av, det går ju inte att jämföra politisk välfärd, med missbruk! Det är ju stor skillnad. Blanda inte äpplen och päron.

Jag måste ju få dricka och ha kul om jag vill, precis som jag ska få göra andra saker jag vill göra. Jag kan inte leva mitt liv efter andra människors rädslor och problem. Ska jag inte få bo på landet då heller eftersom det finns människor som är mörkrädda och hade mått dåligt av att bo där jag bor?
Ska jag inte få dricka alkohol för att vissa har problem? Måste jag sluta äta, för att det finns matmissbrukare också? Får jag inte ha häst eftersom det faktiskt finns människor som är allergiska? Får jag äta kött eller ska jag ta hänsyn till alla militanta veganer som menar att jag är en mördare?[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 927
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 818
Senast: startpompe
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 868
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 025
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp