Kan vi prata om lösgjordhet?

Bukefalos 30 år!

Här tycker jag är ett exempel där iaf jag tycker att hästen tappat ryggen, den känns inte tillfreds alls utan upplever att den är stressad.
https://www.facebook.com/share/r/1Bhk46TgBx/
Jag kollade bara lite fort på insta-kontot. Men det var för mig lite väl mkt utskjutna underhalsar. Och den film du visar nu känns ju över tygeln en del. Och det är väl det där med över tygeln som jag upplever kan bli problem med en hel del inom det klassiska franska. Jag vill inte ha aktiv, nedskjuten underhals som drar ner hela Thorasic sling på hästarna, ihop med att bålen inte kan kopplas ihop.

Jag kollade bara lite fort på insta-kontot. Men det var för mig lite väl mkt utskjutna underhalsar. Och den film du visar nu känns ju över tygeln en del. Och det är väl det där med över tygeln som jag upplever kan bli problem med en hel del inom det klassiska franska. Jag vill inte ha aktiv, nedskjuten underhals som drar ner hela Thorasic sling på hästarna, ihop med att bålen inte kan kopplas ihop.
Ja precis och jag upplever oxå att många liksom häver sig runt i tex piruetter etc. Alternativt är hästarna jätte stressade och stampiga inget som jag eftersträvar iaf.🤷‍♀️

Hm, ja den är inte tillfreds och det finns kommentarer som argumenterar för det och även de som menar att ryggen är sänkt.
För mig så skiter jag lite i att tex ha nacke högst en viss period. Jag är absolut noll rädd för att ha hästar i lägre form en period i början av utbildningen eller som delar i passen. Det måste dock göras med underhalsen uppsugen och lyft halsbas. Plus balans i sidled. Då kan de lyfta fronten ngt iaf. Har aldrig fått en häst att bli halt av det. Däremot har jag rehabat många hästar som haft väldigt dålig prognos efter skador så.
Man får också räkna in i det hela att tränarens som anser det är skadligt också är van vid iberier, förmodligen mkt hingstar med massa fram dessutom. De brukar uttala sig så lite oftare.
För mig är vad den lägre delen av halsen gör och underhalsen viktigast i det läget. Om det hålls fel så faller hästen isär/på framdelen. Lösgjordheten blir bristfällig.

Det jag kan uppleva problematisk är att man i många fall börjar för nära idealet. Men försöker pressa in hästen i den ideala formen på ett sätt som gör att det blir kosmetiskt och inte funktionellt.
Absolut ska nacke vara högst som slutmål och absolut vill jag också ha halsens underlinje lodrät i en perfekt piaff tex. Men om inte resten av kroppen orkar hålla ihop och halsen hålls fel så blir bärigheten lidande.
Sen finns det så klart mkt ridning som är mer skadligt eller otrevligt än tex filmen vi sett.
Men det är inte så jag vill jobba/tror ger bäst resultat.

För mig så skiter jag lite i att tex ha nacke högst en viss period. Jag är absolut noll rädd för att ha hästar i lägre form en period i början av utbildningen eller som delar i passen. Det måste dock göras med underhalsen uppsugen och lyft halsbas. Plus balans i sidled. Då kan de lyfta fronten ngt iaf. Har aldrig fått en häst att bli halt av det. Däremot har jag rehabat många hästar som haft väldigt dålig prognos efter skador så.
Man får också räkna in i det hela att tränarens som anser det är skadligt också är van vid iberier, förmodligen mkt hingstar med massa fram dessutom. De brukar uttala sig så lite oftare.
För mig är vad den lägre delen av halsen gör och underhalsen viktigast i det läget. Om det hålls fel så faller hästen isär/på framdelen. Lösgjordheten blir bristfällig.

Det jag kan uppleva problematisk är att man i många fall börjar för nära idealet. Men försöker pressa in hästen i den ideala formen på ett sätt som gör att det blir kosmetiskt och inte funktionellt.
Absolut ska nacke vara högst som slutmål och absolut vill jag också ha halsens underlinje lodrät i en perfekt piaff tex. Men om inte resten av kroppen orkar hålla ihop och halsen hålls fel så blir bärigheten lidande.
Sen finns det så klart mkt ridning som är mer skadligt eller otrevligt än tex filmen vi sett.
Men det är inte så jag vill jobba/tror ger bäst resultat.
Tack för att du förklarar :)

Jag tycker ofta det blir bäst när man blandar klassiskt och modernt. Men det bör ju då göras av någon som är på rätt hög nivå. Annars blir det svårt med russinplockandet.
För jag håller med om att det kan se slappt ut inom viss klassisk dressyr. Det blir för slappt för hästarna att kunna hålla ihop bålen. Och det kanske kan bli levad eller ngt annat samlat. Men det blir liksom lite mer isolerat trick då. För bärigheten finns inte alltid i resten av jobbet.
Det kan väl på ett sätt vara skonsammare iom mindre drag och inte att man flashar på för hårt. Men samtidigt kan de ju gå sönder av att inte sitta ihop genom kroppen också. Det är svårt!
Jag är mer förtjust i Kelly De Geus jobb för hand om man ska ta insta-folk. Hon visar väl inte så mkt av sitt jobb inför piaff online. Men hon jobbar väldigt likt hur jag jobbar med lösgjordhet. Hon har varit "piaff-tränare". Men har backat från det iom att folk ville ha mer quickfixes. Hon är ju egentligen bra på grunder och lösgjordhet. Det är ju då man upplevs som så bra på just piaff. Jag skulle gärna se fler jobba som henne.
Vad finns det för tränare runt om i Sverige som jobbar med en blandning på klassiskt och modernt? tycker oftast det blir antingen eller.

Vad finns det för tränare runt om i Sverige som jobbar med en blandning på klassiskt och modernt? tycker oftast det blir antingen eller.
Jag har tränat en del för Ubbe Nordström, som @tuaphua är upplärd av. Min tränare tar hit honom och har bjudit med mig, nu var det dock länge sedan då vi har haft svårt att få ihop tillräckligt många ekipage..
Sök på Stall N så ser du på deras hemsida i vilka områden de brukar vara i regelbundet 😊

Ja precis och jag upplever oxå att många liksom häver sig runt i tex piruetter etc. Alternativt är hästarna jätte stressade och stampiga inget som jag eftersträvar iaf.🤷‍♀️
Ja, jag såg någon piruett jag med och kände att så vill iaf inte jag rida dem. Vill ha dem vändande runt i balans och inte tippande.

Hur får ni era hästar lösgjorda och vad tycker ni är lösgjordhet?

Jag har jätte svårt att få min lösgjord, upplever att min är en väldigt tänkande häst som hela tiden försöker lista ut vad som ska komma härnäst och blir oerhört förolämpad om jag inte håller med om hans förslag eller idéer. När han upplever att jag försöker göra något annat så blir han sur och vill typ inte göra någonting alls.

Jag får honom inte att liksom go with the flow i brist på bättre uttryck. Han verkar trivas allra bäst när jag rider program och han upplever att det finns en tydlig plan.

Jag är dock inte intresserad av att rida program hela tiden utan vill kunna öva på lite olika saker men då hamnar vi lätt i konflikt. Jag försöker verkligen vara lugn och pedagogisk samt uppmuntrar och berömmer mycket men det spelar ingen roll. Har han blivit sur så är det svårt att få honom att släppa det.

Var iväg till tränare och hen tyckte att jag skulle vara snabbare och tydligare med skänkeln när han inte går fram. Men det resulterade bara i en jätte spänd häst så blev inte alls bra.

När jag rider hemma så har jag upptäckt att det bästa som fungerar just nu iaf, är att bara rida runt i myrstegstrav på åttavolter. Inga krav på att han ska gå fram annat än att han ska hålla traven och böja sig i sidorna. Efter ett tag, ca 30 min, så kommer bjudningen och då blir han magisk. Men det verkar inte gå att komma dit på annat sätt än denna myrstegstrav. Idag lade jag även in lite bommar som jag travade och galopperade över och det tyckte han var jätte kul men det tog ändå dom där 30 min innan den ärliga bjudningen kom och det går att galoppera och trava ordentligt.

Kan tillägga att hästen både tömkörs och rids ut i skogen ofta. Har rullande schema lite så tömkörning, dressyrpass, uteritt och så börjar det om igen sas.

Så ös på era bästa tips!🤗
Jag kopplar lösgjord och avslappning mycket till personlighet. Min häst påminner en del om din, hon gillar inte förändring och hade helst föredragit att vi gjorde samma varje dag. Omedvetet kan jag nog anpassa mig till hennes behov så det är bra att min tränare utmanar mig.

Ibland tex om jag ber om galopp kan hon spänna hela nacken och ansiktet och pipa samtidigt som hon fattar galoppen. Att ignorera fungerar mindre bra utan nu saktar jag bara av och ber henne fatta igen. Det ska liksom vara lättare att göra en avslappnad fattning. Spänner hon sig får hon göra om.

Tror inte man får nämna specifika tränare offentligt. Och oavsett så vet jag mest bara de jag utbildats av.
@fio här har ju också blandat in lite klassiskt om man nu ser tex indirekta tygeltag etc som ngt ur det klassiska. Och det funkar ju iom att hon har en bra kunskap och känsla redan och kan plocka saker. Har man inte en rejäl grund blir det svårt annars att kunna få ihop de plockade bitarna till ett system.

Kollar man i resten av EU så lever ju mer klassiskt kvar även i tävlingsdressyren. Kikar man på världscupen och kollar i tex piruetter eller saxarna så är det väldigt, väldigt många som använder indirekt tygeltag/trängande tygeltag för att balansera upp i sidled. De vänder också ytter bog inåt med yttertygeln. Det tygeltaget kommer från barocktiden.

Nu har ju en hel del varit utomlands och tränat och plockar med sig en sån liten grej eller annat som försvunnit från Sverige men finns kvar där. Och många i eliten har varit hos en av de som utbildat mig för att få hjälp med piaff, passage, piruetter och kan då få tex använda trängande/indirekt tygeltag och ev lite övningar som funnits sedan barocktiden. Så de får ngt extra verktyg. Men de får en väldigt grund kunskap i systemet, biomekanik etc i den form av träning och tid som läggs på det.
Det är oerhört få som vill börja lära om så rejält när man är på en viss nivå redan. Och oftast fattar man nog inte vitsen med en lite mer alternativ inriktning förrän man blivit tvingad till det av olika skäl och är en bit in i processen. Kanske hästen var för farlig/man inte fick till det/hästen halt/man själv är skadad etc. Med lite tid i systemet kan man sedan börja uppskatta saker som kan ta lite tid innan språket till hästen funkar och man kommer igenom kroppen etc. Man kan behöva se övergången som en inridningsperiod som också innefattar att ryttaren ska lära in/om.
Ofta krävs att man har lite större problem för att man ska vara beredd att göra en förändring av den graden. Så var det ju för mig med när jag skolade om mig.

Jag vill ha hästen med mig mentalt med. Vill att vi kan vara i vår bubbla och bli samspelta.

De är för mig inget som går fort så därför går jag väldigt sakta fram och bygger mycket relation.

Men rent ridmässigt så vill jag rida frammåt mycket i början. Bra tempo i trav och galopp. Gärna ute men en stor paddock fungerar med.

Sen när jag samlar ihop lite har jag en häst som är nöjd fysiskt och varm. Då gör jag lite olika utifrån hästens förutsättningar.

Tempoväxlar, flyttar åt sidorna mm

Jag har funderat lite på den här tråden och funderat på om jag ska skriva. Mirre är faktiskt jättetydlig, han behöver göra skänkelvikning för att komma in i min bubbla. Caspian, min förra häst, var ännu tydligare: Det var travövergångar som gällde, trav-trav alltså. Öka och minska, samma jämna takt men variera steglängden. Han var inte ett dugg på tygeln innan jag gjort det. Krullade mest ihop sig och tog inget stöd utan backade ur min inverkan.

Med Alex är det Galopp-galopp som gäller. Variera ställning och flytta.

Att rida övergångar mellan gångarter funkar ofta helt ok men jag tycker faktiskt att övergångar inom gångarter är mer avslöjande för om bakbenen är med eller inte. Och det är "lättare" att se om hästen är mjuk som smör i en stekpanna när man fortsätter i samma gångart.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka