Kan vi prata om mensskydd, framför allt menstrosor?

Ramona

Trådstartare
Är det någon som regelbundet använder menstrosor? Vad är er erfarenhet?
Jag funderar på menstrosor då jag upplever att fiffi inte mår bra av bindor (frågan är vad för material de är gjorda av för det står inte på paketet). Men när jag googlade och kollade så är det 40 graders tvätt på "alla" menstrosor. Räcker verkligen det för att få de rena? Eller går det bra att köra de i 60 grader? Jag tänker på svamp mm. Jag vill gärna tvätta mina trosor i 60 grader. Och håller menstrosorna verkligen tätt?

Eller är det någon som har något tips på bindor som är snällare mot huden än de vanliga, Always, Libress, etc?

När man kollar bäst i test på bindor så är det bara uppsugningsförmåga som räknas, men jag är intresserad av hur mycket luft en binda släpper igenom också, men det står ingenting om det någonstans. Precis som det inte står vad bindorna är gjorda av.
 
Kan tygbindor vara ett alternativ att testa? Jag har några par menstrosor men mest som komplement till menskopp när jag rider för jag litar inte helt på den då även om det inte varit ett problem på många år. Tvättar dem precis som alla mina kläder i 40 grader o blir rena utan problem, sköljer inte ens ur dem eller tvättar direkt efter användning utan nästa tvätt i rätt färg liksom (dvs lätt över en vecka). Har dock inte så riklig mens heller.
 
Eller är det någon som har något tips på bindor som är snällare mot huden än de vanliga, Always, Libress, etc?
Jag använder Natracare, upplever dem som bättre än de du nämner i alla fall. Ekologisk bomull närmast huden.
 
Du nämnde inte nåt om att det inte fungerar med menskopp, så jag provar skriva att menskopp verkligen har varit bästa köpet nånsin. Jag klarar inte av bindor. De är klibbiga och håller inte tätt (blöder massor massor). Jag hade gärna haft menstrosa som komplement, mest för att inte förstöra andra trosor.
 
Jag använder Icas bindor. Andra märken, Libresse, always osv får jag lätt klåda av, men Icas fungerar bättre för mig. Håller tätt bra, utom de gånger jag haft riktigt kraftiga blödningar, men då vet jag inte vad jag skulle haft för att det skulle hålla tätt.
 
Jag använder Icas bindor. Andra märken, Libresse, always osv får jag lätt klåda av, men Icas fungerar bättre för mig. Håller tätt bra, utom de gånger jag haft riktigt kraftiga blödningar, men då vet jag inte vad jag skulle haft för att det skulle hålla tätt.
Intressant att du skriver det för jag har precis köpt ett paket med ICAs, både Ica och ett paket med Basic för att testa. Basic-paketet gav jag bort efter att jag testat 3 st bindor. De är verkligen inte bra på något vis. Jag har ett grönt paket Ica nu som jag tycker kliar, förutom att det blir väldigt svettigt, och då är jag inte en speciellt svettig person.
 
Intressant att du skriver det för jag har precis köpt ett paket med ICAs, både Ica och ett paket med Basic för att testa. Basic-paketet gav jag bort efter att jag testat 3 st bindor. De är verkligen inte bra på något vis. Jag har ett grönt paket Ica nu som jag tycker kliar, förutom att det blir väldigt svettigt, och då är jag inte en speciellt svettig person.
Det är just de gröna jag använder och tycker fungerar bra, får inte alls den där svettiga känslan jag får från andra bindor. Synd att det inte fungerar för dig.
 
För mig är Always och Libresse verkligen katastrof, blir röd och torr och det kliar så in i norden.
Jag köper Garant (finns på typ willys), de ger noll problem.
Nackdelen är att de inte är riktigt lika sköna som Always och Libresse, gissar att det är utformningen. Men jag tar hellre lite mindre sköna än att klia sönder mig :o
 
Jag gillar mina menstrosor! Tvättar dem i 60 grader så räknar inte med att de håller i tid och evighet men de jag har nu har hållt i två år i alla fall. Läcker inte och är bekvämare än tygbindor.

Minuset är att det är lite bökigt de dagar man blöder mer och vill byta oftare, t ex om jag är inne på kontoret och vill byta mitt på dagen så ska man krångla av sig byxor och trosor och ha en lämplig påse att lägga de använda trosorna i osv… Men fullt görbart.

Jag har dock ganska sparsam blödning. Brukar oftast komplettera med tampong dag två för att slippa byta trosor så ofta.
 
Jag kör ekologiska trosskydd och bindor och upplever då inte alls samma irriterande känsla som de vanliga märkena. Men är också sugen på menstrosor, särskilt för natten.
 
Nu syr jag mina menstrosor själv, men jag gillar dom! Speciellt på dagar jag inte blöder så mycket och på natten. Men har använt dom vid riklig mens också, och jag tycker inte alla jag får den här blöta kladdiga känslan av menstrosor som av bindor. Däremot kan jag blöda "igenom" lite på sidorna om jag går för länge med dom, men mina är rätt smala i grenen för annars får jag skav.
Tvättar mina med 40 graders tvätt bland vanliga kläder. Ibland har jag sköljt dom innan och ibland inte.
Det kanske kan vara en idé att köpa från någon som syr istället för de som finns i handeln? Då kan du ju få veta vad det är för material och även få dem med mer uppstigning och kanske olika modeller.
Jag syr mina i vanlig trikå (stretch tyg) på utsida och närmast kroppen, därimellan 2 lager Bambu fleece som uppsugning, ett lager tencel membran (tänk madrasskydd, väldigt tunt och vattenavstötande).
 
Hakar på tråden. Ni som provat menstrosor, hur ofta måste man byta trosan? Jag är så jäkla trött på bindor som konstant läcker igenom, och har precis som TS haft problem med smärtor och tampong som gör att jag aldrig vågat testa menskopp. Ytterligare en grej som ändå funkat hjälpligt under pandemin och hemarbetet men det var på den nivån att jag hoppades att jag skulle få mens en fredag innan för att de värsta dagarna skulle bli på helgen och inte på kontoret. Likadant hade det varit skönt med något som funkar bättre än bindor med ridningen.

Skulle inte säga att jag blöder extremt mycket, men bindorna hamnar alltid snett och läcker igenom, oavsett märke.
 
Hakar på tråden. Ni som provat menstrosor, hur ofta måste man byta trosan? Jag är så jäkla trött på bindor som konstant läcker igenom, och har precis som TS haft problem med smärtor och tampong som gör att jag aldrig vågat testa menskopp. Ytterligare en grej som ändå funkat hjälpligt under pandemin och hemarbetet men det var på den nivån att jag hoppades att jag skulle få mens en fredag innan för att de värsta dagarna skulle bli på helgen och inte på kontoret. Likadant hade det varit skönt med något som funkar bättre än bindor med ridningen.

Skulle inte säga att jag blöder extremt mycket, men bindorna hamnar alltid snett och läcker igenom, oavsett märke.
Beror på hur mycket du blöder 😅 och vilka trosor. Det finns trosor med olika absorptionsförmåga så man kan välja efter behov. Jag brukar byta på morgonen och till kvällen efter dusch, och beroende på flöde blir det ytterligare ett (eventuellt två) byten på dagen, om jag bara har menstrosorna.
 
Beror på hur mycket du blöder 😅 och vilka trosor. Det finns trosor med olika absorptionsförmåga så man kan välja efter behov. Jag brukar byta på morgonen och till kvällen efter dusch, och beroende på flöde blir det ytterligare ett (eventuellt två) byten på dagen, om jag bara har menstrosorna.
Alla trosor jag läst om är för sparsam blödning. Finns det alltså menstrosor för riklig blödning? Jag förstår inte hur det ska kunna fungera
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 509
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp