Bukefalos 28 år!

Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Metangas blir det ju ändå när kompost ruttnar, dynga brinner och kor fiser.
Så att bränna upp den är ju lämpligt.
I Uppsala så rötas matrester och gasen driver bussar samt går att tanka i gasbilar.
Ja och folk klagar ju ganska mycket på kor och dynga och före detta våtmarker :)
 
Så gör man ju redan.
Han får inte alltid den tid och plats som han vill ha.

Att bränna böcker har historiskt använts för att utplåna fakta och kultur, så jag kan nog se en mening med ett förbud.
Fast det skulle ju kunna betyda att man inte får slänga dem i brännbart (även om tidningsinsamlingen kanske är rätt plats men oavsett). Eller hur skulle lagen se ut?
 
Det finns faktiskt ett reellt problem i att begränsa kritik mot en religion. Eftersom det finns dårar som kan skapa en ny religion för att skydda sina intressen.
Typ Pastafari som faktiskt är en erkänd religion.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret
Skall jag förbjudas att hoppa på ett durkslag offentligt?
Screen%20shot%202013-08-08%20at%202.14.22%20PM.png

Så hur skall man egentligen definiera en religion som sedan skall slippa kritiseras?

"Det är inte ett brott att kritisera en religion,"
Citat din länk.
Och här så finns det väl en del att fundera över.
Va? De som tror på det flygande spagettimonstret är inte alls dårar, (om de inte möjligen blivit det de senaste tio åren). Det är en fullt rimlig protest mot att Intelligent design skulle läras ut i skolor i en stat, ett beslut som sedan drogs tillbaka.
 
Fast det skulle ju kunna betyda att man inte får slänga dem i brännbart (även om tidningsinsamlingen kanske är rätt plats men oavsett). Eller hur skulle lagen se ut?

Förbud att bränna offentligt och sedan särskilda insamlingar av just böcker där böckerna sedan gås igenom så att inga unika böcker försvinner och tar information med sig som sedan inte finns kvar.
Vi sopsorterar ju redan så det blir inte alls svårt.
 
Förbud att bränna offentligt och sedan särskilda insamlingar av just böcker där böckerna sedan gås igenom så att inga unika böcker försvinner och tar information med sig som sedan inte finns kvar.
Vi sopsorterar ju redan så det blir inte alls svårt.
Det låter väldigt dyrt, och osannolikt att några unika böcker skulle slängas. Kungliga biblioteket samlar dessutom exemplar av böcker vid utgivning.
 
Håller med!

Haken är väl iofs att politikerna har inga bra förslag att komma med hur det ska göras, de är ju inte proffs på just detta, medan ekonomernas förslag bara har lett till fler ekonomer och chefer? och kontroll? Antar att man måste fråga sjukvårdspersonalen men de kanske inte är bra nog på organisation? Det är tydligen inte kul att jobba på Bup på en plats där de ligger hopplöst efter eftersom jag gissar att det är ganska deppigt att hela tiden ligga efter. Men det måste ju finnas saker att göra och det måste ju finnas någon som vet hur och vad! Och politikernas ansvar måste ju vara att rota fram en utredning om vad som ska göras (inte dumpa det i knäet på ngn konsult).
En väg att gå är ju det självklara, som jag tog upp, men som inte riktigt sker. Det behövs sekreterare, fler. Bort med administrativa uppgifter från de som inte är utbildade för det (=läkare/sköterskor) och ge dem till sekreterare, så att alla uppgifter hinns med och släpp fram sekreterarna till att börja spåna om hur man kan förändra. Jag har många goda idéer, men som sekreterare behandlas man som lägre vetande. Man är ju inte l-ä-k-a-r-e liksom. Man får inte vara med och bestämma, komma med förslag osv, man ska vara "på golvet", man ska "skriva diktat och vara tyst". Det har tjatats om i massor av år, ändå blir det ingen förändring.

Nu är taligenkänning på framfart i bland annat Region Skåne. Chefer hurrar! Man kan spara pengar. På sekreterartjänster. Det sker redan. Pga taligenkänning alltså. Chefer hurrar, läkarna svär, sekreterarna suckar.
Nej, trots att man påstår att taligenkänning inte tar längre tid än att diktera, så TAR det LÄNGRE tid (om man vill få en rätt och korrekt anteckning...., vilket många tydligen inte vill ser jag)
Nej, taligenkänning sparar inte tid i själva ögonblicket, diktering går snabbare
Ja, ska taligenkänning användas måste läkare utbildas mycket mer i journalskrivning och journalanvändande samt förstås svenska språket osv så att vi kommer bort från mellanstadiesvenskan som råder i vissa journaler skrivna av läkare med hjälp av taligenkänning.
Var det så god idé att peta sekreteraren egentligen, plötsligt tar det så lång tid och vem har koll så det blir rätt vårdkontakt och diagnoskoder? Jo, det hamnar på läkaren. Renodlade sekreteraruppgifter det också. Färre patienter att ta hand om, mer administrativt. Fast anteckningen blir ju skriven genast, så man har ju kommit undan böterna man kan få av att ha diktat liggande för länge....

Visst är sjukvården underbar?!

Det finns ingenstans i vården där man inte är hopplöst efter misstänker jag, så det är nog inte kul att jobba någonstans, om man tänker så.
 
Va? De som tror på det flygande spagettimonstret är inte alls dårar, (om de inte möjligen blivit det de senaste tio åren). Det är en fullt rimlig protest mot att Intelligent design skulle läras ut i skolor i en stat, ett beslut som sedan drogs tillbaka.
Ja men det visar att det går att hitta på en ny religion och sedan kräva skydd som religion.
Det finns många otäcka saker som kan få plats i en religion om just dårar får för sig att skydda sin dårskap på det viset.
Och de fick ju fram sin poäng även om sådant.
 
Det låter väldigt dyrt, och osannolikt att några unika böcker skulle slängas. Kungliga biblioteket samlar dessutom exemplar av böcker vid utgivning.
Men då så behöver man ju bara förbjuda offentlig bokbränning och Kungliga Biblioteket från att rensa ut unika böcker.
Det blev ju lättare så.
 
Du menar att det är ett problem att de illustrerar en brist på religionsfrihet i ett land?

Pastafarians are part of an international 'religious' movement founded in the U.S. in 2005 in opposition to the teaching of intelligent design and creationism in public schools. It has become an international movement, generally recognized as satirical poke at organized religion. But its adherents insist that it’s a 'real religion' and the dogma they follow is the rejection of dogma. They claim to have 15,000 adherents in Russia.

Aside from demonstrating how some Muscovites may not appreciate the Pastafarians’ sense of humor, the recent crackdown reveals just how close Russia’s Orthodox Church and state agencies have become in what was once an officially atheist nation.
 
Men då så behöver man ju bara förbjuda offentlig bokbränning och Kungliga Biblioteket från att rensa ut unika böcker.
Det blev ju lättare så.
Eller så stiftar man bara inte en massa lagar i onödan om man kan lösa problemen med existerande lagar.

(Den åsikt som Liberalerna borde ha stått för men som de inte verkar ha kommit ihåg de senaste 40+ åren*. Men som för all del Moderaterna som väl gillar lagar kanske kan stå för.)

Om jeppen inte hade fått bränna böcker skulle han väl bränt någonting annat/ritat någonting som gjort folk förbannade, så problemet är inte begränsat till en exakt föremålstyp.

*(Liberalismen är en politisk ideologi med rötter i 1700-talets frihetsrevolutioner, upplysningen och den vetenskapliga revolutionen. Generellt sett brukar liberalismens anhängare förespråka öppenhet, tolerans och demokrati, värdera frihet och rättvisa högt samt vara maktkritiska.[1][2][3] Liberaler betonar att individen bör vara skyddad från maktkoncentrationer i samhället, som exempelvis staten, och att samhället måste organiseras på ett rättvist sätt som erkänner varje individs lika värde.)

(ingen aning om din partitillhörighet :) )
 
Va? De som tror på det flygande spagettimonstret är inte alls dårar, (om de inte möjligen blivit det de senaste tio åren). Det är en fullt rimlig protest mot att Intelligent design skulle läras ut i skolor i en stat, ett beslut som sedan drogs tillbaka.

Fast deras (underbara?) tro, tex, att visa det absurda i statistik utan samband, att det finns en koppling mellan somaliska pirater och klimatförändringar är inte samma sak som Paludan som imo balanserar på gränsen till hets mot folkgrupp.

Fö är det här det bästa sättet jag sett att bemöta Paludans extremism. Undrar om prästen dömdes för störande av allmän sammankomst. Gissar att han isof inte behövde betala sina egna böter.

https://www.expressen.se/nyheter/ringde-i-kyrkklockor-nu-misstankt-for-brott/
 
Ja men det visar att det går att hitta på en ny religion och sedan kräva skydd som religion.
Det finns många otäcka saker som kan få plats i en religion om just dårar får för sig att skydda sin dårskap på det viset.
Och de fick ju fram sin poäng även om sådant.
Ja precis, de ville visa på ett hål i amerikanska resonemang. Det kan ju tyvärr dock ev bli så att folk ibland kan glömma varför något blev till från första början, men hoppas just denna inte förlorar sina rötter.
 
Fast deras (underbara?) tro, tex, att visa det absurda i statistik utan samband, att det finns en koppling mellan somaliska pirater och klimatförändringar är inte samma sak som Paludan som imo balanserar på gränsen till hets mot folkgrupp.

Fö är det här det bästa sättet jag sett att bemöta Paludans extremism. Undrar om prästen dömdes för störande av allmän sammankomst. Gissar att han isof inte behövde betala sina egna böter.

https://www.expressen.se/nyheter/ringde-i-kyrkklockor-nu-misstankt-for-brott/
Jag vet ju egentligen mycket lite om hur deras grej ser ut nu. Det var dock inte galet från början. Jag har nog inte använt tankekraft åt spagettimonstret sedan 2006 i ärlighetens namn. Om de blivit en "riktig" religion är det naturligtvis tråkigt.

Bra med prästen! (alltså att han ringde)
 
Du menar att det är ett problem att de illustrerar en brist på religionsfrihet i ett land?
Jag menar att det är ett problem att det går att skapa en religion som kan skydda i princip vad som helst, i det här fallet ett durkslag, i religionens namn.
Och det är väl vad de egentligen vill illustrera.
Att det inte är okej att kräva att kreationism jämställs med evolutionen i ett vetenskapligt perspektiv - bara för att religionen har rätt att finnas.

Sedan går ju exemlet bra att använda även för att visa på totalt ogrundad förföljelse av religion i allmänhet.
 
Jag menar att det är ett problem att det går att skapa en religion som kan skydda i princip vad som helst, i det här fallet ett durkslag, i religionens namn.
Och det är väl vad de egentligen vill illustrera.
Att det inte är okej att kräva att kreationism jämställs med evolutionen i ett vetenskapligt perspektiv - bara för att religionen har rätt att finnas.

Sedan går ju exemlet bra att använda även för att visa på totalt ogrundad förföljelse av religion i allmänhet.
Jag misstänker att det problemet existerar i olika mån i olika länder. Svårt för svenska politiker att göra någonting åt detta i USA eller Ryssland.

Och synd om något som skapas för att illustrera ett problem blir ett problem.
 
Fast deras (underbara?) tro, tex, att visa det absurda i statistik utan samband, att det finns en koppling mellan somaliska pirater och klimatförändringar är inte samma sak som Paludan som imo balanserar på gränsen till hets mot folkgrupp.

Fö är det här det bästa sättet jag sett att bemöta Paludans extremism. Undrar om prästen dömdes för störande av allmän sammankomst. Gissar att han isof inte behövde betala sina egna böter.

https://www.expressen.se/nyheter/ringde-i-kyrkklockor-nu-misstankt-for-brott/
Jag önskar jag hade en kyrka på varenda ställe han är...... är det rätt att bränna heliga skrifter bör det vara rätt att ringa i kyrkklockor.
 
Ja men det visar att det går att hitta på en ny religion och sedan kräva skydd som religion.
Det finns många otäcka saker som kan få plats i en religion om just dårar får för sig att skydda sin dårskap på det viset.
Och de fick ju fram sin poäng även om sådant.

Det finns många små religioner, men terror, hatbrott och hets mot folkgrupp är de större religionernas domän. Det finns de som kämpat hårt för att Jedi ska erkännas som en officiell religion, liksom
Jag vet ju egentligen mycket lite om hur deras grej ser ut nu. Det var dock inte galet från början. Jag har nog inte använt tankekraft åt spagettimonstret sedan 2006 i ärlighetens namn.

Bra med prästen! (alltså att han ringde)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Det började ju som en direkt protest mot sk intelligent design (eg vetenskapsförnekande) och har sedan utvecklats till en, vad anhängarna säger är en religion.

https://www.svenskapastafarikyrkan.se/
 
Det finns många små religioner, men terror, hatbrott och hets mot folkgrupp är de större religionernas domän. Det finns de som kämpat hårt för att Jedi ska erkännas som en officiell religion, liksom


https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Det började ju som en direkt protest mot sk intelligent design (eg vetenskapsförnekande) och har sedan utvecklats till en, vad anhängarna säger är en religion.

https://www.svenskapastafarikyrkan.se/
Ja alltså jag vet hur det startade. Jag läste artiklarna om detta 2005 och 2006, dvs när flygande spagettimonstret användes för just det. Hur det sedan ev utvecklats har jag inte studerat, jag har inte reflekterat över Spagettimonster sedan 2006 som sagt. Det är naturligtvis sorgligt om det som protesterade mot dogma nu är dogmatiska, vilket jag inte skaffat mig någon aktuell uppfattning om de faktiskt är.

(vilket nog kräver ngt slags djupare koll än korta artiklar iom att media ett tag trodde World of Warcraft var ett sätt att träna tweenies till elitsoldater :rofl: )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: ginnies
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 985
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 110
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp