Bukefalos 28 år!

Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

En väg att gå är ju det självklara, som jag tog upp, men som inte riktigt sker. Det behövs sekreterare, fler. Bort med administrativa uppgifter från de som inte är utbildade för det (=läkare/sköterskor) och ge dem till sekreterare, så att alla uppgifter hinns med och släpp fram sekreterarna till att börja spåna om hur man kan förändra. Jag har många goda idéer, men som sekreterare behandlas man som lägre vetande. Man är ju inte l-ä-k-a-r-e liksom. Man får inte vara med och bestämma, komma med förslag osv, man ska vara "på golvet", man ska "skriva diktat och vara tyst". Det har tjatats om i massor av år, ändå blir det ingen förändring.

Nu är taligenkänning på framfart i bland annat Region Skåne. Chefer hurrar! Man kan spara pengar. På sekreterartjänster. Det sker redan. Pga taligenkänning alltså. Chefer hurrar, läkarna svär, sekreterarna suckar.
Nej, trots att man påstår att taligenkänning inte tar längre tid än att diktera, så TAR det LÄNGRE tid (om man vill få en rätt och korrekt anteckning...., vilket många tydligen inte vill ser jag)
Nej, taligenkänning sparar inte tid i själva ögonblicket, diktering går snabbare
Ja, ska taligenkänning användas måste läkare utbildas mycket mer i journalskrivning och journalanvändande samt förstås svenska språket osv så att vi kommer bort från mellanstadiesvenskan som råder i vissa journaler skrivna av läkare med hjälp av taligenkänning.
Var det så god idé att peta sekreteraren egentligen, plötsligt tar det så lång tid och vem har koll så det blir rätt vårdkontakt och diagnoskoder? Jo, det hamnar på läkaren. Renodlade sekreteraruppgifter det också. Färre patienter att ta hand om, mer administrativt. Fast anteckningen blir ju skriven genast, så man har ju kommit undan böterna man kan få av att ha diktat liggande för länge....

Visst är sjukvården underbar?!

Det finns ingenstans i vården där man inte är hopplöst efter misstänker jag, så det är nog inte kul att jobba någonstans, om man tänker så.
Jag läste precis om fallet där någon korrekt skrivit INGER misstanke. Men där det sen tolkats INGEN. Kvinnan fick inte rätt vård. Här är det ju superviktigt med svenskkunnighet och ordförståelse. Ordet inger skulle väl ha bytts ut från början. Men nu när det stod så trodde någon att det var ett annat ord. Tragiskt.
 
Jag är mycket tveksam till om Paludans koranbrännande kommer att bedömas som hets mot folkgrupp. Det har inte gjorts det vid tidigare anmälningar. Jag anser att det är korrekt och att man måste få kritisera och attackera en religion även om dess utövare blir ledsna, arga och kränkta.

Samtidigt håller jag med om att Paludan är en äcklig liten rasist. Det vore onekligen bra att se över möjligheterna att begränsa hur han får resa land och rike runt och på många ställen demonstrera precis i de områden han vill - där han kan provocera allra mest. Men man måste tänka på att se till att inga inskränkningar i yttrandefriheten sker som kan utnyttjas mot de värden vi vill försvara. SD har visat tydligt att de inte uppskattar alla fri- och rättigheter och om de får inflytande kommer de garanterat utnyttja minsta kryphål för att tysta sånt de inte vill höra.
Jag tror inte heller att han kommer dömas, men jag håller i sådana fall inte med lagen i detta avseende. Vår lag är för trubbig vad gäller högerextrem organisering och anknytning, imo. Men det är en mer komplex diskussion än jag orkar med just nu. Och jag vill förtydliga att det går att inte hålla med lagarna i just dessa avseenden utan att vara för breda inskränkningar i yttrandefriheten. Lagarna kring detta bör vara tydligt avgränsande av möjligheter att sprida åsikterna och provokationen, snarare än åsiktsförbud, kort sagt. Men som sagt, orkar inte riktigt med den diskussionen idag :)
 
Jag tror inte heller att han kommer dömas, men jag håller i sådana fall inte med lagen i detta avseende. Vår lag är för trubbig vad gäller högerextrem organisering och anknytning, imo. Men det är en mer komplex diskussion än jag orkar med just nu. Och jag vill förtydliga att det går att inte hålla med lagarna i just dessa avseenden utan att vara för breda inskränkningar i yttrandefriheten. Lagarna kring detta bör vara tydligt avgränsande av möjligheter att sprida åsikterna och provokationen, snarare än åsiktsförbud, kort sagt. Men som sagt, orkar inte riktigt med den diskussionen idag :)

Helt ok att inte hålla med lagen och jag ville mer skriva min åsikt än diskutera. Jag tror inte ens att Paludan kommer att prövas av domstol. Det råder stor juridisk enighet om att brännande av koranen inte omfattas av HMF och därför har förundersökningarna som gäller detta lagts ner. Åklagarna på de ställen han anmälts kan inte väcka åtal.
 
Jag läste precis om fallet där någon korrekt skrivit INGER misstanke. Men där det sen tolkats INGEN. Kvinnan fick inte rätt vård. Här är det ju superviktigt med svenskkunnighet och ordförståelse. Ordet inger skulle väl ha bytts ut från början. Men nu när det stod så trodde någon att det var ett annat ord. Tragiskt.
Nu har jag inte läst om det, men INGER är ju ett vanligt ord att använda i vården, det behöver inte bytas ut, det sitter ju i ett sammanhang (=inger ingen misstanke om eller inger misstanke om tex) som i alla fall inte jag har haft några svårigheter att förstå. För mig känns det som ett helt normalt ord att hantera i en mening.

Jag skriver för en hyfsat ung, men mycket korrekt, noga och duktig läkare. Jag gillar att skriva för just honom av de anledningarna, han är aldrig rörig liksom. Men även han gör fel. Det vanligaste språkliga felet han gör är syftningsfel. Så jag får peta in några komman här och där eller flytta något ord så syftet blir rätt. Men jag gör det med glädje och min inre svenskalärare i mig vaknar! :heart
Det finns sekreterare som rakt av skriver vad läkare säger, även om det innehåller fel av olika slag (med hänvisning till att det ju är LÄKARE och har sista ordet) och jag blir lika vansinnig varje gång jag hör och ser sådant, har man ingen yrkesstolthet alls liksom. Jag och en fd kollega klagade hos chefen en gång över en annan kollega pga just detta, det blev patientosäkert i remisserna att skriva ordagrant vad en invandrarläkare säger. Lite förstånd får man ha själv och kan man inte lista ut svenskan själv (man lär sig hur en person pratar rätt fort ju) så får man pausa sitt ärende och inte skicka i väg något som inte är säkert att få på pränt. Men som sagt, det sker ändå.

Läkaren jag skriver för dikterade en gång i en remiss att den äldre patienten på över 80 år tog 100 mg Zopiklon till natten. Jag skrev inte det. Jag tittade i journalen efter rätt dosering och skrev det, la remissen till läkaren och skickade ett meddelande om att jag ändrade doseringen eftersom jag tyckte 100 mg av sömnmedicinen lät mycket för en så pass gammal patient, speciellt när doseringen är en helt annan enligt journalen. Det var korrekt gjort, tyckte han, han hade sagt fel. Det händer ju ibland i all hast.

Faktum är att jag har kunnat följa min egen vård. Fel som uppstått någonstans, missförstånd, som sedan inte rättats till utan växt sig större utan att någon tagit rätt på dem trots att jag som patient protesterat. Det blir lätt så när man skickas runt, som viskningsleken.

Jag skäms över människor som skriver slarvigt i journalerna. Har man inte tiden att göra det bra får man överlämna uppgiften till de som har det som jobb. Till mig.
 
Vad skulle han vara symptom på?
Paludan är ett symptom på att vi har ett för stort utanförskap som driver på fientlighet mellan olika grupper.
SD är ett annat symptom på samma sak.
Vi får inte bort det problemet utan att gå till botten med de bakomliggande orsakerna.
 
Vad gäller Paludan var det intressant att se hur olika responserna i de olika städerna blev. Varför det urartade till upplopp och allvarligt brott mot blåljus i Örebro, Landskrona mfl, medan i Jönköping stod han ensam på torget, förutom kyrkklockor och folk som bad lite som demonstration och sedan skingrade sig. Om vi kunde analysera så vi får mer Jönköping och mindre Örebro skulle mycket vara vunnet.

Kanske nästa gång ta med sig vuvuzelas och bjällror liknade de som används i alpin skidåkning och helt sonika överösta honom. Bränna lite kors och biblar vore en betydligt bättre respons än att slänga stenar på polisen. Vilket säkert polisen också skulle tycka tror jag.
 
Ja då kan han naturligtvis inte hållas ansvarig för sina handlingar.
Jag tänker tvärt om jag.
Då kanske man inte kan låta honom hålla på i full frihet.
Om vissa spärrar saknas så kan det ju vara lämpligt att inte få härja runt bland folk.
Läste det precis på Wikipedia.

"Under rättegången undersökte läkare Paludan och efter en neuropsykologisk utredning blev Paludan diagnoserad med en hjärnskada han fått i samband med en trafikolycka från 2005 som hade lämnat honom med kognitiva förluster. Paludan förklarade att olyckan hade orsakat en förändring i hans beteende som gjorde det svårt för honom att tolerera andra människors misstag utan att visa frustration.[19]"
 
Jag tänker tvärt om jag.
Då kanske man inte kan låta honom hålla på i full frihet.
Om vissa spärrar saknas så kan det ju vara lämpligt att inte få härja runt bland folk.
Läste det precis på Wikipedia.

"Under rättegången undersökte läkare Paludan och efter en neuropsykologisk utredning blev Paludan diagnoserad med en hjärnskada han fått i samband med en trafikolycka från 2005 som hade lämnat honom med kognitiva förluster. Paludan förklarade att olyckan hade orsakat en förändring i hans beteende som gjorde det svårt för honom att tolerera andra människors misstag utan att visa frustration.[19]"

Uppenbarligen så är det bara vissa människors misstag han inte kan tolerera.
 
Vad gäller Paludan var det intressant att se hur olika responserna i de olika städerna blev. Varför det urartade till upplopp och allvarligt brott mot blåljus i Örebro, Landskrona mfl, medan i Jönköping stod han ensam på torget, förutom kyrkklockor och folk som bad lite som demonstration och sedan skingrade sig. Om vi kunde analysera så vi får mer Jönköping och mindre Örebro skulle mycket vara vunnet.

Kanske nästa gång ta med sig vuvuzelas och bjällror liknade de som används i alpin skidåkning och helt sonika överösta honom. Bränna lite kors och biblar vore en betydligt bättre respons än att slänga stenar på polisen. Vilket säkert polisen också skulle tycka tror jag.
Fast nej, varför bränna kors och Biblar? Varför göra sådana saker som upprör och får andra människor att ta illa vid sig? Bara för att man inte tror själv behöver man väl inte behandla andra människors religion som skräp? Två fel gör inte ett rätt.

Vad man ska göra är inte att slänga sten på polisen, man ska låta bli att ens gå dit, inte ge honom uppmärksamhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: ginnies
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 808
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 068
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 012
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp