Bukefalos 28 år!

Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Fast deras (underbara?) tro, tex, att visa det absurda i statistik utan samband, att det finns en koppling mellan somaliska pirater och klimatförändringar är inte samma sak som Paludan som imo balanserar på gränsen till hets mot folkgrupp.
Men om jag ställde mig och hoppade på ett durkslag offentligt och samtidigt skrek "Nu hoppar jag på detta skit-köks-redskap så att det går sönder" så skulle jag ju bli Pastafarins Paludan.
Och där någonstans tycker jag att det måste finnas en måtta i vad vi förbjuder i religionens namn.

Det blir liksom bara löjligt, precis som Paludan.
Han är ju bara löjlig i sitt fjanteri.
 
Men om jag ställde mig och hoppade på ett durkslag offentligt och samtidigt skrek "Nu hoppar jag på detta skit-köks-redskap så att det går sönder" så skulle jag ju bli Pastafarins Paludan.
Och där någonstans tycker jag att det måste finnas en måtta i vad vi förbjuder i religionens namn.

Det blir liksom bara löjligt, precis som Paludan.
Han är ju bara löjlig i sitt fjanteri.

Som (är du sekulär?) svensk så håller jag med dig om att han är en idiot, men han provocerar medvetet den största religion i världen. Och, är öppet rasistisk. Det är inte samma sak som att hoppa på ett durkslag. Sedan är inte durkslaget en symbol som är på något sätt av samma seriositet som koranen. Möjligtvis om Paludan brände slöjor.
 
Som (är du sekulär?) svensk så håller jag med dig om att han är en idiot, men han provocerar medvetet den största religion i världen. Och, är öppet rasistisk. Det är inte samma sak som att hoppa på ett durkslag. Sedan är inte durkslaget en symbol som är på något sätt av samma seriositet som koranen. Möjligtvis om Paludan brände slöjor.
Jo durkslaget är ju mer som slöjor.
Kristendomen är största religionen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Världsreligion

Samtidigt så har Islam utfärdat en dödsdom mot Salman Rushdie och Lars Vilks vilket är ett tämligen ilsket och fientligt handlande mot omvärlden.
Det kan ju finnas en risk att sådana tilltag slår tillbaka.
 
Det finns faktiskt ett reellt problem i att begränsa kritik mot en religion. Eftersom det finns dårar som kan skapa en ny religion för att skydda sina intressen.
Typ Pastafari som faktiskt är en erkänd religion.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret
Skall jag förbjudas att hoppa på ett durkslag offentligt?
Screen%20shot%202013-08-08%20at%202.14.22%20PM.png

Så hur skall man egentligen definiera en religion som sedan skall slippa kritiseras?

"Det är inte ett brott att kritisera en religion,"
Citat din länk.
Och här så finns det väl en del att fundera över.
Men det är ju inte religionskritik jag pratar om, det är hets mot folkgrupp och rasism jag pratar om. Kan du inte då svara på det istället för något påhittat hot mot religionsfriheten?

Återigen:

FN och flera andra länder kritiserar Sveriges lösa hållning vad gäller just rasism och högerextrema åsikter. Just för att den lösa hållningen tillåter gränserna att förflyttas. Att ha en tydlig lag kring hets mot folkgrupp och högerextremism och följa den tillåter inte att yttrandefriheten för det inskränks på andra områden, eftersom det är just en tydligt avgränsad lag. Vad som däremot medför inskränkningar av både yttrandefrihet och människors grundläggande rätt till liv och frihet, är rasism, fascism, och högerextremism.

Hur ska din politik stoppa detta? Vilket aktivt arbete gör M för att stoppa detta? Inget. Att anamma SDs värderingar och världsbild gör kanske att SD försvinner (men det tror jag personligen inte på), men då sitter ju M där och är själva högerextrema. Så det fungerar inte.
 
Men det är ju inte religionskritik jag pratar om, det är hets mot folkgrupp och rasism jag pratar om. Kan du inte då svara på det istället för något påhittat hot mot religionsfriheten?
Det är rätten att få kritisera en religion som jag försvarar.
I det här fallet rätten att kritisera en religion som utfärdar dödsdomar på konstnärer och författare.
 
Det är rätten att få kritisera en religion som jag försvarar.
I det här fallet rätten att kritisera en religion som utfärdar dödsdomar på konstnärer och författare.
Okej så när jag pratar om rasism så ska du, precis likt SD självt, vända diskussionen till att handla om hur hemsk Islam är som religion? Varför är det så obekvämt att prata om rasism och vilken del Ms politik har i att göda den?

Jag pratar inte om religionskritik. Jag pratar om hets mot folkgrupp, rasism, och fascism. För tredje gången nu: Vad gör M för att stoppa detta?
 
Okej så när jag pratar om rasism så ska du, precis likt SD självt, vända diskussionen till att handla om hur hemsk Islam är som religion? Varför är det så obekvämt att prata om rasism och vilken del Ms politik har i att göda den?

Jag pratar inte om religionskritik. Jag pratar om hets mot folkgrupp, rasism, och fascism. För tredje gången nu: Vad gör M för att stoppa detta?
Jag pratar om Paludan.
 
Jag pratar om Paludan.
Jag med :) Han är anmäld för hets mot folkgrupp och jag hoppas att rätten står på rätt sida, om vi säger så. Oavsett vad domstolen säger så står jag fast vid att jag anser att det han gör är hets mot folkgrupp, och att det framför allt - oaktat ovan - spär på just den rasism och den rädsla du är så orolig för. Vad menar du vi ska göra åt saken då, oavsett om Paludans handlingar är lagliga eller ej? Eller menar du att vi ska låta rasismen frodas och växa?
 
Vad menar du vi ska göra åt saken då, oavsett om Paludans handlingar är lagliga eller ej? Eller menar du att vi ska låta rasismen frodas och växa?
Vi skall alla uppföra oss civiliserat så att vi kan tala och resonera om problem som behöver lösas.
Våld motverkar alla möjligheter till att komma vidare tillsammans.
Paludan är inte det egentliga problemet utan han är ett symptom.
Det går inte att bota tandvärk med Alvedon utan själva tanden måste lagas.
 
Vi skall alla uppföra oss civiliserat så att vi kan tala och resonera om problem som behöver lösas.
Våld motverkar alla möjligheter till att komma vidare tillsammans.
Paludan är inte det egentliga problemet utan han är ett symptom.
Det går inte att bota tandvärk med Alvedon utan själva tanden måste lagas.
Okej, hur lagar vi tanden då?
 
Okej, hur lagar vi tanden då?
Vi ser till att alla barn får möjlighet att lyckas med sin skola.
Det ger bäst effekt.
Och det är i dag en fråga på Kommunal nivå.
Om alla barn får samma möjligheter genom att samhället täcker upp där föräldrarna inte har förmågan av olika orsaker så kommer problemet att gå över så småningom.
Föräldrarnas oförmåga kan vara ekonomisk, kunskapsmässig, social eller annat.
Det är t.ex. svårt att klara av skolan med våld i hemmet. Då så behövs säkra platser där barnen kan studera och få något att äta.
It takes a village....
Och alla barn är allas barn.
 
Vi ser till att alla barn får möjlighet att lyckas med sin skola.
Det ger bäst effekt.
Och det är i dag en fråga på Kommunal nivå.
Om alla barn får samma möjligheter genom att samhället täcker upp där föräldrarna inte har förmågan av olika orsaker så kommer problemet att gå över så småningom.
Föräldrarnas oförmåga kan vara ekonomisk, kunskapsmässig, social eller annat.
Det är t.ex. svårt att klara av skolan med våld i hemmet. Då så behövs säkra platser där barnen kan studera och få något att äta.
It takes a village....
Och alla barn är allas barn.
Jag ser inte att Ms politik gör detta alls, och jag håller inte med om att det är endast en kommunal fråga.
 
Paludan är inte det egentliga problemet utan han är ett symptom.
Det går inte att bota tandvärk med Alvedon utan själva tanden måste lagas.
Fast jo, det är väl klart att han är ett problem.

Vad skulle han vara symptom på?
Att samhället accepterar att folk hetsar upp sig över och förföljer olika friheter? (vilket iofs är ett mycket stort problem att folk gör, och det är ju nära släkt med sd som problem.) Han är väl samma skrot och korn som de som gjorde att HBTQ kände sig otrygga på Almedalsveckan för flera år sedan.
 
Senast ändrad:
Jag med :) Han är anmäld för hets mot folkgrupp och jag hoppas att rätten står på rätt sida, om vi säger så. Oavsett vad domstolen säger så står jag fast vid att jag anser att det han gör är hets mot folkgrupp, och att det framför allt - oaktat ovan - spär på just den rasism och den rädsla du är så orolig för. Vad menar du vi ska göra åt saken då, oavsett om Paludans handlingar är lagliga eller ej? Eller menar du att vi ska låta rasismen frodas och växa?

Jag är mycket tveksam till om Paludans koranbrännande kommer att bedömas som hets mot folkgrupp. Det har inte gjorts det vid tidigare anmälningar. Jag anser att det är korrekt och att man måste få kritisera och attackera en religion även om dess utövare blir ledsna, arga och kränkta.

Samtidigt håller jag med om att Paludan är en äcklig liten rasist. Det vore onekligen bra att se över möjligheterna att begränsa hur han får resa land och rike runt och på många ställen demonstrera precis i de områden han vill - där han kan provocera allra mest. Men man måste tänka på att se till att inga inskränkningar i yttrandefriheten sker som kan utnyttjas mot de värden vi vill försvara. SD har visat tydligt att de inte uppskattar alla fri- och rättigheter och om de får inflytande kommer de garanterat utnyttja minsta kryphål för att tysta sånt de inte vill höra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 353
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 871
Senast: BernT
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 747
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp