Kandarbekymmer...

Sv: Kandarbekymmer...

Om jag vore du skulle jag behålla OS-tränset komplett även om du så småningom planerar att rida kandarklasser. I msvC-msvB3 är betslingen valfri så fungerar han bra på tränset behöver du ju inte ha så bråttom. Dessutom vill du säkert ha ett träns att rida hemma på även om du tävlar på kandar.

Du vill ju gärna ha ett kandar från MS o jag skulle rekommendera dig att spara ihop ordentligt med pengar o köpa ditt drömkandar av henne. Försöker du göra någon billigare variant så kommer du bara störa dig på dålig kvalitet o dålig passform. Köper du av henne får du ett perfekt måttat, extremt välsytt kandar i underbar läderkvalitet.
 
Sv: Kandarbekymmer...

Tack så otroligt mycket för din utförliga utvärdering! Guld värt!! Något Premiera blir det iallafall inte :)

Blir oerhört sugen på ett Döbert (ur classickollektionen den här gången) Men har kärat ner mig fullständigt i en specialsydd nosgrimma från sadelmakaren... Hmm, mycket att fundera på :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Ja, det är precis det jag ska göra. Men att beställa hela kandaret från henne kostar så hiskeligt mycket, närmare 9´000 kr ska hon ha för det.. Så planen är att köpa ett rundsytt kandar och sedan byta köpa en nosgrimma från henne för 2,4 tkr. En 6 cm rundsydd droppformad nosgrimma står på inköpslistan ;)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Ja, du har så rätt så! Planen är att bygga om kandaret till ett vardagsträns, och bygga ut mitt OS träns till ett kandar med nosgrimman från MS. Men det kanske bara är dumsnålt.. Det jag tänkte var att jag kanske inte var i behov av ett så fint vardagsträns, utan att jag skulle nöja mig med ett lite billigare. Nosgrimman och pannbandet gör i princip hela tränset, och har man då hög kvalitet på det så kanske det skulle funka med lite billigare tränsgrund så att säga. Tar jag OS tränsets delar och gör om till ett kandar tillsammans med MS nosgrimman får jag ju ett riktigt fint kandar, och det anser jag att det verkligen är värt att lägga pengarna på :)

Jaa, det är ju oerhört lockande! Ska nog höra med henne om man kan minska ner kostnaden lite genom att ta bort bridongtyglarna och pannbandet. Jag har nämligen ett par oanvända rundsydda bridongtyglar från OS hemma, och lika så en uppsjö med fina OS pannband :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Jag hade ett Hubertus kandar en gång, väldigt fin kvalitet. Har inte kvar det och hittade ingen bild, men det stämmer som någon sa att remmarna blir platta längst upp, hur stor del som blir platt beror på stl/huvudstl.

Har en bild på Döbert kandaret iaf. Nosgrimman är 45 mm men mäter 5 cm.

1375704_10151592837965882_2031216549_n.jpg
 
Sv: Kandarbekymmer...

Aah, okej. Han har väldigt stort huvud, har sista hålet på sitt från OS samt att jag har behövt göra extra hål till bettet, så då blir det nog mycket platt om han skulle få på sig ett sådant..

Åh, såå snyggt!! :love:
 
Sv: Kandarbekymmer...

Nej, han har bara full på det :) Var främst orolig för att de rundsydda remmarna övergår till att bli platta för tidigt..

Går lite i planerna på om jag låter OS tränset vara som det är, och sedan köper ett komplett kandar från MS, alternativt ett fint OS eller Döbert, och bara byter ut nosgrimman från MS. Känner på mig att jag ändå kommer vilja köpa det i slutändan :)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Men om du ska köpa ett bra kandar och sedan be MS göra nosgrimman så är du ju ändå uppe i snarlik summa som om du beställer hela kandaret av henne. ;)
Och priset blir ju helt annorlunda om hon inte gör tyglar samt om du har ett pannband som hon bara kan anpassa till nya kandaret. :D
 
Sv: Kandarbekymmer...

Jo, det går nog ett ut ändå, om man vill ha något av kvalitet :) 6500 kr kostar det då, utan tyglar och pannband. Tror faktiskt att det blir ett komplett MS träns ändå ;)
 
Sv: Kandarbekymmer...

Nej jag har bara en nosgrimma från henne. Förmodligen Sveriges bredaste nosgrimma..:sneaky: Den är 6 cm och egentligen tycker jag att den är lite för bred.:D Ser nästan lite stört ut..Men den är ju så satans välsydd och har helt oslagbar passform så hon får ha den nu ändå..Själva kandaret är ett Hansbo som jag köpte begagnat för 200:- av en kompis. Förvånansvärt mjuk och bra läderkvalitet faktiskt. Vet inte om de äldre Hansbo har bättre kvalitet än de nya. Köpte ett remontträns av samma märke i vintras o det tycker jag är mycket plastigare. :wtf:
 
Sv: Kandarbekymmer...

Jo, det går nog ett ut ändå, om man vill ha något av kvalitet :) 6500 kr kostar det då, utan tyglar och pannband. Tror faktiskt att det blir ett komplett MS träns ändå ;)

Går mot strömmen här och dissar Döbbert totalt. Har ett komplett träns från den dyrare serien och det är helkasst. Ser både gammalt och slitet ut trots bra skötsel. Det är nu fyra år men såg trist ut redan andra året.

Så satsa du på MS träns helt och hållet. Tror du blir mer nöjd i längden då.
 
Sv: Kandarbekymmer...

Tycker du ska tänka över om du verkligen vill ha så bred nosgrimma. Jag har en 55 mm från den sadelmakaren ni pratar om och använder den nästan aldrig. Tror inte jag haft den på hästen på flera år nu. Den är too much helt enkelt.

Du får ju ett rundsytt OS kandar med 5 cm nosgrimma, pannband och tyglar för under 6500. 517 pund går det på. Rundsydda kandartyglar är inte billiga att köpa separata! Och det är väldigt viktigt att de är mjuka och av bra kvalitet för kontakten.
 
Sv: Kandarbekymmer...

Måste varit ett måndagsex, jag har båda träns och kandar från Döbert och det är det klart bästa lädret jag haft tag i. Det är i samma klass som Passier.
 
Sv: Kandarbekymmer...

Jo, du har mycket rätt i det faktiskt.. Satt precis och tänkte på det, OS nosgrimman jag har nu är inte "utbyggd" på samma sätt som MS nosgrimman jag tittat ut, vilket gör att jag upplever OS mycket smalare än vad den faktiskt är.. Bulligare nosgrimmor blir ju större (och ser bredare ut) av den anledningen. Han har så långt huvud, så han måste nog upp över 5 cm, men frågan är om man ska stanna vid 5,5 cm istället. Vill dölja lite av hans bläs för den förlänger hans huvud så.

Jag har en uppsättning oanvända rundsydda kandartyglar från OS hemma, så det är lugnt på den fronten :)


Det är denna typ av nosgrimma jag är intresserad av, fast svart/svart.
 
Senast ändrad:
Sv: Kandarbekymmer...

Och jag har två stycken och använder dem dagligen. MEN jag ville ha en väldigt platt modell och jag upplever inte att de tar över alls. De känns väldigt 'lagoma' på hästen trots att de är 5,5 breda. Hästen är dessutom ett sto som inte är jättegrov.

Här är kandaret utan stång/stångrem...
 
Senast ändrad:
Sv: Kandarbekymmer...

Här som det ser ut till vardags.





Och vardagstränset fast med annat pannband.

 
Sv: Kandarbekymmer...

Jättesnyggt! :)

Ska åka till henne och se nosgrimmorna i verkligheten. Just nu lutar det åt att beställa en 55 mm bred nosgrimma av samma modell som bilden ovan, vanligt rundsytt kandar till det :) lite sugen på att beställa en till uppsättning tyglar av henne ändå när man ändå är igång. Det blir faktiskt hela 1800 kr(!) billigare/st att köpa dem i samband med kandarköp jämfört med i efterhand. Tror nog att jag är dumsnål om jag inte gör det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 219
Utrustning Jag letar efter ett nytt träns till min häst. Mina önskemål är följande: • Rundsytt, helst med spännen i nacken • Svart med...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej Letar efter mitt dröm träns men har inte hittat vad jag söker. Då vänder man sig till buke såklart! Det jag vill ha: Bred...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Equilina
·
Dressyr Jag letar ett rundsytt träns med en riktigt bred nosgrimma, minst 5 cm till min häst. Tränset bör ha alla spännena i nacken. Har suttit...
Svar
3
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp