Kanin med 1 framtand på överkäken!!

JessicaM

Trådstartare
Har nyss tagit hem denna kanin (gratis förstås) och den enda framtanden han har är jättelång så den måste klippas..

Han kan inte äta hö, men han äter "vanlig" kanin mat. Men en uppfödare sa att kaniner behöver äta hö för deras känsliga mage för de kan lätt bli förstoppade..

Ska ringa vetten imorgon för en klippningstid av tanden + se vad hon säger. Men han kan väl överleva med bara en tand på överkäken??

Det finns ju hö i pellets form, kan man inte inskaffa sådant...

Någon som har erfarenheter som de vill dela med sig :bow:
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

bara en tand? de andra tre har mao blivit avbrutna, eller dom finns inte alls?.
kaniner kan leva utan de tänderna, dock kan man ju inte svara på vilken livskvaliteé den får.

Hö är viktigt ja, men de klarar sej utan hö en tid om dom verkligen måste, håll koll på bajset och hans mage bara.

innan jag fick komma in med en av mina till vet för tandvård fick hon risgrynsgröt och rivna morötter. Men hon åt även lite hö och pellets.
(hon hade inga tänder i överkäken alls som var användbara då)

jag är lite nyfiken på vad du menar med texten "Gratis förstås"..?
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Kaniner har väl bara 2st framtänder på överkäken?? Med gratis menar jag att de gav bort honom pga allergi..
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Nej, de har två i underkäken också och sen kindtänder längre in i munen.
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Men hö borde han kunna äta, de tuggar väl det med kindtänderna? Däremot kan det nog bli svårt för honom att "beta" gräs, eftersom de använder framtänderna till att bita av det. Å andra sidan kan han ju inte gnaga på så mycket... ;)

Men ja, jag undrar också hur många framtänder han har, om det bara är en uppe som saknas, eller en uppe och båda nere. :confused:
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

framtänderna har dom 6 av, 4 i överkäken och 2 i underkäken

tnder.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Kommer inte tänderna att växa ut igen på överkäken?? Ska ta kort på honom alldeles strax så ska ni få se. Måste se färdigt Greys anatomi först :D

Men den enda tanden han har på överkäken är JÄTTE lång!
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Tänderna växer väl hela tiden, det är ju därför de måste slipa ner dem genom att gnaga på bark och elkablar och möbler och annat skoj (kindtänderna slipas ner genom hötuggande). Men om roten är skadad/ saknas blir det nog inte mer tandtillväxt där. Frågan är ju om tanden är avbruten (tandrot kvar) eller helt borta? Syns det nån endaste liten flisa i tandköttet? Bild, ja tack. ;)

Men om ena uppetanden saknas, borde det ju snarare vara motsvarande tand i nederkäken som blir lång då den inte nöts ner? Hm. :confused:
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Med tanke på hur långa tänderna faktiskt är känns det lite långsökt att roten skulle kunna saknas? tänderna fortsätter ju inne i käken liksom, de har inte lika korta rötter som vi har. Men jag säger som du vego, bild tack ;)
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Min bröt av alla framtänder ( tror det var alla, fick dras ut) men de växte ut fort igen :)
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Här kommer bilder. Va inte lätt o hålla i han med en hand o ta bild med den andra så det fick bli så gott som det blev ;)
Såg förresten att han har 2 tänder kvar uppe..

Bild108700.jpg


Bild108701.jpg


Har fått vett tid på Månd..
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Om tanden klipps bör han kunna äta hö (som som sagt är viktigt). Kan han inte äta hö då heller (men fortfarande mår bra) så försök få tag på så fiberrikt foder det bara går- absolut inga gnagarblandningar!

Även ena undertanden kan behöva hållas koll på så den inte blir för lång. Den har ju inget att slitas mot och de ser redan lite sneda ut.
Vet du hur länge sedan det var han blev av med tanden? Svårt att säga utifrån bild om den kan växa ut eller inte, är roten borta så är den ju (och jo, det är nog möjligt om än inte helt vanligt).
Det kan också hända att kaninen får felaktig tandställning, oavsett om tanden växer ut eller ej. Risken är stor att tänderna kommer behöva klippas resten av livet. Med framtänder kan man göra detta hemma, men låt veterinären visa dig först. Håll noggrann koll på tänderna i framtiden.

Kan också förtydliga- 4 tänder i överkäken varav 2 är små "stödtänder" bakom de stora.
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Vad rekommenderar du för foder om han fortfarande inte kan få i sig hö???

Ska jag lägga in lite pinnar o sånt som han kan gnaga på eller är det inte bra för dem att få i sig bark o sånt kanske..
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Har ni testat att ge hö ändå? Så att det inte bara var något som förra ägaren sa.
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Pinnar är jättebra om han kan äta det.

Det finns ju höpellets, vet inte hur dessa är men jag skulle kolla upp det och se till att välja en pellets med hög fiberhalt. En av de bästa är oxbow, tyvärr svindyrt dock (finns bla hos veterinär). Edel, Stampe, Carrier har bra innehåll men där behövs nog fortfarande fibertillskott.
 
Sv: Kanin med 1 framtand på överkäken!!

Pinnar är jättebra om han kan äta det.

Det finns ju höpellets, vet inte hur dessa är men jag skulle kolla upp det och se till att välja en pellets med hög fiberhalt. En av de bästa är oxbow, tyvärr svindyrt dock (finns bla hos veterinär). Edel, Stampe, Carrier har bra innehåll men där behövs nog fortfarande fibertillskott.

En tanke som slog mig, kan det fungera med lusernpellets? Kanske lite väl stora bitar om han har svårt att tugga, men om man krossar dem?
 

Liknande trådar

Däggdjur Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje...
Svar
4
· Visningar
3 025
Senast: joanna55
·
Däggdjur Det är förstås min Dino detta gäller.. Vet inte riktigt hur jag ska göra... Han är ca 10mån och har bettfel. När jag tog över honom...
Svar
10
· Visningar
2 919
Senast: Jenka
·
Däggdjur Min kanin är alltid lös i lägenheten, på sistone har han tyvärr blivit en liten sanitär olägenhet...:crazy: eftersom han får diarré 1-2...
Svar
10
· Visningar
1 402
Senast: Jenka
·
E
Övr. Djur Min fem år gamla kanin blev natten till söndagen väldigt sjuk. Jag hade uppmärksammat att han ätit väldigt lite utav sina pellets...
Svar
6
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp