Kanin som är dålig i magen-hjälp!

morgaine

Trådstartare
Min kanin är alltid lös i lägenheten, på sistone har han tyvärr blivit en liten sanitär olägenhet...:crazy: eftersom han får diarré 1-2 ggr/vecka.

Vet ni vad det finns för orsaker till det? Förutom foderbyte, för det har han inte fått den sista tiden. Han är pigg och livlig som vanligt. Det är bara magen som krånglar.

Kan det vara maten, eller har han brist på något? Han är väldigt kräsen och ratar det mesta man ger honom.
Han äter väldigt lite hö tror jag, svårt att uppskatta, men man ser honom sällan äta hö.
Han äter dock morot, kål, äpple och pellets. Just nu morotsvägrar han också, nu äter han bara kål.

Ska jag ge honom vitaminer eller något? Han har en saltsten förstås.

Tips på mat som inte är laxerande vore också kanon!

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Saltsten är farligt för smådjur fast det beror nog inte på det som kaninen har diarré. Man ska nog dra ner på grönfodret tills magen lugnat sig. Kål i för stora mängder har jag för mig inte är så jätte bra för kaninmagar. Lite större variation kanske är till det bättre (sen när kaninen har okej mage). Men inväntar kaninkunniga.
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Kål brukar ju sätta rejäl fart på kaninmagar så där har du nog förklaringen.

Kosten skall till största del bestå av hö så försök få i honom in på den kosten så fort det går.
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Kål är inte bra.

Du kan maila frågor till Djurdoktorn: http://www.djurdoktorn.nu/shop/.

Eller ring Agrias telefonveterinär:

"Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61."


Hoppas det löser sig.
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Oj, är saltsten farligt? Det har jag aldrig hört, tvärtom har jag hört att det är viktigt. På vilket sätt är det farligt?
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Kålen är nu borttagen, men han vill inte äta hö, trots att det är jättefint hö som luktar gott. :confused: dum kanin...:p
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Oj, tack, det numret ska jag spara i mobilen. Jättebra ju! :)
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Som jag skrev i en annan tråd är saltsten farligt just för att den ökar risken för överkonsumtion av salt.
Ett bra kaninfoder innehåller redan tillräckligt mycket med salt.
Och med tanke på att många kaniner tenderar att slicka på saltstenen för att det är gott, snarare än att de faktiskt behöver salt finns risken för överkonsumtion.
Överkonsumtion kan leda till njurskador.

Ger man däremot ingen pellets kan saltsten behövas.

Är han dålig i magen råder jag dig att ta bort allt utom hö och vatten tills magen är bra.
Sen kan du börja introducera allt försiktigt.
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

Ge bara hö och vatten tills han är bra i magen. Introducera sen försiktigt. Hö ska alltid vara huvudfödan, äter inte kaninen hö så får man dra ner på det andra. Äter kaninen fortfarande inte hö så bör man kolla upp hos veterinär, kan vara tänderna som spökar.
Vet inte hur mycket pellets och grönsaker din kanin får. En liten bit grönsak och knappt ½dl pellets brukar vara lagom för dvärgkaniner (när de är friska). Givetvis får man gå efter hullet på de också.


Kål kan man ge men bara i små mängder. Äpplen likaså, då det innehåller mycket socker (gäller all frukt).
Håll också koll så han inte blir uttorkad när han har diarré, nyp i skinnet, det ska gå tillbaka direkt.
 
Sv: Kanin som är dålig i magen-hjälp!

(svarar båda)
Nu är han bättre i magen, det var nog kålen som spökade då. :laugh:
Fast han är missnöjd med maten nu. Han rör knappt moroten och blir jätteivrig när jag går in i köket. Han hoppas på något smaskigare... :D

Tack för råd allihop!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 038
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Tänkte kolla om någon är har tips mot dåliga magar. Mina två hästar har på senaste tiden varit väldigt dåliga i magen, och jag kan inte...
Svar
12
· Visningar
1 413
Senast: akleja
·
Däggdjur En av mina kaniner har blivit fruktansvärt mager! Alla benen i kroppen syns på henne. Hon beter sig även annorlunda mot vad hon gjorde...
2
Svar
37
· Visningar
11 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp