Bukefalos 28 år!

Kanin med "klut" (HJÄLP)

Zanuzzi

Trådstartare
Hej kaninälskare.

Min högt älskade kaninhona, 7 år och 2 månader, har fått en "klut" under magen. Den är inte särskilt stor, som att för mycket hud har vuxit ut och den sitter över/under en tutte (först den vanliga magen alltså, sedan "kluten" och sedan den normalstora tutten). Kände detta idag.

Vad kan det vara tror ni? :crazy:

Den här kaninen har jag haft sedan hon var bebis och hon har aldrig varit sjuk eller överviktig. Hon får flera timmars daglig utevistelse och äter som hon ska. Rent allmänt verkar hon må bra.

Men jag är så himla känslig för sånt här. Två av våra sex kaniner har dött av cancertumörer. En fick under hakan, den andra i hjärnan och blev förlamad. Båda dessa levde för länge och led.
Han som hade under hakan självdog eftersom veterinärerna sa att det inte var någon fara med honom (fy fan :mad:). Det var flera år sedan och tanken på hur dåligt han måste ha mått plågar mig fortfarande :cry:
Den andra damen levde länge och mådde bra, men i slutet blev hon snabbt så dålig att vi inte hann med. Borde ha avlivat henne när hon fortfarande var lite pigg.

Inget av det här ska få hända igen. Jag vet inte hur jag ska klara mig om hon blir sjuk, men jag avlivar hellre än låter henne bli så dålig som de andra två :cry:

Jag har inget som helst förtroende för veterinärerna här, så om vi ska åka iväg med henne måste vi åka en bit. Jag bor i Lindesberg/Örebro. Vart ligger närmsta, bästa veterinär om det är vård hon behöver?

Min älskade, fina lilla kanin... min mest trofasta vän under de senaste 7 åren :love: Vad finns det att göra om det är en tumör?
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Förresten, vad är "klut"? Har aldrig hört det ordet :confused:

Klut, ja herregud.

Jag visste inte vilket ord jag skulle dra till med, så det fick bli det.
Klut = bula, knöl

En utstående grej som absolut inte ska vara där :crazy:
Vi har försökt ringa till vet. men inte kommit fram. Blir galen på telefontider som bara är på mornarna!
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

:cry: :cry: :cry:

Min älskade lilla tjej... jag vet inte vad jag ska ta mig till om blir sjuk och inte bra igen :cry:


Mitt tips är att åka in till veterinären, på en gång!
ÄR det så att en kanin är sjuk så insjuknar de så fort. Är du det miiinsta orolig så åk in! Det skadar aldrig!
Min förra ögonsten fick en knöl på sidan av magen. Jag åkte in och det var 60/40% chans att det var fettknöl/tumör. Jag hade tur den gången, det var bara en fettknöl, vilket kanier som har några år på nacken kan få. Kolla om du kan röra på knölen, att den inte sitter fast. Då borde det bara vara en vanlig fettknöl. Men eftersom att den sitter nära tutten så kan det ju kanske vara någon infektion, men eftersom att tutten ser normal ut så vet jag inte...
Jag tycker iallafall att du borde åka in till en veterinär så fort som möjligt, trots att du inte har förtroende för dem. Jag har också svårt att tro dem ibland, men trots detta åker jag in om det är något. Men som väldigt ofta, ger de fel diagnos till kaniner. Man får nästan trycka in i skallen på dem om man vill att de gör något annat. Om magen din säger att det är något annat än veterinären säger, be dem ta blodprov, eller röntga, osv. Ge dig inte!
Lycka till verkligen! Jag förlorade min ena nya kanin alldeles för tidigt...
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Tack för svar :bow:

Nu blir jag alldeles knäckt... är vi för långsamma??? :cry:
Vi ska ringa vet. imorgon och kräva tid så snart som möjligt. Bör man ta i mer? Kan man klampa in till en veterinär och kräva undersökning genast?

:confused:
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Det beror ju på vart du bor och vilken klinik du har, men oftast kan man få tid redan samma dag. Om inte på ordinarie arbetstid så under jourtid.
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

får du inte tag på dem i smedjebacken?
Han har ett akutnummer som man kan ringa om det är akut.
Men sitter man och vaktar på telefonen och ringer varannan minut från att de öppnar telefontiden så brukar man komma fram till slut . jag har aaaldrig gjort så förr :angel:

annars hade jag försökt få tag på vilken veterinär som helst faktiskt, kaninen måste ju kollas upp :)
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Berätta sen hur det gick! :)
Håller tummarna att det går bra!

Uppdatering: På måndag ska vi till vet. Jag har så väldigt svårt för att bedömma om det här är akut eller ej. Hon verkar ju må bra, äter och vill komma ut. Vill inte ta upp en akuttid med an kanin som inte är akut sjuk egentligen.

Men är hon jättedålig kommer jag aldrig förlåta mig själv för det :crazy:

Nu ska vi iaf vänta till måndag, om hon inte blir dålig under helgen. Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra!
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Det är till 99% en metastas, dvs dottertumör. Ofta sitter juvercancer på kanin längre in i de djupa körtlarna och det brukar vara metastaserna som går ut mot spengångarna. Jag hade en nioårig hermelinhona som hade tumörbildning i lungorna som sedan spred sig till juvret. När vi upptäckte det var det redan för sent och jag avlivade henne efter att ha sett röntgenplåtarna.
Stå på dig och kräv att djuret röntgas och att plåtarna analyseras av en veterinär med rätt specialmedicinsk kompetens. (Det är lätt att läsa av dem fel, när det gällde Ickis röntgenbilder fick tre veterinärer läsa av dem innan rätt diagnos kunde ställas)
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Det är till 99% en metastas, dvs dottertumör. Ofta sitter juvercancer på kanin längre in i de djupa körtlarna och det brukar vara metastaserna som går ut mot spengångarna. Jag hade en nioårig hermelinhona som hade tumörbildning i lungorna som sedan spred sig till juvret. När vi upptäckte det var det redan för sent och jag avlivade henne efter att ha sett röntgenplåtarna.
Stå på dig och kräv att djuret röntgas och att plåtarna analyseras av en veterinär med rätt specialmedicinsk kompetens. (Det är lätt att läsa av dem fel, när det gällde Ickis röntgenbilder fick tre veterinärer läsa av dem innan rätt diagnos kunde ställas)

Stackars dig :cry:

Här blir det inte några fler feldiagnoser. Åker hellre tvärs genom Sverige med henne för att få tag på en vet. som vet vad den sysslar med än hamnar hos en inkompetent veterinär som bara antar att det inte är någon fara.

Det är därför som vi har väntat med att åka iväg med henne. Vill vänta på den som vi ska till nu eftersom jag vet att hon är bra.

Men det går att röntga alltså, och se på plåtarna om det är något och om det har spridit sig? Trodde att man avr tvungen att operera för att se sånt... :crazy:
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Imorgon är det dags... tog precis in henne från hagen och gav henne mat. Hon brukar inte få något annat än hö annat än under kalla vintrar. Men hon tycker ju att det är så gott. Är hon sjuk ska hon iaf ha det så bra som det går den sista tiden.

:cry:
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

oj . var det dags för veterinärkoll, eller avlivning idag ?

Jag hoppas det bara var en veterinärkoll och att det gick bra. håller tummarna!
 
Sv: Kanin med "klut" (HJÄLP)

Zsara/Zsara och Royal_724 (och till övriga som vill veta).

Tack för att ni bryr er :bow:

Igår brakade Internetuppkopplingen ihop, så jag kunde skriva i tråden igår.

Men iaf, tar måndagen från början.

Galet nervös hela dan. Tokgrät när vi var på väg till veterinären. Var så säker på att hon var sjuk och att det inte fanns något att göra. Men så kom vi fram till den underbara veterinären. Hon lyfte upp henne, la henne på rygg, klämde och kände och klämde ännu mer. Och friskförklarade min älskade lilla dam! :love:

Det är ingen tumör eftersom de är hårda. Den här är mjuk, extra juvervävnad bara. Tanten har fått hängtuttar på äldre dar :rofl:

Vet inte vad jag ska till för ord för att beskriva det här. Det är en sådan lättnad att jag nästan flyger fram. Visst vet jag att alla blir gamla och till slut dör, men att hon ska bli sjuk och må dåligt och avlivas därför känns så hemskt :cry:

Ja jösses... jag är så tacksam mot vem det nu är som styr över sånt här att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig. Jag får ha kvar min tjej hos mig :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 010
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 370
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp