Bukefalos 28 år!

Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Sonic76

Trådstartare
KAn kaniner äta höpellets istället för hö?? Eller att de får en liten del hö för magen och resten pellets??
Jag är allergisk men dottern vill gärna ha en kanin, jag reagerar mest på hö, därför undrar jag.
Kan säkert lösa det på nåt sätt, men jag kan inte ha kaninen i utebur här där jag bor
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Det finns ju höbriketter, Oxbow gör nån sort av timotejgräs. Alfalfa är väl inte att rekommendera då det blir för hög kalciumhalt till kaniner (kan leda till urinsten och annat otrevligt).

Om höbriketter är att rekommendera vet jag inte, det beror ju på vad mer som finns i dem, förutom hö. :confused:
En idé är ju att ringa en kaninkunnig veterinär/ djurklinik och fråga dem. :)
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Jag skulle säga nej på den frågan.
Höet är inte enbart för kaninens mage, utan också lika mycket för tändernas skull.
Hö är bra sysselsättning och hjälper till att hålla tänderna i trim.
Pellets ger ingen sk sysselsättning och gör inget för tänderna.

Däremot förstår jag hur du tänker, då jag själv är allergisk emot hö.
Tidigare kunde jag inte ha kanin inomhus då jag nös så enormt mycket utav höet.
Men sedan jag köpte en luftrenare känner jag inte av allergin alls och det är helt underbart faktiskt!
:bow: till luftrenaren!
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Det går säkert alldelles utmärkt. Ge grenar som komplement så att kaninen får sin tuggmotion på det viset istället.
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Det _går_ säkert, men det är bättre med "löst" hö med långa fibrer.
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Spelar faktiskt ingen roll alls. Fibrer är inte långa, de är pyttesmå och tas upp i tarmsystemet på samma vis oavsett om de är finfördelade eller i naturligt skick.
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Vet att i en del länder använder uppfödarna enbart pellets på sina avelsdjur.... Visst tycker jag att de ska ha hö men tror att man kan komplettera med grenar och annat att gnaga på dessutom kan man ju ha kaninen springandes lös i lägenheten så mycket som möjligt (då behöver den ju inte "roa sig själv" genom att äta hela tiden). Rådfråga uppfödaren du tänkt skaffa kaninen ifrån....då kan du nog även få ta den på prov för att se om det fungerar (så gjorde jag när jag födde upp lejonhuvade).
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

just nu äter kaninen vanligt hö och peppar peppar än märker jag inget.
Ska försöka få ta i lite halm också av bra kvalitet.
Meningen är att ninen ska få springa lös en del, men jag har lite hala golv, hur påverkar det kaninerna?? De lär sig väl det.
Känns som evigheter sen jag hade kanin sist ju:) det är faktiskt 20 år sen så.
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

Hala golv brukar de vänja sig vid.

Emma: Kaniner måste äta "hela tiden" för att matsmältningen ska fungera ordentligt, de har så lite tarmrörelser som för maten vidare så det behövs fyllas på uppifrån. Det är även lag på att kaniner ska ha fri tillgång till grovfoder.
 
Sv: Kanin och höpellets?? Bra dåligt??

fast han verkar inte äta det höet jag har, det är ändå ett halvgrovt hö. Får kolla om jag hittar nåt annat, grannen som har hästar har ju bara hösilage och det vet jag inte om det är så bra att ge
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 211
Senast: Scata
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp