Bukefalos 28 år!

Kaniners rörelsebehov

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har funderat på det här ett tag nu och hittar ingen klar info. Kanske någon här vet eller har nån teori.
Vad har kaniner egentligen för behov av regelrätt motion?

Många uppfödare verkar ju ha 30-40 kaniner, helt omöjligt att varje kanin får komma ut och "springa av sig" dagligen.
Behöver kaniner inte motion? Mår dom verkligen bra fysiskt och psykiskt även om dom större delen av tiden befinner sig i sin bur och möjligtvis en liten "hage"?

Min senaste var väldigt aktiv, han gick lös i lägenheten all min vakna tid, hoppade upp i möblerna, kollade in min matlagning, undersökte skåp och lådor, terroriserade hunden och vi var ute och "gick" i sele ibland. Han hade blivit tokig av att inte kunna springa ordentligt varje dag.
Men kompisens dvärgvädur verkar inte det minsta intresserad av att röra sig alls, han sitter helst i sin bur trots att den står öppen. Ibland skuttar han iväg och kollar in rummet sen kryper han ihop och verkar mest sitta och betrakta omgivningen.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Jag tror att många kaniner som hela tiden sitter i bur blir lite avtrubbade helt enkelt. Sen finns det säkert kaniner som inte har så stort behov av motion men de allra flesta mår bara gott av att komma ut och röra på sig.
Har själv i och för sig bara haft tre kaniner. Men alla var aktiva djur som blev ganska dryga att ha att göra med när de inte fick röra på sig tillräckligt. Skakade gallret eller blev svåra att hantera osv. Så nej, jag tror inte att det är bra för kaninerna att sitta i bur hela tiden utan möjlighet att röra på sig ordentligt varje dag.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Jag har lärt mig att kaniner har rätt stort rörelsebehov. Minst en gång om dagen ordentligt, dvs mer än nu grå skutt. I en bur tror jag som föregående, de blir lite avtrubbade. Sen är ju frågan hur gamla stillasittande kaniner blir.
Kaniner behöver dessutom solljus regelbundet, annars kan de få brist på,ett vitamin (D?) och dö i förtid.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Min syster har sina utekaniner på över 50kvm. Dom rör sig mycket och det handlar ju inte bara om att springa och hoppa utan också om att agera naturligt. Söka föda, gräva, gnaga, fly, sola, mm. Jag skulle aldrig kunna ha en kanin i bur, det kan inte vara naturligt och det finns inte en chans att de får sina behov tillgodosedda och kan agera naturligt om de sitter där jämt. Att gå lös i en lägenhet eller större utehägnad regelbundet tror jag dock kan vara nog för dom.

Men jag är ingen expert ska tilläggas.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Våra sitter i utebur, rätt stora, har gnagpinnar och hus och saker att pilla med och är ute rätt sällan och de verkar harmoniska. Storlek på bur måste ju ändå ha rätt stor betydelse också, så länge de kan hoppa runt och sysselsätta sig i buren så tror jag inte de har tråkigt och behöver ut så ofta. Men om de har en liten bur och inte kan hoppa runt så blir ju behovet större såklart att få komma ut och röra sig.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Jag tror att det traditionella sättet att hålla kaniner är helt åt helvete, och även att våra djurskyddsföreskrifter gällande kaniner är helt åt helvete.

Jag tror de behöver mycket mer yta/resurser och absolut sällskap (okastrerade hanar undantaget).
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Jag tror att det traditionella sättet att hålla kaniner är helt åt helvete, och även att våra djurskyddsföreskrifter gällande kaniner är helt åt helvete.

Jag tror de behöver mycket mer yta/resurser och absolut sällskap (okastrerade hanar undantaget).

Håller helt med. :bow:
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Som fd uppfödare kan jag bara hålla med alla ovanstående :).

Ja, de lagliga måtten är för små. De borde flyttas minst "ett snäpp" uppåt, helst mer (att 0,72kvm är minimi för dvärgkaniner). Och ja, kaniner i bur blir avtrubbade. Speciellt de som är "born and bred" i många generationer, de är glada och aktiva men ändå nöjda i sin bur. Men om man låter dom gå i hägn över en sommar kan man räkna med gallerskak och en rastlös kanin efteråt :P.

De trivs definitivt bättre i hägn, i grupp, med många gömställen så att de kan få sina egna "hålor". Tyvärr är det ohållbart i avelssammanhang, då det inte går att se skillnad på vems ungar är vems utan öronmärkning, när alla är samma ras, vikt, pälsslag och färg...

Men om vi jämför mot hästhållningen, så tycker jag ändå att kaniner i bur är bättre. En kanin i en laglig bur har ju ändå en yta som är 10ggr större än vad en häst i box har. Att ha en häst i box är som att ha en kanin i transportlåda varje natt.

Tycker jag ^^.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Jag har alltid kaninburen öppen då jag är hemma. Kaninen hoppar alltid ut och utforskar. Hon är ute och skuttar upp i soffan ibland och far runt på hela mellanplanet. Kissar och bajsar gör hon alltid i buren.
Marsvinet däremot vill sällan gå ut. Han sitter helst kvar i buren.

När jag var liten (och inte visste bättre) och hade kanin så var den oftast i sin bur dagarna i ända. Den höll ofta igång på nätterna och bet i gallret och förde liv. Såhär i efterhand förstår jag ju att sen var sjukt understimulerad.
Nuvarande kaninen håller aldrig på så, hon är heller inte svår att fånga för att släppa tillbaka o buren. Antar att hon är ute så mycket att hon inte förknippar den med ett... Fängelse.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Men om vi jämför mot hästhållningen, så tycker jag ändå att kaniner i bur är bättre. En kanin i en laglig bur har ju ändå en yta som är 10ggr större än vad en häst i box har. Att ha en häst i box är som att ha en kanin i transportlåda varje natt.

Fast uppfödare har väl ofta sina kaniner i buren jämt, hästar går ju oftast i hage många timmar om dagen, tränas och motioneras och uppfödning sker ju ofta i flock i stora hagar.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Om det är ett ensamt marsvin är det inte så konstigt om han inte vill gå ut då han inte har någon trygghet som ensamt flockdjur...
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Det var zoo affären som rådde oss att skaffa en kanin som sällskap till marsvinrt när hans kompis dog. Då marsvin ofta slåss om de inte är uppvuxna tillsammans.

Jag tycker att vår kanin och marsvinet trivs tillsammans.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Hemskt tråkigt att djuraffärer inte håller sig till de föreskrifter som finns och inte verkar ha någon som helst vettig kompetens. :(

Marsvin och kaniner FÅR visserligen hållas ihop, men de "pratar inte samma språk", de lever inte i liknande miljöer eller sociala grupperingar. Det är säkert bättre än inget, men det är lite som att sätta ihop en häst och en gris. Sociala djur behöver artfränder.

Marsvin kan knussla lite när man sätter ihop dem såklart, men det brukar inte vara något större problem om man bara gör det rätt (lite som när en ny häst ska släppas in i en flock). Marsvin är överlag rätt enkla att sätta ihop.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

Fast uppfödare har väl ofta sina kaniner i buren jämt, hästar går ju oftast i hage många timmar om dagen, tränas och motioneras och uppfödning sker ju ofta i flock i stora hagar.

Mja de flesta hästar får komma ut i en ruta som är proportionerligt samma som en kanin:kaninbur är. Och sen motioneras några gånger i veckan. Ser inte direkt skillnaden.

Jag föredrar lösdrift till både häst och kanin :). Men som sagt, sysslar man med seriös uppfödning går det bara att ha avelshonor som inte ska ha kull i grupp, såkallade "tantboxar" eller "tanthagar". Avelshanarna kan inte gå ihop, de skulle döda varandra. Och ungdjuren får inte gå ihop om de ska användas till utställning, minsta lilla hack i örat pga ett gruff kan ge en nolla. Och under uppväxten är det bäst med en hona = en bur. Så att man inte förväxlar ungar, och kan hålla isär vems bo som är vems, lugn och ro etc etc.
 
Sv: Kaniners rörelsebehov

När vi hade kaniner så var de lösa så gott som dagligen, den ena (dvärgvädur/löwen hane) var väldigt energisk, han var med överallt, följde alltid med runt fötterna, gick ute på promenader, han hoppade upp på allt från soffor till bord och tog en tupplur där det passade, väldigt busig och älskade att röra sig, saknar honom mycket :(

Den andra kaninen (hermelinkorsning hona) var lite lugnare och försiktig, skuttade runt en stund och sedan hoppade hon in i buren igen, satt gärna i knäet och myste men var inte så busig av sig utan nöjde sig med att skutta lite :)

Vi hade stora burar till dem också så de kunde skutta bra i buren.
 

Liknande trådar

Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 606
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 446
Senast: startpompe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 478
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp